Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Ratkaisuja Valokuidun ongelmatilanteisiin

Eikö valokuituyhteys toimi kunnolla? Täältä löydät ohjeita ja vinkkejä vianetsintään. Jos vika ei löydy näiden ohjeiden avulla, soita asiakaspalveluumme.

Yhteys kotiin Valokuitu -liittymän kytkentä vaihtelee hieman asuntoyhtiön sisäverkosta riippuen.

  • Asunnossa saattaa olla vain datarasia seinässä, jolloin tietokone kytketään suoraan verkkokaapelilla siihen.
  • Asunnossa saattaa myös olla erillinen huoneistojakamo, josta tarvitsee tehdä ensin kytkentä. Huoneistojakamo sijaitsee useimmiten eteisessä tai vaatekomerossa.

Valokuitu / ADSL / VDSL

Lue lisää Yhteys kotiin ADSL:n ongelmatilanteista

Valokuitu / Ethernet

Ethernet -tekniikalla toteutetut valokuituyhteydet vaatii pääsääntöisesti  4 -parisen Ethernet-kaapelin toimiakseen reitittimen kanssa.

Jos laitteesi (reititin, tietokone yms.) ei saa yhteyttä verkkoon tai yhteys pätkii tai hidastelee, tarkista että datarasiasta laitteeseen tuleva kaapeli sisältää 8 johdinta kummassakin päässä.

Johtimet näet johdon pään läpi kuten kuvissa. Alempi kuva on yhteyden kanssa yhteensopivasta kaapelista. Myös huoneistojakamon kytkennät tulee tehdä 4-parisella Ethernet-kaapelilla.

2-parinen Ethernet-kaapeli. Voi aiheuttaa yhteyden toimimattomuuden, hidastelun ja pätkimisen.

4-parinen Ethernet-kaapeli. Yhteys toimii normaalisti.

Jos kaapelin vaihdosta huolimatta et saa yhteyttä toimimaan, kokeile toiminta vielä laitteellasi suoraan huoneistojakamon data-pistokkeesta 4 -parisella kaapelilla. Jos tämäkään ei auta, ota sen jälkeen yhteyttä häiriöilmoituksiimme, niin tarkistetaan tilanne yhdessä.

Huoneistojakamon kytkeminen

Ethernet-liitynnällä toteutetussa Telia Yhteys kotiin -liittymissä ei tarvita tietokoneessa olevan ethernet-verkkokortin lisäksi muita verkkolaitteita.

Mikäli yhteys halutaan käyttöön useampaan kuin yhteen pistokkeeseen huoneistossa tai yhteyt­tä halutaan käyttää langattomasti, tarvitaan erillinen langattomalla (WLAN) ominaisuudella varustettu ethernet-reititin.

Yhteys avataan huoneistossasi olevaan jakamoon, joka sijaitsee yleensä sähkökaapissa tai sen läheisyydessä.

Jos yhteyttä halutaan käyttää vain yhdestä huoneiston ethernet-pistokkeesta, tehdään huoneistojakamoon seuraavan ku­van mukainen kytkentä.

Ethernet-kaapeli kytketään DATA-pistokkeesta siihen numeroituun pistokkeeseen, joka vastaa sen huoneen pistoketta, jos­sa yhteyttä halutaan käyttää. Voit tämän jälkeen kytkeä huoneen 1.1 pistokkeeseen tietokoneen Ethernet-kaapelilla. Vaih­toehtoisesti voit kytkeä reitittimen huoneen 1.1. pistokkeeseen, jolloin yhteys voidaan jakaa useammalle laitteelle kaapelilla ja/tai langattomasti, mikäli reitittimessä on mahdollisuus langattomaan verkkoon (WLAN).

Mikäli yhteyttä halutaan käyttää useammassa Ethernet-pistokkeessa, voi kytkennän tehdä seuraavasti.

Jakamon DATA-pistokkeesta kytketään Ethernet-kaapeli reitittimen WAN-porttiin. Reitittimen LAN-porteista kytketään ha­luttu määrä kaapeleita niihin jakamon numeroituihin pistokkeisiin. Tässä kytkentävaihtoehdossa reititin asennetaan jakamo­kaappiin tai sen läheisyyteen. Jos reitittimessä on WLAN-ominaisuus, yhteyttä voidaan käyttää myös langattomasti. Jos käytetään erillistä langatonta reititintä, voidaan se kytkeä myös huoneistossa olevaan Ethernet-pistokkeeseen, johon yhteys on jakamokaapista kytkettynä. Reititintä ei kannata kytkeä suoraan  huoneistojakamoon, jos tarkoituksena on käyttää WLAN-yhteyttä.

(A) Yhteytesi on kytketty tähän pistokkeeseen. Merkintänä voi olla DATA, ATK, jakamo, nousu, runko tms.
(B) Jakamosta löytyy numeroituja Ethernet-pistokkeita, joiden numerointi vastaa eri huoneissa olevien pistokkeiden numerointia.
(C) Reitittimen WAN-portti. Internetyhteys kytketään tähän porttiin.
(D) Reitittimen LAN-portit 1-4. LAN-portteihin kytketään sisäverkon laitteet, tietokoneet, konsolit, TV, yms. laitteet, jotka halutaan kytkeä verkkoon kiinteällä kaapeloinnilla.

Huom! Huoneistojakamon merkinnät vaihtelevat. Jos rasioiden tulkinnassa on ongelmaa, ota yhteyttä taloyhtiösi isännöitsijään.

jos Yhteys ei toimi lainkaan

Ethernet-liittymätavalla toteutetuissa liittymissä tarvitaan tietokone, jossa on Ethernet-verkkokortti sekä suoraankytketty Ethernet-kaapeli, joka kytketään datapistorasiaan.

Jos olet ottamassa yhteyttä ensimmäistä kertaa käyttöön, tarkista ensimmäiseksi, onko huoneistossa käytössä huoneistojakamo ja ovatko kytkennät siellä oikein.

Jos yhteys on aiemmin toiminut, käynnistä aivan ensimmäiseksi tietokone (ja mahdolliset muut verkkolaitteet) uudelleen ja tarkista, että Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni. Jos käytössä on muita verkkolaitteita, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.

jos Yhteys pätkii

Pätkivään yhteyteen voi vaikuttaa moni tekijä. Vianselvityksen nopeuttamiseksi varmista ensin omien laitteiden toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Mikäli vikaa ei niistä löydy, selvitä vika seuraavilla ohjeilla.

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pidettyäsi niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen verkkokortin ja seinässä olevan datarasian välillä oleva Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella suoraankytketyllä Ethernet-kaapelilla.
  3. Tarkista selaimen asetukset.
  4. Testaa yhteyttä suoraan huoneistojakamosta. Kts. ohje ylempää.
  5. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella, jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua. Ota yhteyttä vikapalveluumme, kun olet varmistanut omien laitteittesi toimivuuden. Soita paikan päältä liittymän asennusosoitteesta. Silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja tehdä tarvittaessa vikailmoituksen.

Huom! Mikäli liittymästä tehdään vikailmoitus ja vianselvityksen seurauksena asentaja toteaa vian olevan loppukäyttäjän laitteisssa, veloitamme maksullisesta asentajakäynnistä, kts. Hinnastot.

jos Yhteys hidastelee

Jos yhteytesi nopeus tuntuu hidastuneen, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.

Tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Ohjeet löydät artikkelista Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta. Ohjeen manuaaliseen virustarkistukseen Telia Tietoturva -ohjelmalla löydät artikkelista Virustarkistus Telia Tietoturva -ohjelmalla.
  3. Tyhjennä selaimen (Esim. Mozilla Firefox, Chrome, Safari) väliaikaiset tiedostot sekä kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta, mikäli aiemmat toimet eivät ole auttaneet.
  4. Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella suoraankytketyllä Ethernet-kaapelilla. Jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua ja nopeus pysyy edelleen alhaisena, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Soita asiakaspalveluun liittymän asennusosoitteesta, silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja tehdä tarvittaessa vikailmoituksen.

Telia Avustaja on nopein ja näppärin apu silloin, kun sinulla on laajakaistaongelmia. Avustaja tarkistaa automaattisesti verkkoyhteyden sekä selaimen ja sähköpostin perusasetukset. Koneelle ladattuna Avustaja pelastaa myös silloin, kun internetyhteys ei toimi.

Lataa Avustaja koneellesi maksutta