Takaisin

Käyttöönotto

Noudata aina modeemin mukana tulleita käyttöohjeita, kun kytket ADSL-modeemia. Mikäli internetyhteyttä on tarve käyttää eri huoneista, on rakennettava lähiverkko joko perinteisesti johdoilla tai langattomasti (WLAN).

Telia Avustaja tarkistaa ja korjaa automaattisesti verkkoyhteyden, laajakaistamodeemin ja sähköpostin asetukset.

Lataa Telia Avustaja ilmaiseksi

  1. Kytke ADSL-modeemin virtajohto modeemiin ja pistorasiaan. Mikäli modeemissa on erikseen virtakytkin, laita modeemi päälle. Modeemiin pitäisi syttyä virtavalo (esim. power/pwr) ja mahdollisesti modeemin tilasta kertova valo (esim. status/sys).

  2. Kytke modeemin mukana tullut puhelinjohto modeemiin ja puhelinrasiaan. Modeemissa oikean liittimen nimi on esim. DSL tai LINE. Monet modeemivalmistajat toimittavat modeemin mukana yhden häiriönestosuodattimen. Sitä ei tarvita, ellei käytössä ole lankapuhelinta tai muita puhelinverkkoon kytkettäviä laitteita. Mikäli yhteys modeemin ja verkon välillä toimii, useimmissa modeemissa syttyy DSL- tai ADSL-valo siinä vaiheessa, kun modeemi saa yhteyden verkkoon. Tämä saattaa kestää muutamia minuutteja. Varmista valojen oikea toiminta modeemin ohjekirjasta.
  3. Kytke modeemin ja tietokoneen väliin Ethernet-verkkokaapeli. Modeemissa on yleensä 1 tai 4 Ethernet-porttia, joihon verkkokaapeli on mahdollista kytkeä. Porttien vieressä lukee useimmiten LAN, Ethernet tai Eth. Tietokoneesta löytyy samanlainen liitin kuin modeemista, jos siinä on Ethernet-verkkokortti. Yleensä kaikki modeemin portit toimivat samalla tavalla, mutta joissakin modeemeissa toiminnassa on eroja. Varmista tämä modeemisi ohjekirjasta. Mikäli modeemissa on USB-liitäntä, on sen käyttö mahdollista, mutta sitä ei suositella. USB:n käyttö vaatii laiteajureiden asentamista toisin kuin Ethernet.

Huom! Liittymässä ei voi käyttää kahta modeemia samanaikaisesti. Liittymä ei välttämättä toimi kummallakaan modeemilla, mikäli kaksi modeemia on kytketty samanaikaisesti samaan liittymään.

Käyttöönoton muistilista

  1. Älä aloita käyttöönottoa, ennen kuin olet saanut vahvistuksen liittymän kytkennästä.
    • Saat erillisen vahvistuksen, kun liittymä on kytketty. Saat myös liittymän käyttäjätunnuksen ja salasanan tilauksen yhteydessä sovitulla tavalla: joko sähköpostitse, tekstiviestillä tai postitse.
  2. Käyttäjätunnusta ja salasanaa EI tarvita laajakaistayhteyden käyttämiseen.
    • Pidä tunnukset kuitenkin hyvässä tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen, asiointiin asiakaspalvelussa sekä Telian sähköpostin käyttämiseen.
  3. Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus.
    • Niistä löytyviä tietoja voidaan tarvita käyttöönoton yhteydessä tai mahdollisten ongelmatilanteiden selvittämisessä.
  4. Ota liittymänumerosi tai jokin muu liittymätunniste (esim. käyttäjätunnus tai kaapelimodeemin MAC-osoite) talteen.
    • Tunnisteen löydät liittymän palvelusopimuksesta tai tilausvahvistuksesta. Kirjoita tunniste muistiin johonkin, mistä löydät sen helposti. Tunniste nopeuttaa asiointia Telian asiakaspalvelun kanssa.
  5. Kytke tietokone suoraan modeemiin ottaessasi liittymän ensimmäistä kertaa käyttöön.
    • Käytä verkkokaapelia, vaikka tarkoitus olisikin käyttää langatonta yhteyttä (WLAN). Yhteyden toimivuuden tarkistaminen on kaapelilla huomattavasti helpompaa. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit rakentaa lähiverkkosi haluamallasi tavalla.
  6. Ellei yhteys toimi, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus.
    • Mikäli toimimattomasta liittymästä tehdään vikailmoitus ja vianselvityksessä ilmenee vian olevan asiakkaan laitteissa, veloitetaan turhasta asentajakäynnistä 99,90 €.