Takaisin

Valokuidun käyttöönotto

Näin otat käyttöön valokuidun ADSL-, VDSL-, Ethernet- ja Kotikuitu-tekniikoissa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Ennen käyttöönoton aloittamista tarkista, että sinulla on tarvittavat laitteet liittymän käyttämiseen ja liittymä on toimitettu loppuun saakka. Jos olet epävarma, mikä liittymätapa sinulla on käytössäsi, tarkistat sen helpoimmin tilausvahvistuksestasi. Valitse sen mukaan sopivin käyttöönotto-ohje.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Käyttöönoton muistilista
  1. Voit aloittaa käyttöönoton jo ennen liittymän kytkemistä. Yhteys alkaa toimimaan kuitenkin vasta, kun asentaja on kytkenyt liittymän. Saat erillisen vahvistuksen, kun liittymä on kytketty.
  2. Käyttäjätunnusta ja salasanaa EI tarvita laajakaistayhteyden käyttämiseen.
    • Pidä tunnukset kuitenkin hyvässä tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti).
    • Langatonta yhteyttä varten löydät modeemin langattoman verkon nimen (SSID tai Network Name) ja suojausavaimen (wireless key) modeemisi pohjaan sijoitetusta tarrasta.
    • Voit luoda verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella Telia-tunnuksen, jonka avulla hallinoit kaikkia palveluitasi telia.fi sivuston kautta. Telia tunnus ja laajakaistatunnus ovat eri tunnuksia.
  3. Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus.
    • Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumalla telia.fi sivustolle laskut ja viestit osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan sinulle ensisijaisesti sähköpostiisi.
  4. Kytke tietokone suoraan modeemiin ottaessasi liittymän ensimmäistä kertaa käyttöön.
    • Käytä neliparista verkkokaapelia*, vaikka tarkoitus olisikin käyttää langatonta yhteyttä (WLAN). Yhteyden toimivuuden tarkistaminen on verkkokaapelilla huomattavasti helpompaa. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit rakentaa lähiverkkosi haluamallasi tavalla. Meiltä löydät ohjeet langattoman verkon rakentamiseen
      *Neliparisella verkkokaapelilla tarkoitetaan CAT5e- tai uudemman (Cat6 jne.) tason verkkokaapelia. Voit tarkistaa johdon liittimestä, näkyykö siinä 4 valkoista ja 4 värillistä johtoa. Tällöin johto on neliparinen.
  5. Jos yhteys ei ala toimimaan, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus:
    • Mikäli yhteys ei toimi toisella modeemilla ja puhelinjohdolla tai modeemisi toimii toisessa ADSL-liittymässä on tilanteesta hyvä tehdä häiriöilmoitus. Häiriöilmoituksen jätät helpoiten kirjautuneena telia.fi sivustolle chatin kautta tai telia.fi sivustolta Liittymäni ja palveluni välilehdeltä.
Yhteys Kotiin Valokuitu/ADSL tai VDSL2

ADSL/VDSL -sisäverkkotekniikka vaatii toimiakseen modeemin, joka tukee kyseistä tekniikkaa.** Suurin osa nykyään myytävistä modeemeista tukee molempia, mutta se on tärkeää tarkistaa. ADSL yhteyttä varten modeemin tulee tukea ADSL -tekniikkaa (ADSL+ tai ADSL2+) ja VDSL -yhteyttä varten VDSL -tekniikkaa. Meiltä toimitetuissa laitteissa tekniikka on tuettu ja voit tutustua meiltä hankittujen laitteiden tarkempaan käyttöoppaaseen Laitteet -sivultamme.

*Ohjeessa puhutaan ADSL -tekniikasta, mutta kytkentä/käyttöönotto on täysin sama VDSL -kohteessa.

**DSL tarkoittaa puhelinverkkoa, eli yhteys toimii puhelinpistokkeesta. Jos asunnossasi on muitakin pistokkeita, varmista käytettävä tekniikka tilausvahvistukselta ja valitse käyttöönoton ohje sen mukaan.

Yhteys Kotiin Valokuitu/Ethernet

Kun kyseessä on Ethernet-sisäverkko ja asunnossa on useampi datapistoke, on asunnossa yleensä myös huoneistojakamo. Yhteys avataan huoneistojakamoon, joka sijaitsee yleensä sinun asuntosi sähkökaapissa tai sen läheisyydessä. Huoneistojakamon kytkennällä voit itse päättää, millä asunnon pistokkeella otat yhteyden käyttöön. Tämä kytkentä voi puuttua  asunnostasi, joten tarkistathan huoneistojakamon kytkennän.

Mikäli yhteys halutaan käyttöön useampaan kuin yhteen pistokkeeseen huoneistossa tai yhteyt­tä halutaan käyttää langattomasti, tarvitaan erillinen langattomalla (WLAN) ominaisuudella varustettu ethernet-reititin. Voit tutustua verkkokauppamme tarjontaan tai tilata vuokralaitteen asiakaspalvelustamme.

Yhteys yhdestä Ethernet-pistokkeesta

Jos yhteyttä halutaan käyttää vain yhdestä huoneiston ethernet-pistokkeesta, tehdään huoneistojakamoon seuraavan ku­van mukainen kytkentä.

Ethernet-kaapeli kytketään DATA-pistokkeesta* siihen numeroituun pistokkeeseen, joka vastaa sen huoneen pistoketta, jos­sa yhteyttä halutaan käyttää. Kun ethernet kaapeli on kytketty DATA -pistokkeen ja huoneen pistokkeen numeroa vastaavan välille, voit kytkeä tietokoneesi vastaavasta huoneistopistokkeesta ethernetkaapelilla. Vaih­toehtoisesti voit kytkeä reitittimen huoneen 1.1 pistokkeeseen, jolloin yhteys voidaan jakaa useammalle laitteelle kaapelilla ja/tai langattomasti, mikäli reitittimessä on mahdollisuus langattoman verkon (WLAN) käyttöön.

*Datapistoke voi olla merkattu myös eritavalla, esim. Runko, R1, Nousu, ATK, jakamo tmv. Portteja voi olla myös useampi (esim. Nousu1 ja Nousu2), kokeile toimivuus yksitellen.

Huom! Kotikuitu-kohteiden laitetilassa/huoneistojakamossa on kuitumuunnin, jonka LAN-portista nettiyhteys tulee. Kotikuitu-kohteissa kytkentä tehdään siis kuitumuuntimen LAN-portista pistoketta vastaavalle portille.

Kun kytkentä huoneistojakamossa on kunnossa, voit kytkeä tietokoneen suoraan seinäpistokkeeseen tai jakaa yhteyttä myös langattomasti reitittimen avulla. Kytke verkkokaapeli seinäpistokkeeseen ja tietokoneen LAN -porttiin tai reitittimen WAN -porttiin ja tarkista reitittimen valot laitteen käyttöohjeesta.

Yhteys useammasta Ethernet-pistokkeesta

Mikäli yhteyttä halutaan ottaa käyttöön useampaan ethernet-pistokkeeseen, voi kytkennän tehdä seuraavasti.

Jakamon DATA-pistokkeesta kytketään ethernet-kaapeli reitittimen WAN-porttiin. Reitittimen LAN-porteista kytketään ha­luttu määrä kaapeleita niihin jakamon numeroituihin pistokkeisiin. Tässä kytkentävaihtoehdossa reititin asennetaan jakamo­kaappiin tai sen läheisyyteen. Jos reitittimessä on WLAN-ominaisuus, yhteyttä voidaan käyttää myös langattomasti. Jos käytetään erillistä langatonta reititintä, voidaan se kytkeä myös huoneistossa olevaan ethernet-pistokkeeseen, johon yhteys on jakamokaapista kytkettynä. Reititintä ei kannata kytkeä suoraan  huoneistojakamoon, jos tarkoituksena on käyttää WLAN-yhteyttä.

  • (A) Yhteytesi on kytketty tähän pistokkeeseen. Merkintänä voi olla DATA, ATK, jakamo, nousu, runko tms.
  • (B) Jakamosta löytyy numeroituja ethernet-pistokkeita, joiden numerointi vastaa eri huoneissa olevien pistokkeiden numerointia.
  • (C) Reitittimen WAN-portti. Internetyhteys kytketään tähän porttiin.
  • (D) Reitittimen LAN-portit 1-4. LAN portteihin kytketään sisäverkon laitteet, tietokoneet, konsolit, TV, yms. jotka halutaan kytkeä verkkoon kiinteällä kaapeloinnilla.

Huom! Huoneistojakamon merkinnät vaihtelevat. Jos rasioiden tulkinnassa on ongelmaa, ota yhteyttä taloyhtiösi isännöitsijään.

Yhteys Kotiin Valokuitu/Kotikuitu

Tarkemmat tiedot Kotikuidun tilaamisesta ja rakentamisesta voit lukea ladattavasta Pientalorakentajan tietoliikenneoppaasta. Ohje sisältää tietoa mm. tontille rakennettavasta kuitukaapelista ja talon laitekaapista. Lataa Pientalorakentajan tietoliikenneopas (pdf)

Miten saan Kotikuidun?

Voit tiedustella saatavuutta ja tilata Kotikuidun asiakaspalvelustamme. Voit myös tarkistaa Kotikuidun saatavuuden osoitteellasi saatavuuskyselyllä.

Saatavuuden mukaan Kotikuitu voidaan tilata asiakaspalvelustamme, missä sovitaan rakentamisesta alustavasti. Yhteydenoton jälkeen sinulle lähetetään allekirjoitettavaksi sopimus. Sopimuksen palautuessa allekirjoitettuna Telialla, tilaus jälleen etenee.

Mitä saan Kotikuidussa?

Kotikuidun kytkentämaksu sisältää valokuidun kytkennän teknisessä tilassa ja kuitumuuntimen (esim. Inteno XG6846). Rakentamismaksua voi tulla myös, jos Kotikuidun rakentaminen vaatii yli 100m rakentamista tontin ulkopuolella. Hinta perustuu aina todellisiin arvioituihin rakentamiskustannuksiin.

Tontilla tapahtuvat kaivuutyöt ovat asiakkaan vastuulla.

Voit hankkia samalla tilauksella myös Telian kaapeli-TV:n perusliittymän, jos se on saatavilla asuinalueellasi. Kaapeli-TV:stä maksat kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisen vuosimaksun. 

Kuukausimaksullinen laajakaistaliittymä ei kuulu kytkentämaksuun vaan on tilattava erikseen.

Ennen kaivuutöitä uudisrakentamisessa

Rakentajan tulee huolehtia, ettei tontilla tai sen läheisyydessä olevalla alueella ole kaapeleita, jotka voi vaurioitua kaivuutöissä. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla. Kaivuu- ja rakentamiskustannukset kuuluvat rakennuttajalle.

Talon tietoliikennelaitteiden jakokaapiksi tulee hankkia ovellinen, lukittavissa oleva ja ilmastointiaukoilla varustettu laitekaappi, mihin kuitulaite sekä mahdollinen kaapeli -TV:n mediamuunnin laitetaan.

Kotikuitu rakennettuun kotiin

Rakennusmaksukyselyn perusteella saat tiedon saatavuudesta tontin rajalle asti. Rakennusmaksukyselyn voit pyytää asiakaspalvelusta. Tontin alueella tapahtuvat kaivuutyöt ovat kiinteistön omistajan vastuulla.
Tarkistathan ennen kaivuutöitä, ettei tontilla tai sen läheisyydessä ole vaurioitumisvaarassa olevia kaapeleita. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla.

Kotikuidun rakentamisen jälkeen

Nyt kotonasi on valokuituyhteys laitetilaan saakka, mistä yhteys jatkuu kuitumuuntimesta eteenpäin Ethernet -tekniikalla. Voit kytkeä sisäverkon data -pistokkeita haluamallasi tavalla kuitumuuntimen LAN -portteihin laitetilassa/huoneistojakamossa ja käyttää huoneiston seinäpistokkeiden perässä esim. tietokonetta tai jakaa yhteyden langattomasti laitteille omalla Wi-Fi -reitittimellä.

Jos haluat myös sisäverkon asennettuna valmiiksi sekä varmistetun langattoman verkon toiminnan, tutustu Telia Helppi Kotiverkko kuntoon -palveluun.

Helppi auttaa myös jo aiemmin tai muualta hankittujen laitteiden kytkennöissä ja käyttöönotossa.

Tutustu palveluun

Hyvä tietää

Voit hakea kotitalousvähennystä asennustyön osuudesta. Verottaja käsittelee osuuden tapauskohtaisesti kotitalousvähennyksen osalta.

Jos alueellasi ei ole vielä valokuidun saatavuutta, ilmoita kiinnostuksesi Valokuitusen sivuilla. Voit ryhtyä myös alueesi kuitulähettilääksi, jolloin edistät kuituhanketta alueella jakamalla tietoa ja keräämällä mukaan muitakin kiinnostuneita.

Taloyhtiön edustajille on oma sivu, josta voi ottaa yhteyttä tai pyytää tarjousta taloyhtiön netistä ja valokuidun saatavuudesta.

Lisää samasta aiheesta

Valokuidun tilaus ja toimitus

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.