Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemin käyttöohjeet

Tästä löydät käyttöohjeet Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemille.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Jos asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Pakkauksen sisältö

  • CGA2121-modeemi
  • Virtalähde ja virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin

Yleistä tietoa laitteesta

  • 24 Downstream- ja 8 Upstream -kanavainen EuroDOCSIS 3.0 kaapelimodeemi
  • 4 kpl 1 Gbit/s Ethernet LAN -porttia
  • WLAN-verkko on valmiiksi suojattu
    • Dual Band, eli yhtäaikainen tuki
      • IEEE 802.11n 2,4 GHz (2x2)
      • IEEE 802.11ac 5 GHz (3x3)
    • WPS-tuki (helpottaa päätelaitteen kytkemistä verkkoon)
    • Laitteen pohjasta löytyvästä tarrasta löydät:
      • WLAN-verkon nimi (SSID)
      • WLAN-verkon suojausavain, eli salasana (PRESHARED KEY)

Laitteen etupaneeli

Kuva 1: laitteen etupaneelin valot

  1. POWER
    Palaa vihreänä, kun laitteessa on virta
  2. DS/US
    Vilkkuu vihreänä, kun laite hakee verkkoa
    Palaa kiinteästi vihreänä, kun verkkoyhteys toimii
  3. WIRELESS:
    Palaa/vilkkuu vihreänä, kun WLAN-verkko on aktiivisena. Valon vilkkumisella kuvataan tiedonsiirtoa
    WLAN-verkko on pois käytöstä, mikäli valo ei pala. Verkon saa takaisin päälle painamalla Wireless-painiketta (kohta 8)
  4. LAN
    Palaa/vilkkuu vihreänä, kun yhdessä tai useammassa Ethernet LAN-portissa on jokin laite kytketty ja päällä. Valon vilkkumisella kuvataan tiedonsiirtoa.
  5. VOIP (Voice over IP)
    Ei käytössä Telialla
  6. VOIP (Voice over IP) 2
    Ei käytössä Telialla
  7. WPS -painike
    Voit liittää laitteesi WLAN-verkkoon ilman salasanaa käyttämällä WPS-toiminnetta. Toiminnetta käyttäessä sinun tulee hetkellisesti aktivoida WPS-toiminne kummastakin laitteesta.
  8. Wireless -painike
    Tällä painikkeella saat joko aktivoitua tai poistettua WLAN-verkon käytöstä. Tarkasta laitteen Wireless-valosta (kohta 3) onko WLAN-verkko aktiivisena.

LAITTEEN TAKAPANEELI

Kuva 2: Laitteen takapaneeli ja sen kytkennät

  1. Virtakytkin
    Laitteen voi kytkeä päälle ja pois ilman virtajohdon irrotusta.
  2. Virtaliitin
    Yhdistä pakkauksessa tullut virtajohto tähän.
  3. Koaksiaalikaapelin F-liitin
    Liitä koaksiaalikaapeli tähän liittimeen (antennikaapeli)
  4. Ethernet LAN
    Neljä Gigabit Ethernet LAN-porttia sisäverkon laitteita varten. Voit yhdistää esim. tietokoneesi Ethernet-kaapelilla tähän liittimeen.
  5. USB
    Voit esimerkiksi liittää ulkoisen kovalevyn USB-porttiin, jolloin laite toimii verkkolevynä.
  6. RESET
    Hetkellinen painaminen käyttää laitteen virroitta
    Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa laitteeseen tehdasasetukset
  7. VOIP 1 & 2 -portit
    Ei käytössä Telialla

MODEEMIN KYTKEMINEN VERKKOON

  • kytke modeemi antennikaapelilla kiinni seinän TV-pistokkeeseen

- Voit käyttää pakkauksen mukana tullutta antennihaaroitinta television ja modeemin kytkemiseen samaan TV-pistokkeeseen

- Mikäli asunnossa on multimediarasiat, kytke modeemi rasian Data-liittimeen

  • Kytke virtajohto seinään
  • Laita modeemiin virrat päälle
  • Yhteys on käyttövalmis, kun laitteen Power- ja DS/US-valot palavat kiinteästi
  • Liitä tietokone modeemin Ethernet LAN-porttiin verkkokaapelilla tai yhdistä tietokone modeemin WLAN-verkkoon.

Huom! Kun modeemi kytketään verkkoon ensimmäistä kertaa ja laite löytää oikeat liikennöintitaajuudet, niin modeemi hakee vielä päivityksen verkosta joka kestää 15-60 min. Päivityksen jälkeen modeemi käynnistyy uudestaan ja vasta tämän jälkeen yhteys on käytettävissä.

MODEEMIN HALLINTASIVU

Kuva 3: Kirjautuminen laitteelle

  • Mene selaimella osoitteeseen 192.168.0.1

- Jos yhteyden muodostaminen ei onnistu, liitä tietokone verkkokaapelilla modeemiin

  • Mikäli kirjaudut laitteelle ensimmäistä kertaa

- Jätä käyttäjänimi ja salasana -kentät tyhjiksi kirjautuessa

- Laite ohjaa sinut luomaan uuden käyttäjän ja asettamaan tälle salasanan

  • Jos olet aikaisemmin luonut uuden tunnuksen, niin kirjauduthan näillä sisälle

- Jos et muista aikaisemmin luotuja tunnuksia, niin laitteen voi aina palautta tehdasasetuksille painamalla RESET-painiketta vähintään 10 sekunnin ajan

Kuva 4: Salasanan vaihtaminen asetuksista

Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan

Suosittelemme käyttämään laitetta ensisijaisesti reitittävässä (Router mode) -tilassa, jolloin laitteen palomuuri suojaa sisäverkossa olevia laitteita. Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan saattaa auttaa tilanteissa, missä esimerkiksi verkkopeli ei toimi tai haluat testata yhteyden toimintaa ilman modeemin palomuuri- ja NAT-asetuksia.

Huomioithan, että kuluttajaliittymiin jaetaan ainoastaan viisi (5) julkista IP-osoitetta. Reitittävässä tilassa oleva laite jakaa yhden näistä IP-osoitteista useammalle sisäverkon laitteelle, kun vastaavasti sillatussa tilassa laite antaa jokaiselle sisäverkon laitteelle oman julkisen IP-osoitteen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sillatun modeemin perässä pystyy olemaan ainoastaan viisi laitetta kerrallaan verkossa.

Kuva 5: Laitteen asetukset reitittävässä tilassa

Siltauksen voi laittaa päälle modeemin hallinnasta käsin:

1. Valitse oikeasta yläkulmasta ”Advanced” valikko

2. Muuta eteen avautuvasta ”WAN Settings” -otsikon alta ”Bridge”

3. Paina ”Save Settings”

4. Käynnistä modeemi uudelleen

Saat laitteen takaisin reitittävään tilaan resetoimalla kaapelimodeemin tehdasasetuksille painamalla RESET-painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekunnin ajan.

Tarvittaessa saat apua asetusten muuttamiseen Telia Helpistä 0600 10 100 (2,25€/min + pvm/mpm).

LANGATTOMAN VERKON KÄYTTÖÖNOTTO

Löydät WLAN-verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (PRESHARED KEY) kaapelimodeemin pohjasta löytyvästä tarrasta. Laitteen WLAN-verkossa on käytössä sama verkon nimi ja suojausavain 2,4 GHz ja 5 GHz verkoille.

Kuva 6: Langattoman verkon tiedot laitteen pohjasta löytyvästä tarralapusta

WPS

Voit käyttää WPS-toiminnetta mikäli päätelaitteesi tätä tukee. Tämä mahdollistaa laitteen liittämisen WLAN-verkkoon kätevästi ilman salasanojen tai muiden tietojen täyttämistä.

Windows 10

Löydät WPS-toiminteen Windows 10 käyttöjärjestelmästä avaamalla työpöydän oikeasta alakulmasta ja klikkaamalla WLAN-verkon painiketta. Valitse tämän jälkeen verkon nimi mikä täsmää kaapelimodeemin pohjassa löytyvää SSID-tunnistetta. Laita ruksi kohtaan ”Yhdistä automaattisesti” ja paina ”Yhdistä” -painiketta. Käyttöjärjestelmä kysyy tässä vaiheessa suojausavainta, mutta voit käydä painamassa kaapelimodeemin WPS-painiketta yhdistääksesi laitteen suoraan WLAN-verkkoon.

Apua ongelmatilanteisiin

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus 

Jos asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, ota yhteys asiakaspalveluumme

Tukiaseman sijoittelu

Yleisimmät ongelmat langattoman yhteyden heikkoon toimintaan on laitteen huono sijoittelu päätelaitteisiin nähden. Tähän kannattaa siis kiinnittää erityisen paljon huomioita, eli laitetta ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaukseen. Lisäksi monikerroksisissa tai erityisen isoihin huoneistoihin kannattaa hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, mihin kuuluvuus on muuten heikko. Sijoittelussa tulisi huomioida myös näkyvät esteet, esimerkiksi seinät, pelit ja muut vastaavat häiriötekijät.

5 GHz ja 2,4 GHz WLAN-verkot

Oletusarvoisesti Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemi käyttää samaa WLAN-verkon tunnistetta (SSID), eli päätelaitteelle näkyvää nimeä kummastakin tarjolla olevasta verkossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että päätelaite pyrkii automaattisesti valitsemaan parhaiten toimivan verkon ja käyttämään sitä. Joskus automaattinen valinta ei ole paras ratkaisu, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz toimii päätelaitteella (läppäri, puhelin, tabletti jne.) kauempana modeemia, kun taas 5 GHz verkko voi toimia huomattavasti nopeammin. Siksi on tärkeää kokeilla eri taajuuksia, jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla.

Jotta voit kokeilla kahta eri taajuutta, tulee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omalla nimellä. Erotuksen jälkeen voit itse päättää päätelaitteella yhdistäessä, kumpaa taajuutta käytät.

  1. Kirjaudu Technicolor CGA2121 modeemin hallintasivulle (ohje tällä sivulla ylempänä)
  2. Kirjautumisen jälkeen paina aloitusruudussa ”Wireless”
  3. Valitse täppä kohtaan ”Use different settings for the 5 GHz radio”
  4. Kirjoita 2,4 GHz Radio ja 5 GHz Radio otsikoiden alla verkoille eri nimet kohtaan ”Network Name”. Yksi tapa on kirjoittaa omakeksimä verkon nimi ja erottaa lopussa 5GHz, esim. ”Kotinetti_5GHz”
    • Vinkki: Voit halutessasi vaihtaa tässä myös langattoman verkon salasanan kohdasta ”Wireless passphrase”
  5. Muita asetuksia ei tarvitse vaihtaa, paina Save Settings.
  6. Omat laitteet tulee yhdistää nyt uudelleen langattomaan verkkoon, 2,4GHz tai 5GHz taajuudella.
    • Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, mikä tarkoittaa ettei 5 GHhz verkkoa tule näkyville.

Langattoman verkon kanavan vaihtaminen

Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi iltaisella, kun langattomien laitteiden määrä lisääntyy naapurustossa. Tähän saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähiten ruuhkaiseen. Tämä onnistuu laitteen hallinnasta tai käyttämällä modeemia virroitta. Laite pyrkii aina uudelleen käynnistyksen yhteydessä valitsemaan vähiten ruuhkaisen kanavan käyttöön.

Kuva 7: Langattoman verkon asetukset

1. Kirjaudu sisään hallintaan osoitteessa 192.168.0.1

2. Siirry ”Advanced” asetusvalikkoon painamalla oikeasta ylälaidasta

3. Valitse ”Wireless” valikon alta ”Radio Settings”

4. Voit vaihtaa kanavaa ”Control Channel” -valinnasta kunkin WLAN-verkon osalta

a) Kanavavalinnan alapuolella arvio kanavan kuuluvuudesta (”Interference”)

b) Oikean laidan ”Radio Summary” -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla

Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia WiFi-analysaattoreita. Näitä löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteille. Lisäksi modeemista itsestään löytyy vastaava toiminne ”Wireless” -valikosta löytyvän ”Wifi Insight” -otsikon alta. Kohdasta ”Interference” näkyy modeemin arvio valitun kanavan laadusta.

Huomioithan, että joillakin päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät välttämättä toimi. Ongelma johtuu käytettävän päätelaitteen rajoituksista, missä laitevalmistaja on saattanut rajata päätelaitteen toimiaan esimerkiksi ainoastaan Pohjois-Amerikassa käytössä olevilla määrityksillä.

Palomuurin suojaustaso

Joskus palomuurin suojaus voi estää joitain palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle (high) rajoittaa varmasti osan palveluista, kun taas alhainen (Low) sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.
 
Oletuksena suojaustaso on Low, joka on suositeltavaa pitää. Joskus ongelmatilanteiden rajauksissa on järkevää kokeilla käyttää palomuuria pois päältä hetken, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi ongelmatilanteissa. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä auttaa ongelmatilanteessa, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallinnan avulla ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.

Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallinnasta:

  1. Kirjaudu hallintasivulle 192.168.0.1 (katso tarkemmat ohjeet ylempää otsikon "Modeemin hallintasivu" alta)
  2. Valitse kirjautumisen jälkeen "Home network"
  3. Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Protection -kohdasta.
  4. Muista tallentaa asetuksien muutos painamalla  "Save Settings"

Valitse suojaustasoksi Low, jos valinta on korkeampi (Medium tai High). Jos ongelma ei tälläkään ratkea, käytä palomuuri poissa käytöstä (Off) ja kokeile ratkaisiko tämä ongelmaa. Jos ei, muista palauttaa Low -asetus takaisin. Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen on suotavaa käynnistää laitteet (modeemi ja päätelaite) uudelleen.