Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Ratkaisuja kaapeliyhteyden ongelmatilanteisiin

Eikö hankkimasi kaapeliyhteys toimi halutulla tavalla? Tutustu ohjeisiin ongelma ratkaisemiseksi.

Mikäli ongelma jää omaan laiteympäristöön, esimerkiksi Wi-Fi:in tai omaan erilliseen reitittimeen, niin ratkomme näitä ongelmia kanssasi Telia Helpin palvelunumerossa 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Osalla asiakkaista on ongelmia netin toimivuuden kanssa AVM:n valmistamien FRITZ!Box kaapelimodeemien kanssa. Aiheesta olemme olleet laitevalmistajaan yhteydessä. Mikäli kohtaat ongelmia FRITZ!Box modeemin kanssa, niin tulee yhteyden toimivuus varmistaa vielä toisen valmistajan modeemilla. Mikäli ongelma jää ainoastaan FRITZ!Boxiin, suosittelemme olemaan laitevalmistajaan yhteydessä.

KaapeliyhteYDEN ONGELMATILANTEET

Alkuun tarkista häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos yleistä häriötä ei ole niin tämän jälkeen tulee käynnistää modeemi ja muut omat laitteet uudestaan. Tarkista samalla että johdot ovat kunnolla kiinni.

Jos yhteys ei lähde toimimaan modeemin uudelleenkäynnistyksen jälkeen, tarkista modeemista yhteyden tila. Modeemissa on merkkivalo, joka kertoo modeemin ja kaapeliverkon välisen yhteyden tilasta. Valon vieressä lukee esim. Online/Cable/Cable activity. Valon merkityksen voit tarkistaa Telian toimittaman modeemin kanssa laiteohjeistamme, muiden laitteiden kohdalla tämä kannattaa tarkistaa laitteen käyttöohjeesta. 

Huom! Mikäli modeemia on vaihdettu tai modeemi on ollut viimeksi käytössä jossain toisessa osoitteessa, modeemilla saattaa kestää tunteja ennen kuin se löytää ensimmäisen kerran yhteyden verkkoon.

Ongelman rajaus riippuu siitä, palaako modeemissa yhteysvalo vai ei.

Yhteysvalo ei pala

Jos modeemillasi ei ole yhteyttä kaapeliverkkoon, käy läpi alla oleva ongelman rajausohje.

  1. Jos käytössä on jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tms kokeile yhteyttä ilman niitä. Jos asunnossa on multimediarasia, varmista kytkennät että ovat oikein.
  2. Testaa yhteys toisesta antennirasiasta, jos asunnossa on useampi näitä.
  3. Testaa yhteyttä mahdollisuuksien mukaan toisella kaapelimodeemilla, joka toimii Telian kaapeliverkossa.

Yhteysvalo palaa, mutta yhteys ei toimi

Jos kaapelimodeemilla on yhteysvalojen mukaan yhteys kaapeliverkkoon, mutta yhteys ei kuitenkaan toimi, käy läpi alla oleva ongelman rajausohje.

  1. Yhdistä tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemiin ja testaa toimivuus.
  2. Jos ongelma ei ratkennut, tarkista seuraavaksi, että yhteys tietokoneen ja modeemin välillä on kunnossa. Mikäli tietokone ilmoittaa, että verkkokaapelia ei ole kytketty, on ongelma tietokoneen ja modeemin välisessä yhteydessä.
  3. Testaa netin toimivuus vielä toisella laitteella, esimerkiksi puhelimella modeemin Wi-Fi:sta.

YHTEYS KATKEILEE

Mikäli kaapelinetti pätkii on alkuun hyvä rajata ongelmaa muutamalla yksinkertaisella testillä.

  1. Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemin ja testaa esiintyykö katkeilua tällöin myös.
  2. Kokeile yhteyttä useammalla päätelaitteella. Näin varmistat että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.
  3. Mikäli käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkoja, haaroittimia, vahvistimia tms niin kytke modeemi antennirasiaan ilman näitä. Mikäli antennirasioita on useampi kuin yksi, niin testaa yhteyttä myös toisesta rasiasta.

YHTEYS HIDASTELEE

Kaapelinetin hidastelussa tulee alkuun varmistaa että onko kyseessä itse liittymän hidastelu vai esimerkiksi langattoman Wi-Fi-yhteyden hidastelu.

  1. Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemin ja testaa nopeustestillä nopeus.
  2. Kokeile yhteyttä useammalla päätelaitteella. Näin varmistat että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.
  3. Mikäli käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkoja, haaroittimia, vahvistimia tms niin kytke modeemi antennirasiaan ilman näitä. Mikäli antennirasioita on useampi kuin yksi, niin testaa yhteyttä myös toisesta rasiasta.

Ongelma jatkuu testauksista huolimatta

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Olemme yhteydessä sinuun, jos liittymälle on tarpeen tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  • Kirjaudu telia.fi sivuille
  • Avaa laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee
  • Valitse "Hallinnoi liittymääsi” otsikon alta ”Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö"

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai avaamalla chat keskustelu.

Asiakaspalvelun yhteystiedot >