Digiboksin usein kysytyt kysymykset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Mikä on lähetystarkkuus tai kuvanlaatu? Miten nopea nettiyhteyden pitää olla? Löydä vastaukset näihin ja muihin digiboksiin liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Mikä on palvelureititin ja miten se liittyy digiboksiin?

Palvelureititin on modeemi tai reititin, jolla laajakaistaliittymä eli nettiyhteys yhdistetään mm. digiboksiin ja tietokoneeseen. Tutustu palvelureitittimien käyttöohjeisiin:

Voinko käyttää omia laitteitani?
Telia TV digiboksi Telian laajakaistalla

Telia TV digiboksi laajakaistalla toimii toimittamallamme digiboksilla ja palvelureitittimellä (TG799vac, TG799Xtream, DG301, TG789 ja Fast 5370 Air). Jos haluat käyttää omaa reititintä omien laitteiden yhteyksille, voit sillata palvelureitittimen LAN4-portin ja kytkeä siihen oman reitittimen. Katso tarkemmat ohjeet siltauksen tekemiseen palvelureitittimen omasta ohjeesta. Digiboksin nettiyhteyden tulee olla palvelureitittimeltä.

Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelun kanssa ei suositella käytettävän omia langattoman verkon laajentimia, MESH-laiteita tai muita vastaavia. Emme pysty takaamaan palvelun toimivuutta kyseisillä laitteilla.

Jos käytössäsi on Telia Smart Wifi -palvelu, digiboksi suositellaan kytkemään verkkokaapelilla Smart Wifi -laajentimeen.

Telia TV digiboksi ilman Telian laajakaistaa

Voit käyttää omia nettilaitteitasi, kunhan sinulla on riittävän nopea nettiyhteys. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

Voinko käyttää ulkoisia kaiuttimia tai kotiteatteria digiboksin kanssa?

Ulkoiset kaiuttimet voit kytkeä digiboksiin RCA-, HDMI-liitännällä tai optisella äänikaapelilla. Ulkoisten kaiuttimien käyttö voi vaatia erillisen vahvistimen.

Digiboksien mallit ja ominaisuudet

 

Motorola 1003

Motorola 1903

Motorola 1853

Motorola 1963

Arris 2853

Arris 4302

Arris 4302W

Arris 5305W

Verkko-
tallennus

on

on

on

on

Kovalevy-
tallennus**

ei

on

on/ei***

on/ei***

UHD-kuvanlaatu

ei

ei

ei

on****

Netflix

ei

ei

on

ei

YouTube

ei

ei

on

on

C More ei ei on* on*
Yle Lasten
Areena
ei ei ei on*

* Voit päivittää digiboksin uudempaan Minun Telia -sovelluksessa tai kirjautumalla Minun Teliaan ja etenemällä siellä Minun TV-tilini > Hallinnoi > Laitteesi > Hallinoi.

** Kovalevyn voit hankkia asiakaspalvelustamme.

*** Kovalevytallennus on saatavilla vain Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelussa. Telia TV digiboksilla (ilman Telian laajakaistaa) kovalevytallennusta ei ole saatavilla.

**** UHD-kuvalaatu vaatii toimiakseen UHD/4K-television ja vähintään HDMI 2.0a -johdon. Suosittelemme käyttämään UHD-digiboksin mukana tulevaa kaapelia, jos et ole varma vanhan kaapelisi luokituksesta.

Vanhojen digiboksien tiedot
Miten vaihdan vanhan digiboksin uudempaan?

Tarjoamme vanhan mallisen digiboksin omistajille mahdollisuuden vaihtaa digiboksinsa uuteen 5305W-malliseen digiboksiin asiakaspalvelumme kautta.

Näin vaihdat digiboksisi
  1. Irrota kaikki johdot vanhasta boksista.
  2. Liitä reititin asennusohjeen mukaisesti digiboksiin RJ45-kaapelilla.
  3. Liitä digiboksi ja televisio toisiinsa HDMI-kaapelilla.
  4. Laita televisio päälle ja valitse kanava, johon kytkit HDMI-kaapelin.
  5. Kytke uusi digiboksi ohjeiden mukaisesti. Digiboksi alkaa ladata ohjelmistoa.
  6. Digiboksin ladattua ohjelmistonsa voit syöttää Telia TV:n 10-merkkisen käyttäjätunnuksen ja salasanan. Syötä tunnus ja salasana digiboksin mukana tulleella kaukosäätimellä. Jos syötit virheellisen numeron, voit poistaa sen painamalla vasenta nuolinäppäintä. Voit tarkistaa käyttäjätunnuksesi ja tilata tarvittaessa uuden salanan tai PIN-koodin kirjautumalla Minun Teliaan.
Miten nopea netin pitää olla?

Telia TV digiboksi tarvitsee toimiakseen nettiyhteyden, joka tarjoaa riittävän nopeuden televisiokuvan siirtämiseen. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

Onko kanavapaketeilla sopimuskaudesta riippuvia hintoja?

Kyllä, kanavapaketeilla voi olla 6 tai 12 kuukauden määräaikaisella sopimuksella voimassa tarjoushinnoittelu.

Katso kanavapakettien tämänhetkiset hinnat

Paljonko Telia TV:n TV-lähetys vie kaistaa?

Tavallisten tv-kanavien katselu kuluttaa kaistaa noin 2–3 megaa, HD-tasoinen ohjelma maksimissaan 8,5 megaa.

Mikä on Telia TV:n lähetystarkkuus ja kuvanlaatu?

Kaikkien Telia TV -asiakkaidemme saatavissa olevat HD-kanavat ovat MPEG4-enkoodattuja. Tämä mahdollistaa laadukkaan HD-ohjelman lähettämisen 6–8,5 Mbit/s nopeudella. Pyrimme aina käyttämään parasta mahdollista tekniikkaa. Kaapeli-tv-verkossamme ja Telia TV -palvelussa käytetään erilaisia bittinopeuksia jakelujärjestelmän siirtokapasiteetista riippuen.

Kuvanlaatu vaihtelee käytettävissä olevan nettiyhteyden mukaan. Palvelussa tuetut videoformaatit ovat tällä hetkellä SD-laadun (maks. 576p) lisäksi HD-laadut 720p ja 1080p. Useimmilla urheilukanavilla kuvan päivitystiheys on 50 fps.

Saatavilla olevat videoformaatit saattavat vaihdella sisältökohtaisesti sisällöntarjoajasta ja käytettävästä laitteesta riippuen. Suuri osa saatavilla olevasta SD-laadun sisällöstä on pakattu HD-laadun kuvasta, jolloin kuvanlaatu näyttää paremmalta verrattuna esimerkiksi antenniverkon SD-lähetykseen.
 
Telia TV digiboksi ilman Telian laajakaistaa tukee tällä hetkellä V sport -kanavapakettien ja C Moren urheilukanavia ja niiden catch-up kirjastoja HD-laadulla. Pyrimme jatkuvasti parantamaan TV-palvelumme kuvanlaatua.

Mitä tarkoittavat HD tai UHD ja tukevatko laitteeni niitä?

HD-lähetykset ovat korkealaatuisia ja täyttävät tv-yhtiöiden laatukriteerit. Kotimaisilla Yle HD-, MTV3 HD- ja Nelonen HD -kanavilla lähetetään kuitenkin sekä aitoja HD-lähetyksiä että normaalitarkkuudesta HD:ksi ylöskonvertoitua ohjelmistoa. Siksi kuvanlaadussa on eri ohjelmien aikana selviä eroja HD- ja SD-kanavan kesken.

UHD, Ultra HD tai Ultra HighDefinition tarkoittaa ultrateräväpiirtoa. UHD:n tarkkuus on 3840 x 2160 pikseliä, joten kuvan yksityiskohdat näkyvät terävämpinä ja tekstuurit ovat hienompia. Tällöin televisiossa näkyy enemmän värejä entistä tarkemmin ja katselukokemus on parempi. UHD:ssa näkyy neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin Full HD -televisiossa.

Tukeeko televisioni UHD:tä?

Tarkista televisiota hankkiessasi, että se tukee UHD-tarkkuutta. Jos sinulla on jo televisio etkä tiedä tukeeko se UHD:ta, tarkista laitteen takaa sen malli, jota voit käyttää etsiessäsi tietoa laitteen UHD-tuesta.

Tukeeko digiboksini UHD:tä?

Uusin Arris 5305 -digiboksimme tukee UHD:tä. Digiboksin mallin voit varmistaa laitteen alla olevasta tarrasta tai sen asetuksista.

Tukeeko laajakaistayhteyteni UHD:tä?

UHD-laatuisen kuvan siirtoa varten nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 15–24 Mbit/s.

Miten digiboksin käyttämä wifi-verkko valitaan?

Näin vaihdat digiboksin käyttämän langattoman verkon eli wifi-verkon:

  1.  Mene päävalikkoon kaukosäätimen Menu-painikkeella.
  2. Valitse Asetukset.
  3. Selaa kohtaan Wi-Fi asetukset ja valitse oikealta haluamasi langaton verkko. Varmista, että valitset 5 GHz taajuudella toimivan verkon, koska palvelu ei toimi 2.4 GHz taajuudella.
  4. Syötä valitsemasi verkon salasana kohtaan Esijaettu avain ja valitse Ok.
Voiko Telia TV digiboksin käyttöliittymän kieltä vaihtaa?

Telia TV digiboksilla voit valita suomen- tai ruotsinkielisen käyttöliittymän. Kielivalinta vaikuttaa päävalikon teksteihin, mutta esimerkiksi elokuvien kuvaukset ovat aina suomeksi.

Jos digiboksisi käyttöliittymä on suomeksi, voit vaihtaa sen ruotsiksi näin:

  1. Paina kaukosäätimen Menu-näppäintä avataksesi digiboksin päävalikon.
  2. Selaa päävalikkoa kaukosäätimen nuolinäppäimillä sivulle, kunnes tulet kohtaan Asetukset.
  3. Selaa Asetuksissa alas kohtaan Valikkokieli.
  4. Valitse oikealta kieleksi Ruotsi.
  5. Digiboksi kysyy, haluatko käynnistää palvelun uudelleen. Siirry OK-painikkeen kohdalle ja valitse OK kaukosäätimestäsi.

Jos digiboksisi käyttöliittymä on ruotsiksi, voit vaihtaa sen suomeksi näin:

  1. Paina kaukosäätimen Menu-näppäintä avataksesi digiboksin päävalikon.
  2. Selaa päävalikkoa kaukosäätimen nuolinäppäimillä sivulle, kunnes tulet kohtaan Inställningar.
  3. Selaa Asetuksissa alaspäin kohtaan Menyspråk.
  4. Valitse oikealta kieleksi Finska.
  5. Digiboksi kysyy, haluatko käynnistää palvelun uudelleen. Siirry OK-painikkeen kohdalle ja valitse OK kaukosäätimestäsi.
Miksi Nelonen, Jim, LIV ja Hero eivät näy?

Sopimussyistä kanavat näkyvät ainoastaan digiboksilla, jossa on Telian nettiyhteys. Jos sinulla ei ole nettiyhteyttä meiltä, voit tallentaa kanavia ja katsoa tallenteita Tallennuspalvelun avulla.

Miksei Netflix näy uudella Arris 5305 -digiboksilla?

Uudella Arris 5305 -digiboksilla ei ole tukea Netflixille. Jos tuki tulee, tiedotamme asiasta.

Miksei Spotifyta löydy digiboksilta?

Spotify on lopettanut tuen vanhemmille sovellusversioille. Tämän vuoksi Spotify-sovellus on poistunut Telia TV -digibokseilta 30.9.2017. Sovellus on ollut saatavilla ns. vanhemman mallin digibokseihin.

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.