Puhelimen ja mobiilinetin kuuluvuus sisätiloissa

Eikö puhelin tai mobiilinetti toimi sisätiloissa kunnolla? Näillä vinkeillä voit parantaa kuuluvuutta.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Vaikka mobiiliverkkomme peittoalue on hyvin kattava, voi verkon kuuluvuus sisätiloissa vaihdella paljonkin. Verkon signaalin laatu vaikuttaa myös nettiyhteyden nopeuteen. Etenkin mobiilireitittimen sijoituspaikkaan kotona kannattaa sen vuoksi kiinnittää huomiota.

Heikon sisäkuuluvuuden syyt

Sisätilojen kuuluvuusongelmia aiheuttavat tyypillisesti erilaiset esteet maastossa.

Myös itse rakennuksen rakenteiden aiheuttama vaimennus voi haitata kuuluvuutta. Uudet ja peruskorjatut energiatehokkaat rakennukset voivat vaimentaa signaaleja voimakkaasti, jolloin hyväkään yleiskuuluvuus ei takaa riittävää peittoa sisätiloissa. Signaalia vaimentavia rakenteita ovat esimerkiksi metalliset tai metallia sisältävät rakennusmateriaalit sekä ikkunoiden selektiivilasit, joita voi olla useita kerroksia. Etsimme rakennusalan toimijoiden kanssa ratkaisuja, joissa kuuluvuusongelmia saataisiin helpotettua ilman energiatehokkuudesta tinkimistä.

Mitä heikolle sisäkuuluvuudelle voi tehdä?

Jos kyse on mobiilireitittimen nettiyhteydestä, kokeile sijoittaa reititin kotona paikkaan, jossa signaali on vahvimmillaan. Tyypillisesti hyvä paikka on ikkunan vieressä. Kuuluvuus voi vaihdella eri huoneissa, etenkin jos niiden ikkunat ovat eri ilmansuuntiin. Parhaan paikan reitittimelle löydät kokeilemalla.

Sisäkuuluvuutta parantavista lisälaitteista voi olla apua sekä puhelimen että mobiilinetin kuuluvuusongelmiin.

Tutustu lisälaitteisiin

Laajennamme jatkuvasti verkon peittoa parantaaksemme sisätilakuuluvuutta ja tarjotaksemme nopeampia nettiyhteyksiä. Kannattaa siis seurata rakenteilla olevien verkkojen kartasta, onko alueelle tulossa lähikuukausina parannuksia kuuluvuuteen.

Sisäkuuluvuutta parantavat lisälaitteet

Heikkoa sisäkuuluvuutta voi parantaa yhteyden kuuluvuutta tehostavilla lisälaitteilla.

Lisäantenni on helppo tapa parantaa yhteyden laatua. Se voi olla esimerkiksi sisätiloissa pöydällä tai ikkunalaudalla. Etenkin uusissa tai remontoiduissa energiatehokkaissa taloissa lisäantenni kannattaa sijoittaa ulos ikkunan ulkopuolelle.

Suuntaava ulkoantenni tuo usein avun erittäin hankaliin tapauksiin. Antenni asennetaan talon seinälle tai katolle ja suunnataan vahvimpaan tukiasemaan.

2G/3G-pöytäpuhelimesta voi olla apua, jos puheyhteydet pätkivät sisätiloissa. Pöytäpuhelimen sisäinen antenni toimii matkapuhelimen antennia paremmin ja moniin malleihin voi asentaa kuuluvuutta parantavan ulkoisen antennin.

Hyvä vaihtoehto on myös tehokkaammalla antennilla varustettu erillinen 4G-reititin ja sen kanssa puhelinliittymän wifi-puheluiden hyödyntäminen.

Lisäantennin käyttöönotto

Mobiilireitittimeen saatavilla olevat lisäantennit auttavat saamaan paremman signaalin ja yhteyden. Suosittelemme lisäantenneja erityisesti alueilla, joissa kuuluvuus on heikompi.

Lisäantennin on oltava reitittimesi kanssa yhteensopiva. Kiinnitä huomiota myös sen tukemiin taajuuksiin (4G, 5G) – esimerkiksi 5G-reitittimen kaveriksi ei kannata ostaa vain 4G:tä tukevaa lisäantennia.

Alla on kuvattu käyttöönoton vaiheet pääpiirteittäin. Lisää tietoa löydät laitteidesi käyttöohjeista.

  1. Varmista, että reititin on kytketty pois päältä ja irrota se sitten virtalähteestä.
  2. Etsi reitittimen takaa ulkoisille antenneille tarkoitetut liittimet ja kytke antennien liittimet niihin.
  3. Kun lisäantennit on kiinnitetty reitittimeen, sijoita ne haluamaasi paikkaan. Paras paikka selviää testaamalla, mutta yleensä se on mahdollisimman korkea ja esteetön. Vältä antennin sijoittamista suurien metallisten esineiden ja sähkölaitteiden lähelle, sillä ne voivat häiritä signaalia.
  4. Yhdistä esimerkiksi puhelimesi reitittimen jakamaan verkkoon ja kokeile sen kautta nopeustestin avulla, mistä suunnasta saat parhaat tulokset. Valitse lisäantennien paikka sen mukaan.
  5. Varmista, että kaikki liitännät on tehty, kytke sitten reititin virtalähteeseen ja käynnistä se.
  6. Seuraa signaalin vahvuutta ja yhteyden nopeuksia reitittimen asetuksista ja nopeustestillä. Jos asennus on tehty oikein ja löysit lisäantennille hyvän paikan, kuuluvuuden pitäisi nyt olla parempi.

Telia Helppi auttaa, jos kohtaat ongelmia lisäantennien kiinnittämisessä tai reitittimen käytössä.

Jos lisäantennin käyttöönotto yllä olevien ohjeiden mukaisesti ei ratkaissut ongelmaa, voi syy nettiyhteyden hitauteen olla alueen suuri käyttäjämäärä verkon kapasiteettiin nähden. Tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä meille kuuluvuuspalaute.
 

Apua antenniasennuksiin

Ulkoantennin asennuspalvelua tarjoavat antenniasennusliikkeet. Lähimmän antenniasentajan löydät mm. Satelliitti- ja antenniliiton nettisivuilta.

4G-yhteyksissä suurimmat nopeudet saavutetaan käyttämällä ns. kaksoispolarisaatioantennia, jossa on kaksi antennia yhden antennikotelon sisällä. Tällaisen antennin tunnistaa kahdesta kaapelista. Useimmissa myynnissä olevissa 4G-reitittimissä on kaksi antenniliitäntää. Nämä reitittimet tunnistaa siitä, että ne pystyvät 300 Mbit/s siirtonopeuteen.

Lisäantennia valitessa kannattaa varmistaa, että antenni vahvistaa seuraavia 4G-taajuusalueita: 700 MHz, 800 MHz, 1800 MHz ja 2600 MHz. Näistä 700 MHz taajuusalueen puuttuminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti yhteyksien toimivuuteen. 

Puhepalvelut toimivat 2G- ja 3G-verkossa. Nämä verkot toimivat 900 ja 2100 MHz taajuusalueilla. Niissä ei käytetä kaksoispolarisaatioantennia.

Lue Viestintäviraston neuvot kuuluvuuden parantamiseen

Kuuluvuuspalaute

Jos kuuluvuudessa on ollut jo pidempään ongelmia, voit jättää meille kuuluvuuspalautteen. Ne ovat tärkeässä roolissa, kun tulevia verkon parannustöitä suunnitellaan. Halutessasi voit tilata kuuluvuuspalautteen jättämisen yhteydessä tietoa tulevista parannuksista tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Nopeustesti

Rakenteilla olevat verkot

Mobiiliverkon häiriökartta

Häiriöilmoituksen tekeminen

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Videopuhelut

Puhelinliittymän tai mobiilinettiliittymän irtisanominen

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

SIM-kortin käyttöönotto ja aktivointi

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.