Takaisin

Digiboksin usein kysytyt kysymykset

Mikä on lähetystarkkuus tai kuvanlaatu? Miten nopea nettiyhteyden pitää olla? Löydä vastaukset näihin ja muihin usein kysyttyihin kysymyksiin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Voinko käyttää omia laitteitani?
Telia TV digiboksi Telian laajakaistalla

Telia TV digiboksi laajakaistalla toimii Telian sinulle toimittamalla digiboksilla ja palvelureitittimellä (TG799vac, TG799Xtream, DG301, TG789 ja Fast 5370 Air). Jos haluat käyttää omaa reititintä omien laitteiden yhteyksille, niin voit sillata palvelureitittimen LAN4-portin johon kytket oman reitittimen. Tarkemman ohjeen siltausta varten löydät palvelureitittimen omasta ohjeesta. Digiboksin nettiyhteyden tulee olla palvelureitittimeltä.

Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelun kanssa ei suosittella käytettäväksi omia langattoman verkon laajentimia, MESH-laiteita tai muita vastaavia. Kyseisten laitteiden kanssa ei pystytä palvelun toimivuutta takaamaan. 
Mikäli käytössäsi on Telia Smart Wifi -palvelu, digiboksi suositellaan kytkemään verkkokaapelilla Smart Wifi -laajentimeen. 

Telia TV digiboksi ilman Telian laajakaistaa

Voit käyttää omia nettilaitteitasi, kunhan sinulla on riittävän nopea nettiyhteys. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

Mikä on palvelureititin ja miten se liittyy digiboksiin?

Palvelureititin on modeemi tai reititin, jolla laajakaistaliittymä eli nettiyhteys yhdistetään mm. digiboksiin ja tietokoneeseen. Tutustu laitteiden käyttöohjeisiin:

Voinko liittää ulkoiset kaiuttimet tai kotiteatterin digiboksin kanssa?

Ulkoiset kaiuttimet voit kytkeä digiboksiin RCA-, HDMI-liitännällä tai Optisella äänikaapelilla. Ulkoisten kaiuttimien käyttö voi vaatia erillisen vahvistimen.

Miten nopea netti minulla pitää olla?

Telia TV digiboksi tarvitsee toimiakseen nettiyhteyden, joka tarjoaa riittävän nopeuden televisiokuvan siirtämiseen. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

Digiboksien mallit ja ominaisuudet

 

Motorola 1903

Motorola 1003

Motorola 1963

Motorola 1853

Arris 2853

Arris 4302

Arris 4302W Arris 5305W

Verkkotallennus

on

on

on

on

on

on

on on

Kovalevytallennus*

ei

ei

on

on

on

on/ei**

on/ei** on/ei**

UHD-kuvanlaatu

ei

ei

ei

ei

ei

ei

ei on***

Netflix

ei

ei

ei

ei

ei

on

on ei

Youtube

ei

ei

ei

ei

ei

on

on

on

*kovalevyn voit hankkia asiakaspalvelustamme.

** kovalevytallennus löytyy vain Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelusta. Telia TV digiboksilla (ilman Telian laajakaistaa) kovalevytallentamista ei ole tällä hetkellä.

*** UHD-kuvalaatu vaatii toimiakseen UHD/4K-television ja vähintään HDMI 2.0a-johdon. Suosittelemme käyttämään UHD -digiboksin mukana tulevaa kaapelia, jos et ole varma vanhan kaapelisi luokituksesta.

Vanhojen digiboksien tiedot

Arris 4302 -digiboksi (pdf)
Arris 2853 -tallentava digiboksi (pdf)
Motorola 1853 -perus- ja tallentava digiboksi (pdf)
Motorola 1003 -digiboksi (pdf)

Miten vaihdan vanhan digiboksin uudempaan?

Tarjoamme vanhan mallisen digiboksin omistajille mahdollisuuden vaihtaa digiboksinsa uuteen 5305W-malliseen digiboksiin asiakaspalvelumme kautta.

Näin vaihdat digiboksisi
  1. Irrota kaikki johdot vanhasta boksista.
  2. Liitä palvelureititin asennusohjeen mukaisesti digiboksiin RJ45-kaapelilla.
  3. Liitä digiboksi ja televisio toisiinsa HDMI-kaapelilla.
  4. Laita televisio päälle. Valitse oikea kanava mihin kytkit HDMI-kaapelin.
  5. Kytke uusi digiboksi ohjeiden mukaisesti. Digiboksi alkaa ladata ohjelmistoa.
  6. Digiboksin ladattua ohjelmistonsa voit syöttää Telia TV -palvelun 10-merkkisen käyttäjätunnuksen ja salasanan. Syötä tunnus ja salasana käyttämällä digiboksin mukana tullutta kaukosäädintä. Mikäli syötit virheellisen numeron, voit poistaa sen painamalla vasenta nuolinäppäintä. Voit tarkistaa käyttäjätunnuksesi ja tilata tarvittaessa uuden salanan tai pin-koodin kirjautumalla Teliaan.
Onko kanavapaketeilla sopimuskaudesta riippuvia hintoja?

Kyllä, kanavapaketeilla voi olla 6 tai 12 kuukauden määräaikaisella sopimuksella voimassa tarjoushinnoittelu. Voit katsoa tämän hetkiset kanavapakettien hinnoittelut ja tarjoukset Koko valikoima -sivulta.

Kuinka paljon Telia TV:n TV-lähetys vie kaistaa?

Tavallisten tv-kanavien katselu kuluttaa kaistaa noin 2–3 megaa, HD-tasoinen ohjelma maksimissaan 8,5 megaa.

Mikä on Telia TV:n lähetystarkkuus ja kuvanlaatu?

Kaikkien Telia TV -asiakkaidemme saatavissa olevat HD-kanavat ovat MPEG4-enkoodattuja. Tämä mahdollistaa laadukkaan HD-ohjelman lähettämisen 6-8,5 Mbit/s nopeudella. Pyrimme aina käyttämään parasta mahdollista tekniikkaa. Telian kaapeli-tv-verkossa ja Telia TV -palvelussa käytetään erilaisia bittinopeuksia jakelujärjestelmän siirtokapasiteetista riippuen.

Kuvanlaatu vaihtelee automaattisesti käytettävissä olevan nettiyhteyden mukaan. Palvelussa tuetut videoformaatit ovat tällä hetkellä SD-laadun (maks. 576p) lisäksi HD-laadut 720p ja 1080p. Useimmilla urheilukanavilla kuvan päivitystiheys on 50 fps.

Saatavilla olevat videoformaatit saattavat vaihdella sisältökohtaisesti sisällöntarjoajasta ja käytettävästä laitteesta riippuen. Suuri osa saatavilla olevasta SD-laadun sisällöstä on pakattu HD-laadun kuvasta, jolloin kuvanlaatu näyttää paremmalta verrattuna esimerkiksi antenniverkon SD-lähetykseen.
 
Telia TV digiboksi ilman Telian laajakaistaa tukee tällä hetkellä Viasatin ja C Moren urheilukanavia ja niiden catch-up kirjastoja HD-laadulla. Pyrimme jatkuvasti parantamaan TV-palvelumme kuvanlaatua ja teemme muutoksia paremman laadun tarjoamiseksi.

Mitä tarkoittavat HD tai UHD ja tukevatko laitteeni niitä?

HD-lähetykset ovat korkealaatuisia ja täyttävät tv-yhtiöiden laatukriteerit. Kotimaisilla Yle HD-, MTV3 HD- ja Nelonen HD -kanavilla lähetetään kuitenkin sekä aitoja natiiveja HD-lähetyksiä että normaalitarkkuudesta HD:ksi ylöskonvertoitua ohjelmistoa. Tästä riippuen kuvanlaadussa on eri ohjelmien aikana selviä eroja HD- ja SD-kanavan kesken.

UHD tarkoittaa samaa kuin Ultra HD, eli Ultra HighDefinition, ultrateräväpiirto. UHD:n tarkkuus on 3840 x 2160 pikseliä, joten kuvan yksityiskohdat näkyvät paljon terävämpinä ja tekstuurit ovat hienompia. Tällöin televisiossa näkyy enemmän värejä entistä tarkemmin ja paremmin, katselukokemus paranee siis huomattavasti. UHD:ssa näkyy neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin Full HD televisiossa.

Tukeeko televisioni UHD:tä?

Kun hankit televisiota tarkista, että tv tukee UHD-tarkkuutta. Mikäli sinulla löytyy jo televisio, television takaa löytyy malli, jota voit hyödyntää etsiessä mallin UHD-tukea internetistä.

Tukeeko digiboksini UHD:tä?

Telian uusin Arriksen5305 –digiboksi tukee UHD:tä, joten kuvanlaatu paranee entisestään. Digiboksin mallin voit varmistaa digiboksin alta tai asetuksista.

Tukeeko laajakaistayhteyteni UHD:tä?

UHD-laatuisen kuvan siirtoa varten nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 15–24 Mbit/s.

Miksi uudella Arris 5305 digiboksilla ei näy Netflix?

Uudella Arris 5305 digiboksilla ei ole tukea Netflixille. Jos tuki tulee, asiasta tiedotetaan.

Miksi Spotifyta ei löydy digiboksilta?

Spotify on lopettanut tuen vanhemmille sovellusversioille. Tämän vuoksi Spotify-sovellus on poistunut Telia TV -digibokseilta 30.9.2017. Sovellus on ollut saatavilla ns. vanhemman mallin digibokseihin.

Miksi Nelonen, Jim, Liv ja Hero eivät näy?

Sopimussyistä kanavat näkyvät ainoastaan digiboksilla, jossa on Telian nettiyhteys (pois lukien Yhteys Kotiin Mobiilitekniikalla). Jos sinulla ei ole Telian nettiyhteyttä, voit silti tallentaa kanavia ja katsoa tallennetta tallennuspalvelun avulla.

Lisää samasta aiheesta

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Telia TV digiboksin kaukosäädin

Kanavapaikat, kaapeli-TV-verkko- ja radiotaajuudet

HD- ja UHD-kanavien katsominen kaapelikortilla

Ohjelmien tallentaminen Tallennuspalvelulla

Kanavapaketit ja ohjelmakirjastot

Telia TV sovelluksen käyttö

Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet

Unohtunut käyttäjätunnus tai salasana

Telia TV digiboksin ongelmatilanteet

Unohtunut PIN-koodi

Telia TV sovelluksen ongelmatilanteet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.