ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

ZTE MF286R -reitittimellä jaat kodin mobiiliyhteyden kotona oleville laitteillesi langattomasti tai verkkokaapelilla. Reititin tarvitsee mini-SIM-kokoisen SIM-kortin, jolle on tilattuna nettiliittymä. Laite toimii 3G- ja 4G-verkoissa ja siihen voi kytkeä tarvittaessa erillisen antennin.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet
Etupaneeli

  1. Power – Palaa sinisenä laiteen ollessa päällä ja toimintavalmis. Jos valo ei pala, tarkista virtajohto ja virtamuuntajan kytkentä.
  2. WiFi – Valon palaessa sinisenä, wifi-yhteys toimii normaalisti. Valon vilkkuessa laite on valmis yhdistämään laitteita WPS-ominaisuuden avulla.
  3. Phone – Ei käytössä
  4. 3G/4G
    Punainen valo: Laite on päällä, mutta ei saa yhteyttä verkkoon. Tarkista, että SIM-kortti on oikean kokoinen ja asetettu oikein.
    Sininen valo: Valon vilkkuessa laite on 4G-verkossa ja tiedonsiirto on käynnissä. Valon palaessa kiinteänä yhteys on muodostettu, mutta tiedonsiirtoa ei ole käynnissä.
    Vihreä valo: Valon vilkkuessa laite on 3G-verkossa ja tiedonsiirto on käynnissä. Valon palaessa kiinteänä yhteys on muodostettu, mutta tiedonsiirtoa ei ole käynnissä.
  5. SIG – Signaalin voimakkuuden taso. Mitä useammassa tolpassa on valo, sitä vahvempi signaali on. Jos signaali on heikko, kokeile siirtää laite lähemmäs ikkunaa tai eri huoneeseen. Jos tolpissa ei ole ollenkaan valoa, laite ei tunnista SIM-korttia tai signaalia ei ole saatavilla.
Laitteen päällä olevat painikkeet
  • Reset – Voit palauttaa reitittimen tehdasasetuksille eli resetoida sen painamalla painiketta pohjassa 3 sekuntia. Huomioi, että wifi-yhteydet tulee muodostaa resetoinnin jälkeen uudestaan ja kaikki laitteen asetuksiin tehdyt muutokset poistuvat.
  • WLAN – Painamalla nappia voit kytkeä wifi-verkon päälle tai pois.
  • WPS – Paina aktivoidaksesi WPS-toiminto langattoman yhteyden muodostamiseksi.
Takapaneeli

  • USB 2.0 -portti – Massamuistia varten, tukee verkkolevyn jakoa.
  • WAN/LAN 1–4 – Verkkoportit. Voit kytkeä näihin omia laitteita verkkokaapelilla.
  • Phone 1 & 2 – Ei käytössä
  • Power – Virtajohdon paikka
  • ON/OFF – Virtakytkin, ON-tilassa laite on päällä ja OFF-asennossa pois päältä.
Käyttöönotto
  1. Irrota SIM-korttikehyksestä Mini-SIM-kokoinen SIM-kortti, joka on korteista suurin.
  2. Varmista, että laitteen virta ei ole vielä kytkettynä.
  3. Aseta SIM-kortti reitittimeen viistotettu kulma ylöspäin kuvan mukaisesti. Työnnä korttia kunnes kuulet napsahduksen, jolloin kortti on asetuttunut oikein. (SIM-korttia laitteesta poistaessa paina kevyesti korttia, jolloin se ponnahtaa ulos.)
  4. Etsi asunnosta reitittimelle läheltä ikkunaa avoin ja käytettävien laitteiden suhteen keskeinen paikka. Laitteen sijoittamisella on suuri merkitys tukiasemalta saapuvan 4G-verkkosignaalin voimakkuuteen ja langattoman verkon toimivuuteen laitteillasi.
  5. Kytke reitittimeen virtajohto ja yhdistä se verkkovirtaan. Aseta laitteen takana oleva ON/OFF-kytkin ON-tilaan.
  6. Odota, kunnes Power-merkkivalo palaa kiinteästi ja 3G/4G-merkkivalo palaa vihreänä tai sinisenä kiinteästi tai vilkkuen.
  7. Laite on nyt valmis käytettäväksi! Kytke omat laitteesi reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti wifi-yhteydellä.
Laitteen hallinta

Hallintasivulla voit tarkistella tai muokata reitittimen asetuksia ja tarkistaa onko ohjelmistopäivityksiä saatavilla. Hallintasivulle kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Sivustoa suositellaan käytettäväksi tietokoneen nettiselaimella, jolloin käyttö on selkeämpää. Kirjautumista varten tarvitset hallintasivun salasanan, joka löytyy reitittimen takaa olevasta tarrasta.

  1. Varmista, että laite jolla olet kirjautumassa hallintasivulle, on yhteydessä reitittimeen langattomasti tai verkkokaapelilla.
  2. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://192.168.32.1
  3. Syötä hallintasivun salasana, jonka löydät oletuksena laitteen takapaneelin tarrasta kohdasta Website password:.
  4. Olet nyt kirjautunut hallintasivulle, jossa voit muuttaa reitittimen asetuksia, kuten wifi-verkon nimeä ja salasanaa.

Huom! Jos vaihdat hallintasivun salasanan, kirjoita se muistiin. Jos salasana unohtuu, voit palauttaa laitteelle tehdasasetukset, jolloin voit käyttää jälleen tarrassa lukevaa salasanaa.

Langattoman verkon käyttö (WLAN, wifi)
  1. Varmista merkkivaloista, että laitteen wifi-yhteys on päällä eli valo palaa sinisenä.
  2. Etsi laitteellasi (esim. puhelin, tietokone tai televisio) reitittimesi jakaman verkon nimi. Nimi on ilmoitettu reitittimen takana olevassa tarrassa SSID -kohdassa. Voit käyttää kumpaa vain (SSID1 tai SSID2) verkkoa.
  3. Yhdistä laite oikeaan verkkoon ja syötä salasana pyydettäessä. Löydät salasanan reitittimen tarrasta kohdasta WLAN Key. Jos älypuhelimesi tai tablettisi tukee QR-koodeja, voit yhdistää laitteen wifiin myös QR-koodilla. Avaa laitteen kamerasovellus ja tarkenna kamera QR-koodiin, jolloin puhelimen tulisi ehdottaa yhdistämistä.
  4. Yhteyden muodostaminen on valmis. Voit muokata verkon nimeä ja salasanaa laitteen hallinnasta.
Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko eli wifi toimii syystä tai toisesta huonosti. Sen toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit kokeilla parantaa wifin toimintaa muuttamalla hallintasivulla reitittimen asetuksia.

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
    Katso ohjeet kirjautumiseen
  2. Hallintasivun keskellä on kohta 2 Oma reititin. Klikkaa siinä Wi-Fi -tekstin alla olevaa Asetukset-nappia.
  3. Perusasetuksissa voit vaihtaa langattoman verkon nimeä (Verkon nimi (SSID)) ja salasanaa (Wi-Fi -salasana). Voit myös ottaa wifi-yhteyden ja kaistaohjauksen pois käytöstä asettamalla ne Ei käytössä -tilaan WLAN-kytkin ja Kaistanohajus -kohdista. Tallenna valinnat klikkaamalla Käytä.

    Voit vaihtaa verkon nimen kirjoittamalla haluamasi nimen kohtaan Verkon nimi (SSID)

    Jos haluat vaihtaa wifin salasanan, kirjoita uusi salasana kohtaan WLAN-salasana. Salasanan on oltava vähintään 8 merkkiä pitkä. Tallenna muutos klikkaamalla Käytä.

    Verkon nimeä tai salasanaa muuttaessa ruudulle saattaa tulla ilmoitus ”Kaikkien yhdistettyjen WLAN-laitteiden on yhdistettävä uudelleen. Haluatko jatkaa?”. Paina Kyllä, jonka jälkeen muutokset astuvat voimaan.

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa verkonvalintaa tai -taajuutta verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa. ZTE MF286R -reitittimellä voit myös asettaa käytettäväksi tiettyjä 4G-verkon taajuuksia.

Huomioithan, että jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa ja tiettyä taajuutta, laite ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja tai taajuuksia automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa tai lukittua taajuutta ei ole saatavilla.

  1. Avaa hallintasivusto. Salasanan löydät reitittimen takana olevan tarran Website Password -kohdasta. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettiselaimen osoiteriville http://192.168.32.1
    Huom! Jos vaihdat hallintasivun salasanan, kirjoita se itsellesi muistiin. Jos salasana unohtuu, voit palauttaa laitteelle tehdasasetukset eli tehdä resetoinnin, jolloin voit käyttää jälleen tarrassa lukevaa salasanaa.
  2. Kirjautumisen jälkeen paina kohdan 2 Oma reititin (keskimmäinen ympyrä) alta 4G-kohdasta Asetukset-painiketta.
  3. Klikkaa Yhteysasetukset-pääotsikon alta kohtaa Lukitse taajuus.
  4. Voit lukita yhteyden käyttämään tiettyä tai tiettyjä 4G-verkon taajuuksia. Valitse alasvetovalikosta LTE-taajuusalueeksi haluamasi taajuus tai taajuuksien yhdistelmä ja paina Käytä. Lukittava taajuus tulee valita alueella käytössä olevista taajuuksista, joista yleisimpiä 4G-verkossa ovat 800 MHz ja 1800 MHz, mutta muitakin taajuuksia kannattaa kokeilla.
Opengate-profiilin luonti

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda hallintasivun asetuksissa uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymääsi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
  2. Kirjautumisen jälkeen paina kohdan 2 Oma reititin (keskimmäinen ympyrä) alta 4G-kohdasta Asetukset-painiketta.
  3. Valitse Yhteysasetukset-valikosta Yhteyspiste.
  4. Tee Yhteyspiste-osiossa seuraaviin kohtiin muutokset:
    Tila: Valitse Manuaalinen
    Profiilin nimi: Nimeä profiili esim. "Opengate"
    Yhteyspiste: Laita tilaksi opengate

    Klikkaa lopuksi Aseta oletukseksi, jolloin profiili tallentuu ja tulee käyttöön oletusprofiilina.

Ohjelmistopäivitys

Reitittimen ohjelmistopäivityksistä kannattaa huolehtia, jotta tietoturva pysyy ajan tasalla. Päivitykset myös korjaavat mahdollisia toimintaongelmia ja ohjelmiston virheitä, jotta reititin toimisi paremmin. Joskus päivityksen mukana laitteen hallintasivustolle ilmestyy uusia ominaisuuksia tai sivuston ulkoasu, kuten värimaailma, saattaa muuttua.

Oletuksena reititin päivittää itse itsensä, eikä päivityksistä tarvitse huolehtia. Hallintasivulta kannattaa kuitenkin välillä tarkistaa päivitykset ja niiden asetukset.

  1. Kirjaudu hallintasivulle.
    Katso ohje hallintasivulle kirjautumiseen 
  2. Klikkaa sivun alalaidassa olevaa Lisäasetukset-kuvaketta.
  3. Valitse Päivitä-välilehti.
  4. Pitämällä automaattiset ohjelmistopäivitykset päällä, saat pidettyä laitteen ohjelmiston ajan tasalla. Jos automaattiset päivitykset eivät ole valmiiksi päällä, valitse Ota käyttöön ja klikkaa sitten Käytä.
  5. Klikkaamalla Viimeisin päivitys -tekstin alta Tarkista, voit tarkistaa, onko ohjelmisto ajan tasalla vai onko uusi päivitys saatavilla. Jos uusin päivitys on jo käytössä, ruudulle tulee ilmoitus: "Uutta ohjelmistoversiota ei ole saatavilla".
Apua ongelmatilanteisiin

Jos yhteys on heikko, tarkista laitteen merkkivalojen toiminta ja sijoita reititin paremmalle paikalle, jos mahdollista. Merkkivalojen tulkinnat löydät tämän ohjeen Merkkivalot, liitännät ja painikkeet -kohdasta ja ohjeet reitittimen sijoittamiseen Käyttöönotto-kohdasta. Jos mobiiliyhteyden kanssa on ongelmia myös muilla laitteilla samassa osoitteessa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Useat ongelmatilanteet ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 3 sekuntia pohjassa. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja muut laitteet, kuten puhelimet ja tietokoneet, tulee yhdistää wifiin uudelleen.

Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa laitteen hallintasivulta, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio. Automaattiset ohjelmistopäivitykset ovat oletuksena päällä, ja suosittelemme pitämään ne niin.

Tekniset tiedot
  • Mitat: 180 x 170 x 30 mm
  • Paino: 465 g
  • SIM-kortin koko: Mini-SIM
  • Wifi: 802.11 a/b/g/n/ac, 2,4GHz (802.11 b/g/n) 3x3 MIMO, 5GHz (802.11a/n/ac) 2x2MIMO,  64 laitteen yhtäaikainen yhdistäminen mahdollista.
  • 2 ulkoisen antennin SMA-liitäntäpaikkaa
  • Verkkotaajuudet:
    4G: 800-, 900-, 1800-, 2100 ja 2600MHz (B1/3/7/8/20/28/38)
    3G: 850-, 900-, 1900- ja 2100MHz (B1/2/5/8)
  • Maksimitehonkulutus 12 W
  • Toimintalämpötila: -20–55 °C

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.