Liittymän vaihto eli numeronsiirto Telialle

Numeronsiirrolla tarkoitetaan matkapuhelinliittymän siirtämistä operaattorilta toiselle niin, että puhelinnumero pysyy samana. Löydät myös ratkaisuja yleisimpiin numeronsiirtoon liittyviin ongelmatilanteisiin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Numeronsiirrossa vaihtuvat sim-kortti, liittymän palvelut ja kuuluvuus. Numeronsiirto kestää 5–15 arkipäivää. Tilauksen yhteydessä voit esittää toiveen siirtoajankohdasta. Sopimuksen teon jälkeen sinulta ei vaadita toimenpiteitä, vaan operaattorit hoitavat siirron keskenään.

Kun teet kanssamme sopimuksen liittymän siirrosta toiselta operaattorilta meille, valtuutat meidät irtisanomaan käytössäsi olevan toisen operaattorin liittymän siirtohetkellä, mikäli liittymässäsi ei ole voimassaolevaa määräaikaista sopimusta.

Huom! Irtisanottua liittymää ei voi siirtää operaattorilta toiselle. Älä siis irtisano liittymääsi itse, mikäli haluat säilyttää nykyisen numerosi.

Tarkista ennen numeronsiirtoa

Tarkista ennen numeronsiirtoa nämä asiat liittymästäsi:

  • Onko liittymässä meneillään määräaikainen sopimuskausi? Jos on, selvitä mahdolliset maksut jotka koituvat siitä, jos numero siirretään määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta.
  • Kuka liittymän omistaa (sopimuksen allekirjoittaja)?

Siirtohetkellä vaihdat vastaanottavan operaattorin sim-kortin puhelimeesi, jonka jälkeen liittymä sekä sen palvelut alkavat toimia uuden operaattorin verkossa. Samalla luovuttavan operaattorin liittymä ja palvelut lakkaavat toimimasta.

Numeronsiirron etenemisen ilmoitukset

Saat puhelimeesi tekstiviestinä tietoa numeronsiirron etenemisestä. Ensimmäisen viestin saat melko pian sopimuksen teon jälkeen, toisessa viestissä ilmoitamme tarkan siirtoajankohdan ja kolmannessa, tuntia ennen siirtoa tulevassa viestissä, muistutamme sinua siirtohetkestä.

Mikäli numerosiirto ei jostain syystä onnistu, saat siitä tiedon tekstiviestillä. Yleisimmät syyt numeronsiirron epäonnistumiseen ovat voimassaoleva määräaikainen sopimus tai liittymän omistajatieto ei täsmää toisella operaattorilla

Kuinka vaihdan liittymäni Telialle?

Jos liittymässäsi oli toisella operaattorilla voimassaoleva määräaikainen kytkysopimus, voi vanha operaattori laskuttaa määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.

Huomioithan, että uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (max 2 kk), normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi.

Voit tarkistaa laskutusaikataulun sekä liittymäsi palvelut ja saldon kirjautumalla Minun Teliaan. Sieltä et kuitenkaan näe esim. kampanjaetuja, joihin olet mahdollisesti oikeutettu.

  1. Selvitä, onko nykyinen liittymäsopimuksesi määräaikainen

    Jos liittymäsopimus ei ole määräaikainen, voit tehdä siirron vaikka heti.

    Voit siirtää numerosi myös silloin, jos sopimuksesi on määräaikainen. Ennen numeronsiirtoa kannattaa kuitenkin tarkistaa sopimuksen voimassaoloaika ja maksut, jotka operaattorisi veloittaa sinulta siirtäessäsi numeron kesken määräaikaisen sopimuksen. Nämä tiedot saat selville esimerkiksi soittamalla operaattorisi asiakaspalveluun. Tietojen avulla sinun on helpompi arvioida milloin siirto kannattaa tehdä.

  2. Tilaa itsellesi sopivin Telian liittymä

    Osta liittymä verkkokaupastamme, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.

    Kerro tilauksen yhteydessä:
    - haluatko siirtää nykyisen numerosi uuteen liittymään
    - onko nykyinen liittymäsopimuksesi määräaikainen
  3. Hoidamme siirron vanhan operaattorisi kanssa

    Saat vahvistuksen numeronsiirrosta tekstiviestillä. Sinun ei tarvitse olla yhteydessä vanhaan operaattoriisi siirrosta.

    Huom! Älä irtisano vanhaa liittymäsopimustasi itse, sillä numeronsiirto voidaan tehdä vain voimassa oleville liittymille.

    Lähetämme sinulle uuden sim-kortin postitse. Numeronsiirto ja liittymän toimittaminen kestää noin 7–15 arkipäivää.
    - Asiakaspalvelustamme tai verkkokaupastamme tilattu numeronsiirto tapahtuu noin 7 arkipäivän kuluttua tilauksesta.
    - Telia Kaupasta tai jälleenmyyjältämme tilattu numeronsiirto tapahtuu noin 5 arkipäivän kuluttua tilauksesta.

    Numero siirtyy ennakkoon ilmoitettuna ajankohtana. Vanha liittymäsi toimii siirtoon asti. Siirron aikana on noin 10 minuutin katkos, jonka jälkeen uusi Telian liittymäsi toimii vanhalla numerollasi.
Liittymän siirto Telialta

Kun liittymä siirtyy toiselle operaattorille, saat meiltä irtisanomisvahvistuksen, jolla vahvistetaan numeronsiirron onnistuminen.

Jos liittymäsi ei ole ollut määräaikainen, saat pois siirretyn liittymän loppulaskun laskutusaikataulun mukaisesti. Jos liittymälläsi on maksullisia lisäpalveluita, laskutamme jäljellä olevat kuukausimaksut loppulaskulla kertamaksuna.

Jos sinulle ei jää liittymiä meille, sinun ei tarvitse välittää loppulaskulla olevasta Seuraava lasku erääntyy -maininnasta. Se on vakioilmoitus ja se lukee kaikissa laskuissa.

Jos sinulla on voimassa oleva Laitesopimus (eli laite ja liittymä yhteishintaan), laskutetaan loput kuukausimaksut ns. laskutusliittymällä, jolle ei ole sim-korttia. Voit halutessasi maksaa loput laitemaksut kerralla pois tai jatkaa laitteen maksamista kuukausittain.

Laskutusryhmäsi voit tarkistaa laskulta.
 

Siirretyn numeron irtisanominen

Jos irtisanot liittymäsi eli et halua käyttää kyseistä numeroa enää ollenkaan, siirretty numero palautuu alkuperäiselle operaattorille. Alkuperäisellä operaattorilla tarkoitetaan sitä operaattoria, jolta numero on alun perin siirretty pois ja jolle kyseinen numero kuuluu. Mikäli tällainen numero halutaan ottaa uudelleen käyttöön, sopimus on ensin tehtävä alkuperäisen operaattorin kanssa, jonka jälkeen numeron voi siirtää toiselle operaattorille.

Usein kysyttyä operaattorin vaihdosta
Maksan puhelintani kuukausierissä, miten vaihdan numeroni Telialle?

Voit siirtää numerosi meille milloin tahansa. Huomaa kuitenkin, että vaikka siirtäisit numerosi meille, olet velvoitettu maksamaan entiselle operaattorillesi vanhaan sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskautesi loppuun saakka - myös silloin, kun vanha liittymäsi ei ole enää ole toiminnassa.

Miten käy sim-kortille tallennetuille puhelinnumeroille?

Sinun tarvitsee siirtää vanhalle sim-kortille tallennetut puhelinnumerot uudelle sim-kortille numeronsiirron yhteydessä, sillä ne eivät siirry automaattisesti. Suosittelemme, että ennen numeronsiirtoa kopioit sim-kortillasi olevat numerot matkapuhelimesi muistiin ja sieltä edelleen uudelle sim-kortille. Ohjeet löydät mm. matkapuhelimesi käyttöoppaasta.

Kuinka kauan numeron siirtyminen Telialle kestää?

Numeron siirtoaika on 5 arkipäivää, mikäli ostat Telian liittymäsi Telia Kaupasta. Jos ostat liittymäsi verkkokaupastamme tai asiakaspalvelumme kautta, siirtoaika on noin 7 arkipäivää. Numeron siirrosta johtuva tekninen katkos kestää korkeintaan 10 minuuttia. Lähetämme sinulle tekstiviestin tarkasta siirtohetkestä sekä ohjeet siitä, miten toimia siirtohetkellä.

Kuka numeronsiirron voi tilata?

Liittymän omistaja eli henkilö, jonka nimissä puhelinliittymä on, voi tilata numeronsiirron. Jos haluat vaihtaa liittymän omistajaa samalla kun numero siirretään, otathan yhteyttä asiakaspalvelumme. Muista, että omistajavaihdoksiin tarvitaan aina sekä omistajuuden luovuttavan että vastaanottavan henkilön suostumus.

Maksaako numeron siirtäminen?

Uuden Telian liittymän avaus maksaa 6,90 €.

Tein jo sopimuksen toisen operaattorin kanssa, mutta voinko muuttaa mieleni?

Jos siirsit jo numerosi toiselle operaattorille, voit milloin tahansa tehdä numeronsiirron takaisin meille.

Jos olet tehnyt sopimuksen toisen operaattorin kanssa, mutta numerosi ei vielä ole siirtynyt, voit perua siirron tekstiviestillä: lähetä tekstiviesti PERUUTUS numeroon 15400. Viesti on maksuton.

Jos toisen operaattorin kanssa tekemäsi sopimus on määräaikainen, huomioi nämä:

  1. Teit määräaikaisen sopimuksen puhelimitse tai verkkokaupassa

    Sinulla on oikeus peruuttaa kauppa 14 vuorokauden kuluessa, jolloin numero ei vielä ole siirtynyt. Jos olet sitä mieltä, ettet haluakaan siirtää numeroasi, peru siirto saamiesi tekstiviestiohjeiden mukaisesti tai ota nopeasti yhteyttä asiakaspalveluumme.
     
  2. Teit määräaikaisen sopimuksen henkilökohtaisesti (esim. myymälässä)

    Toisen operaattorin kanssa tekemäsi sopimus on sitova ja vastaat sopimukseen liittyvistä maksuista sopimuskauden loppuun saakka. Voit siis perua numeronsiirron tai siirtää numeron takaisin meille, mutta toisella operaattorilla on oikeus periä sinulta heidän kanssaan tehdyn sopimuksen mukaiset maksut.
Apua ongelmatilanteisiin
Ennen siirtoa

Numeronsiirto ei onnistu esimerkiksi näissä tilanteissa:

  • Liittymä on irtisanottu.

  • Sopimuksen tekohetkellä on ilmoitettu väärä tieto siitä, onko liittymällä voimassaoleva määräaikainen sopimus.
  • Numeron siirtoa yritetään eri henkilön tiedoilla (nimi/henkilötunnus), kuin joka alun perin sopimuksen on tehnyt.

Tällöin numeronsiirto peruuntuu ja saat siitä tekstiviestillä ilmoituksen. Viestissä pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme. Ennen yhteydenottoa kannattaa selvittää nämä asiat:

  1. Onko liittymällä voimassa määräaikainen sopimus? Jos on, niin mihin asti.
  2. Oletko sinä alkuperäisen sopimuksen allekirjoittanut henkilö? Jos et, selvitä kuka on. Tarvittaessa voit tehdä liittymällesi omistussuhteen muutoksen.
  3. Onko liittymä irtisanottu? Jos on, sinun tulee avata liittymä nykyiselle operaattorillesi ennen numeronsiirtoa.

Liittymiemme määräaikaisen sopimuksen voimassaolon voit tarkistaa kirjautumalla Minun Teliaan.

Jos numerosi on siirtymässä tai on siirretty pois meiltä ilman lupaasi, otathan mahdollisimman nopeasti yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta voimme korjata tilanteen entiselleen.

Siirron aikana

Numeronsiirrossa sim-korttisi vaihtuu, joten matkapuhelin kannattaa pitää suljettuna ilmoitetulla siirtohetkellä n. 5–10 minuutin ajan. Siirtohetken jälkeen vaihda uusi sim-kortti puhelimeesi, kytke virta päälle ja kokeile hakeeko puhelin Telian verkon. Jos verkkoa ei löydy, puhelin kannattaa sulkea ja kytkeä virta uudelleen päälle n. 5–10 minuutin päästä. Jos ongelma ei edelleenkään ratkea, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Siirtohetkellä saattaa palvelussa ilmetä lyhyitä katkoksia (10 min.), jotka johtuvat siitä, että operaattorit tekevät liittymän kytkennän ja irtikytkennän hieman eriaikaisesti.

Siirron jälkeen
  • Uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (max 2 kk), normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi.
    • Voit tarkistaa laskutusaikataulun sekä liittymäsi palvelut ja saldon kirjautumalla Minun Teliaan. Huomioithan, että kirjatuneena et näe esim. kampanjaetuja, joihin olet mahdollisesti oikeutettu.
  • Mikäli liittymässäsi oli toisella operaattorilla voimassaoleva määräaikainen sopimus, saattaa vanha operaattorisi laskuttaa määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Soita meille

Kuluttaja-asiakkaat
 020 690 400
Ma–pe 9–17 (mpm/pvm). Hätätilanteet (puk-koodit, liittymän sulkeminen ja TV-häiriöiden ilmoitukset) 24/7.

 

PK-yritykset
 020 355 800
Ma–pe 8–17 (8,35 snt/puh + 16,69 snt/min).
 

Suuryritykset
 020 693 693
Ma–pe 8–17 (mpm/pvm). Vika- ja häiriöilmoitukset 24/7.

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.