Takaisin

Telia TV digiboksin ongelmatilanteet

Katso ohjeet tästä, jos digiboksi ei toimi oikein, kanavat pätkivät tai eivät näy, tai sinulla on jokin muu ongelmatilanne digiboksin kanssa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Ongelmatilanteessa
  1. Tarkista avoimet häiriötiedotteet.
  2. Varmista, toimiiko netti. Jos netti ei toimi, katso apua nettiyhteyksien ongelmatilanteista.
  3. Jos netti toimii, irrota virtajohto digiboksista ja kytke se hetken kuluttua takaisin. 
  4. Varmista, että digiboksi yhdistyy nettiin.
Häiriöt kuvassa tai äänessä
  1. Aloita käynnistämällä reititin tai modeemi ja digiboksi uudelleen irroittamalla virtajohto noin 10 s ajaksi.
    • Jos olet vaihtanut pidemmän kaapelin puhelinpistorasian ja palvelureitittimen välille, se on syytä korvata asennuspaketin mukana tulleella kaapelilla ja käyttää sen sijasta pidempää Ethernet-kaapelia palvelureitittimen ja digiboksin välillä.
    • Huom! Käynnistä ensimmäisenä uudelleen modeemi tai reititin ja odota, että normaalit yhteysvalot palavat. Käynnistä digiboksi vasta tämän jälkeen. Modeemin tai reitittimen uudelleenkäynnistyksessä kestää hetken aikaa muodostaa yhteys uudelleen.
  2. Langaton yhteys saattaa olla liian heikko, tai siinä on häiriöitä. Voit tarkistaa langattoman verkon signaalin vahvuuden digiboksin asetuksista. Paina kaukosäätimen "Menu" -painiketta ja selaa sivuttaissuunassa valikosta "Asetukset" ja paina ok. Listan alhaalla on "Wi-Fi asetukset".


    Signaalin voimakkuus ilmoitetaan valkoisina pykälinä. Mitä enemmän pykäliä, sitä vahvempi signaali. Jos signaali on heikko (1 pykälä) niin sijoita digiboksia ja langatonta verkkoa jakava laite (palvelureititin / laajakaistapäätelaite) lähemmäksi toisiaan. Tarkista paraneeko signaalin voimakkuus ja kuvanlaatu. Katso kohdasta ”langaton yhdistäminen ei onnistu” lisää vinkkejä paremman langattoman yhteyden muodostamiseen
  3. Kokeile yhdistää laitteet Ethernet-kaapelilla ja tarkista, poistuuko ongelma.
  4. Jos ongelma jatkuu, kokeile toista HDMI-kaapelia television ja digiboksin välillä.
  5. Jos laajakaistapäätelaitteen ja digiboksin väliin on kytketty muita laitteita, irrota nämä laitteet ja tarkista, jatkuuko ongelma.
  6. Erityisesti 4G-verkossa yhteysnopeus voi iltaisin suuren käyttäjämäärän vuoksi hidastua. Digiboksi sopeutuu tähän pienentämällä kuvan resoluutiota mutta jos kaista on liian pieni (alle 1 Mbps), ei television katselu enää tahdo onnistua.

Yhteysnopeuden hidastuminen aiheutuu siitä, että käyttäjät käyttävät samaa taajuutta yhteyden muodostamiseen. Voit ehkäistä ruuhkaisuuden aiheuttamaa yhteyden hidastumista lukitsemalla 4G -modeemisi käyttämään eri verkkoa ja taajuutta, riippuen modeemin ominaisuuksista. Katso laiteohjeistamme lisätietoa valitsemalla oman modeemin malli. Modeemisi mallin löydät laitteen pohjasta/takaa löytyvästä tarrasta, merkinnän "Model: " perästä. Ohjeissa on otsikko "Verkkolukitus" tai maininta verkon valinnasta ja sen alla lisää ohjeita. Jos käytössäsi on muualta kuin Telialta hankittu modeemi, tarkistathan oman modeemisi käyttöohjeet. Telia Helppi auttaa sinua halutessasi verkkolukituksen tekemisessä.

Huomioithan, että digoboksin ohjelmiston päivitykset saattavat aiheuttaa hetkellistä kuvan pätkimistä palvelussa.

Mikäli kuva välkkyy televisiossa 5305W-digiboksia käytettäessä, kytke HDMI UHD Color tai UHD Deep Color -asetus pois päältä television asetusten kautta, siitä HDMI-portista mihin digiboksi on kytkettyn

Kuva on epätarkka

Jos kuva tuntuu epätarkalta, kannattaa tarkistaa käytössä oleva kuvatarkkuus digiboksin asetuksista.

  • Voit valita digiboksin käyttämän tarkkuuden valitsemalla Menu-valikosta Asetukset --> Kuva --> Tarkkuus
  • Tarkkuus valikosta löydät useamman tarkkuuden minkä voit valita. 576i, 720p, 1080i ja 1080p.
  • Riippuen televisiostasi, osa asetuksista voivat toimia paremmin joten kannattaa testata millä asetuksella kuva näyttää tarkimmalta ja valita se käyttöön digiboksista.
Vuokratun ohjelman äänenä on väärä kieli

Tarkista kieliasetukset painamalla digiboksin kaukosäätimen MENU-näppäintä, valitse Asetukset > Ääni ja kieli > Audio (toissijainen). Valitse oikea kieli ja vahvista valintasi painamalla OK.

Osan aikaa päivästä näkyvät kanavat jäävät pimeiksi

Tee asiasta vikailmoitus asiakaspalveluumme.

Kaukosäädin ei toimi

Tarkista, että kaukosäädin osoittaa kohti digiboksin etupaneelia. Tarvittaessa vaihda kaukosäätimen paristot.

Keltainen tai punainen valo jää palamaan laitetta asennettaessa

Varmista, että palvelureitittimen Power-valo palaa ja olet kytkenyt seinästä tulevan verkko- tai puhelinkaapelin palvelureitittimen WAN- tai DSL-porttiin. Tämän merkkinä pitäisi WAN- tai DSL-valon palaa. Seuraavaksi tarkista, että modeemin ja digiboksin välinen Ethernet-kaapeli on kytketty johonkin palvelureitittimen keltaiseen Ethernet-porttiin.

Mikäli käytössäsi ovat jotkin muut kuin Telian toimittamat langattomat laitteet modeemin ja digiboksin välillä, poista laitteet ja kokeile suoraan verkkokaapelilla. Onhan Telian laajakaistayhteytesi jo toimitettu? Jos nämä toimenpiteet eivät auta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ei kuvaa eikä ääntä, TV-kanavat eivät näy

Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunnin ajaksi. Varmista, että HDMI-kaapeli on kunnolla kiinni sekä televisiossa että digiboksissa.

Varmista, että televisiostasi on valittuna oikea tulo (Source) käyttämäsi signaalikaapelin mukaan (HDMI = HDMI1, HDMI2 jne.).

Mikäli käytössä on WiFi digiboksin ja modeemin tai reitittimen välissä, käynnistä laitteet uudelleen. Jos tämä ei auta, kytke digiboksi lähettimien sijasta verkkokaapelilla suoraan modeemiin tai reitittimeen.

Huom! Käynnistä ensimmäisenä laitteena modeemi tai reititin ja odota, että normaalit yhteysvalot palavat. Käynnistä digiboksi vasta tämän jälkeen. Modeemin tai reitittimen uudelleenkäynnistyksessä kestää hetken aikaa muodostaa yhteys uudelleen.

Suorita vielä tarvittaessa digiboksille resetointi ohjeiden mukaan. Ohjeet löydät selaamalla sivua alaspäin.

Kanavia puuttuu tai ne näkyvät väärin

Paina kaukosäätimen vihreää nappia ja varmista, että kanavalistasta ”kaikki kanavat” on valittuna. Kanavalistojen välillä siirtyäksesi paina uudelleen vihreää nappia. Paina TV/EXIT -nappia poistuaksesi.

Jos olet juuri tilannut maksukanavia ja ne eivät näy, varmista että olet saanut vahvistusviestin kanavapaketin tilauksesta ja käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto ja kytkemällä se takaisin.

Ongelmia käyttöoikeuskoodien kanssa

Koita syöttää koodit uudelleen. Mikäli olet unohtanut koodit, voit tarkistaa tai tilata ne kirjautumalla Minun Teliaan.

Tarkista koodit

Digiboksin resetoiminen

Laitteen palauttaminen tehdasasetuksille on suositeltavaa viimeisenä vaihtoehtona. Digiboksin resetointi ei poista verkkotallennuksia tai tallennuksia kovalevyltä.

4302-mallin digiboksi

  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.

  1. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  2. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  3. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  4. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  5. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.
5305-mallin digiboksi (UHD)

  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.

  1. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  2. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  3. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  4. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  5. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.
VIP1903, VIP1963, VIP1003 -mallin digiboksit

  1. Ota palvelun mukana toimitetusta digiboksista sähköjohto irti.
  2. Ota kaukosäädin valmiiksi ulottuvillesi.
  3. Kytke virta takaisin digiboksiin. Samalla osoita kaukosäädin digiboksia kohti ja Paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa ”Firmware Configuration Menu”.

  1. Valitse SYSTEM-valikko ja paina OK.
  2. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  3. Digiboksi varmistaa vielä poiston, valitse YES ja paina OK.
  4. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  5. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  6. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana tarvittaessa.
VIP1853- ja VIP2853 -mallin digiboksit

  1. Katkaise virta digiboksin takana olevasta virtakytkimestä tai virtajohdosta.
  2. Ota kaukosäädin valmiiksi ulottuvillesi.
  3. Kytke virta takaisin digiboksiin. Samalla osoita kaukosäädin digiboksia kohti ja Paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa ”Firmware Configuration Menu".

  1. Valitse SYSTEM-valikko ja paina OK.
  2. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  3. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  4. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  5. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  6. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.
Lisää samasta aiheesta

Unohtunut käyttäjätunnus tai salsana

Unohtunut PIN-koodi

Ohjelmien tallentaminen Tallennuspalvelun avulla

Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Digiboksin usein kysytyt kysymykset

HD- ja UHD-kanavien katsominen kaapelikortilla

Telia TV sovelluksen käyttö

Telia TV digiboksin kaukosäädin

Telia TV sovelluksen ongelmatilanteet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.