Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Usein kysytyt kysymykset

Onko eteesi tullut Telia TV -palvelun käyttöön liittyviä kysymyksiä tai tilanteita, joihin tarvitset apua? Toivottavasti tältä sivulta löytyy apu sinun tilanteeseesi.

Käyttö

Voinko käyttää omia laitteitani?

Telia TV toimii Telian sinulle toimittamalla digiboksilla ja palvelureitittimellä (TG799vac, TG799Xtream, DG301, TG789 ja Fast 5370 Air). Jos haluat käyttää omaa reititintä omien laitteiden yhteyksille, niin voit sillata palvelureitittimen LAN4-portin johon kytket oman reitittimen. Tarkemman ohjeen siltausta varten löydät palvelureitittimen omasta ohjeesta. Digiboksin nettiyhteyden tulee olla palvelureitittimeltä.

Telia TV digiboksi laajakaistalla tunnukset hukassa

Jos et tiedä käyttäjätunnustasi Telia TV Digiboksi laajakaistalla -palveluun, näet sen omista tiedoistasi kirjautumalla sisään osoitteessa telia.fi. Myös uuden salasanan tilaaminen hukkuneen tilalle onnistuu kirjautumisen kautta. 

Kirjaudu sisään

1. Valitse "Telia TV Digiboksi laajakaistalla"
2. Katso "Nykyinen liittymäsi" -otsikon alta "Käyttäjätunnus"
3. Voit vaihtaa uuden salasanan, sekä tilata PIN-koodin "Hallinnoi liittymääni" -otsikon alta "Tilaa PIN-koodi tai salasana".

Miten vaihdan pin-koodin?

Voit vaihtaa Telia TV -palvelun käyttöönotossa tarvitsemasi salasanan tai videovuokraamossa tarvittavan PIN1-koodin kätevästi kirjautumalla osoitteessa telia.fi. Kirjautumalla tilattua salasanaa ei toimiteta klo 20–08 välisenä aikana, vaan salasana saapuu aamulla.

  1. Kirjaudu Teliaan
  2. Valitse se Telia TV -palvelu mihin tarvitset PIN-koodin tai salasanan
  3. Valitse Hallinoi liittymäsi alta kohta Tilaa PIN-koodi tai salasana
  4. Valitse Haluan uuden PIN-koodin ja/tai Haluan uuden salasanan (sivulta näet myös matkapuhelinnumeron mihin uusi PIN-koodi/salasana lähetetään)
  5. Klikkaa Lähetä tilaus

Vaihda PIN-koodi tai salasana

Huom! Uuden PIN2-koodin voit tilata asiakaspalvelusta ja se lähetetään tekstiviestillä asiakastiedoissa olevaan numeroon. PIN2-koodia käytetään esimerkiksi Telia TV -palvelun lapsilukon hallintaan.

Vinkki: Halutessasi voit poistaa sekä PIN1- että PIN2-koodin kyselyn käytöstä Telia TV digiboksin asetusvalikosta.

Miten tilaan maksukanavia?

Voit tilata uusia maksukanavia ja kanavapaketteja asiakaspalvelustamme, lähimmästä Telia Kaupasta tai kirjautumalla osoitteessa telia.fi.

Useat digiboksille tilatut kanavapaketit saat maksutta myös Telia TV -netti- ja mobiilisovellukseen. Se on maksuton palvelu, jonka avulla saat käyttöösi myös videovuokraamon ja ohjelmakirjastot. Telia TV -sovelluksen avulla katsot tilaamiasi kanavapaketteja kätevästi puhelimella, tabletilla tai tietokoneella, milloin ja missä vain. Lue lisää

Tilaa maksukanavia

Onko kanavapaketeilla sopimuskaudesta riippuvia hintoja?

Kyllä, kanavapaketeilla voi olla 6 tai 12 kuukauden määräaikaisella sopimuksella voimassa tarjoushinnoittelu. Voit katsoa tämän hetkiset kanavapakettien hinnoittelut ja tarjoukset Koko valikoima -sivulta.

Miten valitsen ja muokkaan mix-kanavia?

MIX-paketin hankittuasi voit valita haluamasi kanavapaketit Telia TV -palvelun valikosta.

Tutustu MIX-paketin valintaohjeisiin (pdf)

Kuinka irtisanon kanavapaketin?

Voit irtisanoa kanavapaketteja ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai käymällä lähimmässä Telia Kaupassasi.

Paljonko Telia TV:n tv-lähetys vie kaistaa?

Tavallisten tv-kanavien katselu kuluttaa kaistaa noin 2–3 megaa, HD-tasoinen ohjelma maksimissaan 8,5 megaa.

Miten voin tallentaa ohjelmia Telia TV:ssä?

Telia TV palvelussa on käytössä Tallennuspalvelu. Tallennukset voit ajastaa joko suoraan digiboksisi kautta, Telia TV sovelluksella tai kirjautumalla Ohjelmaoppaaseen. Lisäksi tietyissä Telia TV -palveluun saatavilla olevissa maksullisissa kanavapaketeissa on käytössä catch up -palvelu, joka tallentaa automaattisesti suurimman osan kanavan ohjelmista 7 vuorokauden ajaksi katsottavaksesi.

Lisätietoa tallennuspalvelusta

Lisätietoa etätallennuksesta

Mikä on Telia TV:n lähetystarkkuus? Mitä on HD?

Kaikkien Telia TV -asiakkaidemme saatavissa olevat HD-kanavat ovat MPEG4-enkoodattuja. Tämä mahdollistaa laadukkaan HD-ohjelman lähettämisen 6-8,5 Mbit/s nopeudella. Pyrimme aina käyttämään parasta mahdollista tekniikkaa. Telian kaapeli-tv-verkossa ja Telia TV -palvelussa käytetään erilaisia bittinopeuksia jakelujärjestelmän siirtokapasiteetista riippuen.

HD-lähetykset ovat korkealaatuisia ja täyttävät tv-yhtiöiden laatukriteerit. Kotimaisilla Yle HD-, MTV3 HD- ja Nelonen HD -kanavilla lähetetään kuitenkin sekä aitoja natiiveja HD-lähetyksiä että normaalitarkkuudesta HD:ksi ylöskonvertoitua ohjelmistoa. Tästä riippuen kuvanlaadussa on eri ohjelmien aikana selviä eroja HD- ja SD-kanavan kesken.

Mitä tarkoittaa UHD?

UHD tarkoittaa samaa kuin Ultra HD, eli Ultra HighDefinition, ultrateräväpiirto. UHD:n tarkkuus on 3840 x 2160 pikseliä, joten kuvan yksityiskohdat näkyvät paljon terävämpinä ja tekstuurit ovat hienompia. Tällöin televisiossa näkyy enemmän värejä entistä tarkemmin ja paremmin, katselukokemus paranee siis huomattavasti. UHD:ssa näkyy neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin Full HD televisiossa.

Tukeeko televisioni UHD:tä?

Kun hankit televisiota tarkista, että tv tukee UHD-tarkkuutta. Mikäli sinulla löytyy jo televisio, television takaa löytyy malli, jota voit hyödyntää etsiessä mallin UHD-tukea internetistä.

Tukeeko digiboksini UHD:tä?

Telian uusin Arriksen5305 –digiboksi tukee UHD:tä, joten kuvanlaatu paranee entisestään. Digiboksin mallin voit varmistaa digiboksin alta tai asetuksista.

Tukeeko laajakaistayhteyteni UHD:tä?

UHD-laatuisen kuvan siirtoa varten nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 15–24 Mbit/s.

Miksi uudella Arris 5305 digiboksilla ei näy Netflix?

Uudella Arris 5305 digiboksilla ei ole tukea Netflixille. Mikäli tuki tulee, asiasta tiedotetaan myöhemmin.

Spotify ei löydy boksilta

Spotify on lopettanut tuen vanhemmille sovellusversioille. Tämän vuoksi Spotify-sovellus on poistunut Telia TV -digibokseilta 30.9.2017. Sovellus on ollut saatavilla ns. vanhemman mallin digibokseihin.

Lisätietoa vaihtoehtoisista kuuntelutavoista

Ongelmatilanteet

Keltainen tai punainen valo jää palamaan laitetta asennettaessa

Varmista, että palvelureitittimen Power-valo palaa ja olet kytkenyt seinästä tulevan verkko- tai puhelinkaapelin palvelureitittimen WAN- tai DSL-porttiin. Tämän merkkinä pitäisi WAN- tai DSL-valon palaa. Seuraavaksi tarkista, että modeemin ja digiboksin välinen Ethernet-kaapeli on kytketty johonkin palvelureitittimen keltaiseen Ethernet-porttiin.

Mikäli käytössäsi ovat jotkin muut kuin Telian toimittamat langattomat laitteet modeemin ja digiboksin välillä, poista laitteet ja kokeile suoraan verkkokaapelilla. Onhan Telian laajakaistayhteytesi jo toimitettu? Jos nämä toimenpiteet eivät auta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ongelmia käyttöoikeuskoodien kanssa

Koita syöttää koodit uudelleen. Mikäli olet unohtanut koodit, voit tarkistaa tai tilata ne kirjautumalla osoitteeseen telia.fi.

Tarkista koodit

Kanavia puuttuu tai ne näkyvät väärin

Paina kaukosäätimen vihreää nappia ja varmista, että kanavalistasta ”kaikki kanavat” on valittuna. Kanavalistojen välillä siirtyäksesi paina uudelleen vihreää nappia. Paina TV/EXIT -nappia poistuaksesi.

Jos olet juuri tilannut maksukanavia ja ne eivät näy, varmista että olet saanut vahvistusviestin kanavapaketin tilauksesta ja käynnistä digiboksi uudelleen virtajohdolla.

Tv-kanavat eivät näy

Sammuta ensin virta digiboksista virtajohdon avulla. Tarkista samalla, että kaikki johdot (mm. SCART/HDMI-, Ethernetkaapeli) ovat varmasti kiinni ja kytketty oikein. Käynnistä sitten laitte uudelleen. Suorita vielä tarvittaessa digiboksille resetointi ohjeiden mukaan. Ohjeet löydät selaamalla sivua alaspäin.

Häiriöitä kuvassa tai äänessä

Aloita käynnistämällä palvelureititin ja digiboksi uudelleen irroittamalla virtajohto noin 10s ajaksi. Mikäli olet vaihtanut pidemmän kaapelin puhelinpistorasian ja palvelureitittimen välille, se on syytä korvata asennuspaketin mukana tulleella kaapelilla ja käyttää sen sijasta pidempää Ethernet-kaapelia palvelureitittimen ja digiboksin välillä.

Huom! Käynnistä ensimmäisenä uudelleen palvelureititin ja odota, että normaalit yhteysvalot palavat palvelureitittimessä. Käynnistä digiboksi vasta tämän jälkeen. Palvelureitittimen uudelleenkäynnistyksessä kestää hetken aikaa muodostaa yhteys uudelleen.

Mikäli käytössä on langaton Inteno tai Technicolor (tai vastaava langaton verkkolaite) digiboksin ja palvelureitittimen välissä, käynnistä laitteet uudelleen.

Voit tarkistaa langattoman (Wi-Fi) verkon signaalin voimakkuuden digiboksin asetuksista. Paina kaukosäätimen "Menu" -painiketta ja selaa valikosta kohta "Asetukset" ja paina ok. Listan alhaalla on valinta "Wi-Fi asetukset". Avaamalla tämä sivu näkyy tietoa Wi-Fi verkosta ja myös signaalin voimakkuus kuvakkeena.

Kuvakkeessa valkoiset kaaret kertovat signaalin vahvuudesta. Mitä enemmän on valkoisia kaaria pisteen päällä, sitä vahvempi signaali. Jos signaali on heikko (1 kaari) kokeile sijoittaa digiboksia ja palvelureititintä lähemmäksi toisiaan ja avaralle paikalle. Tarkista paraneeko signaalin voimakkuus. Mikäli tämä ei auta, kytke digiboksi lähettimien sijasta verkkokaapelilla suoraan palvelureitittimeen.

Muistathan, että Telia TV -palvelun tietojärjestelmiä päivitetään ja palvelua parannetaan koko ajan. Päivitykset saattavat aiheuttaa satunnaista kuvan pätkimistä Telia TV -palvelussa, joten pyydämme kärsivällisyyttä ja pahoittelemme harmillisia katkoja ohjelmassa.

Ei kuvaa eikä ääntä

Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto noin 10 sekunnin ajaksi. Varmista, että HDMI-kaapeli on kunnolla kiinni sekä televisiossa että digiboksissa.

Varmista että televisiostasi on valittuna oikea tulo (Source) käyttämäsi signaalikaapelin mukaan (SCART = AV tai HDMI = HDMI1, HDMI2 jne).

Mikäli käytössä on langaton Inteno tai Technicolor (tai vastaava langaton verkkolaite) digiboksin ja palvelureitittimen välissä, käynnistä laitteet uudelleen. Mikäli tämä ei auta, kytke digiboksi lähettimien sijasta verkkokaapelilla suoraan palvelureitittimeen.

Huom! Käynnistä ensimmäisenä laitteena palvelureititin ja odota, että normaalit yhteysvalot palavat palvelureitittimessä. Käynnistä digiboksi vasta tämän jälkeen. Palvelureitittimen uudelleenkäynnistyksessä kestää hetken aikaa muodostaa yhteys uudelleen.

Kaukosäädin ei toimi

Tarkista, että kaukosäädin osoittaa kohti digiboksin etupaneelia. Tarvittaessa vaihda kaukosäätimen paristot.

vain osan aikaa päivästä toimivat kanavat jäävät pimeiksi

Tee asiasta vikailmoitus asiakaspalveluumme.

Vuokratun ohjelman äänenä väärä kieli

Tarkista kieliasetukset painamalla MENU-näppäintä, valitse Asetukset > Ääni ja kieli > Audio (toissijainen). Valitse oikea kieli ja vahvista valintasi painamalla OK.

Digiboksin resetoiminen

Jos ylläolevista ohjeista ei ole apua, digiboksin tehdasasetusten palautus eli resetointi voi myös ratkaista mahdollisen ongelmatilanteen. Digiboksin resetointi ei poista verkkotallennuksia tai tallennuksia kovalevyltä.

4302-mallin digiboksi

  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.

  1. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  2. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  3. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  4. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  5. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.

5305-mallin digiboksi (UHD)

  1. Katkaise virta pois digiboksista irroittamalla virtajohto laitteen takaa.
  2. Kytke virtajohto takaisin ja pidä samanaikaisesti digiboksin päällä olevaa nappia pohjassa. Odota, kunnes etupaneelin valo lopettaa vilkkumisen ja muuttuu punaiseksi.
  3. Lopeta napin painaminen ja paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa System-valikko.

  1. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  2. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  3. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  4. Valitse valikosta SAVE AND REBOOT ja paina OK.
  5. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.

VIP1903, VIP1963, VIP1003 -mallin digiboksit

  1. Ota palvelun mukana toimitetusta digiboksista sähköjohto irti.
  2. Ota kaukosäädin valmiiksi ulottuvillesi.
  3. Kytke virta takaisin digiboksiin. Samalla osoita kaukosäädin digiboksia kohti ja Paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa ”Firmware Configuration Menu”.

  1. Valitse SYSTEM-valikko ja paina OK.
  2. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  3. Digiboksi varmistaa vielä poiston, valitse YES ja paina OK.
  4. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  5. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  6. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana tarvittaessa.

VIP1853- ja VIP2853 -mallin digiboksit

  1. Katkaise virta digiboksin takana olevasta virtakytkimestä tai virtajohdosta.
  2. Ota kaukosäädin valmiiksi ulottuvillesi.
  3. Kytke virta takaisin digiboksiin. Samalla osoita kaukosäädin digiboksia kohti ja Paina kaukosäätimen INFO-nappia, kun "Tervetuloa Telia TV -palveluun" tulee näkyviin.
  4. Ruudulle aukeaa ”Firmware Configuration Menu".

  1. Valitse SYSTEM-valikko ja paina OK.
  2. Valitse REMOVE SOFTWARE ja paina OK.
  3. Digiboksi varmistaa vielä poiston kysymyksellä, valitse YES ja paina OK.
  4. Navigoi nuolinäppäimillä kohtaan EXIT ja paina OK.
  5. Valitse valikosta REBOOT WITHOUT SAVING ja paina OK.
  6. Homma on valmis! Digiboksi käynnistyy nyt uudestaan. Syötä Telia TV -käyttäjätunnus ja -salasana laitteen käynnistyessä uudestaan tarvittaessa.