Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tästä artikkelista löydät ohjeet Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöön.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin merkkivalot

  1. POWER – Palaa jatkuvasti, modeemin virta on kytkettynä
  2. DS – Palaa jatkuvasti, modeemi vastaanottaa dataa kaapeliverkosta
  3. US - Palaa jatkuvasti, modeemi lähettää dataa kaapeliverkkoon
  4. ONLINE - Palaa jatkuvasti, modeemi on rekisteröitynyt verkkoon ja täydessä toiminnassa
  5. ETHERNET 1–4 – Palaa jatkuvasti, yhteen Ethernet-porteista on kytketty laite. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että dataa siirretään Ethernet-yhteyttä käyttäen.
  6. USB – Palaa jatkuvasti, USB-porttiin on kytkettynä laite. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että dataa siirretään USB-yhteyttä käyttäen.
  7. WIRELESS LINK – Palaa jatkuvasti, Wireless Access Point on toiminnassa ja Internetiin voidaan yhdistää langattomasti. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että langatonta yhteyttä käyttäen siirretään dataa. Valon sammuminen merkitsee käyttäjän katkaisseen langattoman yhteyden
  8. WIRELESS SETUP – Valo ei pala normaalitilassa, langattomia asetuksia ei käytetä tai hallinnoida. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että käyttäjä on aktivoinut asetukset uusien langattomien laitteiden tai käyttäjien lisäämiseksi verkkoon.
  9. VoiP (Voice over Internet) – VoIP-laitteiden liitäntää varten.
Takapaneelin liitännät ja napit

  1. ON/OFF-KATKAISIN – Mahdollistaa laitteen päälle- ja poiskytkennän irrottamatta virtajohtoa.
  2. POWER – Yhdistä pakkauksessa tullut virtajohto tähän
  3. VoIP 1–2 – VoIP-puhelimen liitäntä (ei käytössä)
  4. USB – Yhdistää haluttuihin laitteisiin
  5. ETHERNET – Neljä Ethernet-porttia (RJ-45) voidaan yhdistää PC:n tai kotiverkon laitteiden Ethernet-portteihin
  6. RESET – 1–2 sekunnin painallus käynnistää kaapelimodeemin uudelleen. Yli 10 sekunnin painallus palauttaa tehdasasetukset.
  7. MAC ADDRESS LABEL – Kertoo modeemin MAC-osoitteen
  8. CABLE – F-liitin yhdistää modeemin kaapeli-TV-verkkoon
Apua ongelmatilanteisiin
Wlan-yhteys pätkii

Jos langaton yhteys tuntuu toimivan huonosti, voi ongelma johtua laitteen käyttämästä automaattisesta WLAN-kanavan valinnasta. WLAN-kanavan vaihtaminen toiseen voi ratkaista ongelman.

Lue lisää langattomista verkoista ja vianrajauksesta

Wlan-kanavan vaihtaminen
  1. Kirjaudu sisään hallintaan osoitteessa 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile osoitetta 192.168.100.1). Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi modeemiin verkkokaapelilla.
  2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi (ellet ole jo muuttanut näitä)
  3. Klikkaa Log-in päästäksesi sisään laitteeseen.
  4. Paina yläreunasta Wireless ja valitse kohta Radio Settings.
  5. Kokeile vaihtaa kanavaksi jokin kanava alueelta 1–13. Älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei parane heti ensimmäisellä kerralla, kokeile järjestyksessä myös muita kanavia yksi kerrallaan. Oikeassa reunassa näet modeemin arvion kanavasta (Severe = Heikko, Acceptable = Hyvä).
  6. Tallenna lopuksi muutokset valitsemalla Save Settings.

Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:

  • Network mode: Käytetty protokolla, vaihtaminen B/G-luokkaan voi helpottaa vanhempien laitteiden käyttöä
  • Channel Width: Signaalin kaistanleveys, tätä voi kokeilla vaihtaa 20 tai 40 Mhz välillä. Oletuksena 20 Mhz on päällä kaikissa laitteissa.

Muita muutoksia ei tarvitse tehdä. Laitteessa on kaksi eri verkkoa (BAND: 2,4 Ghz ja 5,0 Ghz), joten tee muutokset aina siihen verkkoon, jota laitteesi käyttävät tai tarvittaessa molempiin.

Sivujen aukeaminen tökkii tai usean välilehden kanssa selailussa on ongelmaa

IP Flood Detection -valinnan poisto voi suoraan auttaa ongelmaan. Ongelmaa voi rajata myös kokeilemalla poistaa palomuurin, mikäli pelkkä IP Flood Detection -asetuksen poisto ei auta.

  1. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall.
  2. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Off (vanhemmissa versioissa Disable).
  3. Poista täppä Block IP Flood Detection -kohdasta.
  4. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan

Siltaavan tilan (Bridged Mode) käyttäminen voi auttaa esim. verkkopelaamisessa tai voi olla tarpeen vianrajauksen vuoksi. Suosittelemme kuitenkin laitteen käyttämistä aina reitittävässä tilassa (Router Mode).

Siltauksen voi vaihtaa päälle modeemin hallinnassa:

  1. Valitse pääsivulta Administration > Management
  2. Vaihda valinta kohdassa Working Mode: Bridged Mode.
  3. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
  4. Tämän jälkeen kaikki Cisco-laitteeseen liitetyt laitteet saavat julkisen verkon IP:n.

Huom! Jokaista liittymää kohden on tarjolla vain 5 kpl julkisia IP-osoitteita eli laitteita voi olla verkossa enintään 5 kerrallaan.

Tekniset tiedot
  • Wideband-kaapelimodeemi (EuroDOCSIS 3.0, 2.0, 1.1 ja 1.0)
  • Laite tukee maksimissaan 400 Mbit/s latausnopeutta verkosta
  • 4 kpl 1000 Mbit/s Ethernet LAN-porttia
  • WLAN-yhteys valmiiksi suojattuna,
    • Laitteen lähettämä verkkonimi (SSID) on laitteen pohjassa merkityn CM-MAC -osoitteen kuusi viimeistä merkkiä
    • Verkon suojausavain/salasana on laitteen sarjanumero, joka on merkitty laitteen pohjaan kohtaan S/N.
  • Dual Band -taajuudet 2,4 Ghz ja 5,0 Ghz
  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300 Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WPS-tuki
Pakkauksen sisältö
  • EPC3928-modeemi
  • Virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
     
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Zyxel WAP6804 Wifi Extender -käyttöohje

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.