Cyber Monday on täällä! Toimitukset pakettiautomaatteihin nyt 0 €.

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

ZTE MF971 -reitittimellä voit jakaa nettiyhteyden laitteillesi langattomasti. Reititin tarvitsee nettiyhteyden muodostamista varten SIM-kortin, johon on tilattu nettiliittymä. Laite toimii 2G-, 3G- ja 4G-verkoissa sekä tukee 32 laitteen samanaikaista yhdistämistä wifin kautta.

  1. Virtanäppäin – Pitämällä painiketta pohjassa laite käynnistyy/sammuu.
  2. FUNC-näppäin – Painaessasi näppäintä näet ruudulla tietoja laitteen käytöstä ja voit hallinnoida tiettyjä asetuksia ruutunäkymän kautta. Painikkeen kautta voit myös katkaista tai muodostaa nettiyhteyden, ottaa käyttöön WPS-toiminteen ja ottaa käyttöön/poistaa käytöstä verkkovierailun tai pikakäynnistyksen kirjautumatta hallintasivustolle.
  3. Näytön kuvakkeiden selitykset
  4. Micro-SIM-korttipaikka ja RESET-painike
    Korttipaikka: Paikka micro-SIM-kortille 
    RESET-painike: Laitteen voi palauttaa tehdasasetuksille pitämällä painiketta pohjassa noin 2 sekuntia laitteen ollessa käynnissä.
  5. Lataus-/micro-USB-liitäntä – Lataa laite tai liitä se tietokoneen USB-porttiin
  1. Jos sinulla on aivan uusi SIM-kortti, irrota varovasti Micro-SIM -kokoinen SIM-kortti korttikehyksestä.

    Onko sinulla ennestään SIM-kortti, mutta se on väärän kokoinen?
    Katso ohje SIM-kortin tilaamiseen
  2. Avaa reitittimen SIM-korttipaikan kansi.
  3. Aseta micro-SIM-kortti reitittimeen ja sulje sitten korttipaikan kansi.
  4. Käynnistä laite ja tarkista, että internet-yhteys muodostuu. Yhdeyden muodostumisesta kertoo näytöllä näkyvä ikoni, jossa on kaksi nuolta.

Voit yhdistää laitteen wifi-verkkoon QR-koodilla tai seuraamalla ohjeita:

  1. Varmista reitittimen merkkivalosta, että WLAN on käytössä. Voit ottaa WLAN-toiminnon käyttöön ja pois käytöstä pitämällä WLAN-painiketta painettuna yli 3 sekuntia.
  2. Valitse tietokoneen langattomien verkkojen luettelosta reitittimesi jakama verkko. Verkon nimi on sama kuin reitittimen SSID-nimi. Verkon nimi ja suojausavain eli salasana (Wifi Key) löytyvät reitittimen takana olevasta tarrasta.

Voit tarkistaa ja muuttaa WLAN-verkon suojausasetuksia reitittimen hallintasivulta. Katso ohjeet laitehallintasivulle kirjautumiseen tämän ohjeen Laitteen hallinta -kohdasta.

Reitittimen hallintasivulla voit mm. muuttaa laitteen asetuksia, kuten wifi-nimeä, salasanaa ja verkkolukituksia sekä tarkistaa ja muuttaa internet- ja suojausasetuksia. Hallintasivulta löydät myös kattavat laiteohjeet.

Näin kirjaudut hallintasivulle:

  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys on muodostettu USB-kaapelilla tai langattomasti wifillä.
  2. Avaa tietokoneen nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://ufi.ztedevice.com/, jolloin kirjautumisikkuna avautuu.
  3. Syötä verkkohallintasivun salasana ja klikkaa Kirjaudu. Oletussalasanan löydät reitittimen takana olevasta tarrasta kohdasta Password.

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, voit kokeilla vaihtaa verkkotyyppien ja -taajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivustolle. Katso ohje
  2. Valitse hallintasivuston etusivulla 4G+-kohdasta Asetukset.
  3. Verkkolukitukset on jaettu kahteen osaan:
    • Verkon valinta: Voit valita käytettävän tekniikan: 2G, 3G tai 4G.
    • 4G-taajuuden lukitusasetukset: 4G:n osalta voit valita myös tietyn taajuuden: 700, 800, 900, 1800, 2100 tai 2600 MHz.

Jos haluat käyttää nettiä ulkomailla, sinun tarvitsee tehdä pieni muutos reitittimen asetuksiin, jotta se toimii myös Suomen ulkopuolella.

Huomioithan, että lisäksi tarvitset ulkomaankäytön sallivan liittymän. Liittymällä ei siis saa olla päällä ulkomaankäytön estoja ja Yhteys mukaan kotimaassa -mobiililaajakaista toimii nimensä mukaisesti vain Suomessa.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle ja katkaise yhteys, jonka jälkeen painikkeessa lukee Yhdistä.
  2. Valitse Yhteys-välilehti.

  3. Laita rasti kuvassa ympyröityyn kohtaan, jonka vieressä lukee "Rastita valintaruutu...".
  4. Tallenna tekemäsi muutos klikkaamalla lopuksi Käytä-painiketta. Sen jälkeen voit laittaa yhteyden takaisin päälle Koti-välilehdellä.

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu ZTE MF971 hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee reitittimelle yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

HUOM! Ohjelmistopäivityksen aikana nettiyhteys ei ole käytettävissä n. 10 min ajan.

Hallintasivulta kannattaa välillä käydä tarkistamassa päivitykset ja niiden asetukset:

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
    Katso ohje hallintasivulle kirjautumiseen
  2. Klikkaa sivun alalaidassa olevaa Lisäasetukset-kuvaketta.
  3. Pitämällä automaattiset ohjelmistopäivitykset päällä, saat pidettyä laitteen ohjelmiston ajan tasalla. Jos automaattiset päivitykset eivät ole valmiiksi päällä, valitse Ota käyttöön ja klikkaa sitten Käytä.
Laitteen ja tietokoneen välille ei voi muodostaa yhteyttä USB-kaapelilla
  • Asenna ohjelmisto eli suorita asennusohjelma niin, että reititin on kytkettynä USB-kaapelilla tietokoneen USB-porttiin. Mene kohtaan Oma tietokone ja siellä kohtaan ZTEMODEM.
  • Jos laitteen ohjain vaikuttaa epänormaalilta, asenna ohjelmisto uudelleen.
  • Win10-käyttöjärjestelmässä ajurit löytyvät normaalisti automaattisesti. Jos eivät, etsi ne Windows Updaten kautta (Hae päivityksiä).
Yhteyden muodostaminen wifiin ei onnistu
  • Varmista, että micro-SIM-kortti on asetettu reitittimeen oikein.
  • Vaihda reitittimen paikkaa ja yritä etsiä sille paikka, jossa signaali on hyvä.
  • Varmista, että wifi on otettu käyttöön. Käyttöönotto tapahtuu painamalla reitittimen WLAN-painiketta, kunnes näytössä näkyy WLAN-ikoni (katso näytön kuvakkeiden selitykset tämän ohjeen kohdasta Merkkivalot, liitännät ja painikkeet).
  • Päivitä verkkoluettelo ja valitse oikea SSID-tunnus.
  • Anna oikea verkkoavain (WiFi-salasana), kun yhdistät laitteet keskenään.
Hallintasivulle ei pääse
  • Tarkista, että olet kirjoittanut osoitteen oikein: http://ufi.ztedevice.com/
  • Käytä tietokoneessa vain yhtä verkkosovitinta.
  • Ethän käytä mitään välityspalvelinta.
  • Tuetut taajuudet: B28 700 MHz, B20 800 MHz, B8 900 MHz, B3 1800 MHz, B1 2100 MHz ja B7 2600 MHz.
  • Teoreettinen maksiminopeus: 300/50Mbps
  • Liitännät: 1 x SIM-korttipaikka + 1 x USB-liitäntä
  • Wifi: 2,4 GHz / 5 GHz 2*2 MIMO, 802.11 b/g/n/ac /, jopa 32 käyttäjää, WPS-tuki WPA / WPA2
  • Akku: Kyllä
  • Koko: 109 mm x 65 mm x 14 mm
  • Takuu 24kk
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Huawei B525 -reitittimen käyttöohje

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei B593 4G-reitittimen käyttöohjeet

Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.