Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Usein kysytyt kysymykset

Onko sinulla Telia TV:n käyttöön liittyviä kysymyksiä tai tilanteita, joihin tarvitset apua? Toivottavasti tältä sivulta löytyy apu sinun tilanteeseesi.

Käyttö

Voinko käyttää omia laitteitani?

Voit, kunhan sinulla on riittävän nopea nettiyhteys. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

miten tilaan maksukanavia?

Voit tilata uusia maksukanavia ja kanavapaketteja helposti verkkokaupastamme. Halutessasi voit myös tilata kanavia  asiakaspalvelustamme tai lähimmästä Telia Kaupasta.

Kuinka irtisanon kanavapaketin?

Voit irtisanoa kanavapaketteja ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai käymällä lähimmässä Telia Kaupassasi. Voit aloittaa chatin asiakaspalvelijamme kanssa sivun oikeasta laidasta löytyvästä Chat -painikkeesta tai Minun Telia -puhelinsovelluksessa.

Paljonko Telia TV:n tv-lähetys vie kaistaa?

Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.

Miten voin tallentaa ohjelmia Telia TV:ssä?

Telia TV -palvelussa on käytössä maksullinen Tallennuspalvelu. Tallennukset voit ajastaa suoraan digiboksisi kautta. Lisäksi tietyissä Telia TV -palveluun saatavilla olevissa maksullisissa kanavapaketeissa on käytössä catch up -palvelu, joka tallentaa automaattisesti suurimman osan kanavan ohjelmista 7 vuorokauden ajaksi katsottavaksesi.

Lisätietoa Tallennuspalvelusta

Miten voin katsoa nelonen, jim, liv ja hero kanavia?

Nelonen, Liv, Jim sekä Hero kanavat edellyttävät Telia TV digiboksilla palvelussa Tallennuspalvelun (kts. ylempi linkki). Kanavan katselu vaatii ohjelman tallennuksen aloittamisen, jonka jälkeen ohjelma on katsottavissa digiboksin tallennevalikon kautta.

Millainen kuvanlaatu telia tv:ssä on?

Kuvanlaatu vaihtelee automaattisesti käytettävissä olevan nettiyhteyden mukaan. Palvelussa tuetut videoformaatit ovat tällä hetkellä SD-laadun (maks. 576p) lisäksi HD-laadut 720p ja 1080p. Useimmilla urheilukanavilla kuvan päivitystiheys on 50 fps.

Saatavilla olevat videoformaatit saattavat vaihdella sisältökohtaisesti sisällöntarjoajasta ja käytettävästä laitteesta riippuen. Suuri osa saatavilla olevasta SD-laadun sisällöstä on pakattu HD-laadun kuvasta, jolloin kuvanlaatu näyttää paremmalta verrattuna esimerkiksi antenniverkon SD-lähetykseen.
 
Telia TV digiboksi ilman Telian laajakaistaa tukee tällä hetkellä Viasatin ja C Moren urheilukanavia ja niiden catch-up kirjastoja HD-laadulla. Pyrimme jatkuvasti parantamaan TV-palvelumme kuvanlaatua ja teemme muutoksia paremman laadun tarjoamiseksi.

Tunnukseni ovat hukassa

Voit vaihtaa digiboksin käyttöönotossa tarvittavan salasanan tai käyttäjätunnuksen menemällä Telia TV -sovellukseen tai tietokoneella osoitteeseen tv.telia.fi.

Tarkemmat ohjeet tunnuksen tarkistamiseen tai salasanan vaihtoon


Jos olet määrittänyt PIN1-koodin Vuokraamoon, sen palautus onnistuu kirjautumalla Telia TV sovellukseen tai tietokoneella osoitteeseen tv.telia.fi > Asetukset. PIN-koodia ei oletuksena vaadita vuokrausten tekemiseen.

Mikäli et pääse tiliin liitettyyn sähköpostiin, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kanavia puuttuu tai ne näkyvät väärin

Paina kaukosäätimen vihreää nappia ja varmista, että kanavalistasta ”kaikki kanavat” on valittuna. Kanavalistojen välillä siirtyäksesi paina uudelleen vihreää nappia. Paina TV/EXIT -nappia poistuaksesi.

Jos olet juuri tilannut maksukanavia ja ne eivät näy, varmista että olet saanut vahvistusviestin kanavapaketin tilauksesta ja käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto ja kytkemällä se takaisin.

Tv-kanavat eivät näy

Sammuta ensin virta digiboksista irrottamalla virtajohto ja kytkemällä se takaisin. Tarkista samalla, että kaikki johdot (HDMI- ja Ethernet-kaapeli) ovat varmasti kiinni ja kytketty oikein. Käynnistä sitten laitte uudelleen. Suorita vielä tarvittaessa digiboksille resetointi ohjeiden mukaan, jotka löytyvät tämän sivun lopusta.

TV-kuvassa tai äänessä on häiriötä

  1. Käynnistä laajakaistapäätelaite ja digiboksi uudelleen irrottamalla niiden virtajohdot hetkellisesti ja tarkista tilanne.
  2. Langaton yhteys saattaa olla liian heikko, tai siinä on häiriöitä. Voit tarkistaa langattoman verkon signaalin vahvuuden digiboksin asetuksista. Paina kaukosäätimen "Menu" -painiketta ja selaa sivuttaissuunassa valikosta "Asetukset" ja paina ok. Listan alhaalla on "Wi-Fi asetukset".


    Signaalin voimakkuus ilmoitetaan valkoisina pykälinä. Mitä enemmän pykäliä, sitä vahvempi signaali. Jos signaali on heikko (1 pykälä) niin sijoita digiboksia ja langatonta verkkoa jakava laite (palvelureititin / laajakaistapäätelaite) lähemmäksi toisiaan. Tarkista paraneeko signaalin voimakkuus ja kuvanlaatu. Katso kohdasta ”langaton yhdistäminen ei onnistu” lisää vinkkejä paremman langattoman yhteyden muodostamiseen
  3. Kokeile yhdistää laitteet Ethernet-kaapelilla ja tarkista, poistuuko ongelma.
  4. Jos ongelma jatkuu, kokeile toista HDMI-kaapelia television ja digiboksin välillä.
  5. Jos laajakaistapäätelaitteen ja digiboksin väliin on kytketty muita laitteita, irrota nämä laitteet ja tarkista, jatkuuko ongelma.
  6. Erityisesti 4G-verkossa yhteysnopeus voi iltaisin suuren käyttäjämäärän vuoksi hidastua. Digiboksi sopeutuu tähän pienentämällä kuvan resoluutiota mutta jos kaista on liian pieni (alle 1 Mbps), ei television katselu enää tahdo onnistua.

Yhteysnopeuden hidastuminen aiheutuu siitä, että käyttäjät käyttävät samaa taajuutta yhteyden muodostamiseen. Voit ehkäistä ruuhkaisuuden aiheuttamaa yhteyden hidastumista lukitsemalla 4G -modeemisi käyttämään eri verkkoa ja taajuutta, riippuen modeemin ominaisuuksista. Katso laiteohjeistamme lisätietoa valitsemalla oman modeemin malli. Modeemisi mallin löydät laitteen pohjasta/takaa löytyvästä tarrasta, merkinnän "Model: " perästä. Ohjeissa on otsikko "Verkkolukitus" tai maininta verkon valinnasta ja sen alla lisää ohjeita. Jos käytössäsi on muualta kuin Telialta hankittu modeemi, tarkistathan oman modeemisi käyttöohjeet. Telia Helppi auttaa sinua halutessasi verkkolukituksen tekemisessä.

Huomioithan, että digoboksin ohjelmiston päivitykset saattavat aiheuttaa hetkellistä kuvan pätkimistä palvelussa.

Kuva on epätarkka

Jos kuva tuntuu epätarkalta, kannattaa tarkistaa käytössä oleva kuvatarkkuus digiboksin asetuksista.

  • Voit valita digiboksin käyttämän tarkkuuden valitsemalla Menu-valikosta Asetukset --> Kuva --> Tarkkuus
  • Tarkkuus valikosta löydät useamman tarkkuuden minkä voit valita. 576i, 720p, 1080i ja 1080p.
  • Riippuen televisiostasi, osa asetuksista voivat toimia paremmin joten kannattaa testata millä asetuksella kuva näyttää tarkimmalta ja valita se käyttöön digiboksista.

ei kuvaa eikä ääntä

Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunnin ajaksi. Varmista, että HDMI-kaapeli on kunnolla kiinni sekä televisiossa että digiboksissa.

Varmista ,että televisiostasi on valittuna oikea tulo (Source) käyttämäsi signaalikaapelin mukaan (HDMI = HDMI1, HDMI2 jne.).

Mikäli käytössä on WiFi digiboksin ja laajakaistapäätelaitteen välissä, käynnistä laitteet uudelleen. Jos tämä ei auta, kytke digiboksi lähettimien sijasta verkkokaapelilla suoraan laajakaistapäätelaitteeseen.

Kaukosäädin ei toimi

Tarkista, että kaukosäädin osoittaa kohti digiboksin etupaneelia. Tarvittaessa vaihda kaukosäätimen paristot.

Langaton yhdistäminen ei onnistu

  • Mikäli laajakaistapäätelaite ja digiboksi ovat liian lähellä toisiaan (alle 1 m), langattoman yhteyden muodostaminen ei välttämättä onnistu. Yhdistä laitteet Ethernet-kaapelilla tai siirrä laitteita kauemmas toisistaan (yli 3 m).
  • Kokeile pyörittää digiboksia vaakatasossa. Digiboksin sisällä olevien antennien asento saattaa vaikuttaa langattoman yhteyden muodostamiseen.
  • Mikäli laitteet ovat liian kaukana toisistaan tai niiden välillä on liikaa esteitä (esimerkiksi paksuja seiniä), langatonta yhteyttä ei välttämättä pystytä muodostamaan tarpeeksi luotettavasti. Siirrä laitteet parempaan paikkaan niin, että välimatka lyhenee tai niiden välillä on mahdollisimman vähän esteitä. Betoniset seinät ja metalliset laitekaapit vaimentavat tehokkaasti langattoman verkon signaalia.
  • Muut langattomat verkot saattavat häiritä langattoman yhteyden muodostamista. Yhdistä laitteet Ethernet-kaapelilla.
  • Jos käytössäsi on reititin joka tukee 5GHz langatonta verkkoa, käytä sitä ensisijaisesti.

Jos WiFi-laitteesi on vaihtunut, tulee digiboksin langaton yhteys muodostaa uudestaan.

Langattoman verkon asetukset voit nollata digiboksilta seuraavasti:

  1. Katkaise virta pois digiboksista irrottamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.
  5. Valitse ylävalikosta "WiFi"
  6. Valitse "Remove settings" ja paina OK.
  7. Valitse ylävalikosta "Exit".
  8. Valitse "Save and reboot". Laite käynnistyy uudestaan.
  9. Nyt voit suorittaa yhdistyksen langattomaan verkkoon ylläolevan ohjeen mukaan.

Langaton yhdistäminen WPS-toiminnon kanssa ei onnistu

WPS-toiminto voi olla laajakaistapäätelaitteen asetuksissa pois päältä. Mikäli WPS-yhdistäminen ei onnistu, voit määrittää langattoman verkon asetukset Scan-valikosta.

  1.  

1. Paina Scan ja valitse haluamasi verkko.

  1.  

2. Syötä verkon salasana avautuvasta näppäimistövalikosta ja paina OK. Huomioi isot ja pienet kirjaimet.

3. Digiboksi tarkistaa verkkoyhteyden. Paina OK.

vain osan aikaa päivästä toimivat kanavat jäävät pimeiksi

Kirjaa meille asiasta häiriöilmoitus omilta sivuilta palvelun hallinnasta tai takaisinsoitto lomakkeella.

Vuokratun ohjelman äänenä väärä kieli

Tarkista kieliasetukset painamalla MENU-näppäintä, valitse Asetukset > Ääni ja kieli > Audio (toissijainen). Valitse oikea kieli ja vahvista valintasi painamalla OK.

Digiboksin resetoiminen

Jos ylläolevista ohjeista ei ole apua, digiboksin tehdasasetusten palautus eli resetointi voi myös ratkaista mahdollisen ongelmatilanteen. Digiboksin resetointi ei poista verkkotallennuksia.

  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.

  1. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  2. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  3. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  4. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  5. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.

Spotify ei löydy boksilta

Spotify on lopettanut tuen vanhemmille sovellusversioille. Tämän vuoksi Spotify-sovellus on poistunut Telia TV -digibokseilta 30.9.2017. Sovellus on ollut saatavilla ns. vanhemman mallin digibokseihin.

Lisätietoa vaihtoehtoisista kuuntelutavoista