Telia Play -boksin ongelmatilanteet

Katso ohjeet tästä, jos digiboksi ei toimi oikein, kanavat pätkivät tai eivät näy, tai sinulla on muu ongelma boksin kanssa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.
  1. Sammuta virta reitittimestä hetkeksi ja käynnistä laite uudelleen.
  2. Varmista, toimiiko netti. Jos netti ei toimi, katso apua nettiyhteyksien ongelmatilanteista.
  3. Jos netti toimii, irrota virtajohto digiboksista ja kytke se hetken kuluttua takaisin. 
  4. Varmista, että digiboksi yhdistyy nettiin.
  5. Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet.
Kaukosäädin ei toimi

Katso ohjeet eri digiboksien kaukosäätimille laiteohjeistamme.

Häiriöt kuvassa tai äänessä

Huom:

  • Digiboksin ohjelmistopäivitykset saattavat aiheuttaa hetkellistä kuvan pätkimistä.
  • SDMC DV8919 -boksilla osa kanavista voi olla mykkiä tai äänenvoimakkuuden säätö ei toimi kaikilla laitteilla. Ongelman korjaamiseksi kytke Surround-äänet pois näin: Etene boksin valikossa polkua Oma tili > Järjestelmän asetukset > Laitteen asetukset > Ääni > Valitse Surround-ääni > Valitse formaatiksi Ei mitään: Älä koskaan käytä surround-ääntä.
     

Kuvan tai äänen häiriöitä voi aiheuttaa moni tekijä. Kokeile löytää ratkaisu näillä vinkeillä:

  1. Irrota digiboksin virtajohto ja sammuta reitittimestä hetkeksi virta. Käynnistä sitten reititin uudelleen ja odota, että sen merkkivalojen mukaan nettiyhteys on muodostettu. Kiinnitä sitten digiboksiin virtajohto takaisin.
    • Toimiiko nettiyhteys normaalisti esimerkiksi tietokoneella? Voit testata netin nopeutta nopeustestillä. Nopeuden olisi hyvä olla yli 5 Mbit/s.
  2. Wifi-yhteys saattaa olla heikko tai siinä voi olla häiriöitä. Tarkista wifi-signaalin laatu digiboksin asetuksista.
    • DV8919-boksi: Oma Tili > Järjestelmän asetukset > Verkko ja internet > Verkon nimen vasemmanpuoleinen "viuhka" kertoo signaalin voimakkuudesta. Täysin valkoinen tarkoittaa erinomaista signaalia.
    • Arris-boksit: Asetukset > Järjestelmän asetukset > Wi-Fi-asetukset -kohdassa näet yhdistetyn wifi-verkon nimen, jonka vieressä oikealla oleva kuvake kertoo signaalin voimakkuudesta – mitä useampi viiva pisteen yläpuolella on, sitä vahvempi signaali on. Kolme viivaa on vahva ja hyvä signaali.
    • Jos signaali on heikko, sijoita boksi ja reititin tai muu wifiä jakava laite lähemmäs toisiaan. Tarkista, paraneeko signaalin voimakkuus ja kuvanlaatu. Voit myös kokeilla boksin käyttämän langattoman verkon vaihtamista, jos käytössä on useita verkkoja.
  3. Yhdistää laitteet Ethernet-kaapelilla ja tarkista, poistuuko ongelma.
  4. Kokeile toista HDMI-kaapelia television ja digiboksin välillä.
  5. Jos reitittimen ja digiboksin väliin on kytketty muita laitteita, irrota ne ja tarkista jatkuuko ongelma.
  6. Erityisesti 4G-verkossa netin nopeus saattaa iltaisin hidastua, jos samalla taajuudella on paljon käyttäjiä alueellasi. Digiboksi sopeutuu hitauteen pienentämällä kuvan resoluutiota, mutta todella hitaalla yhteydellä television katselu ei meinaa onnistua.
    • Voit ehkäistä ruuhkan aiheuttamaa hitautta lukitsemalla 4G-reitittimesi käyttämään eri verkkoa ja taajuutta. Tarkista reitittimesi malli laitteessa olevan tarran Model-kohdasta ja katso mallikohtaiset laiteohjeet. Niistä löydät ohjeet verkkolukituksiin ja verkon valintaan. Jos reititin on muualta kuin meiltä hankittu, tarkistathan sen mukana tulleet käyttöohjeet. Telia Helppi auttaa tarvittaessa tekemään verkkolukituksen.
Kuva on epätarkka

Jos kuva on epätarkka, tarkista käytössä oleva kuvatarkkuus digiboksin asetuksista. Tarkemmat ohjeet eri malleille löydät laiteohjeistamme.

  • Voit valita digiboksin käyttämän tarkkuuden valitsemalla Menu-valikosta Asetukset > Kuva ja ääni > Tarkkuus.
  • Televisiollesi sopivat kuva-asetukset löytyvät testaamalla. Kokeile siis millä asetuksella kuva näyttää tarkimmalta ja valitse se käyttöön.
Ei kuvaa eikä ääntä, TV-kanavat eivät näy

Huom: SDMC DV8919 -boksilla osa kanavista voi olla mykkiä tai äänenvoimakkuuden säätö ei toimi kaikilla laitteilla. Ongelman korjaamiseksi kytke Surround-äänet pois näin: Etene boksin valikossa polkua Oma tili > Järjestelmän asetukset > Laitteen asetukset > Ääni > Valitse Surround-ääni > Valitse formaatiksi Ei mitään: Älä koskaan käytä surround-ääntä.

Useimmat kuvan ja äänen ongelmat ratkeavat näillä vinkeillä:

  • Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunniksi.
  • Varmista, että HDMI-kaapeli on kunnolla kiinni televisiossa ja digiboksissa.
  • Varmista, että televisiosta on valittu oikea tulo (Source) käyttämäsi signaalikaapelin mukaan (HDMI = HDMI1, HDMI2 jne.).
  • Jos käytät wifiä digiboksin ja reitittimen välillä, käynnistä laitteet uudelleen. Käynnistä ensin reititin ja odota hetki, että normaalit yhteysvalot syttyvät. Käynnistä digiboksi sen jälkeen. Jos tämä ei auttanut, kytke digiboksi wifin sijaan verkkokaapelilla reitittimeen.

Tee tarvittaessa vielä digiboksille resetointi. Digiboksien mallikohtaiset resetointiohjeet löydät laiteohjeistamme.

Kanavia puuttuu tai ne näkyvät väärin

Jos olet juuri tilannut maksukanavia ja ne eivät näy, varmista että olet saanut vahvistusviestin tilauksesta. Käynnistä myös digiboksi uudelleen irrottamalla hetkeksi virtajohto ja kytkemällä se sitten takaisin.

Vanhemmissa digibokseissa on mahdollista käyttää kanavalistoja. Jos kaukosäätimesi alarivissä on vihreä painike, kanavalistat ovat käytettävissä. Varmista vihreää painiketta painamalla, että Kaikki kanavat on valittuna kanavalistasta. Voit siirtyä kanavalistojen välillä painamalla uudelleen vihreää paniketta. TV/EXIT-painiketta painamalla voit poistua valikosta.

Ongelmia aktivointitunnuksen kanssa

Koeta syöttää aktivointitunnus uudelleen. Jos siitä ei ole apua, niin ei hätää – katso ohje Telia Playn unohtuneeseen käyttäjätunnukseen tai salasanaan.

Unohtunut käyttäjätunnus tai salasana

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.