Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Huawei B535

Tässä ohjeessa kerrotaan Huawei B535 4G -reitittimen pakkauksen sisällöstä, yleisistä ominaisuuksista, kytkennästä ja käyttöönotosta. Ohjeen lopusta löydät myös vinkkejä laitteen käyttöön.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Pakkauksen sisältö

  • Huawei B535 4G -reititin
  • Teline
  • Pikakäyttöopas
  • Verkkovirtalähde
  • Ethernet-kaapeli
  • 2 antennia (SMA-liitin)

Yleistä tietoa laitteesta

Yhteysnopeudet

Teoreettinen huippunopeus 4G LTE -verkossa jopa 300/100 Mbit/s.

Tekniset tiedot

  • Mitat: 219 x 138 x 25,6 mm
  • Paino: 325 g
  • Wifi: 802.11b/g/n/ac, mahdollisuus käyttää taajuuksia samanaikaisesti
  • Sisäiset antennit: wifi AC 2x2MIMO 2,4Ghz & 5Ghz
  • Siltaus: LAN-portit voi asettaa siltaavaan tilaan
  • 2 x ulkoisen antennin liitäntäpaikka (SMA)

Huawei B535 4G -reitittimellä voit jakaa nettiyhteyden laitteillesi langattomasti tai verkkokaapelin avulla. Reititin tarvitsee nettiyhteyttä varten sim-kortin, johon on tilattu nettiliittymä. Laite toimii 3G- ja 4G-verkoissa ja siinä on kaksi ulkoista antennia mukana / liitäntämahdollisuus erilliselle antennille. Laitteen latausnopeus on jopa 300 Mbit/s ja lähetysnopeus 100 Mbit/s.

Laitteen esittely

  1. Virran merkkivalo
  2. Verkon tilan merkkivalo:
  • Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
  • Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon
  • Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon
  • Jatkuvasti punainen: Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä matkapuhelin verkkoon.
  • Mikro-SIM-korttia ei tunnisteta, PIN-koodia ei ole syötetty tai PIN-koodin tarkistus epäonnistui.
  1. Wifi-merkkivalo
  2. Verkkoportin merkkivalo
  3. Signaalivahvuuden merkkivalo
  4. Virtapainike
  5. Hi/WPS-painike
  6. Sim-korttipaikka
  7. Palauta-painike (reset)
  8. Virran tulo
  9. Verkkoportti

Laitteen käyttöönotto

  1. Varmista, että laite pysyy pystyssä ja kiinnitä laitteen mukana tullut teline.
  2. Varmista, että laitteen virta ei ole vielä kytkettynä.
  3. Aseta mikro-kokoinen sim-kortti reitittimeen. Sim-korttipaikka on laitteen pohjassa. Aseta sim-kortin viistotettu kulma kuvan mukaisesti. (Sim-korttia laitteesta poistaessa paina kevyesti korttia, jolloin se ponnahtaa ulos.)

  1. Kytke laitteeseen virtajohto ja yhdistä se verkkovirtaan.
  2. Laite käynnistyy nyt ensimmäisen kerran ja hakee mahdolliset päivitykset verkosta. Jos saatavilla on päivitys, laite hakee ja asentaa sen itse. Odota siis noin 10 minuuttia tai kunnes laitteen merkkivalot palavat tasaisesti. Kun verkon tilan merkkivalo (2.) palaa sinisenä, on laite yhdistynyt verkkoon. 

Jos virtavalo palaa punaisena, kytke virta pois ja tarkista onhan sim-kortti varmasti oikein päin ja onhan se varmasti asetettu laitteeseen kunnolla. Mikäli sim-kortti on oikein mutta valo palaa edelleen punaisena, tee laitteelle resetointi painamalla Palauta-painiketta (9.) noin 5 sekuntia kunnes laitteen valot sammuvat. Tämän jälkeen laite käynnistyy itsestään uudelleen.

Omien laitteiden yhdistäminen

Voit yhdistää esimerkiksi tietokoneesi tai muun päätelaitteen verkkokaapelilla laitteen takana olevaan LAN-porttiin tai voit tehdä yhdistämisen langattomasti wifi-yhteydellä. Wifi-yhteyttä varten tarvitset langattoman verkon nimen ja salasanan, kun päätelaitteesi sitä kysyy. Löydät tiedot reitittimen takapaneelissa sijaitsevasta tarrasta.

Wi-Fi Name: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi Password: Langattoman verkon salasana

Voit myös tutustua tarkempiin ohjeisiin langattoman verkon yhdistämisestä tietokoneella.

Reitittimen hallinta

Hallintasivun etusivu

Voit muokata reitittimen asetuksia sen hallintasivulla. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa langattoman verkon nimen ja salasanan tai vaihtaa wifi-yhteyden kanavaa ja taajuutta.

Yhdistä päätelaitteesi reitittimeen joko langattomasti tai verkkokaapelilla.

Kun päätelaite on yhteydessä modeemiin, voit kirjatua hallintasivulle sisään. Jos linkki ei toimi, kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Osoite on muotoa xxx.xxx.x.x

Kirjaudu sisään -ikkunassa syötä salasana, jonka löydät reitittimen pohjassa olevan tarran "Password"-kohdasta.
Kirjaudu sisään -ikkuna

Voit vaihtaa hallintasivun kielen ylärivillä olevasta "Kieli" tai "Language" alasvetovalikosta.

VERKKOLUKITUS

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Osoite on muotoa xxx.xxx.x.x. Salasana on langattoman verkon salasana, muutoin käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Jos kyseessä on ensinmäinen vierailu verkkohallintasivulla, tulee sinun käydä läpi pika-asetukset. Pika-asetuksista vain verkkohallintasivun salasanan vaihto on pakollinen.  Voit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.

2. Siirry kohtaan ”Verkkoasetukset” ja kohtaan ”Mobiiliverkon haku” Verkkotila on määritelty aina automaattiselle verkon haulle. Silloin laite etsii kaikki käytettäviä verkkoja automaattisesti.

Huom. Jos Telian toimittamasta laitteesta puuttuu taajuuslukituksen mahdollisuus, otathan asiakaspalveluun yhteyttä

3.  Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään ainoastaan tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse LTE-taajuusalueeksi, joko "Vain 4G (800 Mhz)", "Vain 4G(1800 Mhz) tai "Vain 4G (2600 MhZ)" ja paina Tallenna.

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, ei modeemi enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Langattoman verkon toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimintaa muuttamalla reitittimen asetuksia hallintasivulta. Kirjaudu ylläolevien ohjeiden mukaan hallintasivulle.

Valitse hallintasivun ylärivistä "Wi-Fi-asetukset". Perusasetuksissa voit vaihtaa langattoman verkon nimeä (wifi-nimi (SSID) ja salasanaa (Wi-Fi -salasana). Voit myös sulkea wifi-yhteyden pois käytöstä asettamalla "Wi-Fi" liukuvalinnan pois päältä.

Langattoman verkon asetukset

Jos sinun tarvitsee asettaa erikseen 5 GHz ja 2,4 GHz -verkot käyttöön, ota "5 GHz ensisijainen"-valinta pois päältä. Tämän jälkeen voit nimetä 5 GHz ja 2,4GHz -verkot erikseen ja valita päätelaitteella, kumpaan verkkoon haluat yhdistää. 2,4 GHz -verkolla on parempi kuuluvuus, mutta 5 GHz -taajuus on nopeampi. Oletuksena asetus on automaatilla, eli laitteet päättävät itse, mihin verkkoon yhdistyvät.

Käyttövinkit

Langattoman verkon säätäminen

Langattoman verkon nopeuteen vaikuttaa moni häiriötekijä. Joihinkin niistä voi auttaa asetusten muuttaminen. Esimerkiksi 2,4 GHz ja 5 GHz -verkot on hyvä erottaa ja kokeilla toimiiko päätelaitteella yhteys paremmin toisessa verkossa. Asetuksissa näiden verkkojen nimet erotetaan ja laitteella näkyy sitten kaksi eri langatonta verkkoa. Ohjeen verkkojen erottamiseen löydät yläpuolelta.

Langattomassa verkossa voi olla myös ruuhkaa, etenkin kerrostaloasunnoissa, joissa verkot voivat toimia samalla kanavalla. Voit vaihtaa reitittimesi käyttämää kanavaa laitteen hallintasivulta valitsemalla Wi-Fi-asetukset ja sieltä Lisää Wi-Fi-asetuksia. Eri kanavia kannattaa kokeilla yksitellen tai selvittää vapaat kanavat puhelimelle ladattavalla Wifi Analyzer -sovelluksella. 

Huawei SmartHome -sovellus

Voit hallita reitittimen asetuksia myös puhelimelle tai tabletille ladattavalla Huawei SmartHome -sovelluksella, jonka voit ladata Google Play kaupasta tai iStoresta.

WPS

Voit yhdistää laitteesi langattomaan verkkoon helposti WPS-painikkeella (7.) Valitse päätelaitteen valikosta yhdistämistavaksi WPS. Kun päätelaite hakee yhteyttä, paina reitittimen WPS-painiketta, kunnes WPS-valo syttyy. Tämän jälkeen laitteiden keskinäiseen yhdistämiseen menee hetki, jonka jälkeen yhteys on muodostettu.

WPS:n avulla yhdistäessä et tarvitse langattoman verkon nimeä tai salasanaa. 

Usein kysyttyä

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Mitä teen jos netti on hidas?

Tarkista laitteen signaalivahvuuden merkkivalo (5. yleiskuvauksessa). Mitä enemmän valoja palaa, sitä vahvempi signaali on. Signaalin voimakkuus vaikuttaa yhteysnopeuteen. Jos signaalitaso on huono, kokeile sijoittaa reititin eri paikaan. Yleensä reititin toimii parhaiten ikkunan lähellä avarassa tilassa.

Voit tarkistaa myös verkon nopeuden verkkokaapelin avulla. Jos nopeus paranee, ongelma rajoittuu reitittimen jakamaan langattomaan yhteyteen. Käyttövinkeistä löydät ohjeet langattoman verkon säätämiseen.

Mitä teen, jos langattoman verkon kautta ei muodostu internet-yhteyttä?

Varmista, että päätelaitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu. Langattoman verkon merkkivalo (3. yleiskuvauksessa) ilmaisee, milloin verkko on käytettävissä. Varmista, ettei laite ole liian kaukana reitittimestä.

Ongelmatilanteessa tee reitittimelle resetointi painamalla Palauta -painiketta (yleiskuvauksessa numero 9) noin 5 sekuntia pohjassa, kunnes sen valot sammuvat. Laite käynnistyy itsestään uudelleen. Resetointi poistaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja palauttaa sen tehdasasetuksille. Resetoinnin jälkeen langattomasti yhteydessä olevat laitteet tulee yhdistää wifiin uudelleen