Vastaajan käyttö ja muokkaus

Vastaajalla voit vastaanottaa ääniviestejä, jos et ehdi vastaamaan puheluun.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Ajankohtaista: Vastaajapalvelussa tapahtuu tärkeitä muutoksia keväällä 2023.

Lue lisää muutoksesta


Vastaaja on puhelinliittymälle erikseen tilattava lisäpalvelu, jolla voit vastaanottaa ääniviestejä jos et ehdi vastaamaan puheluun.

Puhelusi siirtyvät vastaajaan, jos et ehdi vastaamaan 30 sekunnissa tai välittömästi, kun puhut toista puhelua tai kun puhelimesi on kiinni tai verkon peittoalueen ulkopuolella. Kun puhelu menee vastaajaan, soittaja kuulee tervehdyksen sekä merkkiäänen, jonka jälkeen hän voi jättää enintään 3 minuutin pituisen ääniviestin.

Voit kytkeä vastaajaan myös Numeroviesti-palvelun, jolloin puhelut eivät ohjaudu vastaajaasi, mutta jos akkusi loppuu tai puhelimesi on pois päältä, saat tekstiviestillä tiedon sinua tavoitelleista numeroista.

Vastaajan ominaisuudet
  Uudistettu vastaaja
(12.10.2022 tai sen jälkeen tilattu)
Vanha vastaaja
(11.10.2022 tai aiemmin tilattu)
Kuuntelematto-
mien ääniviestien säilytysaika
28 vrk 10 vrk
Kuunneltujen ääniviestien säilytysaika 29 vrk 14 vrk
Viestien maksimimäärä 100 kpl 50 kpl
Hinta 1,50 €/kk
5 € avausmaksu
Maksuton
Tilaaminen Erikseen tilattava lisäpalvelu Kuuluu kaikkiin puheliittymiin automaattisesti

Ääniviestit poistuvat vastaajasta automaattisesti säilytysajan päätyttyä, ellet erikseen poista tai tallenna niitä. Tallennetut ääniviestit säilyvät, kunnes poistat ne.

Vastaaja uudistuu huhtikuussa 2023

3.4.2023 alkaen liittymä ja vastaajapalvelu hinnoitellaan erikseen. Vastaajan hinta tulee olemaan 1,5 €/kk. Samalla kaikki vastaajat päivitetään uuteen versioon. Voit tarkastella uudistetun vastaajan ominaisuuksia yllä olevan taulukon sarakkeesta Uudistettu vastaaja. Avausmaksua ei kuitenkaan peritä vanhan vastaajan päivittyessä uuteen.

Jos liittymässäsi on voimassa määräaikainen sopimuskausi, vastaaja päivittyy uuteen versioon 3.4.2023, mutta hinnoittelumuutos astuu voimaan vasta määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä.

Halutessasi voit poistaa vastaajan liittymästäsi milloin tahansa.

Vastaajan hinnat
Kuukausi- ja kytkentämaksut

Vastaajan hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta.

Vastaajaan soittaminen

Jos käytössäsi on Telia Yhteys Rajaton -liittymä, vastaajaan soittaminen sisältyy puhepakettiisi. Jos käytössäsi ei ole puhepakettia, puheluista vastaajaan veloitetaan puhelun mukainen minuuttihinta 0,17 €/min jokaiselta alkavalta minuutilta sekä aloitusmaksu 0,049 €/puhelu. Puhepaketin ylimenevistä puheluista vastaajaan veloitetaan 0,17 €/alkava minuutti.

Vastaajan tilaaminen ja käyttöönotto
Tilaaminen

Jos olet tilaamassa uutta liittymää, voit tilata siihen samalla lisäpalveluna vastaajan. 

Voit myös tilata vastaajan jälkikäteen. Se onnistuu helposti Minun Teliassa:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Valitse se liittymä, jolle haluat vastaajan ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Pääset valitsemaan vastaajan liittymäsi Lisäpalvelut-näkymässä.
  4. Tutustu tarkemmin vastaajaan, tietosuojalausuntoon sekä tilaus- ja toimitusehtoihin. Tilaa sitten vastaaja Lähetä tilaus -napista.

Voit tilata vastaajan myös asiakaspalvelumme kautta.

Käyttöönotto

Kun soitat vastaajaan ensimmäisen kerran, vastaaja pyytää sinua valitsemaan kielen ja tunnusluvun sekä äänittämään tervehdyksen. Halutessasi voit ohittaa nämä asetukset kaksi kertaa, jonka jälkeen vastaaja ottaa käyttöönsä perusasetukset suomeksi ja saat tunnusluvun tekstiviestillä.

Huom! Vastaajan käyttöönotto on tehtävä kotimaan verkossa.

Vastaajan numero on kaikille sama 042 333 0 333 (kansainvälisessä muodossa +358 42 333 0 333).

Minun Teliassa vastaajan asetuksissa voit myös ohjata vastaajaan jätetyt viestit sähköpostiin, jos haluat tallentaa ne pysyvästi ja Vastaaja-palvelusta riippumattomasti. Sähköpostiin ohjautuvat ainoastaan ne viestit, jotka ovat saapuneet asetuksen tekemisen jälkeen.

Voit kytkeä vastaajaan myös lisämaksuttoman Numeroviesti-palvelun.

Vastaajan muokkaaminen

Voit muokata vaastaajaasi kirjautumalla Minun Teliaan liittymän käyttäjänä.

Kirjauduttuasi voit tehdä mm. seuraavat asiat vastaajallesi:

  • ottaa vastaajapalvelun käyttöön
  • kuunnella ja hallinnoida tervehdyksiä
  • muokata tunnusluku- ja kieliasetuksia
  • kytkeä viestien edelleenohjauksen sähköpostiin
  • kytkeä Numeroviesti-palvelun päälle ja pois
  • kytkeä vastaajapalvelun päälle tai pois päältä

Kirjaudu sisään

  1. Valitse kirjautumissivulla, että haluat kirjautua liittymän käyttäjänä.
  2. Syötä liittymäsi numero (esim. 0401234567) sille varattuun kenttään. Voit tarvittaessa tilata uuden salasanan lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €).
  3. Paina liittymäsi kohdalla olevaa Hallinoi tilausta -nappia.
  4. Valitse toimenpidevalikosta Vastaaja.
  5. Olet nyt vastaajan asetuksissa, joissa voit tehdä tarvittavat muutokset.
Vastaajaviestin kuuntelu
Vastaajaviestin kuuntelu omalla puhelimella

Voit kuunnella viestit soittamalla vastaajanumeroon 042 333 0 333, jonka löydät aina myös saamastasi ilmoitusviestistä.

Viestien kuuntelun aikana mahdolliset toimet:

# tai 6 – seuraavan viestin alkuun
0 – takaisinsoitto viestin jättäjälle
1 – kelaa viestiä taaksepäin
2 – tallenna viesti
3 – kelaa viestiä eteenpäin
5 – poista viesti
7 – tauko
8 – viestien kuuntelun ohjeet
9 – viestin jättäjän tiedot
* – keskeytä viestin kuuntelu

Vastaajaviestin kuuntelu muulla kuin omalla puhelimella

Voit kuunnella viestisi vastaajasta myös muulla kuin omalla puhelimellasi.

Tarvitset vastaajaviestin kuunteluun tunnusluvun. Jos olet unohtanut sen, voit tilata uuden tunnusluvun asiakaspalvelusta. Tunnusluku toimitetaan tekstiviestillä siihen liittymään, jonka vastaaja on kyseessä.

  1. Soita vastaajanumeroon 0423330334.
  2. Näppäile liittymänumero, jonka vastaajaan haluat kirjautua.
  3. Anna tunnusluku ja #.
Vastaajan tervehdyksen äänitys

Voit äänittää tervehdyksen soittamalla vastaajanumeroon. Kun soitat vastaajaan ensimmäistä kertaa, voit äänittää tervehdyksen käyttöönottovalikossa. Myöhemmin tervehdyksen äänittäminen tai muokkaaminen tapahtuu eri tavalla. Löydät alta ohjeet molempiin tilanteisiin.

Tervehdyksen äänittäminen käyttöönoton yhteydessä
  1. Valitse kieli (Suomi – ruotsi – englanti).
  2. Määrittele tunnusluku.
  3. Halutessasi voit äänittää oman henkilökohtaisen tervehdyksen, jonka soittaja kuulee oletustervehdyksen sijaan. Oletustervehdys on ”Tämä on henkilön (puhelinnumero) vastaaja. Jätä viesti äänimerkin jälkeen.”.
Tervehdyksen äänittäminen myöhemmin
  1. Kuuntele viestit tai ohita ne valitsemalla * viestin toistamisen aikana.
  2. Näppäile tarvittaessa vastaajan tunnuslukusi ja paina #.
  3. Olet vastaajan päävalikossa, paina 3 (muokkaa vastaajan asetuksia) ja sen jälkeen 1 (muokkaa tervehdyksiä).
  4. Mitä tervehdystä haluat muokata?
    Valitse 1 muokataksesi henkilökohtaista tervehdystäsi.
    Valitse 2 muokataksesi kansainvälistä tervehdystäsi.
    Valitse 3 muokataksesi poissaolotervehdystäsi.
Numeroviesti-palvelu

Saat maksutta tekstiviestillä tiedon vastaamattomista puheluista, jos puhelimesi on ollut pois päältä, kuuluvuusalueen ulkopuolella tai hylkäät saapuvan puhelun punaista luuria painamalla eikä soittaja ole jättänyt viestiä vastaajaasi. Jos puhelin on lentokonetilassa soittoyrityksen aikana, saat vain viimeisimmän soiton tiedot tekstiviestillä.

Tekstiviesti sisältää tiedot vastaamattomista puheluista: sinua tavoitelleen henkilön puhelinnumeron ja viimeisimmän soiton ajankohdan. Jos soittajan numero on salainen tai tuntematon, numerotiedot eivät näy.

Jos haluat ilmoitukset pois päältä, se onnistuu Minun Teliassa

Vastaaja ja koputus

Koputuspalvelu on puhelimen ominaisuus. Jos koputus on käytössä, se ilmoittaa puhelun aikana, että sinulle on tulossa toinen puhelu. Jos et vastaa koputtavaan puheluun ja käytössäsi on vastaaja, siirtyy koputtava puhelu sinne. Kun käytössäsi on koputus, et saa Numeroviesti-ilmoituksia, jos puhelin on verkossa.

Vastaaja ulkomailla

Vastaaja toimii normaalisti ollessasi ulkomailla. Jos sinulle soitettu puhelu ohjautuu vastaajaan ja soittaja jättää viestin ollessasi ulkomailla, sinulle ei aiheudu siitä mitään kustannuksia – ei puhelun yhdistymisestä vastaajaan eikä siitä, että soittaja jättää viestin.

Jos soitat itse ulkomailla ollessasi vastaajan numeroon (+358 42 333 0 333) kuunnellaksesi viestejä tai tehdäksesi esim. muutoksia vastaajan asetuksiin, veloitetaan sinulta normaali ulkomaanhinnaston mukainen puhelumaksu.

Tarvitset vastaajaviestin kuunteluun tunnusluvun soittaessasi ulkomailta. Jos olet unohtanut tunnuslukusi, voit tilata uuden tunnusluvun Minun Teliassa.

Viestien kuuntelu ulkomailla
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330333.
  2. Anna tunnuslukusi ja painaa #.
Viestien kuuntelu jostain toisesta liittymästä ulkomailla
  1. Soita vastaajanumeroon +358423330334.
  2. Näppäile oma liittymänumerosi (esim. 0401234567).
  3. Anna tunnusluku ja #.

HUOM! Jos sinulla on uusi liittymä ja siinä vastaaja, muista tehdä vastaajan käyttöönotto ennen ulkomaille matkustamista. Vastaajaa ei voi käyttää ulkomailla, jos et ole ottanut sitä käyttöön kotimaassa. Et myöskään voi soittaa omaan vastaajaan tai hallinnoida sen asetuksia tällaisessa tapauksessa. Sinulle voidaan kuitenkin jättää viestejä vastaajaan ja voit kuunnella ne kirjautumalla sisään puhelinnumerollasi, kuten yllä on neuvottu.

Vastaajan poistaminen

Kun otat vastaajan pois käytöstä, tervehdykset ja viestit säilyvät vastaajassa, mutta uusia soittoja ei ohjata sinne. Voit myös poistaa vastaajan kokonaan, jolloin kaikki vastaajan sisältö poistetaan.

Vastaajan ottaminen pois käytöstä

Kun poistat vastaajan käytöstä, tervehdykset ja viestit säilyvät vastaajassa, mutta uusia soittoja ei ohjata sinne.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan liittymän käyttäjänä ja mene vastaajan asetuksiin.
    Katso ohje
  2. Yleistä-välilehdellä on Vastaajan tila -niminen kytkin. Klikkaamalla siitä saat vastaajan päälle tai pois päältä. Kun kytkin on violetti, vastaaja on päällä.
Vastaajan poistaminen kokonaan

Jos poistat vastaajan liittymältäsi kokonaan, kaikki vastaajan sisältö, kuten tervehdykset ja viestit, poistetaan eikä niitä voi palauttaa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan liittymän käyttäjänä.
    Katso ohje kirjautumiseen 
  2. Valitse liittymä, jonka tietoja haluat muokata.
  3. Avaa Lisäpalvelut-välilehti ja klikkaa siellä Vastaajan kohdalta Muokkaa.
  4. Poista vastaaja liittymältä kokonaan täppäämällä ruutu ja klikkaamalla sitten Poista palvelu. Huomioithan, että tämän tehtyäsi kaikki vastaajan sisältö, kuten tervehdykset ja viestit, poistetaan eikä niitä voi palauttaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Kirjaudu Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen ja maksa laskut helposti, päivitä liittymäsi ja palvelusi, löydä puk-koodi, tee vikailmoitus tai chattaile asiakaspalvelumme kanssa.

Kirjaudu selaimella

Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.