Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Käyttöönotto ja asennus (langattomat Arris 4302W ja Arris 5305W -digiboksit)

Telia TV digiboksin käyttöönotto on mutkatonta alla löytyvien ohjevideoiden ja neuvojen avulla. Asennukselle löytyy myös palvelupaketti Telia Helpin ammattilaiselta joka sisältää asennuksen lisäksi myös palvelun käyttöopastuksen halutessasi puhelimitse tai paikanpäällä.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Laitteet

Tilauksen yhteydessä sinulle toimitetaan digiboksi sekä palvelureititin. Palveluun kuuluva digiboksi on suunniteltu erityisesti Telia TV -palveluun ja se kytketään televisioon HDMI-kaapelilla ja palvelureitittimeen langattomasti tai Ethernet-kaapelia käyttäen. HDMI- ja Ethernet-kaapelit saat Telia TV digiboksin mukana. HDMI-kaapelin käyttäminen edellyttää, että televisiosi tukee HDCP:tä.

Telia TV:n mukana toimitettava palvelureititin on laajakaistaliitymän verkkopääte, joka sisältää myös WLAN-tukiaseman. Palvelureitittimeen voi liittää Ethernet-kaapelilla tietokoneen tai vastaavan laitteen.

käyttöönotto ja asennus

1. Kytke palvelureititin verkkoon. (TG799 Xtreme)

  • ADSL- tai VDSL2 -yhteys: Kytke puhelinkaapeli (harmaa) reitittimen harmaasta DSL-liitännästä puhelinpistokkeeseen. Käytä tarvittaessa mukana tulevaa puhelinadapteria.
  • Valokuitu: Kytke Ethernet-kaapeli (punainen) reitittimen punaisesta WAN-liitännästä seinässä olevaan Ethernet-pistokkeeseen.
  • Jos asunnossa on erillinen huoneistojakamo, löydät lisäohjeita kytkentään täältä.

2. Kytke digiboksi kiinni televisioon

  • Kytke asennuspaketin mukana tullut HDMI-kaapeli digiboksin HDMI-liitännästä television HDMI-liitäntään
  • Laita televisio päälle sekä kytke reitittimen virtalähde sähköpistorasiaan ja reitittimeen. Käynnistä ensin reititin sen virtakytkimestä ja odota, että Status-valo palaa vihreänä.
  • Kytke digiboksi virtalähteeseen.

Digiboksin käyttöönotto langattomasti (Wifi 5Ghz)

Digiboksin kytkeminen langattomasti käyttöön vaatii alla olevan Telia TV -laitteiston.

Muille malleille on langatonta yhteyttä varten käytettävä Technicolor TG234 langattomia lähettimiä. Voit halutessasi tilata lähettimet Telia Asiakaspalvelusta 020 690 400.

Digiboksin yhdistäminen langattomasti WiFi-verkon kautta
  • Kun Ethernet-kaapelia ei ole yhdistetty reitittimeen, näet digiboksin WiFi-valikon TV-ruudulla. Voit käyttää yhdistämiseen kätevää WPS-toiminnetta.
  • Paina reitittimen vasemmalta kyljeltä löytyvää WPS-nappulaa  ja sen jälkeen valitse kaukosäätimellä TV-ruudulta kohta WPS, paina OK.
  • Reitittimen ja digiboksin yhdistäminen käynnistyy. Kun verkkoyhteyden muodostaminen on valmis, näet ilmoituksen TV-ruudulla. Paina OK.

  • Mikäli WPS-yhdistäminen ei onnistu, voit määrittää langattoman verkon käsin digiboksin WiFi-asetuksissa. Digiboksin WiFi-asetukset näkyy TV-ruudulla, kun Ethernet-kaapelia ei ole kytketty ja digiboksissa on virta päällä.
  • Paina ruudulta Scan ja valitse reitittimesi muodostama 5 GHz-verkko (2.4 GHz-verkko ei tarjoa riittävää laatua TV-kuvan siirtoon). Tarkista reitittimesi pohjasta tai reitittimen mukana toimitetuista tarroista "Network Name" kohdalta oikea 5 GHz -verkko.

  • Syötä verkon salasana avautuvasta näppäimistövalikosta ja paina OK. Huomioi isot ja pienet kirjaimet. Verkon salasanan ”Network Key” löydät reitittimen pohjan tarrasta valitun verkon nimen kohdalta
  • Digiboksi tarkistaa verkkoyhteyden.
  • Langattoman yhteyden ollessa käytössä, palaa digiboksin etupaneelin merkkivalo Sinisenä. Ethernet-kaapelia käytettäessä valo palaa vihreänä.

Ohjelmiston lataamisen jälkeen voit käynnistää Telia TV -palvelun ensimmäisen kerran.

  • Syötä sinulle lähettämämme 10-merkkinen käyttäjätunnus kaukosäätimen numeronäppäimillä. Numeronäppäimen painamisesta numeron näkymiseen ruudulla saattaa kulua pieni hetki. Rivi vaihtuu automaattisesti, kun olet syöttänyt koodin.
  • Syötä salasanasi samalla tavalla.
  • Paina kaukosäätimen OK-näppäintä ja odota hetki. Telia TV -palvelu on pian käytössäsi.

Jos et löydä käyttäjätunnustasi, näet sen omista tiedoistasi kirjautumalla Teliaan. Myös uuden salasanan tilaaminen onnistuu kirjautumisen kautta. 

Tarkista tunnus 

 

digiboksin Käyttöönotto Ethernet -kaapelilla.

1. Kytke reititin ja digiboksi digiboksin mukana tulevalla Ethernet-kaapelilla. Käytä reitittimen keltaista liitäntää (LAN). Jos mukana tullut kaapeli on liian lyhyt omaan käyttöösi, voi tilalle hankkia pidemmän Ethernet CAT6-kaapelin lähes jokaisesta kodinelektroniikan liikkeestä

Ohjelmiston lataamisen jälkeen voit käynnistää Telia TV -palvelun ensimmäisen kerran.

  • Syötä sinulle lähettämämme 10-merkkinen käyttäjätunnus kaukosäätimen numeronäppäimillä. Numeronäppäimen painamisesta numeron näkymiseen ruudulla saattaa kulua pieni hetki. Rivi vaihtuu automaattisesti, kun olet syöttänyt koodin.
  • Syötä salasanasi samalla tavalla.
  • Paina kaukosäätimen OK-näppäintä ja odota hetki. Telia TV -palvelu on pian käytössäsi.

Jos et löydä käyttäjätunnustasi, näet sen omista tiedoistasi kirjautumalla Teliaan. Myös uuden salasanan tilaaminen onnistuu kirjautumisen kautta. 

Tarkista tunnus 

Langattoman verkon Ongelmatilanteet

Langaton yhdistäminen ei onnistu

  • Varmista että digiboksi yhdistää 5Ghz verkkoon, 2,4Ghz verkko ei tarjoa riittävää laatua TV-kuvan siirtoon.
  • Mikäli reititin ja digiboksi ovat liian lähellä toisiaan (alle 1 m), langattoman yhteyden muodostaminen ei välttämättä onnistu. Yhdistä laitteet Ethernet-kaapelilla tai siirrä laitteita kauemmas toisistaan (yli 3 m)
  • Kokeile pyörittää digiboksia vaakatasossa. Digiboksin sisällä olevien antennien asento saattaa vaikuttaa langattoman yhteyden muodostamiseen.
  • Mikäli laitteet ovat liian kaukana toisistaan tai niiden välillä on liikaa esteitä (esimerkiksi paksuja seiniä), langatonta yhteyttä ei välttämättä pystytä muodostamaan tarpeeksi luotettavasti. Siirrä laitteet parempaan paikkaan niin, että välimatka lyhenee tai niiden välillä on mahdollisimman vähän esteitä. Betoniset seinät ja metalliset laitekaapit vaimentavat tehokkaasti langattoman verkon signaalia.
  • Muut langattomat verkot saattavat häiritä langattoman yhteyden muodostamista. Yhdistä laitteet Ethernet-kaapelilla.
  • Varmista, että sinulla on käytössä palvelureititin mallia Technicolor TG799vac Xtream ja digiboksi mallia Arris 4302W tai Arris 5305. Aiemmat reititin- ja digiboksimallit eivät tue langatonta yhdistämistä TV-kuvan katseluun.
  • Jos palvelureitittimesi on vaihtunut, tulee digiboksin langaton yhteys muodostaa uudestaan.

Langattoman verkon asetukset voit nollata digiboksilta seuraavasti:

  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.
  5. Valitse ylävalikosta "WiFi"
  6. Valitse  "Remove settings" ja paina OK.
  7. Valitse ylävalikosta "Exit"
  8. Valitse "Save and reboot". Laite käynnistyy uudestaan.
  9. Nyt voit suorittaa yhdistyksen langattomaan verkkoon ylläolevan ohjeen mukaan.

Langattoman lähiverkon asennus

Yhteysnopeuden mittaaminen

ONGELMATILANTEET

TV-kuvassa tai äänessä on häiriöitä

  • Käynnistä reititin ja digiboksi uudelleen irrottamalla niiden virtajohdot hetkellisesti ja tarkista tilanne.
  • Langaton yhteys saattaa olla liian heikko, tai siinä on häiriöitä. Kokeile yhdistää laitteet Ethernet-kaapelilla ja tarkista, poistuuko ongelma. Katso kohdasta ”langaton yhdistäminen ei onnistu” vinkkejä paremman langattoman yhteyden muodostamiseen tai käytä Ethernet-kaapelia.
  • Jos ongelma jatkuu, kokeile toista HDMI-kaapelia television ja digiboksin välillä.
  • Jos reitittimen ja digiboksin väliin on kytketty muita laitteita, irrota nämä laitteet ja tarkista, jatkuuko ongelma.
  • Jos olet vaihtanut puhelinpistorasian ja reitittimen välille pidemmän puhelinkaapelin, sinun kannattaa korvata se asennuspaketin mukana tulleella kaapelilla ja käyttää pidempää Ethernet-kaapelia reitittimen ja digiboksin välillä.

Digiboksin resetoiminen

Laitteen palauttaminen tehdasasetuksille on suositeltavaa mikäli häiriö jatkuu ylläolevista toimenpiteistä huolimatta

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.