Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia X1 on päätelaite, jolla laajakaistaliittymä jaetaan kodin laitteiden kesken, VDSL2- ja Ethernet-yhteyskohteissamme. Yhteyden voit jakaa omille laitteillesi langattomasti tai verkkokaapelin avulla. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöä varten.

Merkkivalot, painikkeet ja liitännät
Etupaneeli

  1. Virtavalo
    – Palaa vihreänä laitteen ollessa päällä ja toimintavalmiudessa (muut valot sammuvat).
    – Vilkkuu oranssina laitteen päivittyessä ja käynnistyessä.
  2. Broadband (b) – Ilmaisee fyysisen linjayhteyden tilan, valo palaa kiinteästi yhteyden ollessa muodostettuna.
  3. Internet (@) – Ilmaisee internetyhteyden tilan vihreällä valolla yhteyden ollessa OK, valo voi vilkkua tai palaa kiinteästi käytön aikana.
  4. Wifi – 2,4 GHz langattoman yhteyden merkkivalo.
  5. Wifi – 5 GHz langattoman yhteyden merkkivalo.
  6. WPS – Ilmaisee WPS-yhteyden tilan. Valon palaessa paritus on aktiivinen.
  7. LAN – Palaa/vilkkuu kiinteän verkkokaapelilla kytkettävän yhteyden ollessa käytössä.
  8. Wifi – Langattomien yhteyksien on/off-painike. Wifi sammuu tai käynnistyy, kun nappia painaa 3–8 sekuntia.
Sivupaneeli

 

  1. USB 2.0 -portti – Massamuistia varten.
  2. WPS – Nappia painamalla WPS-paritus aktivoituu.
Takapaneeli

  1. FXS-porti (vihreä) – Ei käytössä.
  2. DSL-portti (harmaa) – Jos olet ADSL/VDSL2-asiakas, liitä puhelinjohto tähän.
  3. 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) – Näihin voit liittää PC:n, Telia TV digiboksin tai muita laitteita.
  4. WAN-portti (punainen) – Jos olet Ethernet-liittymäasiakas, kytke verkkokaapeli tähän.
  5. Virtaliitin – Kytke virtajohto tähän.
  6. Virtakytkin
  7. Reset-painike – Tästä voit palauttaa laitteen tehdasasetuksille painamalla painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekuntia. Laitteen tulee olla käynnissä tätä tehdessä.
Langattoman verkon määritys

Langaton lähiverkko (WLAN eli wifi) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtoja.

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Suojaamattomassa wifissä kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on wifi käytettävissään.

Käytössä olevan langattoman verkon nimi (Wi-Fi Name) sekä WLAN-salausavain (Wi-Fi Password) ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa.

Laitteen hallinta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin selaimeen aukeaa reitittimen hallintasivu. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator ja se on esitäytettynä hallintaan kirjauduttaessa. Laitteen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään Your Password -kohtaan. 

Simplified guided view: Suppeampi hallinta – Voit hallita langatonta verkkoasi sekä vaihtaa laitteen hallinnan salasanan.
Advanced Interface: Laajempi hallinta

  • Gateway – Tietoa laitteen ohjelmistoversiosta ym. tietoa laitteesta. Täältä voit myös käynnistää reitittimen uudestaan tai palauttaa sen tehdasasetukset.
  • Broadband – Laitteen kiinteän yhteyden tilan tiedot
  • Internet Access – Onko laite yhteydessä internettiin, IP-osoite, ym. tietoa
  • Wireless – Langattoman verkon hallinnointi
  • Local Network – Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
  • Devices –  Mitä laitteita on kytkettynä langattomasti ja kaapelilla
  • WAN Services – Porttiohjaukset ja UPnP
  • Firewall – Palomuurin taso
  • Diagnostics – Yhteyksien diagnostiikkatyökalut
  • Content Sharing – Tiedostonjaon asetukset
  • Parental Control – Lapsilukon asetukset
  • VPN Server – VPN-yhteyden määrittäminen suoraan reitittimeen
  • Bridge ETH port 4 – asettaa LAN4-portin siltaavaan tilaan ollessaan päällä. Tämä voi auttaa, jos käytät omaa langatonta reititintä palvelureitittimen perässä tai sinulla on ongelmia verkkopelaamisen kanssa.
Wifi-asetusten muuttaminen

Laitteessa käytettävät WLAN-standardit ovat 802.11b/g/n (2,4 GHz) ja 802.11a/n/ac (5 GHz). Valitse Advanced Interface ja sieltä Wireless muokataksesi langatonta verkkoa ja muuttaaksesi asetuksia.

 

Interface

  • Enabled – Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä vai pois käytöstä
  • Frequency Band – Langattoman verkon taajuus
  • MAC address – MAC-osoite
  • Speed – Nopeus (Mbit/s)
  • Channel – Kanavan valinta, voit valita kanavan manuaalisesti kanavien 1–13 välillä. Ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla kaikkien kanavien toimintaa
  • Current Channel – Käytössä oleva kanava

Access Point

  • SSID Name – Langattoman verkon nimi, voit vaihtaa halutessasi
  • Security mode – WPA2 PSK
  • Wireless Password – Langattoman verkon salasana/salausavain, voit vaihtaa halutessasi
  • WPS – ON/OFF
  • WPS AP PIN Code – Reitittimen WPS PIN-koodi
  • WPS Device PIN Code – WPS:n PIN-koodi päätelaitetta varten.
  • WPS PBC – WPS-parituksen aktivointi painike.
  • Band Steering Enabled – Tämän ollessa päällä näkyy vain yksi langaton verkko molemmille langattoman verkon taajuuksille (2,4GHz ja 5GHz). Tällöin 5GHz verkon nimi ja salasana määräytyy 2,4GHz määritysten mukaan. Verkkoon yhdistettävät laitteet itse päättävät kumpaa taajuutta käyttävät.
  • 2.4GHz/5GHz Band Steering Threshold - Raja-arvo, jonka mukaan laite ohjautuu joko 2,4GHz tai 5GHz verkkoon.

QR Code

  • Generate QR Code – Generoi QR-koodi
  • Cancel/Save – Peru tai tallenna asetukset
Wifi Analyzer

Jos sinulla on ongelmia langattoman verkkosi kanssa, reitittimessä on Analyzer-ominaisuus joka auttaa langattoman verkon säädöissä. Useimmiten ongelmat johtuvat useista muista langattomista verkoista, jotka toimivat samalla kanavalla. Analyzer-ominaisuudella voit tarkastella, mitä langattoman verkon kanavaa muut verkot käyttävät ja kuinka laajalle taajuusalueelle ne vaikuttavat.

Analyzerin löydät avaamalla Advanced Interface -näkymästä Wireless-valinnan ja vasemmalta 2,4 GHz/5GHz Analyzer -toiminnon.

Analyzer avaa kuvan mukaisen tulosteen. Kaaret kuvaavat palvelureitittimen kantamalla olevia langattomia verkkoja. Mitä korkeampi kaari, sitä voimakkaampi verkon signaali on palvelureitittimesi sijainnissa ja häiritsee omaa verkkoasi näin ollen enemmän.

Alhaalla oleva asteikko kuvaa mahdollisia langattoman verkon kanavia. Kaaren huippu kuvaa kanavaa, jolla verkko toimii, kaaren leveys kuvastaa mitä muita kanavia kyseinen verkko voi mahdollisesti häiritä. 

Tehdasasetusten palauttaminen

Ongelmatilanteissa laitteen resetointi eli tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat resetoinnin myötä.

Resetointi tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekuntia. Jos resetointi onnistui, laitteen kaikki valot sammuvat hetkeksi. Hetken päästä broadband-, internet-, WPS- ja wifi-valot syttyvät oranssina, loput vihreänä.

Huom! Jos painat Reset-painiketta liian pitkään, mitään ei tapahdu.

Apua ongelmatilanteisiin
Langattoman lähiverkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

  • Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
  • Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
Ongelmia verkkopelaamisen kanssa

Verkkopelaamisen tökkiminen tai toimimattomuus johtuu monesti modeemin tai reitittimen ominaisuuksista. Tähän ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa reitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista että UPnP on sallittu laitteen hallinnasta.

Avaa Advanced Interface -näkymästä WAN Services -asetukset ja ylhäältä Advanced Settings. Varmista, että UPnP-asetus on Enabled-tilassa.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös WAN Services -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarpeen vaatiessa apua Telia Helpistä.

LAN4 portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi Tehcnicolor reitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke reitittimesi, tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Siltaus toimii vain LAN4-portista verkkokaapelilla.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse Advanced Interface ja Bridge ETH port 4-asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa asetuslaatikkoa ja aktivoi palvelu avautuvasta ikkunasta. Aktivoinnin jälkeen reititin käynnistää itsensä uudelleen.

Huomioithan että Telia TV laajakaistan digiboksi ei toimi enää tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta käytettäessä vastaat myös itse laitteidesi tietoturvasta, kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Kiinteällä laajakaistalla on käytössä 5 dynaamista julkista IP-osoitetta, joista X1 vie yhden. Sillatun LAN4-portin yhteyden kautta voi saada maksimissaan 4 laitetta julkisen IP-osoitteen yhtä aikaa. 

Yleistä Telia X1 -modeemista

Laite sisältää Ethernet-reitittimen, ADSL- ja VDSL2-modeemin, sekä WLAN-toiminnon (802.11n, 2,4 GHz ja 802.11ac, 5 GHz). 

Laitteen ohjelmisto päivittyy meidän toimestamme, joten sinun ei tarvitse huolehtia ohjelmistopäivityksistä itse.

2x2 MIMO 2.4 GHz Wi-Fi-ominaisuudet 

  • SGi
  • STBC
  • 20/40 MHz

3x3 MIMO 5 GHz Wi-Fi-ominaisuudet 

  • SGi
  • STBC
  • LDPC (FEC)
  • 20/40/80 MHz

Muut ominaisuudet

  • Wifi-yhteys valmiiksi suojattuna: Laitteen lähettämän verkkonimen (SSID) ja tarvittavan suojausavaimen löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta (katso kohta Wifi-verkon kirjautumistiedot)
  • WPS-toiminto
  • LAN4-portin siltaustoiminto hallinnasta käsin esim. pelaamista varten
  • USB 2.0
Pakkauksen sisältö
  • Modeemi
  • Virtajohto
  • Ethernet-verkkokaapeli
  • Puhelinkaapeli

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.