Wlan-yhteys (wifi) pätkii
Jos langaton yhteys tuntuu toimivan huonosti, voi ongelma johtua laitteen käyttämästä automaattisesta WLAN-kanavan valinnasta. WLAN-kanavan vaihtaminen toiseen voi ratkaista ongelman.
Lue lisää langattomista verkoista ja vianrajauksesta
Wlan-kanavan vaihtaminen
- Kirjaudu sisään hallintaan osoitteessa 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile osoitetta 192.168.100.1). Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone modeemiin verkkokaapelilla ja yritä uudelleen.
- Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi (ellet ole jo muuttanut niitä).
- Klikkaa Log-in päästäksesi sisään laitteeseen.

- Paina yläreunasta Wireless ja valitse kohta Radio Settings.

- Kokeile vaihtaa kanavaksi jokin kanava alueelta 1–13. Älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei parane heti ensimmäisellä kerralla, kokeile järjestyksessä myös muita kanavia yksitellen. Oikeassa reunassa näet modeemin arvion kanavasta (Severe = Heikko, Acceptable = Hyvä).
- Tallenna lopuksi muutokset valitsemalla Save Settings.
Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:
- Network mode: Käytetty protokolla, jonka vaihtaminen B/G-luokkaan voi helpottaa vanhempien laitteiden käyttöä
- Channel Width: Signaalin kaistanleveys. Voit kokeilla vaihtaa sitä 20 tai 40 MHz välillä. Oletuksena 20 MHz on päällä kaikissa laitteissa.
Muita muutoksia ei tarvitse tehdä. Laitteessa on kaksi eri verkkoa (BAND: 2,4 GHz ja 5,0 GHz), joten tee muutokset aina siihen verkkoon, jota laitteesi käyttävät tai tarvittaessa molempiin.
Sivut eivät meinaa aueta tai usean välilehden kanssa selailussa on ongelmaa
IP Flood Detection -valinnan poisto voi auttaa ongelmaan.

Ongelmaa voi rajata myös kokeilemalla poistaa palomuurin, mikäli pelkkä IP Flood Detection -asetuksen poisto ei auta:
- Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall.
- Valitse SPI Firewall Protection -kohdassa Off (vanhemmissa versioissa Disable).
- Poista täppä Block IP Flood Detection -kohdasta.
- Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan
Siltaavan tilan (Bridged Mode) käyttäminen voi auttaa esim. verkkopelaamisessa tai voi olla tarpeen vianrajauksen vuoksi. Suosittelemme kuitenkin laitteen käyttämistä aina reitittävässä tilassa (Router Mode).

Siltauksen voi vaihtaa päälle modeemin hallinnassa:
- Valitse pääsivulta Administration > Management.
- Vaihda valinta kohdassa Working Mode: Bridged Mode.
- Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
- Tämän jälkeen kaikki modeemiin liitetyt laitteet saavat julkisen verkon IP:n.
Huom! Jokaista liittymää kohden on tarjolla vain 5 julkisia IP-osoitteita eli laitteita voi olla verkossa enintään 5 kerrallaan.