Vilken typ av abonnemang krävs?
Mobilcertifikatet kan kopplas till både konsument- och företagsabonnemang. Tjänsten är inte tillgänglig för förbetalda abonnemang.
Vilka telefonmodeller fungerar med mobilcertifikatet?
Mobilcertifikatet fungerar med de flesta telefoner som har ett SIM-kort från 2016 eller senare. Det behöver inte vara en smarttelefon. Du kan prova registreringen på telia.fi/mobiilivarmenne (på finska). Systemet meddelar om ditt SIM-kort inte stöder mobilcertifikat.
Fungerar mobilcertifikatet med Yhteys Multi?
Mobilcertifikatet kan endast kopplas till huvudabonnemanget. Det kan inte användas med parallella abonnemang.
Fungerar mobilcertifikatet utomlands?
Svarstiderna kan vara något längre utomlands än i Finland. Användning utomlands debiteras enligt prislistan (på finska) för utlandssms. I praktiken skickas ett inkommande meddelande och 1–3 utgående meddelanden per användning.
Från vilka nummer kommer sms relaterade till mobilcertifikatet?
Du kan få sms från kortnummer 50100, 50101, 50102 och 50103.
Vem ansvarar för åtgärder som görs med mobilcertifikatet?
Användaren, dvs. abonnemangsinnehavaren, ansvarar för alla åtaganden, avtal, rättshandlingar och betalningar som görs med mobilcertifikatet.
Vilka personuppgifter överförs till tjänsteleverantören vid identifiering eller signering?
Ditt fullständiga namn (förnamn och efternamn) samt SATU (elektroniskt identifieringsnummer) överförs på ett säkert och konfidentiellt sätt. I vissa fall kan även personnummer (HETU) överföras. Du får se på telefonens skärm vilka uppgifter som överförs innan du anger din PIN-kod. Du kan avbryta processen om du vill.
Hur byter jag PIN-koden för mobilcertifikatet?
Det beror på vilken telefonmodell du har:
- iPhone: Inställningar > Mobildata > SIM-appar > Mobilcertifikat
- Android: Appar > Telia > Mobilcertifikat > Inställningar > Byt PIN-kod
Alternativt kan du byta PIN-kod genom att registrera certifikatet (på finska) på nytt via webbläsare. Det kräver stark autentisering med nätbankskoder eller ett elektroniskt ID-kort utfärdat av polisen.
Jag är användare men inte ägare av abonnemanget – kan jag använda mobilcertifikatet?
Ja, du kan använda mobilcertifikatet även om du endast är användare av abonnemanget.
Kan ett företag förhindra användning av Telia Mobilcertifikat i sina abonnemang?
Ja, företaget kan lämna in en begäran om förbud via ett webbformulär eller genom att kontakta vår företagskundtjänst.
Vad bör man tänka på vid byte av SIM-kort?
Mobilcertifikatet måste aktiveras på nytt när du byter SIM-kort, eftersom det är kopplat till ett specifikt kort.