Valokuidun käyttöönotto

Näin otat käyttöön valokuidun ADSL-, VDSL-, Ethernet- ja Kotikuitu-tekniikoissa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Ennen käyttöönoton aloittamista tarkista, että sinulla on tarvittavat laitteet liittymän käyttämiseen ja liittymän toimitus on valmis.

Jos et ole varma siitä, mikä liittymätapa valokuituyhteydessäsi on käytössä (ADSL, VDSL, Ethernet tai Kotikuitu), voit tarkistaa sen helposti saamastasi tilausvahvistuksesta. Valitse sen mukaan sopivin käyttöönotto-ohje.

Käyttöönoton muistilista
  1. Voit aloittaa käyttöönoton jo ennen liittymän kytkemistä. Yhteys alkaa toimimaan kuitenkin vasta, kun asentaja on kytkenyt liittymän. Saat erillisen vahvistuksen, kun liittymä on kytketty.
  2. Käyttäjätunnusta ja salasanaa EI tarvita laajakaistayhteyden käyttämiseen.
    • Pidä tunnukset kuitenkin tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti).
    • Langatonta yhteyttä eli wifiä varten löydät langattoman verkon nimen (SSID tai Network Name) ja suojausavaimen (wireless key) reitittimesi pohjassa olevasta tarrasta.
    • Voit luoda verkkopankkitunnuksillasi tai Mobiilivarmenteella Telia-tunnuksen, jonka kautta voit hallinnoida kaikkia palveluitasi Minun Teliassa. Telia-tunnus ja laajakaistatunnus ovat eri tunnuksia.
  3. Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus.
    • Löydät sopimusvahvistuksen Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan sinulle ensisijaisesti sähköpostiisi.
  4. Kytke tietokone suoraan reitittimeen, kun otat liittymän ensikertaa käyttöön.
    • Käytä neliparista verkkokaapelia*, vaikka aikoisitkin jatkossa käyttää nettiä langattomalla wifi-yhteydellä. Yhteyden toimivuuden tarkistaminen on verkkokaapelilla huomattavasti helpompaa. Kun olet todennut yhteyden toimivaksi, voit rakentaa lähiverkkosi haluamallasi tavalla. Meiltä löydät ohjeet kodin wifi-verkon rakentamiseen.
      *Neliparisella verkkokaapelilla tarkoitetaan CAT5e- tai uudemman (Cat6 jne.) tason verkkokaapelia. Jos johto on neliparinen, sen liittimessä näkyy 4 valkoista ja 4 värillistä johtoa.
  5. Jos yhteys ei ala toimia, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus:
    • Jos yhteys ei toimi myöskään toisella reitittimellä ja johdolla tai jos reitittimesi toimii toisessa ADSL-liittymässä, tee meille häiriöilmoitus.
      Näin teet häiriöilmoituksen
Yhteys Kotiin Valokuitu/ADSL tai VDSL2

​​​​​​Siirry ADSL-VDSL-liittymän käyttöönotto-ohjeeseen*

ADSL/VDSL-sisäverkkotekniikka vaatii toimiakseen modeemin, joka tukee kyseistä tekniikkaa.** Suurin osa nykyään myytävistä modeemeista tukee molempia, mutta se on tärkeää tarkistaa. Jos olet hankkinut meiltä modeemin laajakaistan tilauksen yhteydessä, se tukee kyseistä tekniikkaa.

  • ADSL-yhteyttä varten modeemin tulee tukea ADSL-tekniikkaa (ADSL+ tai ADSL2+)
  • VDSL-yhteyttä varten modeemin tulee tukea VDSL-tekniikkaa.

Meiltä hankittuihin modeemeihin löydät asiakastuestamme myös mallikohtaiset laite-ohjeet.

*Ohjeessa puhutaan ADSL-tekniikasta, mutta käyttöönotto toimii samalla tavalla myös VDSL-kohteissa.

**DSL tarkoittaa puhelinverkkoa, eli yhteys toimii puhelinpistokkeesta. Jos asunnossasi on myös muun laisia pistokkeita, tarkista käytettävä tekniikka tilausvahvistukselta ja valitse käyttöönotto-ohje sen mukaan.

Yhteys Kotiin Valokuitu/Ethernet

Kun kyseessä on Ethernet-sisäverkko ja asunnossa on useampi datapistoke, on asunnossa yleensä myös huoneistojakamo. Nettiyhteys saapuu asuntoon huoneistojakamon kautta, joka sijaitsee yleensä asunnon sähkökaapissa tai sen lähellä. Huoneistojakamoon tehtävällä kytkennällä voit päättää, millä asunnon pistokkeella otat nettiyhteyden käyttöön. Tämä kytkentä voi puuttua asunnostasi, joten tarkistathan sen ensin.

Jos haluat nettiyhteyden käyttöön useampaan pistokkeeseen tai haluat käyttää sitä langattomasti, tarvitset WLAN-minaisuudella varustetun Ethernet-reitittimen. Voit tutustua verkkokauppamme reitittimiin tai tilata vuokralaitteen asiakaspalvelustamme.

Yhteys yhdestä Ethernet-pistokkeesta

Jos haluat käyttää nettiyhteyttä vain yhdestä huoneiston Ethernet-pistokkeesta, tee huoneistojakamoon seuraavan kuvan mukainen kytkentä.

Ethernet-kaapeli kytketään DATA-pistokkeen* (A) ja sen numeroidun pistokkeen välille, joka vastaa huonetta, jossa yhteyttä halutaan käyttää (B). Sen jälkeen voit kytkeä tietokoneesi vastaavaan huoneistopistokkeeseen Ethernet-kaapelilla. Vaihtoehtoisesti voit kytkeä reitittimen huoneen 1.1 pistokkeeseen, jolloin yhteys voidaan jakaa useammalle laitteelle kaapelilla ja/tai langattomasti, jos reititin tukee wifiä.

*Datapistoke voi olla eri niminen, esim. Runko, R1, Nousu, ATK, jakamo tai muu vastaava. Portteja voi olla myös useampi (esim. Nousu1 ja Nousu2). Kokeile toimivuus yksitellen.

Huom! Kotikuitu-kohteiden laitetilassa tai huoneistojakamossa on kuitumuunnin, jonka LAN-portista nettiyhteys tulee. Tässä tapauksessa kytkentä tehdään kuitumuuntimen LAN-portista pistoketta vastaavalle portille.

Kun kytkentä huoneistojakamossa on valmis, voit kytkeä tietokoneen suoraan seinäpistokkeeseen tai jakaa yhteyttä langattomasti reitittimen avulla. Kytke verkkokaapeli seinäpistokkeeseen ja tietokoneen LAN-porttiin tai reitittimen WAN-porttiin ja tarkista reitittimen valot laitteen käyttöohjeesta.

Yhteys useammasta Ethernet-pistokkeesta

Jos haluat nettiyhteyden käyttöön useaan ethernet-pistokkeeseen asunnossa, tee kytkentä näin:

Reititin asennetaan jakamokaappiin tai sen läheisyyteen. Jakamon DATA-pistokkeesta kytketään ethernet-kaapeli reitittimen WAN-porttiin. Reitittimen LAN-porteista kytketään sitten haluttu määrä kaapeleita jakamon numeroituihin pistokkeisiin.

Jos reitittimessä on WLAN-ominaisuus, voit käyttää yhteyttä myös langattomasti. Jos käytät erillistä langatonta reititintä, voit kytkeä sen myös huoneistossa olevaan ethernet-pistokkeeseen, johon yhteys on jakamokaapista kytkettynä. Reititintä ei kannata kytkeä suoraan huoneistojakamoon, jos haluat käyttää wifi-yhteyttä.

  • (A) Datapistoke: Nettiyhteytesi saapuu jakamoon tästä pistokkeesta, jonka merkintä voi olla DATA, ATK, jakamo, nousu, runko tms.
  • (B) Ethernet-pistokkeet: Jakamossa on Ethernet-pistokkeita, joiden numerointi vastaa eri huoneissa olevien pistokkeiden numerointia.
  • (C) Reitittimen WAN-portti: Nettiyhteys kytketään tähän porttiin.
  • (D) Reitittimen LAN-portit 1-4. LAN portteihin kytketään sisäverkon laitteet, tietokoneet, TV, yms. jotka halutaan kytkeä verkkoon kiinteällä kaapelilla.

Huom! Huoneistojakamon merkinnät vaihtelevat. Jos rasioiden tulkinta on vaikeaa, ota yhteyttä taloyhtiösi isännöitsijään.

Yhteys Kotiin Valokuitu/Kotikuitu

Tarkemmat tiedot Kotikuidun tilaamisesta ja rakentamisesta löydät Pientalorakentajan tietoliikenneoppaasta. Opas sisältää tietoa mm. tontille rakennettavasta kuitukaapelista ja talon laitekaapista.

Lataa Pientalorakentajan tietoliikenneopas (pdf)

Miten saan Kotikuidun?

Tiedustele saatavuutta ja tilaa Kotikuitu asiakaspalvelustamme. Voit tarkistaa Kotikuidun saatavuuden myös saatavuushaulla.

Jos Kotikuitu on saatavilla osoitteeseesi, voit tehdä tilauksen asiakaspalvelumme kautta. Asiakaspalvelijamme sopii kanssasi rakentamisesta alustavasti. Yhteydenoton jälkeen sinulle lähetetään allekirjoitettavaksi sopimus ja kun olet palauttanut sen allekirjoitettuna meille, tilauksesi etenee.

Mitä saan Kotikuidussa?

Kotikuidun kytkentämaksu sisältää valokuidun kytkennän teknisessä tilassa sekä kuitumuuntimen (esim. Inteno XG6846). Jos Kotikuidun rakentaminen vaatii yli 100 m rakentamista tontin ulkopuolella, siitä voi tulla myös rakennusmaksua. Hinta perustuu aina todellisiin arvioituihin rakentamiskustannuksiin.

Tontilla tapahtuvat kaivuutyöt ovat asiakkaan vastuulla.

Voit hankkia samalla tilauksella myös Telian kaapeli-TV:n perusliittymän, jos se on saatavilla asuinalueellasi. Kaapeli-TV:stä maksat kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisen vuosimaksun. 

Kuukausimaksullinen laajakaistaliittymä ei kuulu kytkentämaksuun vaan on tilattava erikseen.

Ennen kaivuutöitä uudisrakentamisessa

Rakentajan tulee huolehtia, ettei tontilla tai sen läheisyydessä olevalla alueella ole kaapeleita, jotka voi vaurioitua kaivuutöissä. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla. Kaivuu- ja rakentamiskustannukset kuuluvat rakennuttajalle.

Talon tietoliikennelaitteiden jakokaapiksi tulee hankkia ovellinen, lukittavissa oleva ja ilmastointiaukoilla varustettu laitekaappi, mihin kuitulaite sekä mahdollinen kaapeli -TV:n mediamuunnin laitetaan.

Kotikuitu rakennettuun kotiin

Rakennusmaksukyselyn perusteella saat tiedon saatavuudesta tontin rajalle asti. Rakennusmaksukyselyn voit pyytää asiakaspalvelusta. Tontin alueella tapahtuvat kaivuutyöt ovat kiinteistön omistajan vastuulla.

Tarkistathan ennen kaivuutöitä, ettei tontilla tai sen läheisyydessä ole vaurioitumisvaarassa olevia kaapeleita. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla.

Kotikuidun rakentamisen jälkeen

Nyt kotonasi on valokuituyhteys laitetilaan saakka, mistä yhteys jatkuu kuitumuuntimesta eteenpäin Ethernet-tekniikalla. Voit kytkeä sisäverkon datapistokkeita haluamallasi tavalla kuitumuuntimen LAN-portteihin laitetilassa/huoneistojakamossa ja käyttää huoneiston seinäpistokkeiden perässä esim. tietokonetta tai jakaa yhteyden langattomasti laitteille omalla wifi-reitittimellä.

Jos haluat myös sisäverkon valmiiksi asennettuna valmiiksi sekä varmasti toimivan wifi-verkon, tutustu Telia Helpin Kotiverkko kuntoon -palveluun. Helppi auttaa myös jo aiemmin tai muualta hankittujen laitteiden kytkennöissä ja käyttöönotossa.

Tutustu Helppiin

Hyvä tietää

Voit hakea kotitalousvähennystä asennustyön osuudesta. Verottaja käsittelee osuuden tapauskohtaisesti kotitalousvähennyksen osalta.

Jos alueellasi ei ole vielä valokuidun saatavuutta, ilmoita kiinnostuksesi Avoimen Kuidun sivuilla. Voit ryhtyä myös kuitulähettilääksi, jolloin edistät kuituhanketta alueellasi jakamalla tietoa ja keräämällä mukaan muita kiinnostuneita.

Taloyhtiön edustajana voit pyytää tarjousta taloyhtiönetistä sekä tiedustella valokuidun saatavuutta.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Valokuidun tilaus ja toimitus

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.