Telia Yhteyspiste -palvelun ohjeet

Mobiililiittymiin on saatavilla lisäpalvelut Telia Yhteyspiste sekä Telia Yhteyspiste Plus.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Telia Yhteyspiste mahdollistaa ja helpottaa sovelluksien etäkäyttöä ja valvontaa mobiiliverkossa. Käyttökohteita voivat olla esimerkiksi:

  • Mökin valvontakamerat ja riistakamerat
  • Taloautomaation sovellukset
  • Etähallinta ja etäkäynnistykset
  • Avoimet portit sallivat VPN-yhteydet
  • Verkkopelaaminen

Toimiakseen palvelu vaatii soveltuvan mobiililiittymän ja datapaketin sekä päätelaitteeseen yhteysosoitteen (APN) asetukseksi ”opengate”, jonka avulla voi käyttää mobiiliverkossa kaksisuuntaista datayhteyttä, hyödyntää avoimia portteja sekä saada käyttöön valitusta palvelusta riippuen joko vaihtuvan tai kiinteän julkisen IP-osoitteen. Yhteyspiste-palvelu on käytettävissä 2G-, 3G-, 4G- ja 5G-verkoissa.

Katso hinnat

Yhteyspiste
  • Hyvä lisäpalvelu esim. valvontasovelluksiin, riistakameroille ja verkkopelaamiseen
  • Yrityksille VPN-toimivuus
  • Vaihtuva julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit
  • Sopii verkkopelaamiseen
Yhteyspiste Plus
  • Lisäpalvelu mobiilitoimistoihin sekä langattomiin ratkaisuihin
  • Kiinteä julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit
Tilaaminen ja käyttöönotto
Palvelun tilaaminen

Toimiakseen Telia Yhteyspiste -palvelu vaatii mobiililiittymän, jossa on netti. Esimerkiksi Yhteys mukaan laitteeseen sopii Yhteyspiste-palvelun liittymäksi. Emme suosittele palvelua liittymille, joissa tiedonsiirrosta maksetaan käytön mukaan.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Valitse liittymä, jolle haluat tilata Yhteyspiste-palvelun ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Mene liittymän hallintasivulla Lisäpalvelusi-kohtaan, josta löydät Yhteyspiste-palvelun vaihtoehdot.
  4. Tarkista ennen Yhteyspiste-palvelun päälle kytkemistä, että olet valinnut juuri sen liittymänumeron, jolle haluat kytkeä palvelun.

Voit myös tilata palvelun asiakaspalvelumme kautta.

Jos vaihdat Yhteyspiste-palvelua toiseen, aiempi Yhteyspiste-palvelu tarvitsee lopettaa ensin, koska liittymällä voi olla vain yksi Yhteyspiste-palvelu kerrallaan.

Palvelun käyttöönotto

Palvelun toiminta edellyttää, että mobiililaitteen asetuksissa APN-yhteysosoite on opengate. Lisäksi laitteeseen täytyy päivittää muutama muu asetus.

Päivitä kameraan seuraavat asetukset ohjekirjan avulla:

  • Lähettävä sähköposti: Sähköpostiosoite, johon haluat lähettää kameran ottamat kuvat
  • Käyttäjätunnus: Jätetään yleensä tyhjäksi 
  • Salasana: Jätetään yleensä tyhjäksi 
  • APN: opengate 
  • Palvelin: smtp.tele.fi
  • Portti: 25 

​​Jos tarvitset apua laitteiden asetusten määrittelyyn tai käyttöönottoon liittyviin kysymyksiin, Telia Helppi auttaa sinua mielellään.

Huolehdi tietoturvasta

Muista huolehtia käyttämäsi laitteen tietoturvasta asianmukaisella tavalla. Internetistä päin tuleva mahdollinen haittaliikenne kasvattaa käytettyä tiedonsiirtomäärää ja siten myös kuluttaa nettipakettia. Suosittelemme palvelun käyttöön vain suuria tai käyttömäärältään rajoittamattomia nettipaketteja.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Helppi -tukipalvelu

Turvapaketin asennus ja käyttöohjeet

Freedome VPN -palvelun ohjeet

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.