Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Mobiilivarmenne

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen SIM-korttiin.

Mobiilivarmenteen avulla voit yhdellä ja samalla tunnuksella todistaa henkilöllisyytesi erilaisissa verkkopalveluissa, -kaupoissa ja -pankeissa verkkopankkitunnistautumisen sijaan. Et siis tarvitse enää useita eri tunnuslukuja – vain matkapuhelimesi ja oman tunnuksesi. Mobiilivarmenteen käyttäjien yksilöivänä tietona käytetään varmenteissa olevaa sähköistä asiointitunnusta (SATU).

Mobiilivarmenteen käyttö on helppoa. Kun olet kirjautumassa tunnistautumista vaativaan palveluun, sinun tarvitsee vain näppäillä puhelimeesi henkilökohtainen tunnuslukusi. Vaivatonta ja turvallista.

Mobiilivarmenteen ovat toteuttaneet DNA, Elisa ja Telia yhdessä.

Tutustu Mobiilivarmenteen yhteiseen sivustoon

Ensitunnistus

Telia Mobiilivarmenteen hankkimisen edellytyksenä on, että asiakkaan henkilöllisyys voidaan tunnistaa luotettavasti, asiakas on vähintään 15-vuotias ja että asiakkaalla on suomalainen henkilötunnus (HETU). Alaikäisen pitää tehdä ensitunnistus aina Telia Kaupassa yhdessä liittymän haltijan ja passin tai henkilökortin kanssa. Telia Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää henkilötunnuksen olemassaolon Väestötietojärjestelmässä.

Ensitunnistus Telia Kaupassa

  • Voimassa oleva Suomen passi TAI
  • Suomen poliisin myöntämä henkilökortti TAI
  • suomalaisen poliisin myöntämä, Suomessa vakinaisesti asuvan ulkomaalaisen voimassa oleva henkilökortti.

Huom! Ajokorttia ei enää hyväksytä henkilöllisyysasiakirjaksi.

Ensitunnistus verkkopalvelussa

Kun Telian verkkopalvelussa tilataan SIM-kortti ja otetaan käyttöön Telia Mobiilivarmenne, hakijan henkilöllisyys todennetaan käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista. Tunnistautumiseen voidaan käyttää esimerkiksi suomalaisten pankkien myöntämiä voimassaolevia verkkopankkitunnuksia (tupas-tunnisteet).

Käyttöönotto

Voit ottaa Telia Mobiilivarmenteen käyttöön

  1. kirjautumalla Telia.fihin yhteistyöpankkien verkkopankkitunnuksilla tai Telia Kaupassa.
    • Muistathan Telia-kaupassa asioidessasi ottaa mukaan voimassa olevan passin tai henkilökortin!
  2. Käyttöönotto vaatii mobiilivarmennetta tukevan SIM-kortin, jonka tunnistaa kortissa olevasta eID-tunnuksesta. Telia Mobiilivarmenteen käyttöönotto saattaa vaatia SIM-kortin vaihdon. Käyttäjän on noudatettava erityistä huolellisuutta, jotta matkapuhelin ja Telia Mobiilivarmenteen tunnusluku eivät ole muiden kuin käyttäjän itsensä käytettävissä.
  3. Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä kuluttaja-asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.

Mobiilivarmenteen palveluhinnasto kuluttaja-asiakkaille

Käyttö

  • Kirjautuessasi esimerkiksi verkkokauppaan tai -pankkiin valitse tunnistautumistavaksi mobiilivarmenne.
  • Saat matkapuhelimeesi tunnistuspyynnön, jonka hyväksyt tunnusluvullasi.
  • Tietosi tunnistetaan oikeiksi ja palvelu aukeaa.
  • Jos olet unohtanut mobiilivarmenteen tunnusluvun, voit vaihtaa sen verkkopankkitunnuksillasi.

Kirjaudu sisään ja vaihda tunnus

Palvelun hinnoittelu käyttäjille

Telia mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä kuluttaja-asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.

Mobiilivarmenteen palveluhinnasto kuluttaja-asiakkaille

Arviointilaitosten suorittamat tarkistukset

Telia arvioi ja valvoo tarjoamiensa palveluiden kokonaisuuden ja osien turvallisuutta jatkuvasti. Esimerkiksi Mobiilivarmenteessa käytetyn varmennepalvelimen toiminta auditoidaan vähintään vuosittain ulkopuolisen auditoijan toimesta. Telian hyväksymän varmennepalvelimen auditoijan tulee olla Teliasta riippumaton, tunnettu ja hyvämaineinen alan yritys. Auditoijalta edellytetään riittävää asiantuntemusta ja perehtyneisyyttä varmennusliiketoiminnan auditointiin.

Sulkupalvelun yhteystiedot

Telia Mobiilivarmenteen käytön voi estää Telian sulkupalvelussa. Ilmoituksen voit tehdä soittamalla asiakaspalveluun, joka ottaa sulkupyyntöjä vastaan 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa tai käymällä Telia Kaupassa.

Lisätietoa

Varmennepolitiikka ja Varmennuskäytäntö

Erityisehdot

Viranomaisvalvonta

Telia Oyj:n mobiilitunnistuspalvelua valvova viranomainen on Viestintävirasto.

Viestintävirasto
PL 313
00181 HELSINKI

Käyntiosoite: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINKI

Tiedot tunnistuspalvelun tarjoajasta

Telia Finland Oyj
Y-tunnus: 1475607-9
Teollisuuskatu 15, 00500 Helsinki
020401 (vaihde)
www.telia.fi

Usein kysyttyä Mobiilivarmenteesta

Mihin liittymiin Telian Mobiilivarmenteen voi kytkeä?

Mobiilivarmenteen voi kytkeä sekä Telian kuluttaja- että yritysliittymiin.

Voiko yritys halutessaan estää Telia Mobiilivarmenteen omistamissaan liittymissä?

Kyllä voi. Yritys voi tehdä kieltopyynnön verkkolomakkeella tai Telian Avainasiakaspalvelun kautta.

Toimiiko Telia Mobiilivarmenne kaikissa puhelinmalleissa?

Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin.
Voit kokeilla rekisteröintiä Telia.fissä. Järjestelmä kertoo, onko puhelimesi SIM-kortti oikeanlainen.

Kokeile rekisteröitymistä

Kuka vastaa Telia Mobiilivarmenteella tehtävistä asiointitapahtumista ja -tilanteista?

Palvelun käyttäjä eli liittymänhaltija vastaa kaikista mobiilivarmenteella tehdyistä sitoumuksista, sopimuksista, oikeustoimista ja maksuista.

Toimiiko Telia Mobiilivarmenne yhdessä Multi-SIM -palvelun kanssa?

Kyllä toimii. Mobiilivarmenteen voi liittää Multi-SIM -pääliittymään. Multi-SIM -sivuliittymään mobiilivarmennetta ei voi kytkeä.

Mitä henkilötietoja minusta välitetään palveluntarjoajalle tunnistus- ja allekirjoitustapahtumien yhteydessä?

Sinusta välitetään palveluntarjoajalle turvallisesti ja luottamuksellisesti koko nimi (etunimet ja sukunimi) sekä SATU (sähköinen asiointitunnus). Joissakin käyttötapauksissa sinusta voidaan välittää myös muuta tietoa kuten HETU (henkilötunnus). Sinulle näytetään puhelimen näytöllä ennen tunnusluvun syöttämistä, mitä tietoja sinusta ollaan välittämässä palveluntarjoajalle. Halutessasi voit keskeyttää tapahtuman, jos et halua sinusta välitettävän henkilötietoja.

Kuinka vaihdan Telia Mobiilivarmenteen tunnusluvun?

Tämä riippuu puhelinmallista.

iPhonessa tunnusluku vaihdetaan kohdassa Asetukset > Puhelin > SIM-sovellukset > Mobiilivarmenne.

Android-puhelimissa kohdassa Sovellukset > Telia > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.

Windows Phone 7 -puhelimissa kohdassa Asetukset > SIM-sovellukset > Näytä sovellukset > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.

Windows Phone 8 -puhelimissa kohdassa Asetukset > Matkapuhelinverkko > SIM-sovellukset.

Symbian-laitteissa Telia-valikossa puhelimen työpöydällä on alavalikko mobiilivarmenteen tunnusluvun vaihtoa varten.