Takaisin

Tekstiviestiasetukset ja viestikeskus

Tässä ohjeessa kerrotaan matkapuhelinverkon viestikeskuksesta.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Viestikeskuksen toiminta

Viestikeskuksen numero on +358 40 520 2000. Viestikeskuksen numero pitää olla tallennettuna puhelimeen, jotta tekstiviestit voidaan toimittaa vastaanottajalle. Ohjeet tallentamiseen löydät matkapuhelimesi käyttöohjeesta.

Tekstiviestit kulkevat matkapuhelinverkossa 160 merkin pituisina lähetyksinä. Jos kirjoittamasi viesti on pidempi, jokaisesta alkavasta 160 merkin osasta peritään yhden viestin hinta. Viesti kuitenkin toimitetaan yhtenäisenä vastaanottajalle.

Matkapuhelinnumerosi näkyy automaattisesti viestin vastaanottajalla, eikä sen näkymistä viestissä voi estää.

Tekstiviestien lähetyksen ja vastaanoton viive on normaalisti hyvin pieni (vain muutamia sekunteja). Jos puhelin on virrattomana tai katvealueella, viesti talletetaan viestikeskukseen odottamaan toimittamista. Kun puhelin taas päivittyy verkkoon, viestikeskus lähettää odottamassa olevan viestin perille.

Viestin välitystiedot

Voit halutessasi saada lähettämästäsi tekstiviestistä kuittauksen, kun viesti on toimitettu vastaanottajalle. Huom! Välitystiedot ilmaisevat ainoastaan sen, että lähettämäsi viesti on mennyt perille. Tämä ei siis tarkoita sitä, että vastaanottaja on sen lukenut.

Useimmissa puhelinmalleissa viestin välitystiedot on mahdollista asettaa päälle puhelimen viestiasetuksista.

Välitystiedot voi pyytää myös kirjoittamalla tekstiviestin eteen koodin:

*K#

SIM-kortin muisti täynnä

Kun SIM-kortin muisti täyttyy, et pysty lähettämään ja vastaanottamaan viestejä. Poista tekstiviestejä eli tee tilaa puhelimen viestimuistiin. Tämän jälkeen voit taas vastaanottaa ja lähettää viestejä.

Varastoitujen viestien lähetys

  • Aluksi viestikeskus yrittää lähettää tekstiviestejä 3 kertaa 1 minuutin välein.
  • Tämän jälkeen 6 kertaa 15 minuutin välein.
  • Lopuksi 28 kertaa 6 tunnin välein.

Lähetetystä viestistä veloitetaan vain kerran, vaikka lähetystä yritetäänkin useamman kerran.

Viestien voimassaoloaika

Jos viestiä ei sen voimassaoloaikana voida toimittaa vastaanottajalle, se poistetaan viestikeskuksesta. Lähetetystä viestistä veloitetaan, vaikkei sitä pystytä toimittamaan.

Viestin säilytyksen oletusaika on 72 tuntia eli 3 vuorokautta viestin vastaanottohetkestä viestikeskukseen. Maksimissaan voimassaoloaika on 168 tuntia (7 vuorokautta). Eräissä kännyköissä voimassaoloaika puhelimelta lähetetyille viesteille voidaan itse määritellä.

Viestin voimassaoloajan laskeminen alkaa ensimmäisestä lähetysyrityksestä eli maksimissaan viesti voi olla Telian viestikeskuksessa säilöttynä 14 vuorokautta (viivästys 168 tuntia + voimassaoloaika 168 tuntia). Ryhmätekstiviesteissä voimassaoloaika on 3 vuorokautta.

Joissain tapauksissa puhelimen tehdasasetuksia käytettäessä lähetetyn viestin voimassaoloaika on hyvin lyhyt, vaikka puhelimen valikko näyttäisi asetuksen oleva esim. 3 vrk. Asia korjaantuu, kun käyttäjä muuttaa itse voimassaoloajan asetuksen ensimmäistä kertaa.

Viivästetty viestinlähetys

Tekstiviestiä lähettäessäsi voit halutessasi itse määrittää ajan, jonka kuluttua viesti toimitetaan vastaanottajalle. Pystyt viivästämään lähetystä 1 - 168 tuntia. Viivästys määritellään viestinkirjoitustilassa ja kaikki laitteet tukevat tätä palvelua. Palvelun käyttö sisältyy viestin lähetyshintaan.

Viestin alkuun kirjoitetaan:

*V x#

x kertoo viivästettyjen tuntien määrän. Lähettäjän vastaanottamassa viestissä näkyy kellonaikana aika, jolloin sanomakeskus alunperin vastaanotti viestin. Viivästys toimii myös koodilla: *DD x#.

Jos viestiä ei pystytä toimittamaan määrättynä ajankohtana, niin sanomakeskus yrittää lähettää tämän jälkeen viestiä normaalin lähetyskaavion mukaisesti.

Lisää samasta aiheesta

Vanhat Soneran ja Tele Finlandin liittymät

Liittymän vaihto eli numeronsiirto Telialle

Liittymän omistajan muutos

Liittymän muokkaus Minun Teliassa

Irtisanominen

eSIM – elektroninen, laitteeseen sisäänrakennettu SIM

Mitä liittymän hintaan kuuluu?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.