Technicolor TG799 Xtream -reitittimen käyttöohje

Technicolor TG799 Xtream -reitittimellä jaat laajakaistan kodin muille laitteille. Lisäksi se toimii langattomasti yhdessä Telia TV langattoman digiboksin (Arris 4302W) kanssa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Technicolor TG799 Xtream sisältää reitittimen, ADSL- ja VDSL2 -modeemin sekä WLAN-toiminnon (802.11n, 2,4 GHz ja 802.11ac, 5 GHz). Reitittimen WLAN-yhteys on valmiiksi suojattu.

Reititin on käytettävissä ADSL/VDSL-, Ethernet- ja valokuitukohteissa.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin kuvaus

Ajankohtaista 10.3.2022: Uusimman päivityksen (18.3) myötä vain status-valo (i) palaa päällä. Muiden merkkivalojen tilan voi tarkistaa painamalla kerran status-valon (i) painiketta. Painamalla status-valoa (i) 2–3 sekuntia pohjassa wifi-verkko sammuu. Wifi-verkon voi myös käynnistää painamalla samaa painiketta uudelleen pohjassa 2–3 sekuntia.

  1. Status (i)
    Vihreä valo palaa, kun reititin on toimintakunnossa.
    Sininen valo palaa, kun wifi-yhteys on pois päältä. Voit kytkeä sen päälle tai pois painamalla i-valoa/painiketta pohjassa noin 2 sekuntia.
    Jos punainen valo palaa, tarkista muiden merkkivalojen toiminta.
  2. Broadband (b) – Ilmaisee yhteyden tilan. Valo palaa kiinteästi yhteyden ollessa päällä.
  3. Internet (@) – Ilmaisee nettiyhteyden tilan vihreällä valolla, kun laite on yhteydessä verkkoon. Valo voi vilkkua tai palaa käytön aikana.
  4. Wireless 2,4 GHz – Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 2,4 GHz
  5. Wireless 5 GHz – Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 5 GHz
  6. WPS – Ilmaisee WPS-yhteyden tilan
  7. Ethernet – Lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  8. TV – Ulkoisen digiboksin merkkivalo
  9. Voice – Ei käytössä
  10. DECT – Ei käytössä
Laitteen takapaneeli

  1. 2 x FXS-portit (vihreät) Ei käytössä
  2. DSL-portti (harmaa) – Jos olet ADSL/VDSL2-asiakas, liitä puhelinjohto tähän.
  3. USB 3 -portti
  4. Reset-nappi – Tästä voit palauttaa laitteen tehdasasetukset
  5. USB 3 -portti
  6. 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) – Näihin voit liittää PC:n, Telia TV digiboksin tai muita laitteita
  7. WAN-portti (punainen) – Ethernet-liittymää varten
  8. Virtaliitin – Kytke virtajohto tähän
  9. Virtakytkin
Langaton lähiverkko (wifi, WLAN)

Langaton lähiverkko eli wifi on kätevä tapa käyttää netiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja.

Katso vaiheittainen ohje wifiin yhdistämisestä

Tässä reitittimessä wifi-verkko on suojattu. Suojaamattomassa wifi-verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva. Langattoman verkon suojauksesta vastaa käyttäjä.

Löydät wifi-verkon nimen ja salausavaimen reitittimeen kiinnitetystä tyyppitarrasta tai erillisestä laitteen mukana tulleesta lapusta. Network Name -kohdassa on wifi-verkon nimi ja Wireless Key -kohdassa salausavain.

Voit halutessasi muokata wifi-verkon nimeä ja salasanaa reitittimen hallintasivulla.

Laitteen ja verkon hallinta

Katso vaiheittain opastava ohje laitehallintaan kirjautumisesta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Technicolorin hallintasivu. Jos sivu ei aukea, kokeile osoitetta 192.168.1.254. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator ja se on esitäytettynä hallintaan kirjauduttaessa. Laitteen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään Your Password -kohtaan. 

Simplified guided view: Suppeampi hallinta

Voit hallita langatonta verkkoasi sekä vaihtaa laitteenhallinan salasanan.

Reitittimen pääkäyttäjän salasanan vaihto:

Wifi-verkon nimen vaihto:

Wifi-verkon salasanan vaihto:

Langattoman vierasverkon nimen ja salasanan vaihto:

Advanced Interface: Laajempi hallinta
  • Gateway - Tietoa laitteen ohjelmistoversiosta ym. tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset
  • Broadband - Laitteen fyysiset tiedot
  • Internet Access - Onko laite yhteydessä verkkoon, IP-osoite, ym. tietoa
  • Wireless - Langattoman verkon hallinnointi
  • Local Network - Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
  • Devices - Mitä laitteita on kytkettynä langattomasti ja kaapelilla
  • WAN Services - Porttiohjaukset ja UPnP
  • Firewall - Palomuurin taso
  • Telephony - Ei käytössä
  • Diagnostics - Yhteyden diagnostiikkatyökalut
  • Mobile - 3G/4G-yhteyksien hallinnointi
  • Content Sharing - Tiedostonjaon asetukset
  • Parental Control - Lapsilukon asetukset
  • Bridge ETH port 4 tai DMZ - asettaa LAN4-portin siltaavaan tilaan ollessaan sallittuna. Tämä voi auttaa, jos käytät omaa langatonta reititintä palvelureitittimen perässä tai sinulla on ongelmia verkkopelaamisen kanssa.
Verkkoasetusten muuttaminen

Katso vaiheittain etenevä ohje WLAN-verkon nimen ja salasanan vaihtamisesta

Valitse Advanced interface ja sieltä Wireless muokataksesi langatonta verkkoa ja muuttaaksesi asetuksia.

Interface

  • Enabled - Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä vai ei
  • Frequency Band - Langattoman verkon taajuus
  • MAC address - MAC-osoite
  • Speed - Nopeus (Mbit/s)
  • Channel - Kanavan valinta, voit valita kanavan manuaalisesti kanavien 1-13 välillä. Ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla kaikkien kanavien toimintaa
  • Current Channel - Käytössä oleva kanava

Access Point

  • SSID Name - Langattoman verkon nimi, voit vaihtaa halutessasi
  • Security mode - WPA2 PSK
  • Wireless Password - Langattoman verkon salasana/salausavain, voit vaihtaa halutessasi
  • WPS - ON/OFF
  • WPS AP PIN Code - WPS AP  PIN koodi
  • WPS Device PIN Code - WPS laite PIN koodi
  • WPS PBC

QR Code

  • Generate QR Code - Generoi QR-koodi
  • Cancel /Save - Peru tai tallenna asetukset
Wifi Analyzer

Jos sinulla on ongelmia langattoman verkkosi kanssa, palvelureitittimessä on Analyzer-ominaisuus joka auttaa langattoman verkon säädöissä. Useimmiten ongelmat johtuvat useista muista langattomista verkoista, jotka toimivat samalla kanavalla. Analyzer ominaisuudella voit tarkastella, mitä langattoman verkon kanavaa muut verkot käyttävät.

Analyzerin löydät avaamalla Advanced Interface -näkymästä Wireless-valinnan ja vasemmalta 2,4 GHz Analyzer -toiminnon.

Analyzer avaa kuvan mukaisen tulosteen. Kaaret kuvaavat palvelureitittimen kantamalla olevia langattomia verkkoja. Mitä korkeampi kaari, sitä voimakkaampi verkon signaali on palvelureitittimesi sijainnissa ja häiritsee omaa verkkoasi näin ollen enemmän.

Alhaalla oleva asteikko kuvaa mahdollisia langattoman verkon kanavia 1-13. Kaaren huippu kuvaa kanavaa, jolla verkko toimii, kaaren leveys kuvastaa mitä muita kanavia kyseinen verkko voi mahdollisesti häiritä. Kuvan mukaisessa tilanteessa kanavat 10-13 olisivat hyviä vaihtoehtoja. Voit vaihtaa WLAN-verkon lähetyskanavaa laiteasetusten kautta. 

Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi.

Resetointi tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnin ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, syttyy Status-valo oranssiksi/punaiseksi ja tämän jälkeen laitteen kaikki valot välähtävät kerran. Muussa tapauksessa resetointi ei onnistunut.

Huom! Jos painat Reset-painiketta liian pitkään, mitään ei tapahdu.

Apua ongelmatilanteisiin
Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon eli wifin muodostamisessa, voit koettaa muokata WLAN-asetuksia näin (Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et ole varma mitä olet tekemässä):

Ongelmia verkkopelaamisen kanssa

Verkkopelaamisen tökkiminen tai toimimattomuus johtuu monesti reitittimen ominaisuuksista. Tähän ongelmaan on onneksi useita ratkaisuvaihtoehtoja. Tässä muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa reitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista reitittimen hallintasivulta, että UPnP on sallittu.

Avaa Advanced Interface -näkymästä WAN Services -asetukset ja ylhäältä Advanced Settings. Varmista, että UPnP-asetus on Enabled-tilassa.

Porttiohjaus

Myös porttiohjauksia laitteelle voi tehdä WAN Services -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, voit kysyä apua Telia Helpistä.

DMZ – LAN4 portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen Tehcnicolor-reitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sallia DMZ:n eli sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Siltaus toimii vain LAN4-portista verkkokaapelilla.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse Advanced Interface ja DMZ tai Bridge ETH port 4-asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa asetuslaatikkoa ja aktivoi palvelu avautuvasta ikkunasta. Aktivoinnin jälkeen reititin käynnistyy uudelleen.

Huom! Telia TV laajakaistan digiboksi ei toimi sillatusta portista. Muistathan myös, että kun käytät yhteyttä sillatusta portista, vastaat itse laitteitesi tietoturvasta, sillä sillattuun porttiin kytketty laite on internetissä ilman palomuuria.

Sillattu langaton verkko

Jos tietokoneessasi tai konsolissasi ei ole verkkokaapelille sopivaa liitäntää, voit tehdä siltauksen wifi-verkkoon. Guest WiFi tulee silloin sallia reitittimen hallintasivulta.

Guest WiFi:n saat päälle Advanced Interface -valikon kohdasta Wireless. Vasemmassa reunassa ovat valinnat Guest1 ja Guest1_5. Avaa Guest WiFi -asetukset ja laita se päälle Enable-painikkeella. Nyt vierasverkko näkyy kuten normaalitkin langattoman verkot.

Huom! Muita laitteita ei missään tapauksessa kannata kytkeä tähän vierasverkkoon. Muutoin liittymään 5 julkista IP-osoitetta loppuvat nopeasti kesken.

Tekniset tiedot
  • 2x2 MIMO 2.4 GHz Wi-Fi ominaisuudet
    • SGi
    • STBC
    • 20/40 MHz
  • 4x4 MIMO 5 GHz Wi-Fi ominaisuudet
    • SGi
    • STBC
    • LDPC (FEC)
    • 20/40/80 MHz
  • WPS-toiminto
  • Gigabitin WAN-portti
  • 4 kappaletta Gigabitin LAN-portteja
  • LAN4-portin siltaustoiminto hallintasivun kautta esim. pelaamista varten
  • USB 3.0
Pakkauksen sisältö
  • Reititin
  • Virtajohto
  • 2 Ethernet-verkkokaapelia
  • Puhelinkaapeli
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Smart -reititin

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -reitittimen käyttöohje

Technicolor TG799vac -reitittimen käyttöohje

Inteno DG301 -reitittimen käyttöohjeet

Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemin käyttöohje

Thomson TG789 -reitittimen käyttöohje

Asus RT-AC86U -reitittimen käyttöohjeet

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.