Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Käyttöönotto

ADSL yhteyden käyttöönotto on helppoa, kun tarkistaa oikeat johdot ja kytkennät. Tässä ohjeessa käydään läpi johdot ja kytkeminen puhelinpistokkeelta, jonka jälkeen nettiyhteyden käyttö voi alkaa. Tässä ohjeessa opastamme ADSL -yhteyden käyttöönotossa.

Laitekohtaiset ohjeet löydät asiakastuki -sivustoltamme

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min+mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin klo 9-16:30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus 
 

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Kytkentä

  1. Kytke ADSL/VDSL-modeemin virtajohto modeemiin ja pistorasiaan. Mikäli modeemissa on erillinen virtakytkin, laita modeemi päälle. Modeemiin pitäisi syttyä virtavalo (esim. power/pwr) ja mahdollisesti modeemin tilasta kertova valo (esim. status/sys).
     
  2. Kytke paketin mukana tullut puhelinjohto modeemiin (DSL-porttiin) ja toinen pää adapteriin ja adapteri puhelinpistokkeeseen. Mikäli yhteys modeemin ja verkon välillä toimii, useimmissa modeemissa syttyy DSL- tai ADSL-valo siinä vaiheessa, kun modeemi saa yhteyden verkkoon. Tämä saattaa kestää muutamia minuutteja. Varmista valojen oikea toiminta modeemisi ohjeista.
    Puhelinkaapeli
    Puhelinkaapeli

    Emme suosittele puhelinjohdon jatkamista toisella johdolla tai puhelinjohdon pituuden kasvattamista modeemin mukana tulleesta johdosta pidemmäksi, koska se vaikuttaa yhteysnopeuteen. Suosittelemme käyttämään Ethernet -verkkokaapelia, jos päätelaite sijaitsee kaukana modeemista.
     
  3. Kytke modeemin ja tietokoneen väliin Ethernet-verkkokaapeli. Modeemissa on yleensä 1-4 Ethernet-porttia, joihin verkkokaapeli on mahdollista kytkeä. Porttien vieressä lukee LAN, Ethernet tai Eth. Tietokoneesta löytyy samanlainen portti kuin modeemista, jos siinä on Ethernet-verkkokortti. Yleensä kaikki modeemin portit toimivat samalla tavalla, mutta joissakin modeemeissa toiminnassa on eroja. Varmista tämä modeemisi ohjeista.

    Ethernet -verkkokaapeli

    Ensimmäisellä kerralla suosittelemme (jos mahdollista) käyttämään verkkokaapelia yhteyden toimivuuden tarkistamiseen. Tarkistuksen jälkeen ja yhteyden toimiessa voit ottaa käyttöön langattoman verkon.

Huom! Liittymässä ei voi käyttää kahta modeemia samanaikaisesti. Liittymä ei välttämättä toimi kummallakaan modeemilla, mikäli kaksi modeemia on kytketty samanaikaisesti samaan liittymään.

Käyttöönoton muistilista

  1. Yhteys ei toimi ennen kuin olet saanut erillisen vahvistuksen liittymän aktivoinnista. Voit kytkeä laitteet toimintavalmiiksi, vaikka yhteys ei ole aktivoitu.
     
  2. Laajakaistan käyttäjätunnusta ja salasanaa EI tarvita laajakaistayhteyden käyttämiseen.
    • Pidä tunnukset kuitenkin hyvässä tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti). Langatonta yhteyttä varten löydät modeemin langattoman verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (wireless key) modeemisi pohjaan sijoitetusta tarrasta.
  3. Testaa yhteytesi kytkemällä laitteesi verkkokaapelilla
     
  4. Ellei yhteys toimi, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus.
    Lue lisää ongelmatilanteista ja niiden ratkaisuista >

Muista myös huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit tai tutustu Telia Turvapakettiin. Luo myös verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella Telia-tunnus. Telia-tunnuksella hallinoit kaikkia palveluitasi telia.fi sivuston kautta.

YHTEENSOPIVAT MODEEMIT

Meiltä liittymätilauksen yhteydessä toimitettu laite on aina yhteensopiva tilatun yhteyden kanssa.

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkista laitteesi sopivuus tekniikalle. Laitteen tulee ADSL/VDSL-kohteessa tukea ADSL/VDSL -tekniikkaa. Laitteen tuetut tekniikat on lueteltu laitteen teknisistä tiedoista.

Telian laitekohtaiset ohjeet modeemeille löydät asiakastukisivustoltamme.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min+mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin klo 9-16:30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus 
 

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Usein kysytyt kysymykset

Voinko saada kiinteän IP-osoitteen?

Kiinteää IP-osoitetta ei ole mahdollista saada. IP-osoitteet ovat julkisia ja dynaamisia, eli IP-osoite saattaa vaihtua, jos suljet yhteyden ja avaat sen uudelleen.

Voinko käyttää useampaa laitetta yhtäaikaa?

Voit kytkeä modeemiin vapaasti useamman laitteen verkkokaapelilla tai Wi-Fi:n kautta. Jos asetat itse modeemisi siltaavaan tilaan, alkaa modeemi jakamaan julkisia IP-osoitteita, jotka on rajattu viiteen (5). Huomioi, että modeemi käyttää viidestä osoitteesta aina yhden.

Mahdollistaako liittymä etätyöt ja  VPN-ohjelmistojen käytön?

Kyllä mahdollistaa, liittymä sallii kaiken tietoliikenteen. Koska yhteys on suojaamaton tietoturvauhkia vastaan, suosittelemme käyttämään saatavilla olevia tietoturvapalveluita, esimerkiksi palomuuria ja virusturvaa.

Lue lisää Telia Turvapaketista >

Voinko pelata verkkopelejä ADSL-yhteydellä?

Kyllä, liittymä sallii kaiken tietoliikenteen. Huomioi, että peleistä riippuen yhteyden nopeus saattaa vaikuttaa pelattavuuteen. Streamaus eli suoratoiston jakaminen omalta koneelta voi olla haastellista ADSL-yhteyksissä sen pienen lähetysnopeuden vuoksi.

Nopeus tuntuu hitaalta, kuinka voi tarkistaa sen?

Lue lisää yhteysnopeuden mittaamisesta >

Modeemini kysyy / tarvitsen VPI/VCI arvot, mitkä ne on?

Telian verkossa VPI/VCI arvot on: 0/33