Anvisningar för Telia Mobilcertifikat

Dessa anvisningar är till för konsumentkunder. Visa företagskundhjälp

Mobilcertifikatet är ett elektroniskt ID som kopplas till SIM-kortet i din mobiltelefon. Med det kan du identifiera dig i alla offentliga tjänster samt i många hälso-, försäkrings- och finanstjänster – som alternativ till nätbankskoder.

Att använda mobilcertifikatet är enkelt och säkert. När du loggar in i en tjänst som kräver identifiering, ombeds du ange ditt telefonnummer, varefter din telefon ber dig ange din PIN-kod för mobilcertifikatet.

 Aktivera mobilcertifikatet (på finska)

Är ditt certifikat på väg att gå ut? Förnya registreringen (på finska)

 

Mobilcertifikatet har utvecklats gemensamt av DNA, Elisa och Telia.
Besök mobilcertifikatets webbplats

Att ta i bruk och använda mobilcertifikatet är kostnadsfritt för våra abonnemangskunder i Finland.

Vid användning utomlands tillkommer avgifter enligt prislistan (på finska) för utlandssms. Vanligtvis skickas ett inkommande meddelande och 1–3 utgående meddelanden per användning. 

Förutsättningar för att skaffa Telia Mobilcertifikat
  • Du är minst 13 år gammal
  • Du har ett finländskt personnummer (HETU). Det elektroniska identifieringsnumret (SATU) som används i mobilcertifikatet kräver att personnumret finns i befolkningsdatasystemet.
  • Du har ett SIM-kort som stöder mobilcertifikat (kortet är märkt med eID) eller eSIM. Om ditt nuvarande kort inte stöder mobilcertifikat, beställ ett nytt SIM-kort (på finska).
  • Din identitet verifieras tillförlitligt vid aktivering med stark elektronisk identifiering, t.ex. nätbankskoder från en finländsk bank eller ett elektroniskt ID-kort utfärdat av polisen.
Observera före aktivering
  • Var särskilt noggrann med att din mobiltelefon och PIN-koden till ditt mobilcertifikat inte är tillgängliga för andra.
  • Genom att beställa mobilcertifikatet uppstår ett kundförhållande mellan dig och Telia, om ett sådant inte redan finns.
Mobilcertifikat för Telia Dot-abonnemang

Om du har ett Telia Dot-abonnemang aktiverar du mobilcertifikatet via Telia Dot -appen.

Mer information om Telia Dot (på finska)

Mobilcertifikat för andra Telia-abonnemang

Du kan aktivera mobilcertifikatet på telia.fi/mobiilivarmenne. Observera att tjänsten inte är tillgänglig för förbetalda abonnemang.

 Aktivera mobilcertifikat (på finska)

Så här aktiverar du mobilcertifikatet:

  1. Gå till sidan via länken ovan och klicka på knappen Aktivera.
  2. Ange ditt telefonnummer och din e-postadress i de angivna fälten. Kryssa i att du godkänner användar- och leveransvillkoren samt att du har bekantat dig med identifieringsprinciperna och dataskyddsbeskrivningen. Klicka därefter på Fortsätt.
  3. Identifiera dig med den metod du föredrar.

  4. Läs instruktionerna för hur du väljer en PIN-kod och klicka sedan på Fortsätt

  5. Ett kontrollnummer visas på skärmen för att säkerställa att abonnemanget är i din användning. Ange kontrollnumret i mobilcertifikatfönstret som öppnas på din telefon. Du behöver inte komma ihåg kontrollnumret efter detta steg.

    Tips: Om fönstret inte öppnas, lås upp telefonens skärm i förväg och klicka sedan på Begär nytt nummer i aktiveringsflödet för att få ett nytt kontrollnummer.
  6. Skapa en PIN-kod för ditt mobilcertifikat. Kom ihåg koden och dela den inte med någon. En bra kod är lätt för dig att minnas men svår för andra att gissa.
  7. Klart!
     

Mobilcertifikatet är giltigt i fem år åt gången. Ett certifikat som håller på att löpa ut, eller redan har löpt ut, måste registreras på nytt. Registreringen göras med nätbankskoder.

Vi informerar dig om att giltighetstiden närmar sig sitt slut cirka 30 dagar i förväg via ett sms från kortnummret 50101. Om certifikatet redan har löpt ut skickar vi också ett meddelande om detta från samma nummer.

Förnya registreringen här (på finska)

Du kan avsluta mobilcertifikattjänsten genom att kontakta vår kundtjänst.
 

Om du vill kan du aktivera ett störningsskydd för ditt mobilcertifikat. Störningsskyddet hjälper dig att skydda dig mot bedrägerier och säkerställer att inga identifieringsförfrågningar skickas till din telefon om någon till exempel råkar ange fel telefonnummer vid användning av mobilcertifikatet.

Obs! Störningsskydden är för närvarande inte tillgänglig för Telia Dot -abonnemangets Mobilcertifikat.

Störningsskyddskoden är ett lösenord som du själv väljer och som anges tillsammans med telefonnumret vid identifiering. När störningsskyddet är aktiverat visas ett fält för koden i identifieringsfönstret efter att telefonnumret har angetts – först därefter skickas identifieringsförfrågan till din telefon. 

Så här hanterar du störningsskyddskoden via sms till numret 15011:

  • För att aktivera störningsskyddet för första gången, skicka ett sms med texten: ESTO din valda kod (t.ex. ESTO veturi1). Koden ska vara 3–10 tecken lång, bestå av bokstäver och/eller siffror, börja med en bokstav och får inte innehålla å, ä eller ö.
  • För att inaktivera störningsskyddet, skicka: ESTO 0
  • För att återaktivera störningsskyddet, skicka: ESTO
  • För att byta kod, skicka: ESTO din nya kod (t.ex. ESTO ratikka2)
SIM-kortet har bytts ut

Om du har bytt SIM-kort måste mobilcertifikatet registreras på nytt. Här hittar du hjälp för de vanligaste problemen med mobilcertifikatet.

PIN-koden har glömts och certifikatet har lasts

Om du har glömt PIN-koden till ditt mobilcertifikat och certifikatet har låsts – ingen fara. Du kan registrera certifikatet på nytt med hjälp av nätbankskoder och börja använda det igen. 

Förnya registreringen här (på finska)

Registreringen misslyckades

Om registreringen av mobilcertifikatet misslyckades får du ett sms om detta. I de flesta fall räcker det att vänta cirka fem minuter, starta om telefonen och försöka igen. Att byta webbläsare kan också hjälpa.

Mobilcertifikatet fungerar inte

Om mobilcertifikatet inte fungerar som det ska, löses problemet oftast genom att registrera det på nytt.

Förnya registreringen här (på finska)

Vilken typ av abonnemang krävs?

Mobilcertifikatet kan kopplas till både konsument- och företagsabonnemang. Tjänsten är inte tillgänglig för förbetalda abonnemang.

Vilka telefonmodeller fungerar med mobilcertifikatet?

Mobilcertifikatet fungerar med de flesta telefoner som har ett SIM-kort från 2016 eller senare. Det behöver inte vara en smarttelefon. Du kan prova registreringen på telia.fi/mobiilivarmenne (på finska). Systemet meddelar om ditt SIM-kort inte stöder mobilcertifikat.

Fungerar mobilcertifikatet med Yhteys Multi?

Mobilcertifikatet kan endast kopplas till huvudabonnemanget. Det kan inte användas med parallella abonnemang.

Fungerar mobilcertifikatet utomlands?

Svarstiderna kan vara något längre utomlands än i Finland. Användning utomlands debiteras enligt prislistan (på finska) för utlandssms. I praktiken skickas ett inkommande meddelande och 1–3 utgående meddelanden per användning.

Från vilka nummer kommer sms relaterade till mobilcertifikatet?

Du kan få sms från kortnummer 50100, 50101, 50102 och 50103.

Vem ansvarar för åtgärder som görs med mobilcertifikatet?

Användaren, dvs. abonnemangsinnehavaren, ansvarar för alla åtaganden, avtal, rättshandlingar och betalningar som görs med mobilcertifikatet.

Vilka personuppgifter överförs till tjänsteleverantören vid identifiering eller signering?

Ditt fullständiga namn (förnamn och efternamn) samt SATU (elektroniskt identifieringsnummer) överförs på ett säkert och konfidentiellt sätt. I vissa fall kan även personnummer (HETU) överföras. Du får se på telefonens skärm vilka uppgifter som överförs innan du anger din PIN-kod. Du kan avbryta processen om du vill.

Hur byter jag PIN-koden för mobilcertifikatet?

Det beror på vilken telefonmodell du har:

  • iPhone: Inställningar > Mobildata > SIM-appar > Mobilcertifikat
  • Android: Appar > Telia > Mobilcertifikat > Inställningar > Byt PIN-kod

Alternativt kan du byta PIN-kod genom att registrera certifikatet (på finska) på nytt via webbläsare. Det kräver stark autentisering med nätbankskoder eller ett elektroniskt ID-kort utfärdat av polisen.

Jag är användare men inte ägare av abonnemanget – kan jag använda mobilcertifikatet?

Ja, du kan använda mobilcertifikatet även om du endast är användare av abonnemanget.

Kan ett företag förhindra användning av Telia Mobilcertifikat i sina abonnemang?

Ja, företaget kan lämna in en begäran om förbud via ett webbformulär eller genom att kontakta vår företagskundtjänst.

Vad bör man tänka på vid byte av SIM-kort?

Mobilcertifikatet måste aktiveras på nytt när du byter SIM-kort, eftersom det är kopplat till ett specifikt kort.

Myndighetstillsyn

Den myndighet som övervakar Telia Finland Abp:s mobilidentifieringstjänst är Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Transport- och kommunikationsverket Traficom
PB 313
00181 HELSINGFORS
Besöksadress: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINGFORS

Uppgifter om identifieringstjänstens leverantör

Telia Finland Abp
FO-nummer: 1475607-9
Pasilan asema-aukio 1, 00520 Helsingfors
Telefonväxel: 020401
www.telia.fi

Granskningar utförda av bedömningsorgan

Vi utvärderar och övervakar kontinuerligt säkerheten i våra tjänster och deras komponenter. Till exempel granskas den certifikattjänstserver som används för mobilcertifikatet minst en gång per år av en extern revisor.

Den revisor som granskar certifikattjänstservern måste vara oberoende av Telia, välrenommerad och erkänd inom branschen. Revisorn ska ha tillräcklig expertis och erfarenhet av att granska certifikattjänster.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Logga in för att sköta dina ärenden

Via Minun Telia kan du se och hantera alla dina abonnemang och tjänster. Då du är inloggad kan du redigera dina tjänster och sköta faktureringsärenden.

 

Logga in

Läs mer om Minun Telia appen (på finska)

Chatta med kundtjänst 24/7 i Minun Telia och i appen.
 

Chat

Då du loggar in i telia.fi eller Minun Telia appen kan du chatta med en kundrådgivare 24/7.

 

Logga in

Chatta med kundtjänst 24/7 i Minun Telia och i appen.
 

Kundtjänst på svenska

 020 690 400

Ring oss om du behöver hjälp vid köp eller vid val av abonnemang och tjänster. Vid nödsituationer (puk-koder, stängning av abonnemang eller Mobil ID samt meddelande om tv-störningar) betjänar vi 24/7.

(msa/lna) mån–fre 9–17 och lör 10–16.
Vid nödsituationer 24/7.