Takaisin

Technicolor TG799vac -modeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Technicolor TG799vac on modeemi, jolla yhdistät laajakaistaliittymäsi esimerkiksi tietokoneeseen.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

Status - Palaa vihreänä, kun laite on toimintakunnossa. Vain tämä valo palaa, kun modeemi on toimintakunnossa
Broadband - Ilmaisee yhteyden tilan
Internet - Ilmaisee internetyhteyden tilan
Wireless 2,4 GHz - Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 2,4 GHz
Wireless 5 GHz - Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 5 GHz
WPS - Ilmaisee WPS-yhteyden tilan
Ethernet - Lähiverkkoyhteyden merkkivalo
TV - Ulkoisen digiboksin merkkivalo
Voice - Ei käytössä
DECT - Ei käytössä

Takapaneeli

 

  1. 2 x FXS-portit (vihreät) - Ei käytössä
  2. DSL-portti (harmaa) - jos olet ADSL/VDSL2-asiakas, liitä puhelinjohto tähän
  3. USB 2 -portti - USB-porttiin voidaan kytkeä esim. ulkoinen kovalevy
  4. Reset-nappi - Tästä voit palauttaa laitteen tehdasasetukset
  5. USB 2 -portti - USB-porttiin voidaan kytkeä esim. ulkoinen kovalevy
  6. 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) - Näihin voit liittää PC:n, Telia TV:n digiboksin tai muita laitteita
  7. WAN-portti (punainen) - Ethernet-liittymää varten
  8. Virtaliitin - Kytke virtajohto tähän
  9. Virtakytkin
Langattoman verkon suojaus

Langaton lähiverkko (WLAN) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja.

Langattoman verkon (WLAN) suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa langaton verkko on suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen tyyppitarrasta. Suojaamattomassa langattomassa verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on koneessaan WLAN-verkkokortti.

WLAN-verkon salausavain


 

Käytössä olevan langattoman verkon nimi (Network Name) sekä WLAN-salausavain (Wireless Key) ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa tai erillisessä tarralapussa.

Laitteen ja verkon hallinta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Technicolorin hallintasivu. Mikäli sivu ei aukea, kokeile osoitetta 192.168.1.254. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator ja se on esitäytettynä hallintaan kirjauduttaessa. Laitteen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään Your Password -kohtaan. 

Simplified guided view: Suppeampi hallinta

Voit hallita langatonta verkkoasi sekä voit vaihtaa laitteenhallinan salasanan.

 

Advanced Interface: Laajempi hallinta
  • Gateway - Tietoa laitteen ohjelmistoversiosta ym. tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset
  • Broadband - Laitteen fyysiset tiedot
  • Internet Access - Onko laite yhteydessä verkkoon, IP-osoite, ym. tietoa
  • Wireless - Langattoman verkon hallinnointi
  • Local Network - Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
  • Devices - Mitä laitteita on kytkettynä langattomasti ja kaapelilla
  • WAN Services - Porttiohjaukset ja UPnP
  • Firewall - Palomuurin taso
  • Telephony - Ei käytössä
  • Diagnostics - Yhteyden diagnostiikkatyökalut
  • Mobile - 3G/4G-yhteyksien hallinnointi
  • Content Sharing - Tiedostonjaon asetukset
  • Parental Control - Lapsilukon asetukset
  • Bridge ETH port 4 tai DMZ - asettaa LAN4-portin siltaavaan tilaan ollessaan sallittuna. Tämä voi auttaa, jos käytät omaa langatonta reititintä palvelureitittimen perässä tai sinulla on ongelmia verkkopelaamisen kanssa.
Verkkoasetusten muuttaminen

Valitse Advanced interface ja sieltä Wireless muokataksesi langatonta verkkoa ja muuttaaksesi asetuksia.

Interface

  • Enabled - Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä vai pois käytöstä
  • Frequency Band - Langattoman verkon taajuus
  • MAC address - MAC-osoite
  • Speed - Nopeus (Mbit/s)
  • Channel - Kanavan valinta, voit valita kanavan manuaalisesti kanavien 1-13 välillä. Ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla kaikkien kanavien toimintaa
  • Current Channel - Käytössä oleva kanava

Access Point

  • SSID Name - Langattoman verkon nimi, voit vaihtaa halutessasi
  • Security mode - WPA2 PSK
  • Wireless Password - Langattoman verkon salasana/salausavain, voit vaihtaa halutessasi
  • WPS - ON/OFF
  • WPS AP PIN Code - WPS AP  PIN koodi
  • WPS Device PIN Code - WPS laite PIN koodi
  • WPS PBC

QR Code

  • Generate QR Code - Generoi QR-koodi
  • Cancel /Save - Peru tai tallenna asetukset
Wifi Analyzer

Jos sinulla on ongelmia langattoman verkkosi kanssa, palvelureitittimessä on Analyzer-ominaisuus joka auttaa langattoman verkon säädöissä. Useimmiten ongelmat johtuvat useista muista langattomista verkoista, jotka toimivat samalla kanavalla. Analyzer ominaisuudella voit tarkastella, mitä langattoman verkon kanavaa muut verkot käyttävät.

Analyzerin löydät avaamalla Advanced Interface -näkymästä Wireless-valinnan ja vasemmalta 2,4 GHz Analyzer -toiminnon.

Analyzer avaa kuvan mukaisen tulosteen. Kaaret kuvaavat palvelureitittimen kantamalla olevia langattomia verkkoja. Mitä korkeampi kaari, sitä voimakkaampi verkon signaali on palvelureitittimesi sijainnissa ja häiritsee omaa verkkoasi näin ollen enemmän.

 

Alhaalla oleva asteikko kuvaa mahdollisia langattoman verkon kanavia 1-13. Kaaren huippu kuvaa kanavaa, jolla verkko toimii, kaaren leveys kuvastaa mitä muita kanavia kyseinen verkko voi mahdollisesti häiritä. Kuvan mukaisessa tilanteessa kanavat 10-13 olisivat hyviä vaihtoehtoja.

Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi.

Resetointi tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnina ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, syttyy Status-valo oranssiksi/punaiseksi ja tämän jälkeen laitteen kaikki valot välähtävät kerran. Muussa tapauksessa resetointi ei onnistunut.

Huom! Jos painat Reset-painiketta liian pitkään, mitään ei tapahdu.

Ongelmatilanteet
Langattoman lähiverkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

  • Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
  • Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
  • Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.
Ongelmia verkkopelaamisen kanssa

Verkkopelaamisen tökkiminen tai toimimattomuus johtuu monesti modeemin tai reitittimen ominaisuuksista. Tähän ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa palvelureitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista että UPnP on sallittu laitteen hallinnasta.

Avaa Advanced Interface -näkymästä WAN Services -asetukset ja ylhäältä Advanced Settings. Varmista, että UPnP-asetus on Enabled-tilassa.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös WAN Services -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarpeen vaatiessa apua Telia Helpistä.

DMZ – LAN4 portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi Tehcnicolor reitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sallia DMZ:n eli sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Siltaus toimii vain LAN4-portista verkkokaapelilla.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse Advanced Interface ja DMZ tai Bridge ETH port 4-asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa asetuslaatikkoa ja aktivoi palvelu avautuvasta ikkunasta. Aktivoinnin jälkeen modeemi käynnistää itsensä uudelleen.

Huomioithan että Telia TV laajakaistan digiboksi ei toimi enää tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta käytettäessä vastaat myös itse laitteitesi tietoturvasta, kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Sillattu langaton verkko

Jos tietokoneessasi tai konsolissasi ei ole verkkokaapelille sopivaa liitäntää, voidaan siltaus tehdä myös langattomaan verkkoon. Guest WiFi tulee silloin sallia palvelureitittimestä.

Guest WiFi:n saat päälle Advanced Interface valikosta kohdasta Wireless. Vasemmassa reunassa ovat valinnat Guest1 ja Guest1_5. Avaa Guest WiFi -asetukset ja laita se päälle Enable-painikkeella. Nyt vierasverkko näkyy kuten normaalitkin langattoman verkot.

Huom! Muita laitteita ei missään tapauksessa kannata kytkeä tähän vierasverkkoon. Muutoin liittymään 5 julkista IP-osoitetta loppuvat nopeasti kesken.

Pakkauksen sisältö
  • Modeemi
  • Virtajohto
  • 2 Ethernet-verkkokaapelia
  • Puhelinkaapeli
Lisää samasta aiheesta

Telia Smart -modeemi

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799 Xtream -modeemin käyttöohje

Technicolor TG233 ja TG234 langattomien lähettimien käyttöohjeet

Inteno DG301 -modeemi

Zyxel WAP6804 Wifi Extender -käyttöohje

Technicolor CGA -kaapelimodeemin käyttöohje

Thomson TG789 -modeemin käyttöohje

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.