Takaisin

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Tässä ohjeessa kerrotaan yleisellä tasolla, miten kaapelinetti otetaan käyttöön.

Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumalla Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.

Muista huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.

Voit myös luoda Telia-tunnuksen, jolla hallinoit helposti ja kätevästi kaikkia palveluitasi Minun Teliassa.

Telia Helppi apunasi

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Lue lisää Telia Helpistä

Modeemin käyttöönotto ja yhteyden testaus

Voit aloittaa käyttöönoton jo ennen liittymän kytkemistä. Yhteys toimii kuitenkin vasta sitten, kun asentaja on tehnyt liittymän kytkennän tai modeemisi on valtuutettu verkkoomme. Saat erillisen vahvistuksen, kun liittymä on valmis käytettäväksi.

Yleistä kytkennöistä

Modeemi kytketään asunnon antennirasiaan. Jos samaan antennirasiaan kytketään televisio tai digiboksi, on käytettävä haaroitinta jakamaan signaali molempiin laitteisiin. Antennirasioita on yleensä kahta eri tyyppiä, TV/Radio tai TV/Radio/Data (multimediarasia).


TV/Radio/Data -tyyppinen antennirasia

  1. TV
  2. Data/multimedia
  3. Radio

Jos rasiaan ei ole merkitty mikä pistoke on mikäkin, erotat ne seuraavasti. Kaapeli-TV liitännässä on keskellä uloke, joka ei ole avoin (uros). Radiopistokkeessa taas ulkoke on avoin (naaras). Datarasiassa on kierteet ulkoreunalla.

Älä käytä omia haaroittimia tai jatkojohtoja modeemin kytkemiseen. Modeemin mukana toimitetaan yleensä laitevalmistajan omat tarvikkeet kytkentää varten.

Toimi näin
  1. Kytke antennikaapeli modeemiin ja antennirasiaan. Modeemissa oikean liittimen nimi on CABLE. Varmista, että johdon liittimet ovat kunnolla kiinni kummassakin päässä. Jos samaan pistokkeeseen kytketään myös televisio/digiboksi, käytä modeemin mukana tullutta antennihaaroitinta.

    Jos yhteys verkon ja modeemin välillä toimii, useimmissa modeemeissa syttyvät DS-, US- ja ONLINE-valot, kun yhteys verkkoon on muodostettu. Siinä saattaa kestää muutamia minuutteja. Tarkista valojen oikea toiminta modeemin ohjekirjasta.

    Huom! Uusissa tai hiljattain saneeratuissa asunnoissa antennikaapelia varten on usein multimediarasia, jonka datapistokkeeseen modeemi kytketään. Multimediarasian kanssa ei tarvita haaroitinta. Älä käytä omia haaroittimia tai jatkojohtoja modeemin kytkemiseen. Modeemin mukana saat kaikki tarvitsemasi johdot ja haaroittimet. Jos yhteys ei toimi multimediarasiasta, kokeile haaroittimen kanssa TV-liittimestä ja toisesta antennirasiasta, mikäli asunnosta tällainen löytyy. Liittymässä ei voi käyttää kahta modeemia samanaikaisesti. Yhdellä liittymällä voi olla vain yksi modeemi valtuutettuna kerrallaan.
  2. Kytke virtajohto modeemiin ja pistorasiaan. Jos modeemissa on erillinen virtakytkin, laita modeemi siitä päälle. Kun laite on päällä, siihen pitäisi syttyä virtavalo (esim. power/pwr).

    Käynnistämisen jälkeen laite aloittaa yhteyden etsimisen automaattisesti. Kun modeemi löytää verkkoyhteyden, merkkivalo syttyy. Valo voi olla nimetty esim. Cable link tai Online.

    Huom! Kun modeemi hakee yhteyttä ensimmäistä kertaa, voi yhteyden muodostuminen kestää pari tuntia. Pidä modeemi kytkettynä virta päällä.
  3. Kytke modeemin ja tietokoneen väliin verkkokaapeli. Modeemissa on normaalisti 4 LAN-porttia, joihin verkkokaapeli on mahdollista kytkeä. Porttien vieressä lukee useimmiten LAN, Ethernet tai Eth. Tietokoneesta löytyy samanlainen liitin kuin modeemista, jos siinä on Ethernet-verkkokortti.

    Liittymän toimivuus ja suorituskyky kannattaa käyttöönottovaiheessa kokeilla verkkokaapelin kautta, vaikka aikoisitkin jatkossa käyttää langatonta yhteyttä. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit rakentaa lähiverkkosi haluamallasi tavalla. Langatonta yhteyttä varten löydät modeemin langattoman verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (wireless key) modeemisi pohjatarrasta. 

Jos internet-yhteyttä tarvitsee käyttää eri huoneissa, on rakennettava lähiverkko. Tämä voi olla joko verkkokaapelointia käyttävä tai langaton lähiverkko (WLAN). WLAN-tekniikasta riippuen langattoman verkon nopeus voi jäädä alle liittymän maksiminopeuden. Meiltä löydät ohjeet langattoman verkon rakentamiseen.

Ellei yhteys lähde toimimaan, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus. Katso tarkemmat ohjeet kaapelinetin ongelmatilanteista.

Yhteensopivat modeemit

Telian kaapeliverkon käyttämiseen tarvitset EuroDOCSIS 3.0 -kaapelimodeemin. Voit tilata laitteen asiakaspalvelustamme.

HUOM! Kaapeliverkossa 1000Mbit/s yhteys vaatii EuroDOCSIS 3.0 -laitteen, joka tukee 24 Downstream- ja 8 Upstream-kanavaa. Yhteys kotiin XXL 1000Mbit/s -liittymään suosittelemme ensisijaisesti hankkimaan Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemin. Yhteys toimii hitaampana modeemilla, jossa on vähemmän kanavia.

Laajakaistan käyttäjätunnus

Laajakaistan käyttäjätunnusta ja salasanaa ei tarvita yhteyden käyttämiseen. Pidä tunnukset kuitenkin tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti).

Telia-tunnus ja laajakaistan käyttäjätunnus ovat eri tunnuksia.

Lisää samasta aiheesta

Kaapelilaajakaistan tilaus ja toimitus

ADSL-laajakaistan käyttöönotto

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.