Kiinteän 5G:n tilaus ja toimitus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Telia Yhteys kotiin kiinteä 5G tuo kotiisi nopean verkkoyhteyden, jonka voit jakaa laitteillesi langattomasti tai verkkokaapelilla. Liittymä mahdollistaa vakaan yhteyden etätyöskentelyyn, verkkopelaamiseen ja suoratoistopalvelujen katseluun ja se on saatavilla kahdella nopeusluokalla:

  • Telia Yhteys kotiin kiinteä 5G XL+: 10–400 M 
  • Telia Yhteys kotiin kiinteä 5G XXL: 10–1000 M
Tilaus ja toimitus
  1. Tilaa laajakaista verkkosivuillamme tekemällä saatavuushaku, jolla selviää, millaisia vaihtoehtoja osoitteeseesi on tarjolla. Asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa.
    Tarkista saatavuus
  2. Tilauksen yhteydessä sovitaan alustava asennusaika. 
  3. Laitteet toimitetaan sinulle postitse. Nouda ne ennen asennusajankohtaa.
  4. Asennusajan lähestyessä asentaja ottaa yhteyttä soittamalla ja sopii tarkemmin asennuksesta.
  5. Asennuspäivänä asentaja varmistaa verkon kuuluvuuden kanssasi ennen asennusta. Sen jälkeen selvitetään asennuksen kannalta paras paikka ulkoyksikölle. Asentaja asentaa ulkoyksikön ja muuntajan paikoilleen ja tekee tarvittavat kytkennät.
Liittymän asennus

Asentajan tekemään asennukseen kuuluu ulkoyksikön, PoE-muuntajan sekä tarvittavien kaapeleiden asennukset reitittimelle asti. Reitittimen käyttöönotto ja omien laitteidesi kytkeminen reitittimen verkkoon eivät siis kuulu mukaan, mutta niissä auttaa tarvittaessa Telia Helppi

Ulkoyksikkö asennetaan talon ulkopuolelle ja PoE-muuntaja sekä reititin tulevat olemaan sisällä. Muuntajan ja reitittimen välinen yhteys toimii verkkokaapelilla.

  • Jos asut taloyhtiössä, pyydä taloyhtiöltä lupa asennuksen tekemiseen. Jos et omista asuntoasi itse, pyydä lupa kiinteistön omistajalta.
  • Ulkoyksikkö asennetaan talon seinään tai katolle, mahdollisuuksien mukaan kiinteistössä olevaa antenniputkea hyödyntäen, noin 2–6 metrin korkeuteen. Halutessasi asentaminen ikkunaan on myös mahdollinen.
  • Ulkoyksiköstä talon sisälle ethernet-seinärasiaan tuodaan verkkokaapeli (power over ethernet -kaapeli) poraamalla läpivientireikä sinun ja asentajan yhdessä sopimaan paikkaan. Läpivientireiän halkaisija on noin 10–15 mm ja se tiivistetään Suomen ilmastoon sopivalla tiivistemassalla. Ulkoyksikkö saa virran verkkokaapelin kautta.
  • Tukiaseman suunta määrittää seinän, jolle ulkoyksikkö asennetaan. 
  • Verkkokaapeli tuodaan sisälle reitittimen lähelle läpiviennistä tai välikaton kautta. Kaapeli pidetään mahdollisimman lyhyenä ja sen enimmäispituus on 50 metriä.
  • Reitittimen ja ulkoyksikön virtoja varten PoE-muuntaja lähellä tarvitsee olla kaksi vapaata pistorasiaa, yksi muuntajalle ja toinen reitittimelle.
  • Ulkoyksiköt ovat pieniä noin 500 g painoisia laitteita. ZTE-merkin ulkoyksikkö kooltaan on noin 19 x 11 x 3,2 cm  ja Nokia Fastmile 5G 18,6 x 11,6 x 4 cm (korkeus x leveys x syvyys) kokoinen.


Kytkentäkaavio


Nokia Fastmile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö asennettuna talon ulkoseinään.


ZTE MC7010 -ulkoyksikkö asennettuna talon ulkoseinään.

Pakkauksen sisältö
  • ZTE MC7010 -ulkoyksikkö tai Nokia Fastmile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö
  • PoE-muuntaja ja virtajohto
  • Verkkokaapeli ulkokäyttöön 
  • Verkkokaapeli sisäkäyttöön 
  • Telia X2 -palvelureititin
  • Asennuskiinnikkeet

Nokia Fastmile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö

 


ZTE MC7010 -ulkoyksikkö

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.