Thomson TG789 -modeemin käyttöohje

Thomson TG789VN on ADSL- ja valokuitukohteisiin tarkoitettu päätelaite, jolla laajakaistaliittymä yhdistetään esimerkiksi tietokoneeseen.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Laite sisältää reitittimen, ADSL- ja VDSL2 -modeemin sekä WLAN-toiminnon, WAN 1000 M ja LAN 100 M.

Merkkivalot ja liitännät
Laitteen etupaneeli

  • Power - Virran merkkivalo
  • Ethernet - Lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  • USB - Valon palaessa USB-laite on yhdistettynä TG789:n USB-porttiin
  • Wireless - Langattoman lähiverkkoyhteyden merkkivalo
  • Voice - VoIP-palvelun merkkivalo
  • Broadband - Ilmaisee DSL-linjan tilan
  • Internet - Ilmaisee internet-yhteyden tilan
  • iTV - Ulkoisen digiboksin merkkivalo
  • Upgrade - Ilmaisee käynnissä olevan järjestelmäpäivityksen
Laitteen takapaneeli

  1. VoIP-liitännät - Näihin kytket mahdollisen VoIP-laitteen
  2. PSTN - Erilliselle puhelinlinjalle varattu pistoke
  3. DSL-portti - Jos yhteys on toteutettu puhelinkaapelilla, liitä puhelinjohto tähän pistokkeeseen
  4. WAN-portti - Jos yhteys on toteutettu Ethernet-tekniikalla, kytke verkkokaapeli tähän pistokkeeseen
  5. Ethernet-portit - Näihin liität PC:n, digiboksin tai muita laitteita
  6. Virtaliitin - Kytke laitteen virtalähde tähän
  7. Virtakytkin
  8. USB-portit
Langattoman verkon suojaus

Langaton lähiverkko (WLAN) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja. Lue lisää langattomista verkoista.

Langattoman verkon (WLAN) suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa langaton verkko on suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen  tyyppitarrasta. Suojaamattomassa langattomassa verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on koneessaan WLAN-verkkokortti.

WLAN-verkon salausavain

Laitteen mukana toimitetaan WLAN-salausavain, jonka näet laitteen pohjassa olevasta tarrasta tai laatikossa olevasta erillisestä tarralapusta.

  1. Verkon nimi: Käytössä olevan langattoman verkon nimi (SSID).
  2. Salausavain: Langattoman verkon salauksena on käytetty WPA-PSK-salausmuotoa. Käytä tätä avainta langattoman verkon käyttöönotossa.
Laitteen ja verkon hallinta

Laitteessa käytettävä WLAN-standardi on 802.11b/g/n.

Langattoman verkon salasanan muuttaminen
  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Thomsonin hallintasivu. Mikäli sivu ei aukea, koita osoitetta 192.168.1.254 (1).
  2. Klikkaa Home Network -otsikon alla olevaa Wireless -tekstiä (2).
  3. Klikkaa seuraavaksi Configure-tekstiä (3), josta pääset muuttamaan laitteen WLAN-asetuksia. Oletuksena WLAN-verkko ja WLAN-salaus ovat päällä. Salauksena on käytetty WPA-PSK -salausta. Salausavain löytyy laitteen takapuolella olevasta tarralapusta tai erillisellä paketin mukana tulleella lapulla. Voit vaihtaa laitteen salasanan (WPA-PSK) ja verkon nimen (SSID) tässä.
  4. Hyväksy muutokset painamalla Apply (4).
Asetukset
  • Interface Enabled - Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä
  • Power Reduction Enabled - WLAN-virransäästöominaisuuksien käyttöönotto
  • Physical Address - MAC-osoite
  • Network Name (SSID) - Langattoman verkon nimi
  • Interface Type - Käytettävä WLAN-standardi
  • Actual Speed - WLAN-verkon nopeus
  • Band - Langattoman yhteyden toimintataajuus
  • Channel Selection - Kanavan valinta
  • Region - Maanosa
  • Channel - Kanava
Suojausasetukset
  • Broadcast Network Name - Näyttää WLAN-verkon nimen laitteille
  • Encryption - Tässä määrität käytössä olevan salaustason
  • Disabled - Ei salausta
  • Use WEP Encryption - Käytä WEP-salausta
  • Use WPA-PSK Encryption - Käytä WPA-PSK -salausta
WEP
  • WEP Key Length - WEP-salausavaimen pituus
  • WEP Encryption Key - WEP-salausavain
WPA-PSK
  • WPA-PSK Encryption Key - WPA-salausavain
  • WPA-PSK Version - WPA-salausversion valinta
Porttiohjaus
  1. Valitse Home > Toolbox > Game & Application Sharing. Valitse sivun alaosasta Create a new game or application.
  2. Anna asetukselle nimi sekä valitse "Manual entry of port maps". Klikkaa seuraavaksi "Next".
  3. Valitse protokolla kenttään "Any" sekä portti tai porttialue, jonka haluat ohjata. Valitse Add, kun asetukset ovat halutut. Tarkemmat ohjeet porttien määrittelystä löydät PDF-tiedostosta.
  4. Seuraavaksi näet yhteenvedon äsken tehdyistä määrittelyistä. Valitse sivun alaosasta Assign a game or application to a local network device.
  5. Etsi juuri luotu asetus sekä laite, jolle sääntö halutaan aktivoida. Valitse Add, jolloin asetus otetaan käyttöön. Pelin tai sovelluksen porttisääntöä ei voi aktivoida usealle laitteelle yhtä aikaa.
  6. Aktiivisten porttisääntöjen muokkaaminen tapahtuu valikosta Home > Toolbox > Game & Application Sharing. Valitse oikeasta yläkulmasta Configure.
Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huom! Tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen johdosta.

Paina laitteen kyljessä olevaa Reset-painiketta pohjassa pienikärkisellä esineellä, kuten lyijykynällä, kunnes Power-valo muuttuu oranssiksi (n. 30 sekuntia). Laitteen tehdasasetukset on nyt palautettu.

Ongelmatilanteet
Langattoman lähiverkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

  1. Ota Power reduction -valinta pois päältä.
  2. Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä telia-B8-65-C4-34 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
  3. Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
  4. Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salausmuoto.
LAN4-portin siltaaminen

Palvelureitittimen LAN4-portti on mahdollista sillata häiriöilmoitusten toimesta, esimerkiksi omaa reititintä varrten.

Pakkauksen sisältö
  • Modeemi
  • Virtajohto
  • Ethernet-verkkokaapeli
  • Puhelinkaapeli
  • Seinäkiinnikkeet
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Smart -modeemi

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799 Xtream -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799vac -modeemin käyttöohje

Technicolor TG233 ja TG234 langattomien lähettimien käyttöohjeet

Inteno DG301 -modeemi

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -modeemin käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.