Telia X2 - Technicolor DGA4330 -modeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia X2 -modeemilla jaat laajakaistayhteytesi kodin muille laitteille. Lisäksi modeemi toimii langattomasti yhdessä Telia TV langattoman digiboksin (Arris 4302W/5305) kanssa. Laitteeseen saa lisäpalveluna myös Smart Wifi -palvelun.

Laite sisältää Ethernet-reitittimen, ADSL- ja VDSL2-modeemin, sekä WLAN-toiminnon (802.11n, 2,4 GHz ja 802.11ac, 5 GHz). 

Wifi-yhteys on valmiiksi suojattu: laitteen lähettämän verkkonimen (SSID) ja tarvittavan suojausavaimen löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

Merkkivalot ja liitännät

Etupaneeli

  1. Broadband (b) - Ilmaisee fyysisen linjayhteyden tilan, valo palaa kiinteästi yhteyden ollessa muodostettuna
  2. Internet (@) - Ilmaisee internetyhteyden tilan vihreällä valolla yhteyden ollessa OK, valo voi vilkkua tai palaa käytön aikana
  3. TV - Kuvastaa tv-palvelun toimintaa. Palaa kun tv-palvelu on käytössä.
  4. Voice - Ei käytössä
  5. WPS - Ilmaisee WPS-yhteyden tilan. Nappia painamalla WPS-paritus aktivoituu. Jos olet yhdistämässä Telia TV digiboksia, tulee nappia painaa 10 sekuntia.
  6. Wifi - 5 GHz ja 2,4 GHz langattomien yhteyksien merkkivalo. Toimii samalla myös wifin on/off-painikkeena. Wifi sammuu, kun nappia painaa 5–30 sekuntia ja käynnistyy kun nappia painaa 5–30 sekuntia.

Takapaneeli

  1. 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) - Näihin voit liittää PC:n, Telia TV digiboksin tai muita laitteita
  2. WAN-portti (punainen) - jos olet Ethernet-liittymäasiakas, kytke verkkokaapeli tähän
  3. USB 3.0 -portti - Massamuistia varten (SAMBA ja DLNA tuettuina, tiedostojärjestelmistä: FAT32, NTFS, EXT2, EXT3, EXT4 ja HFS+)
  4. Reset-painike - Nappi laitteen tehdasasetusten palautukseen. Laite resetoituu 10 sekunnin painalluksella ja laitteen tulee olla käynnissä tätä tehdessä.
  5. Virtakytkin
  6. Virtaliitin - Kytke virtajohto tähän
  7. FXS-porti (vihreä) - Ei käytössä
  8. DSL-portti (harmaa) - jos olet ADSL/VDSL2-asiakas, liitä puhelinjohto tähän
Langattoman verkon suojaus

Langaton lähiverkko (WLAN eli wifi) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja.

Katso ohje WLAN-verkkoon yhdistämisestä

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Suojaamattomassa wifissä kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on wifi käytettävissään.

Wifi-verkon kirjautumistiedot

Käytössä olevan langattoman verkon nimi (Network Name) sekä WLAN-salausavain (Password) ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa tai erillisessä tarralapussa.

Voit muokata WLAN-verkon nimeä ja salasanaa laiteasetusten kautta.

Laitteen ja verkon hallinta

Katso ohje laitteen asetuksiin kirjautumiseen

Simplified guided view: Suppeampi hallinta

Voit hallita langatonta verkkoasi sekä vaihtaa laitteen hallinnan salasanan.

Advanced Interface: Laajempi hallinta

  • Gateway - Tietoa laitteen ohjelmistoversiosta ym. tietoa laitteesta. Täältä voit myös käynnistää reitittimen uudestaan tai palauttaa sen tehdasasetukset.
  • Broadband - Laitteen kiinteän yhteyden tilan tiedot
  • Internet Access - Onko laite yhteydessä internettiin, IP-osoite, ym. tietoa
  • Wireless - Langattoman verkon hallinnointi
  • Local Network - Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
  • Devices - Mitä laitteita on kytkettynä langattomasti ja kaapelilla
  • WAN Services - Porttiohjaukset ja UPnP
  • Firewall - Palomuurin taso
  • Diagnostics - Yhteyksien diagnostiikkatyökalut
  • Content Sharing - Tiedostonjaon asetukset
  • Parental Control - Lapsilukon asetukset
  • VPN Server - VPN-yhteyden määrittäminen suoraan reitittimeen
  • Bridge ETH port 4 - asettaa LAN4-portin siltaavaan tilaan ollessaan päällä. Tämä voi auttaa, jos käytät omaa langatonta reititintä palvelureitittimen perässä tai sinulla on ongelmia verkkopelaamisen kanssa.
WLAN-asetusten muuttaminen
  • Laitteessa käytettävät WLAN-standardit ovat 802.11b/g/n (2,4 GHz) ja 802.11a/n/ac (5 GHz).
  • Valitse Advanced Interface ja sieltä Wireless muokataksesi langatonta verkkoa ja muuttaaksesi asetuksia.

Katso ohje WLAN-verkon nimen tai salasanan vaihtamiseen

Interface

  • Enabled - Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä vai pois käytöstä
  • Frequency Band - Langattoman verkon taajuus
  • MAC address - MAC-osoite
  • Speed - Nopeus (Mbit/s)

Access Point

  • SSID Name – Langattoman verkon nimi, jonka voit vaihtaa halutessasi.
  • Security mode – WPA2 PSK
  • Wireless Password – Langattoman verkon salasana/salausavain, jonka voit vaihtaa halutessasi.
  • WPS – ON/OFF
  • WPS AP PIN Code – Reitittimen WPS PIN-koodi
  • WPS Device PIN Code – WPS:n PIN-koodi päätelaitetta varten
  • WPS PBC – WPS-parituksen aktivointipainike
  • Band Steering Enabled – Kun tämä on päällä, näkyy vain yksi langaton verkko molemmille langattoman verkon taajuuksille (2,4 GHz ja 5 GHz). Silloin 5 GHz taajuuden nimi ja salasana ovat samat kuin 2,4 GHz taajuudella. Verkkoon yhdistettävät laitteet päättävät itse kumpaa taajuutta käyttävät.

QR Code

  • Generate QR Code – Generoi QR-koodi
  • Cancel/Save – Peru tai tallenna asetukset
Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi.

Resetointi tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnin ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, laitteen kaikki valot sammuvat hetkeksi. Hetken päästä broadband-, internet-, WPS- ja wifi-valot syttyvät oranssina, loput vihreänä.

Huom! Jos painat Reset-painiketta liian pitkään, mitään ei tapahdu.

Ongelmatilanteet

Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia wifi-yhteyden muodostamisessa, voit koittaa muokata reitittimen WLAN-asetuksia seuraavasti. (Huom! Ethän muuta asetuksia, jos et varmasti tiedä mitä olet tekemässä.)

Telia TV digiboksia ei voi yhdistää WPS-toiminnolla, mutta voit yhdistää digiboksin reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti näin:

  1. Mene nettiselaimella osoitteeseen 192.168.1.1 (reitittimen hallintasivulle).
  2. Kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus on Administrator ja se on esitäytettynä. Reitittimen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään kohtaan Your Password.
  3. Valitse asetuksista Advanced Interface.
  4. Valitse Wireless.
  5. Napsauta Bandsteering pois päältä, eli off-asentoon.
  6. Yhdistä Telia TV digiboksi reitittimen wifi-verkkoon.

Ongelmia verkkopelaamisen kanssa

Verkkopelaamisen tökkiminen tai toimimattomuus johtuu monesti reitittimen ominaisuuksista. Ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Tarkista reitittimestä seuraavat asetukset: 

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos verkkopelaaminen tökkii, tarkista laitteen hallinnasta että UPnP on sallittu.

Avaa Advanced Interface -näkymästä WAN Services -asetukset ja ylhäältä Advanced Settings. Varmista, että UPnP-asetus on Enabled-tilassa.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös WAN Services -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarvittaessa apua Telia Helpistä.

LAN4 portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöön Telia X2 -reitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke reitittimesi, tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Siltaus toimii vain LAN4-portista verkkokaapelilla.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse Advanced Interface ja Bridge ETH port 4 -asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa asetuslaatikkoa ja aktivoi palvelu avautuvasta ikkunasta. Aktivoinnin jälkeen reititin käynnistyy uudelleen.

Huomioithan, että Telia TV laajakaistan digiboksi ei toimi enää tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta käytettäessä vastaat myös itse laitteidesi tietoturvasta, sillä kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Kiinteällä laajakaistalla on käytössä 5* dynaamista julkista IP-osoitetta, joista X2-reititin vie yhden. Sillatun LAN4-portin yhteyden kautta voi saada maksimissaan 4 laitetta julkisen IP-osoitteen yhtä aikaa. 

*Yhteys kotiin kiinteä 5G -liittymällä on käytössä vain 1 julkinen IP-osoite, joka on varattu käytössä olevalle X2-reitittimelle.

Tekniset tiedot

4x4 MIMO 2.4 GHz Wi-Fi-ominaisuudet 

  • SGi
  • STBC
  • 20/40 MHz

4x4 MIMO 5 GHz Wi-Fi-ominaisuudet 

  • SGi
  • STBC
  • LDPC (FEC)
  • OCAC
  • TPC
  • MU-MIMO
  • 20/40/80/160 MHz

Muut ominaisuudet:

  • Wifi-yhteys valmiiksi suojattuna: Laitteen lähettämän verkkonimen (SSID) ja tarvittavan suojausavaimen löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta
  • WPS-toiminto
  • LAN4-portin siltaustoiminto hallinnasta käsin esim. pelaamista varten
  • USB 3.0
Pakkauksen sisältö
  • Modeemi
  • Virtajohto
  • Ethernet-verkkokaapeli
  • Puhelinkaapeli

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.