Puhelimen kuuluvuus sisätiloissa

Eikö puhelin toimi sisätiloissa kunnolla? Näillä vinkeillä voit parantaa kuuluvuutta.
Tämä ohje on yritysasiakkaille Näytä kuluttaja-asiakkaiden ohje

Vaikka matkapuhelinverkkomme peittoalue on hyvin kattava, voi verkon kuuluvuus sisätiloissa vaihdella paljonkin. Verkon signaalin laatu vaikuttaa myös nettiyhteyden nopeuteen. Etenkin 4G-reitittimen sijoituspaikkaan kannattaa sen vuoksi kiinnittää huomiota.

Energiatehokas rakentaminen heikentää kuuluvuutta

Sisätilojen kuuluvuusongelmia aiheuttavat tyypillisesti erilaiset esteet maastossa sekä nykyään yhä useammin myös rakennusten aiheuttama vaimennus. Uudet tai peruskorjatut energiatehokkaat rakennukset voivat vaimentaa radiosignaaleja voimakkaasti, jolloin hyväkään yleiskuuluvuus ei takaa riittävää peittoa sisätiloissa. Signaalia vaimentavia rakenteita ovat esimerkiksi metalliset tai metallia sisältävät rakennusmateriaalit sekä ikkunoiden selektiivilasit, joita voi olla useita kerroksia. Etsimme rakennusalan toimijoiden kanssa ratkaisuja, joissa sisäkuuluvuusongelmia saataisiin helpotettua mm. erilaisilla rakennusmateriaaleilla ja -ratkaisuilla, ilman että energiatehokkuudesta joudutaan tinkimään.

Mobiilireititin kannattaa sijoittaa kotona paikkaan, jossa matkapuhelinverkon signaali on mahdollisimman vahva, tyypillisesti ikkunan viereen. Kuuluvuus voi vaihdella eri huoneissa paljonkin, etenkin jos niiden ikkunat ovat eri ilmansuuntiin. Parhaan paikan reitittimelle löydät kokeilemalla.

Laajennamme jatkuvasti verkon peittoa parantaaksemme sisätilakuuluvuutta ja tarjotaksemme nopeampia nettiyhteyksiä. Kannattaa siis seurata rakenteilla olevien verkkojen kartasta, onko alueelle tulossa lähikuukausina parannuksia kuuluvuuteen. 

Lisäantenneilla paremmat yhteydet

Lisäantennin käyttö parantaa yhteyden laatua, antenni olisi sisätiloissa esimerkiksi pöydällä tai ikkunalaudalla. Etenkin uusissa tai remontoiduissa energiatehokkaissa taloissa lisäantennin sijoittaminen ikkunan ulkopuolelle tuo suuren parannuksen yhteyksiin. Lisäantennin voit tilata verkkokaupastamme.

Erittäin hankalissa tilanteissa suuntaavan ulkoantennin asentaminen talon seinälle tai katolle tuo yleensä ratkaisun yhteysongelmiin. Antenni suunnataan vahvimpaan tukiasemaan. Apua oikean suunnan hakemiseen voi kysyä asiakaspalvelustamme.

Pöytäpuhelin auttaa puhujaa

Jos puheyhteydet pätkivät sisätiloissa, eikä asunnosta löydy paikkaa, jossa yhteydet toimisivat kunnolla, apu löytyy usein ns. 3G-pöytäpuhelimesta. Pöytäpuhelimia on tarjolla perinteisellä langallisella luurilla varustettuna sekä langattomana versiona. Pöytäpuhelimen sisäinen antenni toimii kännykän antennia huomattavasti paremmin. Lisäksi moniin malleihin voi asentaa kuuluvuutta parantavan ulkoisen antennin.

Apua antenniasennuksiin

Ulkoantennin asennuspalvelua tarjoavat antenniasennusliikkeet. Lähimmän antenniasentajan löydät mm. Satelliitti- ja antenniliiton nettisivuilta.

4G-yhteyksissä suurimmat nopeudet saavutetaan käyttämällä ns. kaksoispolarisaatioantennia, jossa on kaksi antennia yhden antennikotelon sisällä. Tällaisen antennin tunnistaa kahdesta kaapelista. Useimmissa myynnissä olevissa 4G-reitittimissä on kaksi antenniliitäntää. Nämä reitittimet tunnistaa siitä, että ne pystyvät 300 Mbit/s siirtonopeuteen.

Lisäantennia valitessa kannattaa varmistaa, että antenni vahvistaa seuraavia 4G-taajuusalueita: 700 MHz, 800 MHz, 1800 MHz ja 2600 MHz. Näistä 700 MHz taajuusalueen puuttuminen ei kuitenkaan vaikuta suuresti yhteyksien toimivuuteen. 

Puhepalvelut toimivat 2G- ja 3G-verkossa. Nämä verkot toimivat 900 ja 2100 MHz taajuusalueilla. Niissä ei käytetä kaksoispolarisaatioantennia.

Lue Viestintäviraston neuvot kuuluvuuden parantamiseen

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluun

Varaa soittoaika


PK-yritykset

Palvelemme numerossa sekä Telian että Telia Inmics-Nebulan asiakkaita.

 020 355 800

(8,35 snt/puh + 16,69 snt/min)


Suuryritykset

Palvelemme numerossa Telian suuryritysasiakkaita.

 020 693 693

(mpm/pvm)

 

Tallennamme asiakaspuhelut palvelumme laadun varmistamiseksi.

Arkisin 8–16 | Vikailmoitukset 24/7
 

Hallinnoi palveluita ja käyttäjätietoja

Yrityspalvelut

Hallinnoi Telian yrityspalveluita sekä niiden käyttöoikeuksia Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.
 

Kirjaudu ja hallinnoi


Työsuhdeliittymä

Tarkastele ja hallinnoi työsuhdeliittymääsi kirjautuneena Minun Teliaan.

Kirjaudu ja hallinnoi


Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

24/7
 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti

 

Ilman kirjautumista

Voit myös lähettää viestin yleisellä lomakkeella, jolloin otamme sinuun yhteyttä tarvittaessa.
Lähetä viesti lomakkeella


Asiakaspalvelumme viestintä on keskitetty asiointipalveluun, jonka vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan