Tallennuspalvelun käyttö

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tallennuspalvelulla voit tallentaa kotimaisten peruskanavien ohjelmia ja katsoa ne haluamallasi laitteella silloin kun sinulle parhaiten sopii. Palvelu mahdollistaa useiden ohjelmien tallentamisen samanaikaisesti, rajattoman tallennustilan 90 päivän ajaksi sekä valitsemillesi tallenteille jopa vuoden säilytysajan.

Tallennuspalvelu on Telia Playlle tilattava lisäpalvelu ja se on saatavilla kaikille laitteille, joilla Telia Play toimii.
Katso tuetut laitteet ja selaimet

Kun sinulla on Tallennuspalvelu, saat käyttöösi myös BritBox-ohjelmakirjaston.
Lue lisää BritBoxista

Tilaa Tallennuspalvelu

Yleistä tallennuksista
  • Voit ajastaa ja katsoa tallennuksia boksilla, Telia Play -sovelluksella ja osoitteessa teliaplay.fi.
  • Voit katsoa tallennuksia millä vain laitteella, johon olet kirjautunut sillä Telia Play -käyttäjätunnuksella, jolla tallennukset tehtiin.
  • Ohjelmat tallentuvat 90 vuorokaudeksi ja poistuvat sitten automaattisesti. Voit myös pidentää säilytysaikaa valitsemillesi tallenteille.
  • Ohjelma tallentuu alusta asti, vaikka aloittaisit tallennuksen vasta viime minuuteilla.
  • Voit tallentaa sarjoista yksittäisiä jaksoja tai kaikki jaksot sarjatallennuksena.
    • Huom: Jos poistat sarjatallennuksesta yksittäisen jakson, et voi tallentaa enää samaa jaksoa vaikka siitä tulisi uusinta. Rajattoman tallennustilan vuoksi jaksojen poistaminen ei sinänsä ole tarpeen.
Tallennuksen piiriin kuuluvat kanavat
  • Yle TV1, Yle TV2, Yle Teema & Fem
  • MTV3, MTV Sub, MTV Ava
  • Nelonen, Hero, Jim, Liv
  • TV5, Kutonen
  • Frii
  • TLC
  • Eveo
  • Viaplay TV
  • STAR Channel
  • National Geographic

Tallentamisen lisäksi Tallennuspalvelussa voit katsoa Ylen (Yle TV1, Yle TV2 ja Yle Teema & Fem) ja MTV:n (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) kanavien sekä TV5:n, Kutosen Friin, TLC:n, Eveon, Viaplay TV:n, STAR Channelin ja National Geographicin suoria lähetyksiä.

Kanava- ja laajakaistakohtaiset rajoitteet

Kaikki kotimaisten peruskanavien ohjelmat eivät ole tallennettavissa mm. tekijänoikeudellisista ja lainsäädännöllisistä syistä.

Maksukanavia ei voi tallentaa tekijänoikeussyistä.

Jos käytät Telia Play -boksia muulla kuin Telian yhteydellä, osa kanavista täytyy tallentaa ennen katsomista. Voit tarkistaa nämä kanavat kanavalistoilta.

Minulla on jo Telia Play -tunnus

Voit tilata Telia Play -käyttäjätunnuksellesi Tallennuspalvelun Minun Teliasta.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan omistajan roolissa.
    Kirjaudu sisään
  2. Etsi Liittymäni ja palveluni -sivulta se Telia Play -tunnus, jolle haluat tilata Tallennuspalvelun ja paina sen kohdalla "Hallinnoi tilausta" -painiketta.
  3. Valitse "Tallennuspalvelu" ja etene tilauksen loppuun asti.

Voit aina myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
 

Minulla ei ole vielä Telia Play -tunnusta

Kun tilaat Telia Playn sovellukselle tai boksille, voit valita samalla tilaukseen mukaan Tallennuspalvelun.

Tutustu ja tilaa Telia Play

Tästä löydät ohjeita Tallennuspalvelun käyttöön Telia Play -boksilla. Voit katsoa tallennuksia millä vain laitteella, johon olet kirjautunut sillä Telia Play -käyttäjätunnuksella, jolla tallennukset tehtiin.

Voit tehdä tallennuksia digiboksin ohjelmaoppaan tai katseltavan ohjelman kautta.

Tämä ohje on SDMC DV8919 -boksille. Jos sinulla on pyöreä Arris-digiboksi, katso niiden ohjeet:

Tallentaminen SDMC DV8919 -boksilla

Voit tehdä tallennuksia digiboksin ohjelmaoppaan tai katseltavan ohjelman kautta.

Ohjelmaoppaan kautta tallentaminen onnistuu näin:

  1. Avaa boksin kotivalikko, liiku nuolinäppäimillä kohtaan "TV" ja avaa se painamalla OK-näppäintä.
  2. Valitse ruudun ylälaidasta "Ohjelmaopas" tai "TV-kanavat" tarkastellaksesi tulevia ohjelmia. Ohjelmaoppaasta näet kaikkien kanavien ohjelmat tai "TV-kanavat" -kohdasta voit tarkastella yksittäisen kanavan ohjelmia.
  3. Kun olet löytänyt ja valinnut nuolinäppäimillä haluamasi ohjelman, paina OK-näppäintä. Jos kyseessä on sarja, valitse tallennatko vain yksittäisen jakson vai myös tulevat saman ohjelman jaksot.
    Vinkki! Jos painat ohjelman kohdalla OK-näppäintä pohjassa, asettuu ohjelma tallennukseen heti ja jos kyseessä on sarja, myös tulevat jaksot tallennetaan.
  4. Kun ohjelma on tallennuksessa, sen nimen edessä näkyy punainen pallo.
    Tallennuspalvelun ikonien esittely

Voit tallentaa ohjelmia myös kanavia katsoessasi:

  1. Kun olet kanavalla katsomassa lähetystä, paina ylös-nuolinäppäintä, jolloin avautuvat kyseisen lähetyksen ohjelmatiedot. Voit myös selata muita kanavia pystysuunnassa ja katseltavan kanavan tulevia ohjelmia vaakasuunassa.

  2. Kun olet haluamasi ohjelman kohdalla, paina OK-painiketta, niin pääset valitsemaan tallennusvaihtoehdon.

  3. Kun sarja on tallennuksessa, näkyy ohjelmatiedoissa kaksi punaista palloa. Jos kyseessä on yksittäinen ohjelma, tallennuksen merkkinä näkyy yksi pallo.

Tallenteiden selailu SDMC DV8919 -boksilla

Pääset tarkastelemaan ja katsomaan kaikkia tallenteita helposti digiboksin vasemman valikon Tallennukset-kohdasta.

Tallenteita voi selata kategorioittain:

  • Uusimmat tallenteeni -kohdasta näet tuoreimmat tallennukset (esim. yksittäiset tv-sarjan jaksot tai elokuvat) uusimmasta alkaen. Listan lopussa olevasta "Näytä lisää" -kohdasta pääset selaamaan lisää tuoreimpia tallenteita uusimmasta vanhimpaan.
  • Kaikki – Tästä löydät aivan kaikki tallenteesi. Valitsemalla haluamasi sarjan, pääset valitsemaan jakson, jota haluat katsoa. Voit lajitella listan esityspäivän, katseluajan päättymisen tai aakkosjärjestyksen mukaan.
  • Sarjat – Tallennetut sarjat. Valitsemalla haluamasi sarjan, pääset valitsemaan jakson, jota haluat katsoa.
  • Elokuvat – Tallennetut elokuvat.
  • Uutiset – Tallennetut uutiset tai ajankohtaisohjelmat.
  • Urheilu – Tallennetut urheilulähetykset.
  • Lapset – Tallennetut lastenohjelmat.
  • Jatka katsomista -kohdasta näet kesken jääneet katselut, joihin voit palata.
  • Nyt ja tulevat -kohdasta näet ohjelmat, joiden tallennus on meneillään, sekä tulevat tallennukset aikajärjestyksessä. Listan lopussa olevasta "Näytä lisää" -kohdasta pääset selaamaan tulevia tallennuksia ja tarvittaessa poistamaan niitä. Tulevat tallennukset näkyvät myös Ohjelmaoppaassa tallennettavina ohjelmina. (Ks. selitteet Tallennuspalvelun ikoneista.)
  • Lähiaikoina poistuvat -kohdassa näkyvät ohjelmat, joiden tallennuksen säilytysaika on päättymässä. Voit tarkistaa tarkan ajan avaamalla ohjelman sivun ja menemällä kohtaan "Lisätiedot".

Tästä löydät ohjeita Tallennuspalvelun käyttöön Telia Play -sovelluksella. Voit katsoa tallennuksia millä vain laitteella, johon olet kirjautunut sillä Telia Play -käyttäjätunnuksella, jolla tallennukset tehtiin.

Tallennuksen asettaminen
  1. Avaa sovellus ja kirjaudu tarvittaessa Telia Play -käyttäjätunnuksellasi.
  2. Valitse alalaidan valikosta "TV".
  3. "TV-kanavat" -näkymässä näet kaikkien kanavien meneillään olevan ohjelman sekä kaksi seuraavaa ohjelmaa.
    • Aseta yksittäisiä jaksoja tallennettavaksi painamalla ohjelman nimen vieressä olevaa vaaleaa palloa, jonka keskellä on piste.
    • Siirry ohjelmaoppaaseen tarkastelemaan koko ohjelmatarjontaa painamalla kanavan logon kohdalta.
  4. Ohjelmaoppaassa voit tarkastella kyseisen kanavan lähiaikojen ohjelmia. Painamalla ohjelman nimen kohdalta pääset tekemään asetuksia kyseiselle ohjelmalle.
  5. Ohjelmakohtaisessa näkymässä voit asettaa ohjelman tallennukseen. Sarjaa tallentaessa voit valita, tallennetaanko kaikki jaksot vai yksittäinen jakso. Jos ohjelma ei ole vielä alkanut, voit asettaa sen alkamisesta muistutuksen. Vasemman ylälaidan rastia painamalla pääset takaisin ohjelmaoppaaseen.
Tallenteiden selailu

Pääset tarkastelemaan ja katsomaan kaikkia tallenteita sovelluksen alalaidan Tallennukset-kohdasta.

Tallenteita voi selata kategorioittain:

  • Uusimmat tallenteeni -kohdasta näet tuoreimmat tallennukset (esim. yksittäiset tv-sarjan jaksot tai elokuvat) uusimmasta alkaen. Listan lopussa olevasta "Näytä lisää" -kohdasta pääset selaamaan lisää tuoreimpia tallenteita uusimmasta vanhimpaan.
  • Kaikki – Tästä löydät aivan kaikki tallenteesi. Valitsemalla haluamasi sarjan, pääset valitsemaan jakson, jota haluat katsoa. Voit lajitella listan esityspäivän, katseluajan päättymisen tai aakkosjärjestyksen mukaan.
  • Sarjat – Tallennetut sarjat. Valitsemalla haluamasi sarjan, pääset valitsemaan jakson, jota haluat katsoa.
  • Elokuvat – Tallennetut elokuvat.
  • Uutiset – Tallennetut uutiset tai ajankohtaisohjelmat.
  • Urheilu – Tallennetut urheilulähetykset.
  • Lapset – Tallennetut lastenohjelmat.
  • Jatka katsomista -kohdasta näet kesken jääneet katselut, joihin voit palata.
  • Nyt ja tulevat -kohdasta näet ohjelmat, joiden tallennus on meneillään, sekä tulevat tallennukset aikajärjestyksessä. Listan lopussa olevasta "Näytä lisää" -kohdasta pääset selaamaan tulevia tallennuksia ja tarvittaessa poistamaan niitä. Tulevat tallennukset näkyvät myös Ohjelmaoppaassa tallennettavina ohjelmina. (Ks. selitteet Tallennuspalvelun ikoneista.)
  • Lähiaikoina poistuvat -kohdassa näkyvät ohjelmat, joiden tallennuksen säilytysaika on päättymässä. Voit tarkistaa tarkan ajan avaamalla ohjelman sivun ja menemällä kohtaan "Lisätiedot".

Tästä löydät ohjeita Tallennuspalvelun käyttöön osoitteessa teliaplay.fi. Voit katsoa tallennuksia millä vain laitteella, johon olet kirjautunut sillä Telia Play -käyttäjätunnuksella, jolla tallennukset tehtiin.

Huom: Tarkista tarvittaessa selaimen sopivuus Telia Playn laitevaatimuksista.

Tallennusten asettaminen
  1. Valitse kirjautumisen jälkeen päävalikosta "TV".
  2. Valitse haluamasi ohjelma painamalla sen nimeä.
  3. Avautuvasta ruudusta voit valita sarjatallennuksen tai yksittäisen tallennuksen.
  4. Kun tallennus on asetettu, tallennettavan ohjelman eteen ilmestyy siitä kertova punainen merkki.

Selaamalla TV-sivua alaspäin löydät lisää kanavia ja niiden ohjelmatietoja. Sivun vasemmassa yläkulmassa olevaa päivämäärää vaihtamalla voit tarkastella eri päivien ohjelmatietoja. Ohjelmatiedot ovat saatavilla noin viikoksi eteenpäin.

Kun "Näytä aiemmat ohjelmat" -valinta on päällä, voit selata kuluvan päivän aiempia ohjelmatietoja. Voit kytkeä sen pois päältä painamalla valintaa uudestaan. Ohjelmaa ei voi tallentaa, jos sen lähetys on jo loppunut. Sarjatallennuksen voi kytkeä silti päälle, jotta tulevat jaksot tallentuvat.

Tallenteiden selailu

Pääset tarkastelemaan ja katsomaan kaikkia tallenteita teliaplay.fi:n ylälaidan Tallennukset-kohdasta.

Tallenteita voi selata kategorioittain:

  • Uusimmat tallenteeni -kohdasta näet tuoreimmat tallennukset (esim. yksittäiset tv-sarjan jaksot tai elokuvat) uusimmasta alkaen. Listan lopussa olevasta "Näytä lisää" -kohdasta pääset selaamaan lisää tuoreimpia tallenteita uusimmasta vanhimpaan.
  • Kaikki – Tästä löydät aivan kaikki tallenteesi. Valitsemalla haluamasi sarjan, pääset valitsemaan jakson, jota haluat katsoa. Voit lajitella listan esityspäivän, katseluajan päättymisen tai aakkosjärjestyksen mukaan.
  • Sarjat – Tallennetut sarjat. Valitsemalla haluamasi sarjan, pääset valitsemaan jakson, jota haluat katsoa.
  • Elokuvat – Tallennetut elokuvat.
  • Uutiset – Tallennetut uutiset tai ajankohtaisohjelmat.
  • Urheilu – Tallennetut urheilulähetykset.
  • Lapset – Tallennetut lastenohjelmat.
  • Jatka katsomista -kohdasta näet kesken jääneet katselut, joihin voit palata.
  • Nyt ja tulevat -kohdasta näet ohjelmat, joiden tallennus on meneillään, sekä tulevat tallennukset aikajärjestyksessä. Listan lopussa olevasta "Näytä lisää" -kohdasta pääset selaamaan tulevia tallennuksia ja tarvittaessa poistamaan niitä. Tulevat tallennukset näkyvät myös Ohjelmaoppaassa tallennettavina ohjelmina. (Ks. selitteet Tallennuspalvelun ikoneista.)
  • Lähiaikoina poistuvat -kohdassa näkyvät ohjelmat, joiden tallennuksen säilytysaika on päättymässä. Voit tarkistaa tarkan ajan avaamalla ohjelman sivun ja menemällä kohtaan "Lisätiedot".

Kun käytät Tallennuspalvelua, ohjelmien nimien vieressä näkyy ikoneita. Niiden merkitykset on tässä selitetty auki.


Yksittäinen tallennukseen asetettu ohjelma.

Yksittäinen parhaillaan tallennettava tai aiemmin tallennettu ohjelma.

Ohjelmalle on asetettu sarjatallennus.

Ohjelmalle on asetettu sarjatallennus, ja jakso tallentuu parhaillaan tai on jo tallentunut.

Kirjastoon tallennettu ohjelma. Jos kyseessä on uusinta, voi kuvake näkyä tulevienkin ohjelmien kohdalla.


Ohjelmalle on asetettu muistutus, joka vaihtaa lähetyksen kyseiselle kanavalle ohjelman alkaessa. Tämä ominaisuus on käytössä vain Arris-merkkisillä bokseilla.

Tallenteille voi nyt valita pidennetyn 12 kuukauden säilytysajan normaalin 90 päivän sijaan, mikä antaa enemmän joustoa ohjelmien katseluun.

Pidennetyn säilytysajan tallennuksille on varattu 500 tuntia tallennustilaa. Kun raja täyttyy, poista vanhoja tallenteita uusien tieltä. Rajoitus koskee vain pidennetyn säilytysajan tallenteita, kun taas normaaleja 90 päivän säilytysajan tallenteita voit pitää niin paljon kuin haluat.

  Säilytysajan pituus Tallennustila
Normaali säilytysaika 90 vrk Rajaton
Pidennetty säilytysika 12 kk 500 tuntia

 

Huomioithan:

  • Jos et löydä säilytysajan pidennystä sovelluksesta, tarkista onko sovelluksesta tarjolla uudempi versio. Päivitä tarvittaessa sovellus iOS-laitteille App Storessa ja Android-laitteille Play Kaupassa.
  • SDMC DV8919 -boksille saatavilla olevat päivitykset voit tarkistaa menemällä päävalikkoon ja sitten etenemällä polkua "Oma tili" > "Apua" > "Tarkista Telia Play -päivitykset".
  • Arris-bokseilla pidennetty säilytysaika ei ole saatavilla. Suosittelemme vanhan Arriksen tilalle uuden boksin tilaamista. Katso uuden boksin tilausohjeet

 

Näin käytät säilytysajan pidennystä
  • Kun ajastat tallennusta ohjelmasivulta, voit valita, säilytetäänkö tallenne normaalin vai pidennetyn ajan.
  • Voit valita myös jo tallennetulle tai ajastetulle ohjelmalle pidennetyn säilytysajan. Löydät toiminnon ohjelmasivulta kilpi-ikonin kohdalta:
  • Voit päättää, haluatko pidentää koko sarjan vai yksittäisen jakson säilytysaikaa. Jos valitset koko sarjan, sekä jo tallennetut että myöhemmin tallennettavat jaksot saavat pidennetyn tallennusajan.
    • Jos kytket pidennetyn säilytysajan pois, tulevat jaksot tallentuvat normaalilla säilytysajalla (90 vrk), mutta jo tehdyissä tallennuksissa pidempi säilytysaika pysyy.
  • Näet ohjelmasivulta, jos ohjelman tallenne on valittu säilytettäväksi pidempään.
  • Pidennetyn säilytysajan tallenteet näkyvät Tallennukset-osiossa omassa kategoriassaan.
  • Tallenteen pidennettyä säilytysaikaa ei voi lyhentää takaisin normaaliin, mutta voit poistaa tallenteen kokonaan tehdäksesi tilaa uusille pidennetyn säilytysajan tallenteille.

Millä laitteilla voin käyttää Tallennuspalvelua?

Tallennuspalvelua voi käyttää kaikilla laitteilla, joilla Telia Play -palvelukin toimii.

Tarkista Telia Playn laitevaatimukset

Tallennuspalvelun käyttöön tarvitset myös Telia Play -käyttäjätunnuksen:

Voinko tallentaa ja katsoa tallenteita eri laitteilla?

Voit käyttää Tallennuspalvelua joustavasti eri laitteiden välillä, kun olet kirjautuneena Telia Play -palveluun samalla Telia Play -tunnuksella. Voit esimerkiksi asettaa tallennuksen sovelluksella ja katsoa sen myöhemmin boksilta TV-ruudun kautta. Tallennuspalvelun tallenteita voit katsoa samaan aikaan kahdella eri mobiililaitteella sekä yhdellä digiboksilla.

Kauanko tallenteet säilyvät?

Tallenteet säilyvät 90 vuorokautta, jonka jälkeen ne poistuvat automaattisesti. Jos valitset pidennetyn säilytysajan, tallenne säilyy 12 kuukautta.

Miksi kaikkia ohjelmia ei voi tallentaa?

Sopimus- ja tekijänoikeussyistä kaikkia ohjelmia ei ole mahdollista tallentaa. Sisällön omistajalla on oikeus kieltää ohjelman tallentaminen verkkoon.

Millä digiboksimalleilla Tallennuspalvelu toimii?

Tallennuspalvelu toimii kaikilla digiboksimalleillamme.

Miten asetan jatkuvan tallennuksen?

Voit sarjaa tallentaessa valita, tallennetaanko yksi jakso vai kaikki sarjan jaksot.

Mitä jos olen tilannut useamman tallennuspalvelun eri digibokseille?

Tallennukset ovat käyttäjätunnuskohtaisia, eli ne tarvitsee asettaa jokaiselle tunnukselle erikseen. Jos käytössäsi on useampi käyttäjätunnus, aseta niistä jokaiselle haluamasi tallennukset. Jos käytät samaa tunnusta useammalla digiboksilla, riittää kun asetat tallennukset vain kerran.

Voinko katsoa tallenteita Chromecastilla tai Apple TV:llä?

Tallenteita voi katsoa Chromecastilla sekä Apple TV:llä peilaamalla lähetys TV-ruudulle tai Apple TV:ssä suoraan Telia Play -sovelluksen avulla.

Onko kaapelikortille saatavilla Tallennuspalvelua?

Tallennuspalvelu ei ole saatavilla kaapelikortille, mutta voit tilata sen Telia Play -sovellukseen Minun Teliasta tai asiakaspalvelustamme.

Voiko tallennetun ohjelman katselun estää lapsilta?

Yksittäisiä tallenteita ei voi estää, mutta voit luoda lapsen profiilin, jonka käyttäjä ei näe tallenteita ollenkaan.

Lue lisää lapsilukosta

Voit irtisanoa Tallennuspalvelun Minun Teliassa.

Kirjaudu sisään

  1. Etsi "Telia Play katselutavat" -otsikon alta Telia Play -palvelusi ja paina sen kohdalla olevaa "Hallinnoi tilausta" -painiketta.
  2. Valitse "Tallennuspalvelu" ja poista palvelu käytöstä.

Voit aina olla myös yhteydessä asiakaspalveluumme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Lisää samasta aiheesta

Digiboksin usein kysytyt kysymykset

Telia Play -sovelluksen ja teliaplay.fi:n käyttö

Unohtunut Telia Play -käyttäjätunnus tai -salasana

Telia Play -boksin ongelmatilanteet

Telia Play -sovelluksen ongelmatilanteet

Telia Playn PIN-koodit ostoille ja sisällöille

Telia Play -virhekoodit

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tervetuloa keskustelemaan kanssamme Facebookissa ja X:ssä. Autamme sinua mielellämme yleisluontoisissa kysymyksissä.
 

Huomaathan, että emme käsittele somessa asiakastietoja tai vastaanota Facebookissa yksityisviestejä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

Vastaamme kommentteihin ma–pe 8–20 ja la–su sekä arkipyhinä 10–18.