Puhelin tai kellopuhelin tuo lapsen arkeen turvaa, kunhan sitä osaa käyttää oikein. Tältä ohjeelta löydät kaiken olennaisen siitä, mitä kannattaa huomioida, kun on aika hankkia lapselle ensiliittymä ja sitä varten laite.
Lapsen ensiliittymä ja digiturvallisuus
Kannattaako lapselle hankkia puhelin vai kellopuhelin? Se riippuu lapsen iästä ja taitotasosta.
Kellopuhelin
Kellopuhelin on helppo valinta nuoremmille lapsille ja se kulkee kätevästi ranteessa mukana. Esimerkiksi kellopuhelimia valmistava Xplora suosittelee kellopuhelinta 5–12 vuotiaille.
Kellopuhelin on turvallinen, koska vain valikoidut yhteystiedot voivat soittaa tai lähettää viestejä siihen. Nettiin kellopuhelimella ei pääse. Monissa kellopuhelimissa on myös paikannustoiminto, jonka avulla näet missä lapsi milloinkin liikkuu.
Tutustu kellopuhelinten valikoimaan
Keskustele kellopuhelimista Yhteisössä
Puhelin
Ensimmäisen puhelimen hankkiminen tulee yleensä ajankohtaiseksi jossain vaiheessa ala-astetta, kun lapsi osoittaa sitä varten riittäviä turvataitoja ja vastuuta. Lapsen kanssa on hyvä myös keskustella puhelimen käyttöön liittyvistä säännöistä ja odotuksista.
Ensimmäisen puhelimen kannattaa olla kestävä ja helppokäyttöinen. Useisiin älypuhelimiin voi myös määritellä lapsen ikään sopivia asetuksia netin ja sovellusten käytölle. Käytetty puhelin tai vanhemman vanha puhelin voi olla hyvä vaihtoehto. Meiltä löydät myös edulliset uudet puhelimet sekä huolletut Telia Recycled -kierrätyspuhelimet.
Kaikkiin puhelinliittymiimme kuuluva huijauspuheluvahti tekee lapsen ensimmäisen puhelinliittymän käytöstä turvallisempaa.
Kellopuhelimen käyttö on helppoa ja turvallista. Sen liittymä ei erityisemmin vaadi lisäasetuksia, koska kellopuhelimella voi soittaa ja viestitellä vain valmiiksi määritettyihin numeroihin, eikä sillä pääse nettiin. Sen sijaan ensimmäiselle puhelinliittymälle kannattaa muistaa muutamat vinkit:
Määritä puhelinliittymään sopivat estot
Puhelinliittymälle kannattaa määrittää lapsen ikään sopivat estot esimerkiksi ostamiseen. Ilman estoja liittymällä voi ostaa palveluita soittamalla tai lähettämällä tekstiviestejä palvelunumeroihin sekä mobiilimaksulla. Mobiilimaksu tarkoittaa netissä tai sovelluksessa tapahtuvaa ostoa, joka veloitetaan puhelinlaskulla. Jos haluat, että liittymällä voi ostaa palveluita, kannattaa lapsen kanssa sopia yhdessä pelisäännöt.
Jos hankit kovin nuorelle lapselle älypuhelimen, voi olla tarpeen harkita aluksi myös tiedonsiirron estoa. Silloin puhelimella ei pääse nettiin, vaan se olisi ensisijaisesti puheluita ja tekstiviestejä varten.
Turvapaketti apuna arjessa
Telia Turvapaketin perhesäännöillä voit asettaa lapsen puhelimelle turvalliset rajat netin käyttöön luomalla päivittäisiä aikarajoja, suodattamalla sisältöjä ja hallitsemalla sovellusten asentamista.
Netti, digitaalinen maailma ja älylaitteet ovat kehittyneet huimasti lyhyessä ajassa. On tärkeää, että lapsi saa vanhemmalta tai huoltajalta riittävästi tukea ja turvaa nettiin ja laitteisiin tutustuessaan.
Kokosimme Pelastakaa Lasten kanssa digitaalisen vanhemmuuspakkauksen, joka sisältää vinkkejä ja työkaluja vanhempien ja huoltajien tueksi. Vinkit auttavat toimivan digiarjen muodostamisessa ja lapsen nettiturvallisuudesta huolehtimisessa.
- Jos laitteen sijainti on seurannassa, kannattaa tietenkin ensin tarkistaa, minne laite paikantuu. Katso sijainti kellopuhelimen sovelluksesta tai tarkemmat ohjeet puhelinvalmistajan sivuilta.
- Jos kyse on puhelimesta ja paikantaminen ei auttanut löytämään laitetta, kannattaa estää laitteen luvaton käyttö. Löydät laitevalmistajan sivuilta lisää tietoa. Tutustu ohjeisiin etukäteen, jotta voit tehdä tarvittavat asetukset.
- Sulje liittymä väliaikaisesti
Etkö vielä löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Minun Telia
Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.
Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen
Chat
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.
020 690 400
(mpm/pvm, myös jonotusajalta)
Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat
Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.
Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.