Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Laskujen perintä

Laskujen perintä ei ole meistäkään mukavaa, mutta joskus se on välttämätöntä. Tältä sivulta löydät tiedon siitä, miten toimimme, mikäli laskun maksu myöhästyy yli 14 päivää eräpäivästä.

Jatkoa ajatellen kannattaa tutustua myös maksumuistutuspalveluun, joka muistuttaa sinua maksamatta jääneistä laskuista. Maksumuistutuspalvelun käyttö on maksutonta.

Näin laskujen perintä tapahtuu

Maksukehotus lähetetään 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä, mikäli maksu ei siihen mennessä näy tilillämme. Maksukehotuksesta peritään hinnaston mukainen hinta ja eräpäivän jälkeen maksetusta laskusta peritään korkolain mukainen viivästyskorko. Maksukehotus laskutetaan jälkikäteen laskullasi. 

Huomioithan, että maksamattomien sähköpostilaskujen maksukehotukset lähetetään sähköisesti samaan sähköpostiosoitteeseen, johon saat laskusi.

Maksujen kirjautumiseen menee yleensä 1–3 arkipäivää pankista riippuen, joten saatat saada maksukehotuksen vaikka lasku olisikin jo maksettu. Voit tarkistaa laskusi tilanteen Laskuarkistosta. Jos laskusi näkyy Laskuarkistossa maksettuna, maksukehotus on aiheeton.

SIIRRY LASKUARKISTOON

Jos et maksa laskua kehotuksesta huolimatta, voimme sulkea liittymäsi. Ohjeet suljetun liittymän avaamiseen löydät alempaa tästä samasta artikkelista. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos tarvitset laskullesi maksuaikaa. Tekemällä maksusopimuksen voit estää liittymien sulkeutumisen.

Lue lisää maksusopimuksen teosta

Jos laskua ei edelleenkään makseta, liittymä voidaan irtisanoa ja sopimus purkaa. Lasku siirretään perintätoimistolle (Sergel Oy) perittäväksi noin kuukauden kuluttua alkuperäisestä eräpäivästä.

Mikäli olet kuitenkin jo maksanut laskun Telialle, sitä ei tarvitse maksaa uudelleen perintään. Tässä tilanteessa ainoastaan perintäkulut tulee suorittaa perintäyhtiölle. Perintään siirretyistä laskuista ja perintäkuluista voit tiedustella suoraan perintätoimistolta.

Usein kysyttyä

Miten saan suljetun liittymäni auki?

Maksamattomien laskujen takia suljettu liittymä aukeaa automaattisesti 1–3 päivän kuluessa kaikkien erääntyneiden laskujen maksamisesta.

Voit tarkistamaa laskusi tilanteen Laskuarkistosta. Huomioi, että suoritukset näkyvät Laskuarkistossa 1–3 pankkipäivän viiveellä pankista riippuen, eli kuluvana päivänä maksetut laskut näkyvät vielä avoimina.

SIIRRY LASKUARKISTOON

Matkapuhelin, Yhteys mukaan, Yhteys kotiin ja Telia TV

Jos haluat liittymäsi heti auki, maksa erääntyneet laskut ja ota yhteyttä asiakaspalveluun, jossa voit tiedustella liittymän pika-avauksen mahdollisuutta. Pika-avaus on lisämaksullinen palvelu.

Voit avata matkapuhelin- tai Yhteys mukaan -liittymän myös itsepalveluna soittamalla mistä tahansa puhelinliittymästä asiakaspalvelun numeroon 020 690 400. Valitse ensin numero 1 ja sitten numero 1. Huomaathan, ettei suljetulla liittymällä voi soittaa kuin yleiseen hätänumeroon. Veloitus itsepalveluna tehdystä pika-avauksesta lisätään automaattisesti tulevaan laskuusi.

Katso liittymän avaamiseen liittyvät toimenpidemaksut

Kaapeli-TV ja Maksu-TV

Jos haluat liittymäsi heti auki, maksa erääntyneet laskut ja ota yhteyttä asiakaspalveluun, jossa voit tiedustella liittymän pika-avauksen mahdollisuutta. Pika-avaus on lisämaksullinen palvelu.

Katso liittymän avaamiseen liittyvät toimenpidemaksut

Miksi sain maksukehotuksen, vaikka lasku on maksettu?

Jos lasku on maksettu eräpäivän jälkeen, tieto suorituksesta ei välttämättä ehdi kirjautua ennen maksukehotuskirjeen lähtemistä. Jos olet maksanut laskun ennen kirjeen lähettämistä (ks. maksukehotuksen päiväys), asia on kunnossa ja saamasti maksukehotus on aiheeton. Voit hävittää kirjeen, eikä muita kuluja tai seuraamuksia tule. Varmista kuitenkin vielä laskun numerosta, että maksusi on koskenut samaa laskua.


Mitä tapahtuu, jos Telia Rahoitus -lasku jää maksamatta?

Jos Telia Rahoituksen lasku jää maksamatta, lähetämme ensimmäisen muistutuslaskun seuraavan kuun 14. tai 15. päivä, eli noin 14 päivää maksamattoman laskun eräpäivästä. Ensimmäinen muistutuslasku sisältää maksamattoman erääntyneen vähimmäiskuukausierän, myöhästymismaksun ja viivästyskoron, joka lasketaan myöhästyneelle summalle myöhästyneiltä päiviltä ja myös uuden vähimmäiskuukausierän. Samalla muistutuslaskulla laskutetaan siis sekä edellisen että kuluvan kuun kuukausierät. 

Mikäli ensimmäistä muistutuslaskua ei makseta, lähetämme toisen muistutuslaskun seuraavan kuun 14. tai 15. päivä, eli jälleen noin 14 päivää maksamattoman laskun eräpäivästä. Toinen muistutuslasku sisältää molemmat maksamattomat vähimmäiskuukausierät ja niihin liittyvät myöhästymismaksut, viivästyskorot sekä uuden vähimmäiskuukausierän.

Toisella muistutuslaskulla ilmoitamme myös irtisanomisen astuvan voimaan, mikäli laskua ei makseta eräpäivään mennessä. Irtisanomisen myötä koko luotto eräännytetään ja siirretään perintään. Samalla myös luottotili suljetaan.