Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Käyttöönotto

Noudata aina modeemin mukana tulleita käyttöohjeita, kun kytket ADSL-modeemia. Mikäli internetyhteyttä on tarve käyttää eri huoneista, on rakennettava lähiverkko joko perinteisesti johdoilla tai langattomasti (WLAN).

Laitekohtaiset ohjeet löydät asiakastuki sivustoltamme

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25€/min+mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin klo 9-16:30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus 
 

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Kytkentä

 

  1. Kytke ADSL-modeemin virtajohto modeemiin ja pistorasiaan. Mikäli modeemissa on erillinen virtakytkin, laita modeemi päälle. Modeemiin pitäisi syttyä virtavalo (esim. power/pwr) ja mahdollisesti modeemin tilasta kertova valo (esim. status/sys).
  2. Kytke modeemin mukana tullut puhelinjohto modeemiin ja puhelinrasiaan. Modeemissa oikean liittimen nimi on esim. DSL tai LINE ja liitin on yleensä harmaa väriltään. Monet modeemivalmistajat toimittavat modeemin mukana yhden häiriönestosuodattimen. Sitä ei tarvita, ellei käytössä ole lankapuhelinta tai muita puhelinverkkoon kytkettäviä laitteita. Mikäli yhteys modeemin ja verkon välillä toimii, useimmissa modeemissa syttyy DSL- tai ADSL-valo siinä vaiheessa, kun modeemi saa yhteyden verkkoon. Tämä saattaa kestää muutamia minuutteja. Varmista valojen oikea toiminta modeemisi ohjeista. Emme suosittele puhelinjohdon jatkamista toisella johdolla tai puhelinjohdon pituuden kasvattamista modeemin mukana tulleesta johdosta pidemmäksi.
  3. Kytke modeemin ja tietokoneen väliin Ethernet-verkkokaapeli. Modeemissa on yleensä 1 tai 4 Ethernet-porttia, joihin verkkokaapeli on mahdollista kytkeä. Porttien vieressä lukee useimmiten LAN, Ethernet tai Eth. Tietokoneesta löytyy samanlainen portti kuin modeemista, jos siinä on Ethernet-verkkokortti. Yleensä kaikki modeemin portit toimivat samalla tavalla, mutta joissakin modeemeissa toiminnassa on eroja. Varmista tämä modeemisi ohjeista.
     

Huom! Liittymässä ei voi käyttää kahta modeemia samanaikaisesti. Liittymä ei välttämättä toimi kummallakaan modeemilla, mikäli kaksi modeemia on kytketty samanaikaisesti samaan liittymään.

Käyttöönoton muistilista

  1. Voit aloittaa käyttöönoton ennen liittymän kytkemistä.
    • Yhteys ei kuitenkaan toimi ennen kuin asentaja on tehnyt liittymän kytkennän. Saat erillisen vahvistuksen, kun liittymä on kytketty.
  2. Käyttäjätunnusta ja salasanaa EI tarvita laajakaistayhteyden käyttämiseen.
    • Pidä tunnukset kuitenkin hyvässä tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti). Langatonta yhteyttä varten löydät modeemin langattoman verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (wireless key) modeemisi pohjaan sijoitetusta tarrasta. Voit luoda verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella Telia-tunnuksen. Telia-tunnuksella hallinoit kaikkia palveluitasi telia.fi sivuston kautta.
  3. Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus.
    • Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumalla telia.fi sivustolle laskut ja viestit osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan sinulle ensisijaisesti sähköpostiisi.
  4. Kytke tietokone suoraan modeemiin ottaessasi liittymän ensimmäistä kertaa käyttöön.
    • Käytä verkkokaapelia, vaikka tarkoitus olisikin käyttää langatonta yhteyttä (WLAN). Yhteyden toimivuuden tarkistaminen on kaapelilla huomattavasti helpompaa. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit rakentaa lähiverkkosi haluamallasi tavalla. Meiltä löydät ohjeet langattoman verkon rakentamiseen
  5. Ellei yhteys toimi, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus.
    • Mikäli yhteys ei toimi toisella modeemilla ja puhelinjohdolla tai modeemisi toimii toisessa ADSL-liittymässä on tilanteesta hyvä tehdä häiriöilmoitus. Häiriöilmoituksen jätät helpoiten telia.fi chatin kautta tai telia.fi sivustolle kirjautuneena Liittymäni ja palveluni välilehdeltä. Voit myös jättää meille soittopyynnön häiriöön liityen.

Muista myös huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit tai tutustu Telia Turvapakettiin.