Puhelimen ja mobiilinetin kuuluvuus sisätiloissa

Eikö puhelin tai mobiilinetti toimi sisätiloissa kunnolla? Näillä vinkeillä voit parantaa kuuluvuutta.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Vaikka mobiiliverkkomme peittoalue on hyvin kattava, voi verkon kuuluvuus sisätiloissa vaihdella paljonkin. Verkon signaalin laatu vaikuttaa myös nettiyhteyden nopeuteen. Etenkin 4G-reitittimen sijoituspaikkaan kannattaa sen vuoksi kiinnittää huomiota.

Energiatehokas rakentaminen heikentää kuuluvuutta

Sisätilojen kuuluvuusongelmia aiheuttavat tyypillisesti erilaiset esteet maastossa sekä nykyään yhä useammin myös rakennusten aiheuttama vaimennus. Uudet tai peruskorjatut energiatehokkaat rakennukset voivat vaimentaa radiosignaaleja voimakkaasti, jolloin hyväkään yleiskuuluvuus ei takaa riittävää peittoa sisätiloissa. Signaalia vaimentavia rakenteita ovat esimerkiksi metalliset tai metallia sisältävät rakennusmateriaalit sekä ikkunoiden selektiivilasit, joita voi olla useita kerroksia. Etsimme rakennusalan toimijoiden kanssa ratkaisuja, joissa sisäkuuluvuusongelmia saataisiin helpotettua mm. erilaisilla rakennusmateriaaleilla ja -ratkaisuilla, ilman että energiatehokkuudesta joudutaan tinkimään.

Mobiilireititin kannattaa sijoittaa kotona paikkaan, jossa mobiiliverkon signaali on mahdollisimman vahva, tyypillisesti ikkunan viereen. Kuuluvuus voi vaihdella eri huoneissa paljonkin, etenkin jos niiden ikkunat ovat eri ilmansuuntiin. Parhaan paikan reitittimelle löydät kokeilemalla.

Laajennamme jatkuvasti verkon peittoa parantaaksemme sisätilakuuluvuutta ja tarjotaksemme nopeampia nettiyhteyksiä. Kannattaa siis seurata rakenteilla olevien verkkojen kartasta, onko alueelle tulossa lähikuukausina parannuksia kuuluvuuteen. 

Sisäkuuluvuutta parantavat lisälaitteet

Heikkoa sisäkuuluvuutta voi parantaa erilaisilla lisälaitteilla, jotka tehostavat yhteyden kuuluvuutta.

Lisäantenni on helppo tapa parantaa yhteyden laatua. Lisäantenni voi olla esimerkiksi sisätiloissa pöydällä tai ikkunalaudalla. Etenkin uusissa tai remontoiduissa energiatehokkaissa taloissa lisäantennin kannattaa sijoittaa ulos ikkunan ulkopuolelle.

Suuntaava ulkoantenni on monesti avuksi erittäin hankalissa tilanteissa. Antenni asennetaan talon seinälle tai katolle ja suunnataan vahvimpaan tukiasemaan.

2G/3G-pöytäpuhelimesta voi olla apua, jos puheyhteydet pätkivät sisätiloissa. Pöytäpuhelimen sisäinen antenni toimii matkapuhelimen antennia paremmin ja moniin malleihin voi myös asentaa kuuluvuutta parantavan ulkoisen antennin.

Tehokkaammalla antennilla varustettu erillinen 4G-reititin ja sen kanssa puhelinliittymän wifi-puheluiden hyödyntäminen on myös vaihtoehto.

Apua antenniasennuksiin

Ulkoantennin asennuspalvelua tarjoavat antenniasennusliikkeet. Lähimmän antenniasentajan löydät mm. Satelliitti- ja antenniliiton nettisivuilta.

4G-yhteyksissä suurimmat nopeudet saavutetaan käyttämällä ns. kaksoispolarisaatioantennia, jossa on kaksi antennia yhden antennikotelon sisällä. Tällaisen antennin tunnistaa kahdesta kaapelista. Useimmissa myynnissä olevissa 4G-reitittimissä on kaksi antenniliitäntää. Nämä reitittimet tunnistaa siitä, että ne pystyvät 300 Mbit/s siirtonopeuteen.

Lisäantennia valitessa kannattaa varmistaa, että antenni vahvistaa seuraavia 4G-taajuusalueita: 700 MHz, 800 MHz, 1800 MHz ja 2600 MHz. Näistä 700 MHz taajuusalueen puuttuminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti yhteyksien toimivuuteen. 

Puhepalvelut toimivat 2G- ja 3G-verkossa. Nämä verkot toimivat 900 ja 2100 MHz taajuusalueilla. Niissä ei käytetä kaksoispolarisaatioantennia.

Lue Viestintäviraston neuvot kuuluvuuden parantamiseen

Kuuluvuuspalaute

Jos kuuluvuudessa on ollut jo pitemmän aikaa ongelmia, voit käydä jättämässä kuuluvuuspalautteen. Kuuluvuuspalautteet ovat erittäin tärkeässä roolissa, kun tulevaa verkonparannusta suunnitellaan. Halutessasi saat tarkempaa tietoa tulevista päivityksistä tai parannuksista tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun teet kuuluvuuspalautteen.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Nopeustesti

Rakenteilla olevat verkot

Mobiiliverkon häiriökartta

Häiriöilmoituksen tekeminen

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Videopuhelut

Vastaajan käyttö ja muokkaus

Puhelinliittymän tai mobiilinettiliittymän irtisanominen

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

Sim-kortin käyttöönotto ja aktivointi

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.