Telia Play -boksin ongelmatilanteet

Katso ohjeet tästä, jos digiboksi ei toimi oikein, kanavat pätkivät tai eivät näy, tai sinulla on muu ongelma boksin kanssa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.
  1. Sammuta virta reitittimestä hetkeksi ja käynnistä laite uudelleen.
  2. Varmista, toimiiko netti. Jos netti ei toimi, katso apua nettiyhteyksien ongelmatilanteista.
  3. Jos netti toimii, irrota virtajohto digiboksista ja kytke se hetken kuluttua takaisin. 
  4. Varmista, että digiboksi yhdistyy nettiin.
  5. Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet.
Kaukosäädin ei toimi

Katso ohjeet eri digiboksien kaukosäätimille laiteohjeistamme.

Häiriöt kuvassa tai äänessä

Kuvan tai äänen häiriöitä voi aiheuttaa moni tekijä. Kokeile löytää ratkaisu näillä vinkeillä:

  1. Irrotta digiboksin virtajohto, sammuta reitittimestä hetkeksi virta ja käynnistä se uudelleen. Odota että reitittimen merkkivalojen mukaan nettiyhteys on muodostettu ja käynnistä sitten digiboksi kiinnittämällä virtajohto siihen takaisin.
    • Toimiiko nettiyhteys normaalisti esimerkiksi tietokoneella? Voit testata netin nopeutta nopeustestillä. Nopeuden olisi hyvä olla yli 5 Mbit/s.
  2. Wifi-yhteys saattaa olla liian heikko tai siinä voi olla häiriöitä. Tarkista wifi-signaalin vahvuus digiboksin asetuksista.
    • Löydät wifi-asetukset digiboksin Järjestelmä-valikosta kaukosäätimellä. 
    • Saatavilla olevan verkon signaalin voimakkuus ilmoitetaan valkoisina pykälinä. Mitä enemmän pykäliä, sitä vahvempi signaali. Jos signaali on heikko (1 pykälä), sijoita digiboksi ja reititin tai muu wifiä jakava laite lähemmäs toisiaan. Tarkista, paraneeko signaalin voimakkuus ja kuvanlaatu. Voit myös kokeilla digiboksin käyttämän langattoman verkon vaihtamista, jos käytössäsi on useita verkkoja.
  3. Yhdistää laitteet Ethernet-kaapelilla ja tarkista, poistuuko ongelma.
  4. Kokeile toista HDMI-kaapelia television ja digiboksin välillä.
  5. Jos reitittimen ja digiboksin väliin on kytketty muita laitteita, irrota ne ja tarkista jatkuuko ongelma.
  6. Erityisesti 4G-verkossa nopeus voi iltaisin suuren käyttäjämäärän vuoksi hidastua. Digiboksi sopeutuu tähän pienentämällä kuvan resoluutiota, mutta jos kaistaa on liian vähän, ei television katselu meinaa onnistua.
    • Netin nopeuden hidastuminen johtuu siitä, että samalla netin taajuudella on paljon käyttäjiä. Voit ehkäistä ruuhkan aiheuttamaa netin hidastumista lukitsemalla 4G-reitittimesi käyttämään eri verkkoa ja taajuutta. Tarkista reitittimesi malli laitteen pohjassa tai takana olevan tarran Model-kohdasta ja katso mallikohtaiset laiteohjeet. Niistä löydät tietoa verkkolukituksen tekemisestä tai verkon valinnasta. Jos käytössäsi on muualta kuin meiltä hankittu reititin, tarkistathan sen mukana tulleet käyttöohjeet. Telia Helppi auttaa sinua tarvittaessa tekemään verkkolukituksen.

Huom: Digiboksin ohjelmistopäivitykset saattavat aiheuttaa hetkellistä kuvan pätkimistä.

Kuva on epätarkka

Jos kuva on epätarkka, tarkista käytössä oleva kuvatarkkuus digiboksin asetuksista. Tarkemmat ohjeet eri malleille löydät laiteohjeistamme.

  • Voit valita digiboksin käyttämän tarkkuuden valitsemalla Menu-valikosta Asetukset > Kuva ja ääni > Tarkkuus.
  • Televisiollesi sopivat kuva-asetukset löytyvät testaamalla. Kokeile siis millä asetuksella kuva näyttää tarkimmalta ja valitse se käyttöön.
Ei kuvaa eikä ääntä, TV-kanavat eivät näy
  • Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunniksi.
  • Varmista, että HDMI-kaapeli on kunnolla kiinni televisiossa ja digiboksissa.
  • Varmista, että olet valinnut televisiostasi oikean tulon (Source) käyttämäsi signaalikaapelin mukaan (HDMI = HDMI1, HDMI2 jne.).

Jos käytät wifiä digiboksin ja reitittimen välillä, käynnistä laitteet uudelleen. Jos siitä ei ole apua, kytke digiboksi wifin sijaan verkkokaapelilla reitittimeen.

Huom! Käynnistä ensin reititin ja odota, että normaalit yhteysvalot syttyvät. Käynnistä digiboksi vasta sitten. Reitittimellä kestää hetki käynnistyä, koska se muodostaa yhteyttä uudelleen.

Tee tarvittaessa vielä digiboksille resetointi. Digiboksien mallikohtaiset resetointiohjeet löydät laiteohjeistamme.

Kanavia puuttuu tai ne näkyvät väärin

Jos olet juuri tilannut maksukanavia ja ne eivät näy, varmista että olet saanut vahvistusviestin tilauksesta. Käynnistä myös digiboksi uudelleen irrottamalla hetkeksi virtajohto ja kytkemällä se sitten takaisin.

Vanhemmissa digibokseissa on mahdollista käyttää kanavalistoja. Jos kaukosäätimesi alarivissä on vihreä painike, kanavalistat ovat käytettävissä. Varmista vihreää painiketta painamalla, että Kaikki kanavat on valittuna kanavalistasta. Voit siirtyä kanavalistojen välillä painamalla uudelleen vihreää paniketta. TV/EXIT-painiketta painamalla voit poistua valikosta.

Ongelmia aktivointitunnuksen kanssa

Koeta syöttää aktivointitunnus uudelleen. Jos siitä ei ole apua, niin ei hätää – katso ohje Telia Playn unohtuneeseen käyttäjätunnukseen tai salasanaan.

Unohtunut käyttäjätunnus tai salasana

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.