Telia TV digiboksin ongelmatilanteet

Katso ohjeet tästä, jos digiboksi ei toimi oikein, kanavat pätkivät tai eivät näy, tai sinulla on jokin muu ongelmatilanne digiboksin kanssa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.
  1. Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet.
  2. Varmista toimiiko netti. Jos netti ei toimi, katso apua nettiyhteyksien ongelmatilanteista.
  3. Jos netti toimii, irrota virtajohto digiboksista ja kytke se hetken kuluttua takaisin. 
  4. Varmista, että digiboksi yhdistyy nettiin.
Häiriöt kuvassa tai äänessä
  1. Aloita käynnistämällä reititin ja digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunniksi.
    • Jos olet vaihtanut pidemmän kaapelin puhelinpistorasian ja reitittimen välille, vaihda se asennuspaketin mukana tulleeseen kaapeliin ja käyttää pidempää Ethernet-kaapelia reitittimen ja digiboksin välillä.
    • Huom! Käynnistä ensiksi uudelleen reititin ja odota, että normaalit yhteysvalot syttyvät. Käynnistä sen jälkeen digiboksi. Reitittimen uudelleenkäynnistys kestää jonkin aikaa, kun laite muodostaa yhteyttä.
  2. Langaton yhteys saattaa olla liian heikko tai siinä on häiriöitä. Voit tarkistaa langattoman verkon signaalin vahvuuden digiboksin asetuksista. Paina kaukosäätimen Menu-painiketta ja selaa sivuttaissuunassa valikosta Asetukset ja paina OK. Listan lopussa on Wi-Fi asetukset.

    Kunkin saatavilla olevan verkon signaalin voimakkuus ilmoitetaan valkoisina pykälinä. Mitä enemmän pykäliä, sitä vahvempi signaali. Jos signaali on heikko (1 pykälä), sijoita digiboksi ja wifiä jakava laite (reititin tai muu laajakaistapäätelaite) lähemmäs toisiaan. Tarkista paraneeko signaalin voimakkuus ja kuvanlaatu. Voit myös kokeilla digiboksin käyttämän langattoman verkon vaihtamista, jos käytössäsi on useita verkkoja. Katso Langaton yhdistäminen ei onnistu -kohdasta lisää vinkkejä paremman langattoman yhteyden muodostamiseen
  3. Yhdistää laitteet Ethernet-kaapelilla ja tarkista, poistuuko ongelma.
  4. Jos ongelma jatkuu, kokeile toista HDMI-kaapelia television ja digiboksin välillä.
  5. Jos laajakaistapäätelaitteen ja digiboksin väliin on kytketty muita laitteita, irrota ne ja tarkista jatkuuko ongelma.
  6. Erityisesti 4G-verkossa nopeus voi iltaisin suuren käyttäjämäärän vuoksi hidastua. Digiboksi sopeutuu tähän pienentämällä kuvan resoluutiota, mutta jos kaista on liian pieni (alle 1 Mbps), ei television katselu meinaa onnistua.

Yhteysnopeuden hidastuminen johtuu siitä, että liikaa käyttäjiä käyttää samaa taajuutta yhteyden muodostamiseen. Voit ehkäistä ruuhkan aiheuttamaa yhteyden hidastumista lukitsemalla 4G-reitittimesi käyttämään eri verkkoa ja taajuutta. Tarkista reitittimesi malli laitteen pohjassa tai takana olevasta tarrasta merkinnän Model perästä ja katso laiteohjeistamme mallikohtaiset lisätiedot. Mallikohtaisista ohjeista löydät tietoa verkkolukituksen tekemisestä tai maininnan verkon valinnasta ja sen alla lisää ohjeita. Jos käytössäsi on muualta kuin meiltä hankittu reititin, tarkistathan sen mukana tulleet käyttöohjeet. Telia Helppi auttaa sinua tarvittaessa tekemään verkkolukituksen.

Huomioithan, että digoboksin ohjelmiston päivitykset saattavat aiheuttaa hetkellistä kuvan pätkimistä palvelussa.

Jos kuva välkkyy televisiossa 5305W-digiboksia käytettäessä, kytke HDMI UHD Color tai UHD Deep Color -asetus pois päältä television asetusten kautta, siitä HDMI-portista mihin digiboksi on kytketty.

Kuva on epätarkka

Jos kuva näyttää epätarkalta, tarkista käytössä oleva kuvatarkkuus digiboksin asetuksista.

  • Voit valita digiboksin käyttämän tarkkuuden valitsemalla Menu-valikosta Asetukset > Kuva > Tarkkuus.
  • Tarkkuus-valikosta löydät valittavissa olevat tarkkuudet: 576i, 720p, 1080i ja 1080p.
  • Riippuen televisiostasi, osa asetuksista voi toimia paremmin, joten kannattaa testata millä asetuksella kuva näyttää tarkimmalta ja valita se käyttöön.
Vuokratun ohjelman äänenä on väärä kieli
Voit tarkistaa kieliasetukset näin:
  1. Paina digiboksin kaukosäätimen Menu-näppäintä.
  2. Valitse Asetukset > Ääni ja kieli > Audio (toissijainen).
  3. Valitse oikea kieli ja vahvista valintasi painamalla OK.
Osan aikaa päivästä näkyvät kanavat jäävät pimeiksi

Tee asiasta vikailmoitus asiakaspalveluumme.

Kaukosäädin ei toimi

Tarkista, että kaukosäädin osoittaa kohti digiboksin etupaneelia. Kokeile myös vaihtaa kaukosäätimen paristot uusiin.

Keltainen tai punainen valo jää palamaan laitetta asennettaessa

Varmista, että reitittimen Power-valo palaa ja olet kytkenyt seinästä tulevan verkko- tai puhelinkaapelin reitittimen WAN- tai DSL-porttiin, jolloin WAN- tai DSL-valon pitäisi palaa. Tarkista seuraavaksi, että reitittimen ja digiboksin välinen Ethernet-kaapeli on kytketty reitittimen keltaiseen Ethernet-porttiin.

Jos käytät reitittimen ja digiboksin välillä langattomia laitteita joita et ole hankkinut meiltä, poista laitteet ja kokeile yhdistää reititin ja digiboksi verkkokaapelilla toisiinsa. 

Onhan laajakaistayhteytesi jo toimitettu? Jos näistä ohjeista ei ole apua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ei kuvaa eikä ääntä, TV-kanavat eivät näy

Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunniksi. Varmista, että HDMI-kaapeli on kunnolla kiinni televisiossa ja digiboksissa.

Varmista, että televisiostasi on valittuna oikea tulo (Source) käyttämäsi signaalikaapelin mukaan (HDMI = HDMI1, HDMI2 jne.).

Jos käytät wifiä digiboksin ja reitittimen välillä, käynnistä laitteet uudelleen. Jos siitä ei ole apua, kytke digiboksi wifin sijaan verkkokaapelilla suoraan reitittimeen.

Huom! Käynnistä ensin reititin ja odota, että normaalit yhteysvalot syttyvät. Käynnistä digiboksi vasta tämän jälkeen. Reitittimen uudelleenkäynnistyksessä kestää hetki, kun laite muodostaa yhteyttä uudelleen.

Tee tarvittaessa vielä digiboksille resetointi ohjeiden mukaan. Ohjeet löydät hieman alempaa tältä sivulta.

Kanavia puuttuu tai ne näkyvät väärin

Paina kaukosäätimen vihreää nappia ja varmista, että Kaikki kanavat on valittuna kanavalistasta. Siirtyäksesi kanavalistojen välillä paina uudelleen vihreää nappia. Paina TV/EXIT -nappia poistuaksesi.

Jos olet juuri tilannut maksukanavia ja ne eivät näy, varmista että olet saanut vahvistusviestin tilauksesta ja käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto ja kytkemällä se takaisin.

Ongelmia käyttöoikeuskoodien kanssa

Koita syöttää koodit uudelleen. Mikäli olet unohtanut koodit, voit tarkistaa tai tilata ne kirjautumalla Minun Teliaan.

Tarkista koodit

Digiboksin resetoiminen

Laitteen palauttaminen tehdasasetuksille on suositeltavaa viimeisenä vaihtoehtona. Digiboksin resetointi ei poista verkkotallennuksia tai tallennuksia kovalevyltä.

4302-mallin digiboksi

  1. Katkaise virta digiboksista irrottamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samalla digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun Tervetuloa Telia TV -palveluun -teksti tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.
  5. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK. Digiboksi varmistaa poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  6. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  7. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  8. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.
5305-mallin digiboksi (UHD)

  1. Katkaise virta digiboksista irrottamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samalla digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun Tervetuloa Telia TV -palveluun -teksti tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.
  5. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  6. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  7. Valitse valikosta EXIT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  8. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.
VIP1903, VIP1963, VIP1003 -mallin digiboksit

  1. Ota palvelun mukana toimitetusta digiboksista sähköjohto irti.
  2. Ota kaukosäädin valmiiksi ulottuvillesi.
  3. Kytke virta takaisin digiboksiin ja osoita samalla kaukosäätimellä digiboksia. Paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun Tervetuloa Telia TV -palveluun -teksti tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa Firmware Configuration Menu.
  5. Valitse SYSTEM-valikko ja paina OK.
  6. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK. Digiboksi varmistaa vielä poiston, valitse YES ja paina OK.
  7. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  8. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  9. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana tarvittaessa.
VIP1853- ja VIP2853 -mallin digiboksit

  1. Katkaise virta digiboksin takana olevasta virtakytkimestä tai virtajohdosta.
  2. Ota kaukosäädin valmiiksi ulottuvillesi.
  3. Kytke virta takaisin digiboksiin ja osoita samalla kaukosäätimellä digiboksia. Paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun Tervetuloa Telia TV -palveluun -teksti tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa Firmware Configuration Menu.
  5. Valitse SYSTEM-valikko ja paina OK.
  6. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK. Digiboksi varmistaa poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  7. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  8. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  9. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.