Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Käyttöönotto

Noudata aina modeemin mukana tulleita käyttöohjeita, kun kytket ADSL/VDSL-modeemia. Mikäli internetyhteyttä on tarve käyttää eri huoneista, on rakennettava lähiverkko joko perinteisesti johdoilla tai langattomasti (WLAN).

Laitekohtaiset ohjeet löydät asiakastuki -sivustoltamme

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min+mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin klo 9-16:30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus 
 

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Kytkentä

  1. Kytke ADSL/VDSL-modeemin virtajohto modeemiin ja pistorasiaan. Mikäli modeemissa on erillinen virtakytkin, laita modeemi päälle. Modeemiin pitäisi syttyä virtavalo (esim. power/pwr) ja mahdollisesti modeemin tilasta kertova valo (esim. status/sys).
  2. Kytke paketin mukana tullut puhelinjohto modeemiin (DSL-porttiin) ja toinen pää adapteriin ja adapteri puhelinpistokkeeseen. Mikäli yhteys modeemin ja verkon välillä toimii, useimmissa modeemissa syttyy DSL- tai ADSL-valo siinä vaiheessa, kun modeemi saa yhteyden verkkoon. Tämä saattaa kestää muutamia minuutteja. Varmista valojen oikea toiminta modeemisi ohjeista.

    Emme suosittele puhelinjohdon jatkamista toisella johdolla tai puhelinjohdon pituuden kasvattamista modeemin mukana tulleesta johdosta pidemmäksi, koska se vaikuttaa yhteysnopeuteen.


     
  3. Kytke modeemin ja tietokoneen väliin Ethernet-verkkokaapeli. Modeemissa on yleensä 1-4 Ethernet-porttia, joihin verkkokaapeli on mahdollista kytkeä. Porttien vieressä lukee LAN, Ethernet tai Eth. Tietokoneesta löytyy samanlainen portti kuin modeemista, jos siinä on Ethernet-verkkokortti. Yleensä kaikki modeemin portit toimivat samalla tavalla, mutta joissakin modeemeissa toiminnassa on eroja. Varmista tämä modeemisi ohjeista.

Huom! Liittymässä ei voi käyttää kahta modeemia samanaikaisesti. Liittymä ei välttämättä toimi kummallakaan modeemilla, mikäli kaksi modeemia on kytketty samanaikaisesti samaan liittymään.

Käyttöönoton muistilista

  1. Yhteys ei toimi ennen kuin olet saanut erillisen vahvistuksen liittymän aktivoinnista. Voit kytkeä laitteet toimintavalmiiksi, vaikka yhteys ei ole aktivoitu.
  2. Käyttäjätunnusta ja salasanaa EI tarvita laajakaistayhteyden käyttämiseen.
    • Pidä tunnukset kuitenkin hyvässä tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti). Langatonta yhteyttä varten löydät modeemin langattoman verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (wireless key) modeemisi pohjaan sijoitetusta tarrasta. Voit luoda verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella Telia-tunnuksen. Telia-tunnuksella hallinoit kaikkia palveluitasi telia.fi sivuston kautta.
  3. Testaa yhteytesi kytkemällä laitteesi verkkokaapelilla 
    • Ensimmäisellä kerralla suosittelemme (jos mahdollista) käyttämään verkkokaapelia yhteyden toimivuuden tarkistamiseen. Tarkistuksen jälkeen ja yhteyden toimiessa voit ottaa käyttöön langattoman verkon.
  4. Ellei yhteys toimi, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus.
    • Mikäli yhteys ei toimi toisella modeemilla ja puhelinjohdolla tai modeemisi toimii toisessa ADSL/VDSL-liittymässä on tilanteesta hyvä tehdä häiriöilmoitus. Häiriöilmoituksen jätät helpoiten telia.fi chatin kautta tai telia.fi sivustolle kirjautuneena Liittymäni ja palveluni välilehdeltä. Voit myös jättää meille soittopyynnön häiriöön liityen.

Muista myös huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit tai tutustu Telia Turvapakettiin.

YHTEENSOPIVAT MODEEMIT

Meiltä liittymätilauksen yhteydessä toimitettu laite on aina yhteensopiva tilatun yhteyden kanssa.

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkista laitteesi sopivuus tekniikalle. Laitteen tulee ADSL/VDSL-kohteessa tukea ADSL/VDSL -tekniikkaa. Laitteen tuetut tekniikat on lueteltu laitteen teknisistä tiedoista.

Telian laitekohtaiset ohjeet modeemeille löydät asiakastukisivustoltamme.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min+mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin klo 9-16:30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus 
 

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.