Telia TV digiboksin ongelmatilanteet

Katso ohjeet tästä, jos digiboksi ei toimi oikein, kanavat pätkivät tai eivät näy, tai sinulla on jokin muu ongelmatilanne digiboksin kanssa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.
  1. Sammuta virta reitittimestä hetkeksi ja käynnistä laite uudelleen.
  2. Varmista, toimiiko netti. Jos netti ei toimi, katso apua nettiyhteyksien ongelmatilanteista.
  3. Jos netti toimii, irrota virtajohto digiboksista ja kytke se hetken kuluttua takaisin. 
  4. Varmista, että digiboksi yhdistyy nettiin.
  5. Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet.
Kaukosäädin ei toimi

Katso ohjeet eri digiboksien kaukosäätimille laiteohjeistamme.

Häiriöt kuvassa tai äänessä

Kuvan tai äänen häiriöitä voi aiheuttaa moni tekijä. Kokeile löytää ratkaisu näillä vinkeillä:

  1. Aloita irrottamalla digiboksin virtajohto, sammuta reitittimestä hetkeksi virta ja käynnistä se uudelleen. Odota että reitittimen merkkivalot ilmoittavat että nettiyhteys on muodostettu. Käynnistä sitten digiboksi kiinnittämällä virtajohto takaisin siihen.
    • Toimiiko nettiyhteys normaalisti esimerkiksi tietokoneella? Voit testata netin nopeutta nopeustestillä. Nopeuden olisi hyvä olla yli 5 Mbit/s.
  2. Wifi-yhteys saattaa olla liian heikko tai siinä voi olla häiriöitä. Voit tarkistaa wifi-verkon signaalin vahvuuden digiboksin asetuksista.
    • Löydät wifi-asetukset digiboksin Järjestelmä-valikosta kaukosäätimellä. 
    • Saatavilla olevan verkon signaalin voimakkuus ilmoitetaan valkoisina pykälinä. Mitä enemmän pykäliä, sitä vahvempi signaali. Jos signaali on heikko (1 pykälä), sijoita digiboksi ja reititin tai muu wifiä jakava laite lähemmäs toisiaan. Tarkista, paraneeko signaalin voimakkuus ja kuvanlaatu. Voit myös kokeilla digiboksin käyttämän langattoman verkon vaihtamista, jos käytössäsi on useita verkkoja.
  3. Yhdistää laitteet Ethernet-kaapelilla ja tarkista, poistuuko ongelma.
  4. Kokeile toista HDMI-kaapelia television ja digiboksin välillä.
  5. Jos reitittimen ja digiboksin väliin on kytketty muita laitteita, irrota ne ja tarkista jatkuuko ongelma.
  6. Erityisesti 4G-verkossa nopeus voi iltaisin suuren käyttäjämäärän vuoksi hidastua. Digiboksi sopeutuu tähän pienentämällä kuvan resoluutiota, mutta jos kaistaa on liian vähän, ei television katselu meinaa onnistua.
    • Netin nopeuden hidastuminen johtuu siitä, että samalla netin taajuudella on paljon käyttäjiä. Voit ehkäistä ruuhkan aiheuttamaa netin hidastumista lukitsemalla 4G-reitittimesi käyttämään eri verkkoa ja taajuutta. Tarkista reitittimesi malli laitteen pohjassa tai takana olevan tarran Model-kohdasta ja katso laiteohjeistamme mallikohtaiset ohjeet. Niistä löydät tietoa verkkolukituksen tekemisestä tai verkon valinnasta. Jos käytössäsi on jostain muualta kuin meiltä hankittu reititin, tarkistathan sen mukana tulleet käyttöohjeet. Telia Helppi auttaa sinua tarvittaessa tekemään verkkolukituksen.

Huom: Digoboksin ohjelmistopäivitykset saattavat aiheuttaa hetkellistä kuvan pätkimistä.

Kuva on epätarkka

Jos kuva on epätarkka, tarkista käytössä oleva kuvatarkkuus digiboksin asetuksista. Tarkemmat ohjeet eri malleille löydät laiteohjeistamme.

  • Voit valita digiboksin käyttämän tarkkuuden valitsemalla Menu-valikosta Asetukset > Kuva ja ääni > Tarkkuus.
  • Televisiollesi sopivat kuva-asetukset löytyvät testaamalla. Kokeile siis millä asetuksella kuva näyttää tarkimmalta ja valitse se käyttöön.
Ei kuvaa eikä ääntä, TV-kanavat eivät näy
  • Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunniksi.
  • Varmista, että HDMI-kaapeli on kunnolla kiinni televisiossa ja digiboksissa.
  • Varmista, että olet valinnut televisiostasi oikean tulon (Source) käyttämäsi signaalikaapelin mukaan (HDMI = HDMI1, HDMI2 jne.).

Jos käytät wifiä digiboksin ja reitittimen välillä, käynnistä laitteet uudelleen. Jos siitä ei ole apua, kytke digiboksi wifin sijaan verkkokaapelilla reitittimeen.

Huom! Käynnistä ensin reititin ja odota, että normaalit yhteysvalot syttyvät. Käynnistä digiboksi vasta sitten. Reitittimellä kestää hetki käynnistyä, koska se muodostaa yhteyttä uudelleen.

Tee tarvittaessa vielä digiboksille resetointi. Digiboksien mallikohtaiset resetointiohjeet löydät laiteohjeistamme.

Kanavia puuttuu tai ne näkyvät väärin

Jos olet juuri tilannut maksukanavia ja ne eivät näy, varmista että olet saanut vahvistusviestin tilauksesta. Käynnistä myös digiboksi uudelleen irrottamalla hetkeksi virtajohto ja kytkemällä se sitten takaisin.

Vanhemmissa digibokseissa on mahdollista käyttää kanavalistoja. Jos kaukosäätimesi alarivissä on vihreä painike, kanavalistat ovat käytettävissä. Varmista vihreää painiketta painamalla, että Kaikki kanavat on valittuna kanavalistasta. Voit siirtyä kanavalistojen välillä painamalla uudelleen vihreää paniketta. TV/EXIT-painiketta painamalla voit poistua valikosta.

Ongelmia aktivointitunnuksen kanssa

Koeta syöttää aktivointitunnus uudelleen. Jos siitä ei ole apua, niin ei hätää – katso ohje Telia TV:n unohtuneeseen käyttäjätunnukseen tai salasanaan.

Unohtunut käyttäjätunnus tai salasana

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.