Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Matkapuhelinliittymän numeronsiirto

Numeronsiirrolla tarkoitetaan mahdollisuutta siirtää matkapuhelinliittymä operaattorilta toiselle vaihtamatta puhelinnumeroa. Löydät myös ratkaisuja yleisimpiin numeronsiirtoon liittyviin ongelmatilanteisiin.

Numeronsiirrossa vaihtuu SIM-kortti, liittymän palvelut ja kuuluvuus. Numeronsiirto kestää 5-15 arkipäivää. Tilauksen yhteydessä voit esittää toiveen siirtoajankohdasta. Sopimuksen teon jälkeen sinulta ei vaadita toimenpiteitä, vaan operaattorit hoitavat siirron keskenään.

Tekemällä palvelusopimuksen Telian kanssa valtuutat Telian irtisanomaan käytössäsi olevan toisen operaattorin liittymän siirtohetkellä, mikäli liittymässäsi ei ole voimassaolevaa määräaikaista sopimusta.

Huom! Irtisanottua liittymää ei ole mahdollista siirtää, joten älä irtisano liittymääsi, mikäli haluat säilyttää nykyisen numerosi.

Tarkista ennen numeronsiirtoa
  • Onko liittymässä voimassaoleva määräaikainen sopimus ja mahdolliset maksut, jos numero siirretään määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta.
  • Kuka liittymän omistaa (sopimuksen allekirjoittaja).

Siirtohetkellä vaihdat vastaanottavan operaattorin SIM-kortin puhelimeesi, jonka jälkeen liittymä sekä sen palvelut alkavat toimia. Samalla luovuttavan operaattorin liittymä ja palvelut lakkaavat toimimasta.

Tekstiviesti-ilmoitukset

Saat puhelimeesi tekstiviestinä tietoa numeronsiirron etenemisestä. Ensimmäisen viestin saat melko pian sopimuksen teon jälkeen, toisessa viestissä ilmoitamme tarkan siirtoajankohdan ja kolmannessa, tuntia ennen siirtoa tulevassa viestissä, muistutamme sinua siirtohetkestä.

Mikäli numerosiirto ei jostain syystä onnistu, saat siitä tiedon tekstiviestillä. Yleisimmät syyt numeronsiirron epäonnistumiseen ovat voimassaoleva määräaikainen sopimus tai liittymän omistajatieto ei täsmää toisella operaattorilla.

Numeronsiirto Telialle

Mikäli liittymässäsi oli toisella operaattorilla voimassaoleva määräaikainen kytkysopimus, voi vanha operaattori laskuttaa määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.

Huomioithan, että uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (max 2 kk), normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi.

  • Voit tarkistaa laskutusaikataulun sekä liittymäsi palvelut ja saldon kirjautumalla. Huomioithan, että tällöin ei näy esim. kampanjaedut, joihin olet mahdollisesti oikeutettu.
1. Selvitä, onko nykyinen liittymäsopimuksesi määräaikainen

Mikäli liittymäsopimus ei ole määräaikainen, voit tehdä siirron huoletta vaikkapa saman tien.

Voit siirtää numerosi myös silloin, jos sopimuksesi on määräaikainen. Ennen numeronsiirtoa kannattaa kuitenkin tarkistaa sopimuksen voimassaoloaika ja maksut, jotka operaattorisi veloittaa sinulta siirtäessäsi numeron kesken määräaikaisen sopimuksen. Nämä tiedot saat selville esimerkiksi soittamalla operaattorisi asiakaspalveluun. Tietojen avulla sinun on helpompi arvioida milloin siirto Telialle kannattaa tehdä.

2. Tilaa itsellesi sopivin Telian liittymä

Osta verkkokaupastamme, soittamalla 020 690 400 (mpm/pvm) tai Telia Kaupasta

Kerro tilauksen yhteydessä:

  • haluatko siirtää nykyisen numerosi uuteen liittymään
  • onko nykyinen liittymäsopimuksesi määräaikainen
3. Hoidamme siirron vanhan operaattorisi kanssa

Saat vahvistuksen numeronsiirrosta tekstiviestillä.

Huom! Älä itse irtisano vanhaa liittymäsopimustasi, sillä numeronsiirrot onnistuvat vain voimassa olevissa liittymissä.

Lähetämme Sinulle uuden SIM-kortin postitse. Numeronsiirto ja liittymän toimittaminen kestää 7–15 työpäivää.

Mikäli tilaat numeronsiirron puhelimitse tai verkkokaupastamme, numeronsiirto tehdään 7 arkipäivän kuluttua.

Jos taas teet numeronsiirtotilauksen Telia Kaupassa tai jälleenmyyjillämme, numeronsiirto tapahtuu noin viidessä arkipäivässä. Mikäli haluat Telian liittymän käyttöösi nopeammin, voit myös tilata täysin uuden liittymän uudella puhelinnumerolla.

Numero siirtyy ennakkoon ilmoitettuna ajankohtana. Vanha liittymäsi toimii siirtoon asti. Siirron aikana esiintyy noin 10 minuutin katkos, jonka jälkeen uusi Telian  liittymäsi toimii vanhalla numerollasi.

Usein kysyttyä numeronsiirrosta

Maksan puhelintani kuukausierissä, miten vaihdan numeroni Telialle?

Voit siirtää numerosi Telialle milloin tahansa. Huomaa kuitenkin, että vaikka numero on siirtynyt meille, olet velvoitettu maksamaan entiselle operaattorillesi vanhaan sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskautesi loppuun saakka - myös silloin, kun vanha liittymäsi ei ole enää ole toiminnassa.

Miten käy SIM-kortille tallennetuille puhelinnumeroilleni?

Vanhalle SIM-kortille tallennetut puhelinnumerosi eivät automaattisesti siirry uudelle SIM-kortille numeronsiirron yhteydessä. Suosittelemme, että ennen numeronsiirtoa kopioit SIM-kortillasi olevat numerot matkapuhelimesi muistiin ja sieltä edelleen uudelle SIM-kortille. Ohjeet tähän löydät mm. matkapuhelimesi käyttöoppaasta.

Kuinka kauan numeron siirtyminen Telialle kestää?

Numeron siirtoaika on 5 arkipäivää, mikäli ostat Telian liittymäsi Telia Kaupassa. Jos ostat liittymäsi verkkokaupastamme tai asiakaspalvelumme kautta, siirtoaika on noin 7 arkipäivää. Numeron siirrosta johtuva tekninen katkos kestää korkeintaan 10 minuuttia. Lähetämme sinulle tekstiviestin tarkasta siirtohetkestä sekä ohjeet siitä, miten toimia siirtohetkellä.

Kuka numeronsiirron voi tilata?

Liittymän omistaja eli henkilö, jonka nimissä puhelinliittymä on, voi tilata numeronsiirron. Mikäli haluat vaihtaa liittymän omistajaa numeronsiirtohetkellä, onnistuu tämä olemalla yhteydessä asiakaspalvelumme numeroon 020 690 400 (mpm/pvm). Muista, että omistajavaihdoksissa tarvitset aina myös omistajuuden luovuttavan/vastaanottavan henkilön suostumuksen.

Maksaako numeron siirtäminen?

Ei, voit siirtää numerosi täysin veloituksetta Telialle.

Numeron siirto Telialta

Mikäli liittymälläsi ei ollut siirtoajankohtana voimassaolevaa määräaikaista sopimusta, tulet saamaan poissiirretyn liittymän loppulaskun laskutusaikataulun mukaisesti.

  • Laskulla laite- ja liittymän kuukausimaksut laskutetaan ns. laskutusliittymällä, johon ei ole liitetty SIM-korttia.
  • Voit halutessasi eräännyttää loput laitemaksut kerralla maksettavaksi. Aiheesta tarkemmin ohjeessa: Telia Rahoituksesta.

Usein kysyttyä numeron siirrosta telialle

Olen jo tehnyt sopimuksen toisen operaattorin kanssa, voinko muuttaa mieleni?

Jos numerosi on siirtynyt jo toiselle operaattorille, voit milloin tahansa siirtää numerosi takaisin Telialle.

Mikäli olet tehnyt sopimuksen toisen operaattorin kanssa, mutta numerosi ei vielä ole siirtynyt, voit perua kätevästi tekstiviestillä: lähetä tekstiviesti PERUUTUS numeroon 15400. Viesti on sinulle maksuton.

Jos toisen operaattorin kanssa tekemäsi sopimus on määräaikainen, huomioi nämä:

1. Olet tehnyt määräaikaisen sopimuksen puhelimitse tai verkkokaupassa

Sinulla on oikeus peruuttaa kauppa kokonaan 14 vrk:n kuluessa, jolloin numero ei vielä ole siirtynyt. Mikäli olet sitä mieltä, ettet haluakaan numeron siirtyvän, siirto toiselle operaattorille kannattaa perua saamiesi tekstiviestiohjeiden mukaisesti, tai olla nopeasti yhteydessä Telian asiakaspalveluun.

2. Olet tehnyt määräaikaisen sopimuksen henkilökohtaisesti (esimerkiksi myymälässä):

Toisen operaattorin kanssa tekemäsi sopimus on sitova, ja vastaat sopimukseen liittyvistä maksuista (esim. puhelimen tai määräaikaisen palvelusopimuksen hinta) sopimuskauden loppuun saakka. Voit siis tällöinkin perua numeronsiirron / siirtää numerosi takaisin Telialle. Huomioi kuitenkin, että toinen operaattori voi periä tekemäsi sopimuksen mukaiset maksut.

Siirretyn numeron irtisanominen

Mikäli irtisanot liittymäsi (ts. et enää halua käyttää ko. numeroa ollenkaan), siirretty numero palautuu alkuperäiselle operaattorille. Alkuperäisellä operaattorilla tarkoitetaan sitä operaattoria, jolta numero on alun perin siirretty pois ja jonka numeroavaruuteen ko. numero kuuluu. Mikäli tällainen numero halutaan ottaa uudelleen käyttöön, sopimus on ensin tehtävä alkuperäisen operaattorin kanssa, jonka jälkeen numeron voi siirtää.

Numeron siirron ongelmatilanteet

Ennen siirtoa

Numeronsiirto ei onnistu esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Liittymä on irtisanottu.
  • Sopimuksen tekohetkellä on ilmoitettu väärä tieto siitä, onko liittymällä voimassaoleva määräaikainen sopimus.
  • Numeron siirtoa yritetään eri henkilön tiedoilla (nimi/henkilötunnus), joka alun perin sopimuksen on tehnyt.

Tällöin numeronsiirto aina peruuntuu ja siitä tulee sinulle tekstiviestillä ilmoitus. Viestissä pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun.

Jo ennen yhteydenottoa voit selvittää seuraavat asiat:

  1. Onko liittymällä määräaikainen sopimus voimassa ja mihin asti sopimus on voimassa.
  2. Oletko sinä alkuperäisen sopimuksen allekirjoittanut henkilö? Jos et ole, selvitä kuka on. Tarvittaessa voit tehdä liittymällesi omistussuhteen muutoksen.
  3. Onko liittymä irtisanottu. Jos on, sinun tulee avata liittymä nykyiselle operaattorillesi ennen numeronsiirtoa.

Telian liittymien määräaikaisen sopimuksen voimassaolon voit tarkistaa kirjautumalla Teliaan.

Jos numerosi on siirtymässä/on siirretty pois Telialta ilman lupaasi, olethan mahdollisimman pikaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme korjata tilanteen entiselleen.

Tarkista ennen numeronsiirtoa:

  • Onko liittymässä voimassaoleva määräaikainen sopimus ja mahdolliset maksut, jos numero siirretään määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta.
  • Kuka liittymän omistaa (sopimuksen allekirjoittaja).

Siirron aikana

Numeronsiirrossa SIM-korttisi vaihtuu, joten matkapuhelin kannattaa pitää suljettuna ilmoitetulla siirtohetkellä n. 5-10 minuutin ajan. Siirtohetken jälkeen vaihda uusi SIM-kortti puhelimeesi ja kokeile, hakeeko puhelin Telian verkon kytkemällä siihen virran päälle. Jos verkkoa ei löydy, puhelin kannattaa sulkea ja kytkeä virta uudelleen päälle n. 5 - 10 minuutin päästä. Mikäli ongelma ei edelleenkään ratkea, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Siirtohetkellä saattaa palvelussa ilmetä lyhyitä katkoksia (10 min.), jotka johtuvat siitä, että operaattorit tekevät liittymän kytkennän ja irtikytkennän hieman eriaikaisesti.

Jos numerosi on siirtymässä/on siirretty pois Telialta ilman lupaasi, olethan mahdollisimman pikaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme korjata tilanteen entiselleen.

Siirron jälkeen

Numeron siirto Telialle
  • Uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (max 2 kk), normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi.
    • Voit tarkistaa laskutusaikataulun sekä liittymäsi palvelut ja saldon kirjautumalla Teliaan. Huomioithan, että kirjatuneena sinulle ei näy esim. kampanjaedut, joihin olet mahdollisesti oikeutettu.
  • Mikäli liittymässäsi oli toisella operaattorilla voimassaoleva määräaikainen kytkysopimus, voi vanha operaattorisi laskuttaa määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.
Numeron siirto Telialta
  • Saat irtisanomisvahvistuksen, jolla vahvistetaan numeronsiirron onnistuminen.
  • Laskutus poissiirretyn liittymän osalta:
    • Saat poissiirretyn liittymän loppulaskun laskutusaikataulun mukaisesti. Mikäli sinulle ei jää Telialle voimaan muita liittymiä, sinun ei tarvitse välittää loppulaskulla olevasta maininnasta: ”Seuraava lasku erääntyy”. Tämä maininta on vakioilmoitus laskutusaikataulusta.
    • Mikäli liittymässäsi oli voimassaoleva määräaikainen laitesopimus, laskutetaan sinulta määräaikaiseen sopimukseen liittyvät laitekuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti. Jos liittymälläsi on maksullisia lisäpalveluita, laskutetaan sinulta jäljellä olevat kuukausimaksut loppulaskulla kertamaksuna.
    • Laskutusryhmäsi voit tarkistaa laskulta.