Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tästä artikkelista löydät ohjeet Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöön.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin merkkivalot

  1. POWER – Palaa jatkuvasti, kun modeemin virta on kytkettynä
  2. DS – Palaa jatkuvasti, kun modeemi vastaanottaa dataa kaapeliverkosta
  3. US – Palaa jatkuvasti, kun modeemi lähettää dataa kaapeliverkkoon
  4. ONLINE – Palaa jatkuvasti, kun modeemi on rekisteröitynyt verkkoon ja täydessä toiminnassa
  5. ETHERNET 1–4
    Valo palaa jatkuvasti: Ethernet-porttiin on kytketty laite.
    Valo vilkkuu: Dataa liikkuu Ethernet-portin kautta.
  6. USB
    Valo palaa jatkuvasti: USB-porttiin on kytketty laite.
    Valon vilkkuu: Dataa liikkuu USB-yhteyden kautta.
  7. WIRELESS LINK
    Valo palaa jatkuvasti: Wireless Access Point on toiminnassa ja nettiin voidaan yhdistää langattomasti.
    Valo vilkkuu: Dataa liikkuu langattoman yhteyden kautta.
    Valo on sammunut: Langaton yhteys on katkaistu.
  8. WIRELESS SETUP – Valo ei pala normaalitilassa, eli langattomia asetuksia ei käytetä tai hallinnoida parhaillaan. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että käyttäjä on aktivoinut asetukset uusien langattomien laitteiden tai käyttäjien lisäämiseksi verkkoon.
  9. VoiP (Voice over Internet) – VoIP-laitteiden liitäntää varten.
Takapaneelin liitännät ja napit

  1. ON/OFF-KATKAISIN – Mahdollistaa laitteen päälle- ja poiskytkennän irrottamatta virtajohtoa.
  2. POWER – Yhdistä pakkauksessa tullut virtajohto tähän
  3. VoIP 1–2 – VoIP-puhelimen liitäntä (ei käytössä)
  4. USB – Yhdistää haluttuihin laitteisiin
  5. ETHERNET – Neljä Ethernet-porttia (RJ-45) voidaan yhdistää PC:n tai kotiverkon laitteiden Ethernet-portteihin
  6. RESET – 1–2 sekunnin painallus käynnistää kaapelimodeemin uudelleen. Yli 10 sekunnin painallus palauttaa tehdasasetukset.
  7. MAC ADDRESS LABEL – Kertoo modeemin MAC-osoitteen
  8. CABLE – F-liitin yhdistää modeemin kaapeli-TV-verkkoon
Apua ongelmatilanteisiin
Wlan-yhteys (wifi) pätkii

Jos langaton yhteys tuntuu toimivan huonosti, voi ongelma johtua laitteen käyttämästä automaattisesta WLAN-kanavan valinnasta. WLAN-kanavan vaihtaminen toiseen voi ratkaista ongelman.

Lue lisää langattomista verkoista ja vianrajauksesta

Wlan-kanavan vaihtaminen
  1. Kirjaudu sisään hallintaan osoitteessa 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile osoitetta 192.168.100.1). Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone modeemiin verkkokaapelilla ja yritä uudelleen.
  2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi (ellet ole jo muuttanut niitä).
  3. Klikkaa Log-in päästäksesi sisään laitteeseen.
  4. Paina yläreunasta Wireless ja valitse kohta Radio Settings.
  5. Kokeile vaihtaa kanavaksi jokin kanava alueelta 1–13. Älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei parane heti ensimmäisellä kerralla, kokeile järjestyksessä myös muita kanavia yksitellen. Oikeassa reunassa näet modeemin arvion kanavasta (Severe = Heikko, Acceptable = Hyvä).
  6. Tallenna lopuksi muutokset valitsemalla Save Settings.

Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:

  • Network mode: Käytetty protokolla, jonka vaihtaminen B/G-luokkaan voi helpottaa vanhempien laitteiden käyttöä
  • Channel Width: Signaalin kaistanleveys. Voit kokeilla vaihtaa sitä 20 tai 40 MHz välillä. Oletuksena 20 MHz on päällä kaikissa laitteissa.

Muita muutoksia ei tarvitse tehdä. Laitteessa on kaksi eri verkkoa (BAND: 2,4 GHz ja 5,0 GHz), joten tee muutokset aina siihen verkkoon, jota laitteesi käyttävät tai tarvittaessa molempiin.

Sivut eivät meinaa aueta tai usean välilehden kanssa selailussa on ongelmaa

IP Flood Detection -valinnan poisto voi auttaa ongelmaan.

Ongelmaa voi rajata myös kokeilemalla poistaa palomuurin, mikäli pelkkä IP Flood Detection -asetuksen poisto ei auta:

  1. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall.
  2. Valitse SPI Firewall Protection -kohdassa Off (vanhemmissa versioissa Disable).
  3. Poista täppä Block IP Flood Detection -kohdasta.
  4. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan

Siltaavan tilan (Bridged Mode) käyttäminen voi auttaa esim. verkkopelaamisessa tai voi olla tarpeen vianrajauksen vuoksi. Suosittelemme kuitenkin laitteen käyttämistä aina reitittävässä tilassa (Router Mode).

Siltauksen voi vaihtaa päälle modeemin hallinnassa:

  1. Valitse pääsivulta Administration > Management.
  2. Vaihda valinta kohdassa Working Mode: Bridged Mode.
  3. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
  4. Tämän jälkeen kaikki modeemiin liitetyt laitteet saavat julkisen verkon IP:n.

Huom! Jokaista liittymää kohden on tarjolla vain 5 julkisia IP-osoitteita eli laitteita voi olla verkossa enintään 5 kerrallaan.

Tekniset tiedot
  • Wideband-kaapelimodeemi (EuroDOCSIS 3.0, 2.0, 1.1 ja 1.0)
  • Laite tukee maksimissaan 400 Mbit/s latausnopeutta verkosta.
  • 4 kpl 1000 Mbit/s Ethernet LAN-porttia
  • WLAN-yhteys valmiiksi suojattuna,
    • Laitteen lähettämä verkkonimi (SSID) on laitteen pohjassa merkityn CM-MAC -osoitteen kuusi viimeistä merkkiä
    • Verkon suojausavain/salasana on laitteen sarjanumero, joka on merkitty laitteen pohjaan kohtaan S/N.
  • Dual Band -taajuudet 2,4 GHz ja 5,0 GHz
  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300 Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WPS-tuki
Pakkauksen sisältö
  • EPC3928-modeemi
  • Virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
     
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.