Valokuidun tilaus ja toimitus

Valokuitu tarjoaa huippunopean laajakaistaliittymän, joka mahdollistaa parhaimmillaan 1000 Mbit/s nopeuden.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
  1. Tilaa laajakaista verkkosivuillamme tekemällä ensin saatavuushaku, jotta näet osoitteeseesi tarjolla olevat vaihtoehdot. Asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa. 

    Tarkista saatavuus
  2. Saat tilausvahvistuksen sovitulla tavalla ja arvioidun toimitusajankohdan tekstiviestillä. Tilauksesi siirtyy nyt käsiteltäväksi.
  3. Jos laajakaistatilaukseesi kuuluu laitteita kuten reititin, lähetämme ne postitse heti kun tilauksesi on vastaanotettu. Toimitamme sinulle Postin lähetystunnuksen, jolla voit seurata toimituksen etenemistä.
  4. Ilmoitamme sinulle puhelimitse tai tekstiviestillä, mikäli laajakaistatuotteesi toimitus vaatii asentajan suorittamia kytkentätöitä. Kerromme, koska tilaamasi tuote on käytettävissä.
  5. Tilaus siirtyy asentajalle mahdollisia kytkentätöitä varten. Pidä laitteesi kytkettynä seinään ja virrat päällä asennustyön helpottamiseksi.
  6. Toimitamme sinulle tunnukset, joita tarvitset liittymääsi kuuluvien palveluiden käyttöön (Minun Telia).
Hyvä tietää kotikuidun tilaamisesta

Tarkemmat tiedot Kotikuidun tilaamisesta ja rakentamisesta löydät Pientalorakentajan tietoliikenneoppaasta. Opas sisältää tietoa mm. tontille rakennettavasta kuitukaapelista ja talon laitekaapista.

Lataa Pientalorakentajan tietoliikenneopas (pdf)

Miten saan Kotikuidun?

Tiedustele saatavuutta ja tilaa Kotikuitu asiakaspalvelustamme. Voit tarkistaa Kotikuidun saatavuuden myös saatavuushaulla.

Jos Kotikuitu on saatavilla osoitteeseesi, voit tehdä tilauksen asiakaspalvelumme kautta. Asiakaspalvelijamme sopii kanssasi rakentamisesta alustavasti. Yhteydenoton jälkeen sinulle lähetetään allekirjoitettavaksi sopimus ja kun olet palauttanut sen allekirjoitettuna meille, tilauksesi etenee.

Mitä saan Kotikuidussa?

Kotikuidun kytkentämaksu sisältää valokuidun kytkennän teknisessä tilassa sekä kuitumuuntimen (esim. Inteno XG6846). Jos Kotikuidun rakentaminen vaatii yli 100 m rakentamista tontin ulkopuolella, siitä voi tulla myös rakennusmaksua. Hinta perustuu aina todellisiin arvioituihin rakentamiskustannuksiin.

Tontilla tapahtuvat kaivuutyöt ovat asiakkaan vastuulla.

Voit hankkia samalla tilauksella myös Telian kaapeli-TV:n perusliittymän, jos se on saatavilla asuinalueellasi. Kaapeli-TV:stä maksat kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisen vuosimaksun. 

Kuukausimaksullinen laajakaistaliittymä ei kuulu kytkentämaksuun vaan on tilattava erikseen.

Ennen kaivuutöitä uudisrakentamisessa

Rakentajan tulee huolehtia, ettei tontilla tai sen läheisyydessä olevalla alueella ole kaapeleita, jotka voi vaurioitua kaivuutöissä. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla. Kaivuu- ja rakentamiskustannukset kuuluvat rakennuttajalle.

Talon tietoliikennelaitteiden jakokaapiksi tulee hankkia ovellinen, lukittavissa oleva ja ilmastointiaukoilla varustettu laitekaappi, mihin kuitulaite sekä mahdollinen kaapeli -TV:n mediamuunnin laitetaan.

Kotikuitu rakennettuun kotiin

Rakennusmaksukyselyn perusteella saat tiedon saatavuudesta tontin rajalle asti. Rakennusmaksukyselyn voit pyytää asiakaspalvelusta. Tontin alueella tapahtuvat kaivuutyöt ovat kiinteistön omistajan vastuulla.

Tarkistathan ennen kaivuutöitä, ettei tontilla tai sen läheisyydessä ole vaurioitumisvaarassa olevia kaapeleita. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi verkkoselvitys.fi -sivulla.

Kotikuidun rakentamisen jälkeen

Kun valokuituyhteys on tuotu kiinteistösi laitetilaan saakka, josta yhteys jatkuu kuitumuuntimesta eteenpäin Ethernet-tekniikalla. Voit kytkeä sisäverkon datapistokkeita haluamallasi tavalla kuitumuuntimen LAN-portteihin laitetilassa/huoneistojakamossa ja käyttää huoneiston seinäpistokkeiden perässä esim. tietokonetta tai jakaa yhteyden langattomasti laitteille omalla wifi-reitittimellä.

Katso kotikuidun käyttöönotto-ohjeet

Jos haluat myös sisäverkon valmiiksi asennettuna valmiiksi sekä varmasti toimivan wifi-verkon, tutustu Telia Helpin Kotiverkko kuntoon -palveluun. Helppi auttaa myös jo aiemmin tai muualta hankittujen laitteiden kytkennöissä ja käyttöönotossa.

Tutustu Helppiin

Hyvä tietää

Voit hakea kotitalousvähennystä asennustyön osuudesta. Verottaja käsittelee osuuden tapauskohtaisesti kotitalousvähennyksen osalta.

Jos alueellasi ei ole vielä valokuidun saatavuutta, ilmoita kiinnostuksesi Avoimen Kuidun sivuilla. Voit ryhtyä myös kuitulähettilääksi, jolloin edistät kuituhanketta alueellasi jakamalla tietoa ja keräämällä mukaan muita kiinnostuneita.

Jos olet taloyhtiön edustaja, otathan yhteyttä niin katsotaan yhdessä teidän tarpeisiinne sopiva ratkaisu.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.