Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Ratkaisuja Valokuidun ongelmatilanteisiin

Valokuituyhteyden ongelmatilanteissa tarkistathan tämän ohjeen kohdat. Ohjeita on pätkivään, hidastelevaan ja toimimattoman yhteyden selvitykseen.

Tarkista aina aluksi ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta.

Ohjeiden tarkoitus on rajata häiriön syytä ja auttaa ratkaisemaan tilanne. Jos ohjeiden perusteella ongelma jää kytkentöihin tai oman laitteen käyttöön, Telia Helppi auttaa missä tahansa kytkentään tai omiin laitteisiin liittyvissä ongelmissa henkilökohtaisesti.

Telia Helpin palvelunumero on 0600 10 100 (2,25€/min+mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8-20 ja arkilauantaisin klo 9-16:30. Voit myös tilata asentajan kotiin, joka kytkee kerralla kaikki laitteet yhteyksiin ja toimintaan. 

Tilaa asennus

Tarkista kytkennät

Yhteys kotiin Valokuitu -liittymän kytkentä vaihtelee hieman asuntoyhtiön sisäverkosta riippuen.

  • Asunnossa saattaa olla vain yksi datarasia seinässä, jolloin tietokoneen tai reitittimen voi kytkeä suoraan verkkokaapelilla siihen.
  • Asunnossa saattaa myös olla erillinen huoneistojakamo, josta tarvitsee tehdä ensin kytkentä. Huoneistojakamo sijaitsee useimmiten eteisen  sähkökaapissa tai joskus myös vaatekomerossa.
  • VDSL2-tekniikassa sisäverkko voi olla toteutettu puhelinverkon avulla, joten yhteys voi taloyhtiön ratkaisusta riippuen tulla puhelinrasiasta tai huoneistojakamosta. Käytä tällöin kytkentään DSL-kaapelia, joka on toimitettu laitteen mukana.

Jos olet epävarma, mikä liittymätapa sinulla on käytössäsi, tarkistat sen helpoimmin tilausvahvistuksestasi. Asuntosi pistokkeista ja huonejakamosta saat tarkemmin apua myös vuokranantajalta.

Valokuitu ADSL/VDSL (puhelinpistoke)

Lue lisää Yhteys kotiin ADSL/VDSL:n ongelmatilanteista

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkista laitteesi sopivuus tekniikalle. Laitteen tulee VDSL kohteessa tukea VDSL -tekniikkaa. Meiltä liittymätilauksen yhteydessä toimitettu laite on aina yhteensopiva asuntoosi tilatun yhteyden kanssa.

Valokuitu Ethernet

Ethernet -tekniikalla toteutetut valokuituyhteydet vaatii pääsääntöisesti  4 -parisen Ethernet-kaapelin toimiakseen reitittimen kanssa.

Jos laitteesi (reititin, tietokone yms.) ei saa yhteyttä verkkoon tai yhteys pätkii tai hidastelee, tarkista että datarasiasta laitteeseen tuleva kaapeli sisältää 8 johdinta kummassakin päässä.

Johtimet näet johdon pään läpi kuten kuvissa. Alempi kuva on yhteyden kanssa yhteensopivasta kaapelista. Myös huoneistojakamon kytkennät tulee tehdä 4-parisella Ethernet-kaapelilla.

2-parinen Ethernet-kaapeli. Voi aiheuttaa yhteyden toimimattomuuden, hidastelun ja pätkimisen.

4-parinen Ethernet-kaapeli. Yhteys toimii normaalisti.

jos Yhteys ei toimi lainkaan

Ethernet-liittymätavalla toteutetuissa liittymissä tarvitaan tietokone, jossa on Ethernet-verkkokortti sekä suoraankytketty Ethernet-kaapeli, joka kytketään datapistorasiaan.

Jos olet ottamassa yhteyttä ensimmäistä kertaa käyttöön / yhteys ei ole koskaan toiminut, tarkista ensimmäiseksi onko huoneistossa käytössä huoneistojakamo ja ovatko kytkennät siellä oikein.

Jos yhteys on aiemmin toiminut, käynnistä aivan ensimmäiseksi tietokone (ja mahdolliset muut verkkolaitteet) uudelleen ja tarkista, että Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni. Johtojen irti käyttäminen modeemista voi myös auttaa. Jos käytössä on muita verkkolaitteita, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita. Tarkista myös häiriötiedotteet.

jos Yhteys pätkii

Pätkivään yhteyteen voi vaikuttaa moni tekijä. Vianselvityksen nopeuttamiseksi varmista ensin omien laitteiden toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Mikäli vikaa ei niistä löydy, selvitä vika seuraavilla ohjeilla.

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pidettyäsi niitä noin puoli minuuttia virtajohto irroitettuna. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen verkkokortin ja seinässä olevan datarasian välillä oleva Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella suoraankytketyllä Ethernet-kaapelilla.
  3. Testaa yhteyttä toisella selaimella.
  4. Testaa yhteyttä suoraan huoneistojakamosta. Kts. ohje ylempää.
  5. Palauta reitittimelle tehdasasetukset. Huomioi, että tämä poistaa kaikki modeemille vaihdetut asetukset, esim. langattoman verkon nimen. Verkon nimeksi tulee se, mikä on laitteen takana/pohjassa olevasssa tarrassa ilmoitettu.
  6. Kirjaa häiriöilmoitus liittymän hallinnasta omilla sivuilla tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme chat:ssa tai puhelimitse.

jos Yhteys hidastelee

Jos yhteytesi nopeus tuntuu hidastuneen, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.

Tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Ohjeet löydät artikkelista Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta. Oiva ohjelma virusten tarkastukseen ja aktiiviseen suojaukseen on Telian Turvapaketti. Jos sinulla on jo turvapaketti tilattuna ja käytössä, avaa Turvapaketti ohjelma ja paina etusivulla olevaa "Virustarkastus" painiketta.
  3. Tyhjennä selaimen (Esim. Mozilla Firefox, Chrome, Safari) väliaikaiset tiedostot sekä kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta, mikäli aiemmat toimet eivät ole auttaneet.
  4. Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella suoraankytketyllä Ethernet-kaapelilla.

Ongelma jatkuu testauksista huolimatta

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus. Olemme yhteydessä sinuun, jos liittymälle on tarpeen tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  • Kirjaudu telia.fi sivuille
  • Avaa laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee
  • Valitse "Hallinnoi liittymääsi” otsikon alta ”Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö"

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai avaamalla chat keskustelu.

Asiakaspalvelun yhteystiedot >