Takaisin

Nopeustesti

Voit testata nettiyhteytesi nopeuden helposti nopeustestillä.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Testaa kodin nettiyhteytesi nopeus nopeustestillä tai lataamalla kotimaiselta suurelta ftp-palvelimelta ison tiedoston tietokoneelle.

Tee näin ennen kuin aloitat nopeuden mittaamisen:
  • Sulje kaikki muut käytössä olevat sovellukset. Etenkin tiedostonjako-ohjelmat tai tietokoneelle ohjelmia lataavat sovellukset (esimerkiksi musiikki- tai kuvatiedostojen lataaminen) vaikuttavat maksiminopeuteen oleellisesti.
  • Kytke tietokone suoraan ethernet-kaapelilla modeemiin. Langaton lähiverkko (WLAN) alentaa merkittävästi maksiminopeutta.
  • Tarkista käytössä olevan puhelinjohdon kunto. Jos käytössä on jatkojohtoja, vaihda ne lyhyeen enintään 2 metrin puhelinjohtoon.
  • Jos käytössä on lankapuhelin ja häiriönestosuodatin tai muita puhelinverkkoon kytkettyjä laitteita (esim. fax), kytke laiteet irti testauksen ajaksi.
  • Varmista ettei muilta tietokoneilta ole liikennettä verkkoon mittaushetkellä, jos modeemiin on kytketty useampia tietokoneita.

Tee netin nopeustesti

Huomioithan, että tulos voi vaihdella eri vuorokaudenaikoina sen mukaan, miten kuormittunut verkko on mittaushetkellä. Mittaus kannattaakin siksi tehdä useaan kertaan eri päivinä ja kellonaikoina, jotta internet-liittymän nopeudesta saa luotettavamman tuloksen.

Lisätietoa laajakaistaliittymän latausnopeudesta löydät artikkelista yhteysnopeudet.

Lisää samasta aiheesta

Netin nopeuden mittaus

Vanhentuneet tai käytöstä poistuneet laitteet

Rakenteilla olevat verkot

Mobiiliverkon häiriökartta

Kiinteän verkon häiriökartta

Puhelimen kuuluvuus sisätiloissa

Häiriöilmoituksen tekeminen

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.