Ennen käyttöönoton aloittamista tarkista, että sinulla on tarvittavat laitteet liittymän käyttämiseen ja liittymä on toimitettu loppuun saakka. Jos olet epävarma, mikä liittymätapa sinulla on käytössäsi, tarkistat sen helpoimmin tilausvahvistuksestasi. Valitse sen mukaan sopivin käyttöönotto-ohje.
Valokuidun käyttöönotto
- Voit aloittaa käyttöönoton jo ennen liittymän kytkemistä. Yhteys alkaa toimimaan kuitenkin vasta, kun asentaja on kytkenyt liittymän. Saat erillisen vahvistuksen, kun liittymä on kytketty.
- Käyttäjätunnusta ja salasanaa EI tarvita laajakaistayhteyden käyttämiseen.
- Pidä tunnukset kuitenkin hyvässä tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti).
- Langatonta yhteyttä varten löydät modeemin langattoman verkon nimen (SSID tai Network Name) ja suojausavaimen (wireless key) modeemisi pohjaan sijoitetusta tarrasta.
- Voit luoda verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella Telia-tunnuksen, jonka avulla hallinoit kaikkia palveluitasi telia.fi sivuston kautta. Telia tunnus ja laajakaistatunnus ovat eri tunnuksia.
- Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus.
- Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumalla telia.fi sivustolle laskut ja viestit osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan sinulle ensisijaisesti sähköpostiisi.
- Kytke tietokone suoraan modeemiin ottaessasi liittymän ensimmäistä kertaa käyttöön.
- Käytä neliparista verkkokaapelia*, vaikka tarkoitus olisikin käyttää langatonta yhteyttä (WLAN). Yhteyden toimivuuden tarkistaminen on verkkokaapelilla huomattavasti helpompaa. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit rakentaa lähiverkkosi haluamallasi tavalla. Meiltä löydät ohjeet langattoman verkon rakentamiseen
*Neliparisella verkkokaapelilla tarkoitetaan CAT5e- tai uudemman (Cat6 jne.) tason verkkokaapelia. Voit tarkistaa johdon liittimestä, näkyykö siinä 4 valkoista ja 4 värillistä johtoa. Tällöin johto on neliparinen.
- Käytä neliparista verkkokaapelia*, vaikka tarkoitus olisikin käyttää langatonta yhteyttä (WLAN). Yhteyden toimivuuden tarkistaminen on verkkokaapelilla huomattavasti helpompaa. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit rakentaa lähiverkkosi haluamallasi tavalla. Meiltä löydät ohjeet langattoman verkon rakentamiseen
- Jos yhteys ei ala toimimaan, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus:
- Mikäli yhteys ei toimi toisella modeemilla ja puhelinjohdolla tai modeemisi toimii toisessa ADSL-liittymässä on tilanteesta hyvä tehdä häiriöilmoitus. Häiriöilmoituksen jätät helpoiten kirjautuneena telia.fi sivustolle chatin kautta tai telia.fi sivustolta Liittymäni ja palveluni välilehdeltä.
ADSL/VDSL -sisäverkkotekniikka vaatii toimiakseen modeemin, joka tukee kyseistä tekniikkaa.** Suurin osa nykyään myytävistä modeemeista tukee molempia, mutta se on tärkeää tarkistaa. ADSL yhteyttä varten modeemin tulee tukea ADSL -tekniikkaa (ADSL+ tai ADSL2+) ja VDSL -yhteyttä varten VDSL -tekniikkaa. Meiltä toimitetuissa laitteissa tekniikka on tuettu ja voit tutustua meiltä hankittujen laitteiden tarkempaan käyttöoppaaseen Laitteet -sivultamme.
*Ohjeessa puhutaan ADSL -tekniikasta, mutta kytkentä/käyttöönotto on täysin sama VDSL -kohteessa.
**DSL tarkoittaa puhelinverkkoa, eli yhteys toimii puhelinpistokkeesta. Jos asunnossasi on muitakin pistokkeita, varmista käytettävä tekniikka tilausvahvistukselta ja valitse käyttöönoton ohje sen mukaan.
Kun kyseessä on Ethernet-sisäverkko ja asunnossa on useampi datapistoke, on asunnossa yleensä myös huoneistojakamo. Yhteys avataan huoneistojakamoon, joka sijaitsee yleensä sinun asuntosi sähkökaapissa tai sen läheisyydessä. Huoneistojakamon kytkennällä voit itse päättää, millä asunnon pistokkeella otat yhteyden käyttöön. Tämä kytkentä voi puuttua asunnostasi, joten tarkistathan huoneistojakamon kytkennän.
Mikäli yhteys halutaan käyttöön useampaan kuin yhteen pistokkeeseen huoneistossa tai yhteyttä halutaan käyttää langattomasti, tarvitaan erillinen langattomalla (WLAN) ominaisuudella varustettu ethernet-reititin. Voit tutustua verkkokauppamme tarjontaan tai tilata vuokralaitteen asiakaspalvelustamme.
Yhteys yhdestä Ethernet-pistokkeesta
Jos yhteyttä halutaan käyttää vain yhdestä huoneiston ethernet-pistokkeesta, tehdään huoneistojakamoon seuraavan kuvan mukainen kytkentä.
Ethernet-kaapeli kytketään DATA-pistokkeesta* siihen numeroituun pistokkeeseen, joka vastaa sen huoneen pistoketta, jossa yhteyttä halutaan käyttää. Kun ethernet kaapeli on kytketty DATA -pistokkeen ja huoneen pistokkeen numeroa vastaavan välille, voit kytkeä tietokoneesi vastaavasta huoneistopistokkeesta ethernetkaapelilla. Vaihtoehtoisesti voit kytkeä reitittimen huoneen 1.1 pistokkeeseen, jolloin yhteys voidaan jakaa useammalle laitteelle kaapelilla ja/tai langattomasti, mikäli reitittimessä on mahdollisuus langattoman verkon (WLAN) käyttöön.
*Datapistoke voi olla merkattu myös eritavalla, esim. Runko, R1, Nousu, ATK, jakamo tmv. Portteja voi olla myös useampi (esim. Nousu1 ja Nousu2), kokeile toimivuus yksitellen.
Huom! Kotikuitu-kohteiden laitetilassa/huoneistojakamossa on kuitumuunnin, jonka LAN-portista nettiyhteys tulee. Kotikuitu-kohteissa kytkentä tehdään siis kuitumuuntimen LAN-portista pistoketta vastaavalle portille.
Kun kytkentä huoneistojakamossa on kunnossa, voit kytkeä tietokoneen suoraan seinäpistokkeeseen tai jakaa yhteyttä myös langattomasti reitittimen avulla. Kytke verkkokaapeli seinäpistokkeeseen ja tietokoneen LAN -porttiin tai reitittimen WAN -porttiin ja tarkista reitittimen valot laitteen käyttöohjeesta.
- Käyttöohjeet ZyXEL VMG1312 B10A/B10D -reitittimelle
- Käyttöohjeet ZyXEL-VMG3625-T20 -reitittimelle
- Käyttöohjeet Technicolor TG799 Xtream -reitittimelle
Yhteys useammasta Ethernet-pistokkeesta
Mikäli yhteyttä halutaan ottaa käyttöön useampaan ethernet-pistokkeeseen, voi kytkennän tehdä seuraavasti.
Jakamon DATA-pistokkeesta kytketään ethernet-kaapeli reitittimen WAN-porttiin. Reitittimen LAN-porteista kytketään haluttu määrä kaapeleita niihin jakamon numeroituihin pistokkeisiin. Tässä kytkentävaihtoehdossa reititin asennetaan jakamokaappiin tai sen läheisyyteen. Jos reitittimessä on WLAN-ominaisuus, yhteyttä voidaan käyttää myös langattomasti. Jos käytetään erillistä langatonta reititintä, voidaan se kytkeä myös huoneistossa olevaan ethernet-pistokkeeseen, johon yhteys on jakamokaapista kytkettynä. Reititintä ei kannata kytkeä suoraan huoneistojakamoon, jos tarkoituksena on käyttää WLAN-yhteyttä.
- (A) Yhteytesi on kytketty tähän pistokkeeseen. Merkintänä voi olla DATA, ATK, jakamo, nousu, runko tms.
- (B) Jakamosta löytyy numeroituja ethernet-pistokkeita, joiden numerointi vastaa eri huoneissa olevien pistokkeiden numerointia.
- (C) Reitittimen WAN-portti. Internetyhteys kytketään tähän porttiin.
- (D) Reitittimen LAN-portit 1-4. LAN portteihin kytketään sisäverkon laitteet, tietokoneet, konsolit, TV, yms. jotka halutaan kytkeä verkkoon kiinteällä kaapeloinnilla.
Huom! Huoneistojakamon merkinnät vaihtelevat. Jos rasioiden tulkinnassa on ongelmaa, ota yhteyttä taloyhtiösi isännöitsijään.
Tarkemmat tiedot Kotikuidun tilaamisesta ja rakentamisesta voit lukea ladattavasta Pientalorakentajan tietoliikenneoppaasta. Ohje sisältää tietoa mm. tontille rakennettavasta kuitukaapelista ja talon laitekaapista. Lataa Pientalorakentajan tietoliikenneopas (pdf)
Miten saan Kotikuidun?
Voit tiedustella saatavuutta ja tilata Kotikuidun asiakaspalvelustamme. Voit myös tarkistaa Kotikuidun saatavuuden osoitteellasi saatavuuskyselyllä.
Saatavuuden mukaan Kotikuitu voidaan tilata asiakaspalvelustamme, missä sovitaan rakentamisesta alustavasti. Yhteydenoton jälkeen sinulle lähetetään allekirjoitettavaksi sopimus. Sopimuksen palautuessa allekirjoitettuna Telialla, tilaus jälleen etenee.
Mitä saan Kotikuidussa?
Kotikuidun kytkentämaksu sisältää valokuidun kytkennän teknisessä tilassa ja kuitumuuntimen (esim. Inteno XG6846). Rakentamismaksua voi tulla myös, jos Kotikuidun rakentaminen vaatii yli 100m rakentamista tontin ulkopuolella. Hinta perustuu aina todellisiin arvioituihin rakentamiskustannuksiin.
Tontilla tapahtuvat kaivuutyöt ovat asiakkaan vastuulla.
Voit hankkia samalla tilauksella myös Telian kaapeli-TV:n perusliittymän, jos se on saatavilla asuinalueellasi. Kaapeli-TV:stä maksat kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisen vuosimaksun.
Kuukausimaksullinen laajakaistaliittymä ei kuulu kytkentämaksuun vaan on tilattava erikseen.
Ennen kaivuutöitä uudisrakentamisessa
Rakentajan tulee huolehtia, ettei tontilla tai sen läheisyydessä olevalla alueella ole kaapeleita, jotka voi vaurioitua kaivuutöissä. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla. Kaivuu- ja rakentamiskustannukset kuuluvat rakennuttajalle.
Talon tietoliikennelaitteiden jakokaapiksi tulee hankkia ovellinen, lukittavissa oleva ja ilmastointiaukoilla varustettu laitekaappi, mihin kuitulaite sekä mahdollinen kaapeli -TV:n mediamuunnin laitetaan.
Kotikuitu rakennettuun kotiin
Rakennusmaksukyselyn perusteella saat tiedon saatavuudesta tontin rajalle asti. Rakennusmaksukyselyn voit pyytää asiakaspalvelusta. Tontin alueella tapahtuvat kaivuutyöt ovat kiinteistön omistajan vastuulla.
Tarkistathan ennen kaivuutöitä, ettei tontilla tai sen läheisyydessä ole vaurioitumisvaarassa olevia kaapeleita. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla.
Kotikuidun rakentamisen jälkeen
Nyt kotonasi on valokuituyhteys laitetilaan saakka, mistä yhteys jatkuu kuitumuuntimesta eteenpäin Ethernet -tekniikalla. Voit kytkeä sisäverkon data -pistokkeita haluamallasi tavalla kuitumuuntimen LAN -portteihin laitetilassa/huoneistojakamossa ja käyttää huoneiston seinäpistokkeiden perässä esim. tietokonetta tai jakaa yhteyden langattomasti laitteille omalla Wi-Fi -reitittimellä.
- Ethernet kytkentä huoneistojakamolta seinäpistokkeille
- Telialta hankittujen laitteiden käyttöohjeet
- Palvelureitittimen kytkentäohje Kotikuitu -kohteessa (pdf)
Jos haluat myös sisäverkon asennettuna valmiiksi sekä varmistetun langattoman verkon toiminnan, tutustu Telia Helppi Kotiverkko kuntoon -palveluun.
Helppi auttaa myös jo aiemmin tai muualta hankittujen laitteiden kytkennöissä ja käyttöönotossa.
Hyvä tietää
Voit hakea kotitalousvähennystä asennustyön osuudesta. Verottaja käsittelee osuuden tapauskohtaisesti kotitalousvähennyksen osalta.
Jos alueellasi ei ole vielä valokuidun saatavuutta, ilmoita kiinnostuksesi Valokuitusen sivuilla. Voit ryhtyä myös alueesi kuitulähettilääksi, jolloin edistät kuituhanketta alueella jakamalla tietoa ja keräämällä mukaan muitakin kiinnostuneita.
Taloyhtiön edustajille on oma sivu, josta voi ottaa yhteyttä tai pyytää tarjousta taloyhtiön netistä ja valokuidun saatavuudesta.
Ota yhteyttä
Telia Helppi
0600 10 100
2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.
Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.
Yhteisöön