Technicolor TG799 Xtream -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799 Xtream on päätelaite, jolla laajakaistaliittymä jaetaan kodin laitteiden kesken. Lisäksi laite toimii langattomasti yhdessä Telia TV langattoman digiboksin (Arris 4302W) kanssa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Laite sisältää reitittimen, ADSL- ja VDSL2 -modeemin sekä WLAN-toiminnon (802.11n, 2,4 GHz ja 802.11ac, 5 GHz).

Laittteen WLAN-yhteys on valmiiksi suojattu. Laitteen lähettämän verkkonimen (SSID) ja tarvittavan suojausavaimen löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. 

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin kuvaus

  1. Status (i) - Palaa vihreänä, kun laite on toimintakunnossa. Jos valo on punainen, tarkista muiden merkkivalojen toiminta. Jos valo on sininen, wifi-yhteys on pois päältä. Wifi-yhteyden voi kytkeä helposti päälle painamalla i-valoa/painiketta pohjassa noin 2 sekuntia.
  2. Broadband (b) - Ilmaisee yhteyden tilan, valo palaa kiinteästi yhteyden ollessa päällä (ADSL/VDSL-liittymissä)
  3. Internet (@) - Ilmaisee internetyhteyden tilan vihreällä valolla, kun laite on yhteydessä internettiin. Valo voi vilkkua tai palaa käytön aikana.
  4. Wireless 2,4 GHz - Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 2,4 GHz
  5. Wireless 5 GHz - Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 5 GHz
  6. WPS - Ilmaisee WPS-yhteyden tilan
  7. Ethernet - Lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  8. TV - Ulkoisen digiboksin merkkivalo
  9. Voice - Ei käytössä
  10. DECT - Ei käytössä
Laitteen takapaneeli

  1. 2 x FXS-portit (vihreät) - Ei käytössä
  2. DSL-portti (harmaa) - jos olet ADSL/VDSL2-asiakas, liitä puhelinjohto tähän
  3. USB 3 -portti
  4. Reset-nappi - Tästä voit palauttaa laitteen tehdasasetukset
  5. USB 3 -portti
  6. 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) - Näihin voit liittää PC:n, Telia TV digiboksin tai muita laitteita
  7. WAN-portti (punainen) - Ethernet-liittymää varten
  8. Virtaliitin - Kytke virtajohto tähän
  9. Virtakytkin
Langattoman verkon käyttöönotto ja suojaus

Langaton lähiverkko (WLAN) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja.

Katso ohje WLAN-verkkoon yhdistämisestä

Langattoman verkon (WLAN) suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa langaton verkko on suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen tyyppitarrasta. Suojaamattomassa langattomassa verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on koneessaan WLAN-verkkokortti.

WLAN-verkon salausavain

Käytössä olevan langattoman verkon nimi (Network Name) sekä WLAN-salausavain (Wireless Key) ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa tai erillisessä tarralapussa. Voit muokata langattoman verkon nimeä ja salasanaa laiteasetusten kautta.

Laitteen ja verkon hallinta

Katso vaiheittain opastava ohje laitehallintaan kirjautumisesta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Technicolorin hallintasivu. Jos sivu ei aukea, kokeile osoitetta 192.168.1.254. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator ja se on esitäytettynä hallintaan kirjauduttaessa. Laitteen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään Your Password -kohtaan. 

Simplified guided view: Suppeampi hallinta

Voit hallita langatonta verkkoasi sekä vaihtaa laitteenhallinan salasanan.

Reitittimen pääkäyttäjän salasanan vaihto:

Wifi-verkon nimen vaihto:

Wifi-verkon salasanan vaihto:

Langattoman vierasverkon nimen ja salasanan vaihto:

Advanced Interface: Laajempi hallinta
  • Gateway - Tietoa laitteen ohjelmistoversiosta ym. tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset
  • Broadband - Laitteen fyysiset tiedot
  • Internet Access - Onko laite yhteydessä verkkoon, IP-osoite, ym. tietoa
  • Wireless - Langattoman verkon hallinnointi
  • Local Network - Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
  • Devices - Mitä laitteita on kytkettynä langattomasti ja kaapelilla
  • WAN Services - Porttiohjaukset ja UPnP
  • Firewall - Palomuurin taso
  • Telephony - Ei käytössä
  • Diagnostics - Yhteyden diagnostiikkatyökalut
  • Mobile - 3G/4G-yhteyksien hallinnointi
  • Content Sharing - Tiedostonjaon asetukset
  • Parental Control - Lapsilukon asetukset
  • Bridge ETH port 4 tai DMZ - asettaa LAN4-portin siltaavaan tilaan ollessaan sallittuna. Tämä voi auttaa, jos käytät omaa langatonta reititintä palvelureitittimen perässä tai sinulla on ongelmia verkkopelaamisen kanssa.
Verkkoasetusten muuttaminen

Katso vaiheittain etenevä ohje WLAN-verkon nimen ja salasanan vaihtamisesta

Valitse Advanced interface ja sieltä Wireless muokataksesi langatonta verkkoa ja muuttaaksesi asetuksia.

Interface

  • Enabled - Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä vai ei
  • Frequency Band - Langattoman verkon taajuus
  • MAC address - MAC-osoite
  • Speed - Nopeus (Mbit/s)
  • Channel - Kanavan valinta, voit valita kanavan manuaalisesti kanavien 1-13 välillä. Ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla kaikkien kanavien toimintaa
  • Current Channel - Käytössä oleva kanava

Access Point

  • SSID Name - Langattoman verkon nimi, voit vaihtaa halutessasi
  • Security mode - WPA2 PSK
  • Wireless Password - Langattoman verkon salasana/salausavain, voit vaihtaa halutessasi
  • WPS - ON/OFF
  • WPS AP PIN Code - WPS AP  PIN koodi
  • WPS Device PIN Code - WPS laite PIN koodi
  • WPS PBC

QR Code

  • Generate QR Code - Generoi QR-koodi
  • Cancel /Save - Peru tai tallenna asetukset
Wifi Analyzer

Jos sinulla on ongelmia langattoman verkkosi kanssa, palvelureitittimessä on Analyzer-ominaisuus joka auttaa langattoman verkon säädöissä. Useimmiten ongelmat johtuvat useista muista langattomista verkoista, jotka toimivat samalla kanavalla. Analyzer ominaisuudella voit tarkastella, mitä langattoman verkon kanavaa muut verkot käyttävät.

Analyzerin löydät avaamalla Advanced Interface -näkymästä Wireless-valinnan ja vasemmalta 2,4 GHz Analyzer -toiminnon.

Analyzer avaa kuvan mukaisen tulosteen. Kaaret kuvaavat palvelureitittimen kantamalla olevia langattomia verkkoja. Mitä korkeampi kaari, sitä voimakkaampi verkon signaali on palvelureitittimesi sijainnissa ja häiritsee omaa verkkoasi näin ollen enemmän.

Alhaalla oleva asteikko kuvaa mahdollisia langattoman verkon kanavia 1-13. Kaaren huippu kuvaa kanavaa, jolla verkko toimii, kaaren leveys kuvastaa mitä muita kanavia kyseinen verkko voi mahdollisesti häiritä. Kuvan mukaisessa tilanteessa kanavat 10-13 olisivat hyviä vaihtoehtoja. Voit vaihtaa WLAN-verkon lähetyskanavaa laiteasetusten kautta. 

Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi.

Resetointi tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnina ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, syttyy Status-valo oranssiksi/punaiseksi ja tämän jälkeen laitteen kaikki valot välähtävät kerran. Muussa tapauksessa resetointi ei onnistunut.

Huom! Jos painat Reset-painiketta liian pitkään, mitään ei tapahdu.

Ongelmatilanteet
Langattoman lähiverkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

Ongelmia verkkopelaamisen kanssa

Verkkopelaamisen tökkiminen tai toimimattomuus johtuu monesti modeemin tai reitittimen ominaisuuksista. Tähän ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa palvelureitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista että UPnP on sallittu laitteen hallinnasta.

Avaa Advanced Interface -näkymästä WAN Services -asetukset ja ylhäältä Advanced Settings. Varmista, että UPnP-asetus on Enabled-tilassa.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös WAN Services -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarpeen vaatiessa apua Telia Helpistä.

DMZ – LAN4 portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi Tehcnicolor reitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sallia DMZ:n eli sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Siltaus toimii vain LAN4-portista verkkokaapelilla.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse Advanced Interface ja DMZ tai Bridge ETH port 4-asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa asetuslaatikkoa ja aktivoi palvelu avautuvasta ikkunasta. Aktivoinnin jälkeen modeemi käynnistää itsensä uudelleen.

Huomioithan että Telia TV laajakaistan digiboksi ei toimi enää tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta käytettäessä vastaat myös itse laitteitesi tietoturvasta, kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Sillattu langaton verkko

Jos tietokoneessasi tai konsolissasi ei ole verkkokaapelille sopivaa liitäntää, voidaan siltaus tehdä myös langattomaan verkkoon. Guest WiFi tulee silloin sallia palvelureitittimestä.

Guest WiFi:n saat päälle Advanced Interface valikosta kohdasta Wireless. Vasemmassa reunassa ovat valinnat Guest1 ja Guest1_5. Avaa Guest WiFi -asetukset ja laita se päälle Enable-painikkeella. Nyt vierasverkko näkyy kuten normaalitkin langattoman verkot.

Huom! Muita laitteita ei missään tapauksessa kannata kytkeä tähän vierasverkkoon. Muutoin liittymään 5 julkista IP-osoitetta loppuvat nopeasti kesken.

Tekniset tiedot
  • 2x2 MIMO 2.4 GHz Wi-Fi ominaisuudet
    • SGi
    • STBC
    • 20/40 MHz
  • 4x4 MIMO 5 GHz Wi-Fi ominaisuudet
    • SGi
    • STBC
    • LDPC (FEC)
    • 20/40/80 MHz
  • WPS-toiminto
  • Gigabitin WAN-portti
  • 4 kappaletta Gigabitin LAN-portteja
  • LAN4-portin siltaustoiminto hallinnasta käsin esim. pelaamista varten
  • USB 3.0
Pakkauksen sisältö
  • Modeemi
  • Virtajohto
  • 2 Ethernet-verkkokaapelia
  • Puhelinkaapeli

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.