Cisco EPC3825 -kaapelimodeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Täältä löydät käyttöohjeet Cisco EPC3825 -kaapelimodeemille.

Voit ladata myös pdf-muotoisen ohjeen

Lataa Cisco EPC3825 -modeemin käyttöohje

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin merkkivalot

  1. POWER – Palaa jatkuvasti, modeemin virta on kytkettynä
  2. DS – Palaa jatkuvasti, modeemi vastaanottaa dataa kaapeliverkosta
  3. US – Palaa jatkuvasti, modeemi lähettää dataa kaapeliverkkoon
  4. ONLINE – Palaa jatkuvasti, modeemi on rekisteröitynyt verkkoon ja täydessä toiminnassa
  5. ETHERNET 1–4 – Palaa jatkuvasti, yhteen Ethernet-porteista on kytketty laite. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että dataa siirretään Ethernet-yhteyttä käyttäen.
  6. USB – Palaa jatkuvasti, USB-porttiin on kytkettynä laite. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että dataa siirretään USB-yhteyttä käyttäen.
  7. WIRELESS LINK – Palaa jatkuvasti, Wireless Access Point on toiminnassa ja Internetiin voidaan yhdistää langattomasti. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että langatonta yhteyttä käyttäen siirretään dataa. Valon sammuminen merkitsee käyttäjän katkaisseen langattoman yhteyden
  8. WIRELESS SETUP – Valo ei pala (normaalitila), langattomia asetuksia ei käytetä tai hallinnoida. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että käyttäjä on aktivoinut asetukset uusien langattomien laitteiden tai käyttäjien lisäämiseksi verkkoon.
Takapaneelin liitännät

  1. POWER – Yhdistä pakkauksessa tullut virtajohto tähän
  2. ON/OFF-KATKAISIN – Mahdollistaa laitteen päälle- ja poiskytkennän ilman virtajohdon irroitusta.
  3. MAC ADDRESS LABEL – Kertoo modeemin  MAC osoitteen
  4. USB – Yhdistää haluttuihin laitteisiin
  5. ETHERNET – Neljä RJ-45 Ethernet porttia voidaan yhdistää PC:n tai kotiverkon laitteiden Ethernet-portteihin.
  6. CABLE – F-liitin yhdistää modeemin kaapeli-tv-verkkoon.
  7. WIRELESS SETUP – Katkaisijan painaminen käynistää automaattisen langattomien laitteiden yhdistystoiminnon (Wireless Protected Setup  tai WPS).
  8. RESET – 1–2 sekunnin painaminen käynnistää kaapelimodeemin uudelleen. Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa tehdasasetukset.
Ohjelmistopäivitys

Modeemien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat laitteen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Cisco EPC3825 hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset. Huomioithan kuitenkin, että laitteella on jo paljon ikää. Sen vuoksi suosittelemme laitteen vaihtamista kokonaan uuteen modeemiin, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tietoturvallisemmat yhteydet.

Apua ongelmatilanteisiin
Langaton yhteys pätkii

Jos langaton yhteys tuntuu toimivan huonosti, voi ongelma johtua laitteen käyttämästä automaattisesta WLAN-kanavan valinnasta.

  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile osoitetta 192.168.100.1). Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi modeemiin verkkokaapelilla.
  2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
  3. Klikkaa Log-in päästäksesi sisään laitteeseen.
  4. Paina yläreunasta Wireless ja valitse kohta Radio Settings.
  5. Kokeile vaihtaa Channel-kohdassa kanavaksi jokin kanava väliltä 1–13. Älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei parane heti ensiyrittämällä, kokeile järjestyksessä muitakin kanavia yksitellen.

Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:

  • Network mode: Käytetty protokolla, vaihtaminen B/G-luokkaan voi auttaa, jos käytössä vanhempia laitteita.
  • Channel Width: Signaalin kaistanleveys, tätä voi kokeilla vaihtaa 20 tai 40 Mhz välillä. Oletuksena 20 Mhz on päällä kaikissa laitteissa.

Muita muutoksia ei tarvitse tehdä. Muista aina tallentaa valinnat valitsemalla Save Settings.

Sivujen aukeaminen tökkii tai useamman välilehden kanssa selailussa ilmenee ongelmia

IP-flood detection -valinnan poisto voi auttaa ongelmaan. Ongelmaa voi rajata myös kokeilemalla poistaa palomuurin mikäli pelkkä IP-flood detection -asetuksen poisto ei auta.

  1.  Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall.
  2. Valitse SPI Firewall Protection -kohdassa Off (vanhemmissa versioissa Disable).
  3. Poista täppä Block IP Flood Detection -kohdasta.
  4. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings. Tämän jälkeen olet valmis.
Laitteen siltaus

Telian verkossa olevalla modeemilla on aina siltausmahdollisuus aktivoituna. Siltauksen voi vaihtaa päälle modeemin hallinnasta käsin:

  1. Valitse pääsivulta Administration ja sitten Management.
  2. Valitse kohdassa Working Mode -kohdassa Bridged Only.
  3. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
  4. Nyt kaikki kaapelimodeemiisi liitetyt laitteet saavat julkisen verkon IP-osoitteen.

Huom! Muista, että jokaista liittymää kohden on tarjolla vain 5 julkisia IP-osoitteita eli laitteita voi olla verkossa enintään 5 kerrallaan.

Pakkauksen sisältö
  • Cisco EPC3825 -modeemi
  • Virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.