Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka voidaan liittää matkapuhelinliittymän sim-korttiin. Löydät alta ohjeet mobiilivarmenteen käyttöönottoon, käyttöön ja irtisanomiseen.
Mobiilivarmenne on tilattavissa niin kuluttaja- kuin yritysliittymiinkin. Voit ottaa mobiilivarmenteen käyttöön yrityksesi matkapuhelinliittymälle tai työsuhdeliittymällesi, mikäli yritys ei ole estänyt palvelun käyttöönottoa.
Miten mobiilivarmennetta käytetään?
Kun olet kirjautumassa tunnistautumista vaativaan palveluun, sinun tarvitsee vain näppäillä puhelinnumerosi sivuston sitä kysyessä ja sen jälkeen puhelimeesi henkilökohtainen tunnuslukusi.
Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Käyttöönottoon tarvitset Telian puhelinliittymän ja verkkopankkitunnukset. Telia Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää, että henkilötunnus on Väestötietojärjestelmässä.
Käyttäjän on noudatettava erityistä huolellisuutta, jotta matkapuhelin ja Telia Mobiilivarmenteen tunnusluku eivät ole muiden kuin käyttäjän itsensä käytettävissä.
Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.
Kun otat käyttöön Telia Mobiilivarmenteen, henkilöllisyytesi todennetaan käyttäen vahvaa sähköistä tunnistautumista.
Voit estää, irtisanoa, lopettaa tai sulkea Mobiilivarmenteen käytön yrityksesi matkapuhelinliittymältä tai työsuhdeliittymältäsi yritysasiakaspalvelumme kautta.
Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinta
Häirinnänestokoodin avulla voit varmistua siitä, ettei puhelimeesi tule tunnistuspyyntöjä esimerkiksi siksi, että joku näppäilee vahingossa kirjautumisen yhteydessä puhelinnumerosi.
Häirinnänestokoodi on valitsemasi salasana, joka syötetään puhelinnumeron lisäksi tunnistuksen yhteydessä. Näin ollen puhelimeesi ei voi lähettää tunnistuspyyntöä ilman koodia, joten sinua ei pääse häiritsemään aiheettomalla tunnistuspyynnöllä. Koodi varmistaa myös, ettet vahingossakaan valtuuta ulkopuolisia kirjautumaan palveluihin henkilöllisyydelläsi.
Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinnointi onnistuvat helposti tekstiviestein, jotka lähetetään numeroon 15011:
Ota häirinnänesto ensimmäistä kertaa käyttöön lähettämällä viesti ESTO valitsemasi koodi (esim. ESTO veturi1).
Jos haluat häirinnäneston pois käytöstä, lähetä viesti ESTO 0.
Jos haluat häirinnäneston uudelleen käyttöön, lähetä viesti ESTO.
Jos haluat muuttaa koodin toiseen, lähetä tekstiviesti ESTO uusi koodisi (esim. ESTO raitiovaunu2).
Apua ongelmatilanteisiin
Tunnusluku unohtui
Jos unohdit mobiilivarmenteesi tunnusluvun ja varmenne lukkiutui, saat avattua sen tekemällä aktivoinnin uudestaan netissä verkkopankkitunnuksilla.
Mobiilivarmenne on kerrallaan voimassa 5 vuotta. Jos mobiilivarmenteesi on vanhenemassa, se täytyy rekisteröidä uudelleen. Muistutus mobiilivarmenteen uusimisesta tulee tekstiviestillä noin 1kk ennen sen vanhenemista.
Jos mobiilivarmenteen rekisteröinti ei onnistunut, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä. Useimmissa tapauksissa auttaa, kun odotat noin viisi minuuttia, käynnistät puhelimen uudelleen ja kokeilet sitten uudestaan. Myös eri nettiselaimen käytöstä voi olla apua.
Mobiilivarmenne ei toimi, mikäli liittymään on kytketty tekstiviestin lähetys- tai vastaanottoestoja.
Huom! Liittymän omistava yritys on saattanut estää Mobiilivarmenteen aktivoimisen liittymiltään. Käännythän tarvittaessa yrityksenne liittymäasioista vastaavan tahon puoleen.
Usein kysyttyä Mobiilivarmenteesta
Millainen liittymän tarvitsee olla?
Mobiilivarmenteen voi kytkeä sekä kuluttaja- että yritysliittymiimme.
Missä puhelinmalleissa Mobiilivarmenne toimii?
Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu sim-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos sim-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.
Kyllä toimii. Mobiilivarmenteen voi liittää Multi-sim-pääliittymään. Sivuliittymään mobiilivarmennetta ei voi kytkeä.
Maksaako mobiilivarmenteen käyttö ulkomailla?
Mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.
Kuka vastaa Mobiilivarmenteella tehtävistä asiointitapahtumista ja -tilanteista?
Palvelun käyttäjä eli liittymänhaltija vastaa kaikista mobiilivarmenteella tehdyistä sitoumuksista, sopimuksista, oikeustoimista ja maksuista.
Mitä henkilötietoja palveluntarjoajalle välitetään tunnistus- ja allekirjoitustapahtumien yhteydessä?
Sinusta välitetään palveluntarjoajalle turvallisesti ja luottamuksellisesti koko nimi (etunimet ja sukunimi) sekä SATU (sähköinen asiointitunnus). Joissakin tapauksissa sinusta voidaan välittää myös muuta tietoa, kuten HETU (henkilötunnus). Sinulle näytetään puhelimen näytöllä ennen tunnusluvun syöttämistä, mitä tietoja sinusta ollaan välittämässä palveluntarjoajalle. Jos et halua sinusta välitettävän henkilötietoja, voit keskeyttää tapahtuman.
Telia Oyj:n mobiilitunnistuspalvelua valvova viranomainen on Viestintävirasto.
Viestintävirasto
PL 313
00181 HELSINKI
Käyntiosoite: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINKI
Tiedot tunnistuspalvelun tarjoajasta
Telia Finland Oyj
Y-tunnus: 1475607-9
Pasilan asema-aukio 1, 00520 Helsinki
020401 (vaihde) www.telia.fi
Arviointilaitosten suorittamat tarkistukset
Arvioimme ja valvomme tarjoamiemme palveluiden kokonaisuuden ja osien turvallisuutta jatkuvasti. Esimerkiksi Mobiilivarmenteessa käytetyn varmennepalvelimen toiminta auditoidaan vähintään vuosittain ulkopuolisen auditoijan toimesta. Hyväksymämme varmennepalvelimen auditoijan tulee olla Teliasta riippumaton, tunnettu ja hyvämaineinen alan yritys. Auditoijalta edellytetään riittävää asiantuntemusta ja perehtyneisyyttä varmennusliiketoiminnan auditointiin.
Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Kirjaudu ja avaa chat
Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä. Kirjaudu ja lähetä viesti
Asiakaspalvelumme viestintä on keskitetty asiointipalveluun, jonka vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia.Lue lisää
Chat: Arkisin 8–16
OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA
Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.