Cisco EPC3825 -kaapelimodeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Täältä löydät käyttöohjeet Cisco EPC3825 -kaapelimodeemille.

Voit ladata myös pdf-muotoisen ohjeen

Lataa Cisco EPC3825 -modeemin käyttöohje

Merkkivalot ja liitännät
Etupaneelin merkkivalot

  1. POWER – Palaa jatkuvasti, modeemin virta on kytkettynä
  2. DS – Palaa jatkuvasti, modeemi vastaanottaa dataa kaapeliverkosta
  3. US – Palaa jatkuvasti, modeemi lähettää dataa kaapeliverkkoon
  4. ONLINE – Palaa jatkuvasti, modeemi on rekisteröitynyt verkkoon ja täydessä toiminnassa
  5. ETHERNET 1–4 – Palaa jatkuvasti, yhteen Ethernet-porteista on kytketty laite. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että dataa siirretään Ethernet-yhteyttä käyttäen.
  6. USB – Palaa jatkuvasti, USB-porttiin on kytkettynä laite. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että dataa siirretään USB-yhteyttä käyttäen.
  7. WIRELESS LINK – Palaa jatkuvasti, Wireless Access Point on toiminnassa ja Internetiin voidaan yhdistää langattomasti. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että langatonta yhteyttä käyttäen siirretään dataa. Valon sammuminen merkitsee käyttäjän katkaisseen langattoman yhteyden
  8. WIRELESS SETUP – Valo ei pala (normaalitila), langattomia asetuksia ei käytetä tai hallinnoida. Valon vilkkuminen tarkoittaa, että käyttäjä on aktivoinut asetukset uusien langattomien laitteiden tai käyttäjien lisäämiseksi verkkoon.
Takapaneelin liitännät

  1. POWER – Yhdistä pakkauksessa tullut virtajohto tähän
  2. ON/OFF-KATKAISIN – Mahdollistaa laitteen päälle- ja poiskytkennän ilman virtajohdon irroitusta.
  3. MAC ADDRESS LABEL – Kertoo modeemin  MAC osoitteen
  4. USB – Yhdistää haluttuihin laitteisiin
  5. ETHERNET – Neljä RJ-45 Ethernet porttia voidaan yhdistää PC:n tai kotiverkon laitteiden Ethernet-portteihin.
  6. CABLE – F-liitin yhdistää modeemin kaapeli-tv-verkkoon.
  7. WIRELESS SETUP – Katkaisijan painaminen käynistää automaattisen langattomien laitteiden yhdistystoiminnon (Wireless Protected Setup  tai WPS).
  8. RESET – 1–2 sekunnin painaminen käynnistää kaapelimodeemin uudelleen. Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa tehdasasetukset.
Apua ongelmatilanteisiin
Langaton yhteys pätkii

Jos langaton yhteys tuntuu toimivan huonosti, voi ongelma johtua laitteen käyttämästä automaattisesta WLAN-kanavan valinnasta.

  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile osoitetta 192.168.100.1). Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi modeemiin verkkokaapelilla.
  2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
  3. Klikkaa Log-in päästäksesi sisään laitteeseen.
  4. Paina yläreunasta Wireless ja valitse kohta Radio Settings.
  5. Kokeile vaihtaa Channel-kohdassa kanavaksi jokin kanava väliltä 1–13. Älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei parane heti ensiyrittämällä, kokeile järjestyksessä muitakin kanavia yksitellen.

Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:

  • Network mode: Käytetty protokolla, vaihtaminen B/G-luokkaan voi auttaa, jos käytössä vanhempia laitteita.
  • Channel Width: Signaalin kaistanleveys, tätä voi kokeilla vaihtaa 20 tai 40 Mhz välillä. Oletuksena 20 Mhz on päällä kaikissa laitteissa.

Muita muutoksia ei tarvitse tehdä. Muista aina tallentaa valinnat valitsemalla Save Settings.

Sivujen aukeaminen tökkii tai useamman välilehden kanssa selailussa ilmenee ongelmia

IP-flood detection -valinnan poisto voi auttaa ongelmaan. Ongelmaa voi rajata myös kokeilemalla poistaa palomuurin mikäli pelkkä IP-flood detection -asetuksen poisto ei auta.

  1.  Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall.
  2. Valitse SPI Firewall Protection -kohdassa Off (vanhemmissa versioissa Disable).
  3. Poista täppä Block IP Flood Detection -kohdasta.
  4. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings. Tämän jälkeen olet valmis.
Laitteen siltaus

Telian verkossa olevalla modeemilla on aina siltausmahdollisuus aktivoituna. Siltauksen voi vaihtaa päälle modeemin hallinnasta käsin:

  1. Valitse pääsivulta Administration ja sitten Management.
  2. Valitse kohdassa Working Mode -kohdassa Bridged Only.
  3. Tallenna muutokset valitsemalla Save Settings.
  4. Nyt kaikki kaapelimodeemiisi liitetyt laitteet saavat julkisen verkon IP-osoitteen.

Huom! Muista, että jokaista liittymää kohden on tarjolla vain 5 julkisia IP-osoitteita eli laitteita voi olla verkossa enintään 5 kerrallaan.

Pakkauksen sisältö
  • Cisco EPC3825 -modeemi
  • Virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia X1 - Technicolor DGA0122 -reitittimen käyttöohje

Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.