Asus RT-AC86U -reitittimen käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Asus RT-AC86U -reitittimellä voit jakaa nettiyhteyden päätelaitteille, kuten tietokoneellesi ja puhelimellesi. Yhteyden jakaminen onnistuu verkkokaapelilla sekä langattomasti wifillä.

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin kuva ja merkkivalojen selitykset

  1. LAN (ulkoverkko) -merkkivalot – Kertoo kyseisen numeroidun portin toimintatilan
    Valo palaa – fyysinen yhteys on muodostettu ja verkkokaapeli kytketty. 
    Valo ei pala –fyysistä yhteyttä ei ole muodostettu.
  2. WAN (sisäverkko) -merkkivalo
    Valo palaa – Fyysinen yhteys WAN-portissa
    Valo palaa punaisena – Reitittimellä ei ole yhteyttä nettiin. Varmista, että olet tehnyt pika-asetukset reitittimen hallintasivulla.
    Valo ei pala – Ei fyysistä yhteyttä
  3. 2,4Ghz ja 5Ghz -merkkivalo
    Valo palaa – Langaton verkko on päällä ja käytettävissä
    Valo ei pala – Langaton verkko ei ole päällä
    Valo vilkkuu – Langattomassa verkossa liikkuu dataa, eli se on käytössä parhaillaan.
  4. Virtavalo
    Valo palaa – Virta on päällä ja laite on valmis käytettäväksi
    Valo ei pala – Ei virtaa
    Valo vilkkuu hitaasti – Reititin käynnistyy pian uudelleen tai meneillään on pelastustila. (Pelastustila on reitittimen oma toiminto. Lisätietoja löytyy Asuksen laiteoppaasta.)

Tutustu oppaaseen

Takapaneeli ja portit

5. WPS-painike – Jos haluat yhdistää päätelaitteet wifiin WPS:n avulla, valitse päätelaitteelta yhdistämistavaksi WPS ja paina tätä painiketta 2 sekuntia pohjassa.
6. Wi-Fi päälle/pois -painike – Painiketta painamalla voit käynnistää tai lopettaa wifi-yhteyden jaon.
7. Virtapainike
8. Virtajohdon portti
9. USB 2.0 – Voit liittää USB-porttiin esim. ulkoisen kiintolevyn.
10. USB 3.0 – Voit liittää USB-porttiin esim. ulkoisen kiintolevyn.
11. WAN-portti (Internet) – Kytke tähän reitittimen mukana tullut verkkokaapeli ja yhdistä sen toinen pää kodin data-rasiaan tai modeemin LAN-porttiin.
12. LED-valon kytkin – Painamalla kytkintä 2 sekuntia pohjassa voit sammuttaa/käynnistää etupaneelin merkkivalot.
13. LAN-portit – Näihin voit kytkeä päätelaitteita verkkokaapelilla, esim. tietokoneen tai television.
14. Reset-painike – Painamalla n. 5 sekuntia Reset-painiketta pohjassa, reititin palauttaa tehdasasetukset. Huom! Tehdasasetuksien palautuksen jälkeen nettiyhteys toimii vasta sitten, kun olet tehnyt pika-asennuksen reitittimen hallintasivulla.

Käyttöönotto ja kytkentä
  1. Kytke mukana tullut verkkovirtalähde ja sopiva sähköpistoke toisiinsa. Ruuvaa kolme antennia kiinni reitittimen päälle.

    Esimerkki siitä, kuinka antennit kuuluu suunnata. Suuntaminen vaikuttaa wifin kuuluvuuteen merkittävästi. Reitittimen luvattu hyvä kuuluvuus on mahdollinen näiden antennien avulla, joten ne tulee olla suunnattu oikein.
  2. Kytke reitittimen mukana tullut virtajohto sille varattuun pistokkeeseen (8) ja toinen pää kodin sähköpistorasiaan.
  3. Kytke verkkokaapeli WAN-porttiin (11) ja toinen pää esim. modeemin LAN-porttiin tai data-rasiaan. Kytke laitteelle virta päälle virtapainikkeesta (7).

  4. Reitittimen etupaneelissa pitäisi palaa 2,4 GHz -merkkivalo, 5 GHz -merkkivalo sekä virtavalo kirkkaana ja WAN-merkkivalo punaisena. Silloin reititin on valmis päätelaitteille yhdistettäväksi. Tee seuraavaksi pika-asennus reitittimen hallintasivulla.
Reitittimen pika-asennus
  1. Yhdistä päätelaitteesi (esim. tietokone) reitittimen jakamaan verkkoon langattomasti wifillä (ASUS_XX_2G/5G)* tai verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin.
    *Korvaa kirjaimet XX kahdella numerolla, jotka löydät reitittimen takana olevasta tarrasta.
  2. Mene nettiselaimella hallintasivulle, eli osoitteeseen https://router.asus.com
  3. Hallintasivun aloitusnäkymässä valitse Create A New Network.
  4. Kirjoita haluamasi langattoman verkon nimi (Network Name SSID) ja salasana (Wireless Security). Kirjaa nimi ja salasana ylös, sillä tarvitset niitä myöhemmin kun yhdistät laitteitasi wifi-verkkoon.


    Voit samalla valita kohdan Separate 2.4 GHz and 5 GHz, jos haluat että langattomien verkkojen listauksessa on erikseen 2,4 GHz ja 5 GHz taajuudet, jolloin voit päättää kumpaan taajuuteen yhdistät päätelaitteesi. 

    Vinkki: Jos käytössäsi on Telia TV digiboksi, suosittelemme 5 GHz taajuutta. Korkealaatuisen kuvan lataaminen vaatii suuria nopeuksia, ja 5 GHz:n huippunopeus on jopa 2167 Mb/s.

    Jos haluat, että laitteet valitsevat verkon automaattisesti, jätä valintaruutu tyhjäksi ja paina Apply. Siirry sitten suoraan tämän ohjeen kohtaan 6.
  5. Jos valitsit edellisessä kohdassa Separate 2,4 GHz and 5 GHz, voit valita nyt molemmille verkoille omat nimet, jotka tulevat näkymään päätelaitteille. Salasana on lähtökohtaisesti molemmissa sama, ellet itse muokkaa sitä.
  6. Sinua pyydetään luomaan reitittimen hallintasivun käyttäjätunnus ja salasana. Tällä tunnuksella ja salasanalla kirjaudut jatkossa reitittimen hallintasivulle, jossa voit muokata reitittimen asetuksia. Tällä tunnuksella ei voi kirjautua wifiin.
  7. Reititin tarkistaa uusimman saatavilla olevan päivityksen. Saatavilla oleva päivitys on hyvin suositeltavaa ladata ja asentaa painamalla Agree.
  8. Nyt pika-asetukset on tehty ja pääset käyttämään reitittimen jakamaa nettiyhteyttä. Jos käytit wifiä, päätelaite pitää nyt yhdistää uudelleen nimeämääsi langattomaan verkkoon. 
  9. Reititin on valmis käyttöön, kun reitittimen etupaneelissa palaa 4 (2,3 ja 4) valoa kirkkaana.

Jatkossa voit kirjautua hallintasivulle nettiselaimella osoitteessa http://router.asus.com ja käyttää kirjautumiseen luomaasi käyttäjätunnusta ja salasanaa. Hallintasivuilla voit ottaa käyttöön reitittimen eri ominaisuuksia ja säätää asetuksia. Sivun oikeassa ylälaidassa löytyvästä kielivalikosta voit valita haluamasi kielen. Vasemmassa yläreunassa on Quick Internet Setup, jolla voi helposti ja nopeasti vaihtaa wifi-verkkojen nimeä tai salasanaa.

Tallennetun asetusprofiilin käyttöönotto

Voit tallentaa reitittimellä käyttämäsi asetukset tiedostona tietokoneelle, ja palauttaa ne sieltä tarvittaessa reitittimelle. Tarve tälle voi tulla eteen esimerkiksi silloin, jos joudut resetoimaan reitittimen, jolloin kaikki sen asetuksiin tekemäsi muutoksetnollautuvat. Voit myös kokeilla eri asetuksia huoletta, koska voit helposti palata tallennettuun pisteeseen takaisin.

Kun reitittimen asetukset on haluamallasi tavalla, tallenna ne tiedostona tietokoneellesi näin:

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle http://router.asus.com
  2. Etene polkua Advanced Settings (Lisäasetukset) > Administration (Järjestelmänvalvonta) > Restore/Save/Upload Setting (palauta/tallenna/lataa tiedostoon -asetus).
  3. Klikkaa Save setting (Tallenna asetus).
  4. Valitse minne haluat tiedoston tallentaa. Voit vaihtaa tiedoston nimen haluamaksesi.

Tietokoneelle tallennettujen asetuksien lataaminen reitittimelle tapahtuu samalta sivulta kuin tallentaminen:

  1. Etene hallintasivulla polkua Advanced Settings > Administration > Restore/Save/Upload Setting > Save setting
  2. Klikkaa Upload-painiketta.
  3. Valitse tietokoneelta aiemmin tallentamasi asetustiedosto ja lataa se reitittimelle.
  4. Reititin ottaa nyt tallennettuja asetuksia käyttöön.
  5. Yhdistä päätelaite uudestaan wifiin, jos olet käyttänyt langatonta yhteyttä.

Huom: Jos olet tilannut Telia Helpin Kotiverkko kuntoon -palvelukäynnin, on asentaja asettanut sopivat asetukset reitittimelle ja tallentanut ne tiedostona sopimallanne tavalla. Voit käyttää tätä tiedostoa palauttaaksesi aiemmat asetukset reitittimelle.

Ohjelmiston päivittäminen

Jotta reititin toimii turvallisesti ja tehokkaasti, huolehdithan sen päivittämisestä. Voit tarkistaa päivitykset laitteen hallintasivuilta osoitteessa http://router.asus.com.

  1. Kirjaudu hallintasivulle sisään.
  2. Etene polkua Advanced Settings (Lisäasetukset) > Administration (Järjestelmänvalvonta) > Firmware Ugrade (Laitteistopäivitys) -välilehti.
  3. Klikkaa Check (Tarkista) -painiketta, niin näet onko uutta ohjelmistopäivitystä saatavilla. Jos tarjolla on uusi ohjelmistopäivitys, siirry valmistajan sivuille lataamaan päivitys.
  4. Kun päivitys on ladattu koneellesi, lataa se sieltä reitittimelle valitsemalla tiedosto tietokoneelta.

Jos saatavilla ei ole päivitystä, niin laitteella on jo käytössä uusin ohjelmistoversio.

Apua ongelmatilanteisiin
Nettiyhteyttä ei ole

Jos käytössä on reitittimen lisäksi modeemi, tarkista reitittimen WAN-portin ja modeemin välinen ethernet-kaapeli sekä modeemin merkkivalot. Kun johto on kytketty oikein, reitittimen etupaneelissa palaa WAN-merkkivalo (2.). Jos yrität käyttää nettiä wifin kautta, tarkista että laitteesi on yhteydessä reitittimen jakamaan wifi-verkkoon.

Jos WAN-valo palaa punaisena, mene osoitteeseen http://router.asus.com ja suorita pika-asetukset painamalla sivun vasemmassa ylälaidassa olevaa Quick Internet Setup -kohtaa.

Wifi-yhteys ei toimi tai sitä ei ole

Tarkista, että päätelaitteen wifi-ominaisuus on päällä ja yritä hakea wifiä uudelleen.
Tarkista myös reitittimestä wifi-verkon merkkivalot (3.). Jos kumpikaan valo ei pala, paina reitittimen kyljessä olevaa Wi-Fi-painiketta (6.). Jos wifi-verkon valot eivät edelleenkään pala, palauta reititin tehdasasetuksille painamlla Reset-painiketta 5 sekuntia pohjassa. Huomioi, että resetoidessa kaikki reitittimen asetuksiin tekemäsi muutokset nollautuvat.

En muista wifi-verkon nimeä (SSID) ja / tai salasanaa

Yhdistä päätelaitteesi Ethernet-kaapelilla reitittimeen ja kirjaudu reitittimen hallintasivulle, niin päset asettamaan verkon nimen (SSID) ja salasanan uudelleen. Paina hallintasivun vasemmassa ylälaidassa olevaa Quick Internet Setup -kohtaa. Syötä sitten uusi langattoman verkon nimi (SSID) ja salasana. Tallenna muutokset lopuksi klikkaamalla Apply.

En muista hallintasivuston käyttäjätunnusta ja / tai salasanaa

Palauta reititin tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta pohjassa 5 sekuntia. Mene sitten reitittimen hallintasivulle, niin reititin pyytää sinua määrittämään käyttäjätunnuksen ja salasanan uudelleen.

Tekniset tiedot
  • Reititin tukee 802.11 a/b/g/n/ac standardeja
  • Nopeus jopa 2167Mb/s 5Ghz -taajuudella
  • Reittittimessä on kolme ulkoista ja yksi sisäinen antenni
  • Langattoman verkon salaus: 64-bit WEP, 128-bit WEP, WPA2-PSK, WPA-PSK, WPA-Enterprise, WPA2-Enterprise, WPS support
  • Liitännät: WAN (1Gb/s), 4x LAN (1Gb/s), USB 2.0 ja USB 3
Pakkauksen sisältö
  • RT-AC86U-reititin
  • Verkkovirtalähde (liitä sähköverkkoon sopiva pistoke)
  • Verkkokaapeli (RJ-45)
  • Pikaopas
  • 3 kpl langattomia antenneja
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Cisco EPC3928 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Cisco EPC3825 -kaapelimodeemin käyttöohje

Cisco EPC3000 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Inteno DG301 -reitittimen käyttöohjeet

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.