Telia Smart Control -sovelluksen ohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tällä ohjeella neuvomme pääasiat Telia Smart Control -sovelluksen käytöstä. Maksuton Telia Smart Control -sovellus auttaa sinua kodin nettiyhteyden hallinnassa:

  • Kun käytössäsi on Telia Smart -reititin, voit käyttää sovellusta kotisi wifi-verkon ja siihen liitettyjen laitteiden hallintaan. Sovellus toimii pilvipalvelun kautta, joten voit käyttää sitä myös silloin, kun et ole kotona.
  • Voit optimoida Smart Wifi -laajentimilla tai useammalla Telia Smart -reitittimellä luodun kattavamman wifi-verkon toimintaa sovelluksen avulla.
  • Ota Telia Yhteys kotiin 5G helposti käyttöön sovelluksen avulla. 
  1. Lataa sovellus puhelimesi sovelluskaupasta:

    Lataa sovellus (Android 5.0 ja uudemmat) 
    Lataa sovellus (iOS 11 ja uudemmat)
  2. Avaa sovellus. Voit katsoa esittelyn tai ohittaa sen.
  3. Valitse maaksi Suomi ja paina sitten "Kirjaudu"-painiketta.
  4. Kirjaudu sovellukseen pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.
  5. Tutustu tietosuojaselosteeseen ja käyttöehtoihin ja hyväksy ne edetäksesi. Paina sitten "Jatka"-painikkeesta.
  6. Kirjoita profiilillesi haluamasi nimi ja paina "Tallenna"-painikkeesta.
  7. Sovelluksen etusivu aukeaa. Voit aloittaa haluamiesi laitteiden asennuksen painamalla "Asenna Telian laitteita" -painikkeesta. Seuraa sitten ruudulla näkyviä ohjeita.

 

  1. Henkilö-ikoni – Tästä voit vaihtaa hallinnoitavaa kotiverkkoa, jos sinulla on Smart-reitittimiä useassa eri osoitteessa. Voit myös muokata kodin nimeä ja lisätä käyttäjiä. Käyttäjälle voi määrittää vain katseluoikeudet tai lähes täydet muutosoikeudet.
  2. Plus-ikoni – Tästä pääset lisäämään kotiverkkoosi 5G-ulkoyksikön, tai Telia Smart -reitittimen tai -laajentimen. Asennuspolku opastaa sinut eteen päin.
  3. Verkon yleiskuvaus – Kertoo kotiverkon yhteyden laadun. Tästä voit helposti myös jakaa kotiverkon uuden laitteen käyttöön.
  4. Tukikeskus – Täältä löydät usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen, ohjeet vianetsintään, verkon laatuun liittyvät hälytykset sekä yhteystietomme.
  5. Kodin tietoturvavahti – Telia F1X ja Telia F2 -reitittimiin kuuluu Kodin tietoturvavahti. Sen käyttöönotto, asetusten muokkaus sekä havaittujen ja torjuttujen uhkien tarkastelu tapahtuu tästä.
  6. Lapsilukko – Voit luoda profiileja tietyille laitteille ja määrittää mihin kellonaikaan yhteys on käytettävissä niillä.
  7. Koti – Sovelluksen päänäkymä (eli näkymä, jota tässä esitellään).
  8. Verkko – Hallinnoi kotiverkkoon yhdistettyjä laitteita.
  9. Asetukset – Tästä pääset muokkaamaan mm. wifi-verkon nimeä ja salasanaa sekä luomaan vierasverkon.

Jos olet hankkinut kotiisi Yhteys Kotiin kiinteä 5G -yhteyden, voit tehdä sen käyttöönoton Smart Control -sovelluksen avulla. Sovellus auttaa sinua suuntaamaan ulkoyksikön niin, että saat parhaan mahdollisen yhteyden.

  1. Avaa Smart Control -sovellus paina sen pääsivulla (Koti) olevaa "Asenna Smart Wifi" -painiketta.
  2. "Mitä haluat asentaa?" -kohdassa valitse "5G-ulkoyksikkö". Tutustu ruudulla kerrottuun asennusprosessiin ja paina "Aloita"-painikkeesta.
  3. Valitse "Lue QR-koodi" lukeaksesi puhelimen kameralla QR-koodin ulkoyksikössä olevasta tarrasta, jolloin sovellus tunnistaa ulkoyksikön. Vaihtoehtoisesti voit syöttää ulkoyksikön tiedot käsin. Kun sovellus ilmoittaa 5G-ulkoyksikön löytyneeksi, paina "Jatka".
  4. Käytä halutessasi sovelluksen kompassitoimintoa, jonka avulla valitset parhaan ilmansuunnan ulkoyksikölle.
  5. Testaa yhteys sovelluksessa näkyvän ohjeen mukaan.
  6. "Yhdistä Bluetoothilla" -kohdassa näkyy QR-koodin perusteella esitäytetty kuusinumeroinen koodi. Voit painaa suoraan "Jatka"-painikkeesta.
  7. Kun yhteys on testattu ja todettu hyväksi, paina "Jatka" siirtyäksesi seuraavaan vaiheeseen.
  8. Valitse miten haluat kiinnittää ulkoyksikön; asennus ikkunaan vai seinään? Paina sitten "Jatka", jolloin saat näkyviin valitsemasi asennustavan ohjeet.
  9. Kun ulkoyksikkö on valmis, jatka sisätiloihin reitittimen käyttöönottoon sovelluksen ohjeiden mukaan.

Kun painat sovelluksen päänäkymässä Verkko-kohdasta, pääset tarkastelemaan kaikkia kotiverkkoosi kuuluvia laitteita. Painamalla kyseisen laitteen kohdalta saat siitä lisätietoa. Verkko-näkymä on jaettu kolmeen välilehteen:

  • Laitteet: Tästä näet kaikki kotiverkkoosi parhaillaan tai aiemmin yhdistetyt laitteet, kuten tietokoneet, puhelimet ja kodin älylaitteet.

  • Tukiasemat: Tästä näet kotiverkkosi Telia-laitteet, eli mahdollisen 5G-ulkoyksikön, Telia Smart -reitittimet tai laajentimet. Painamalla kyseisen laitteen kohdalta, voit katsoa laitteen tilaa tarkemmin.

  • Kartta: Tässä näet asennetut reitittimet ja laajentimet. Painamalla kyseisen laitteen kohdalta, näet siihen yhdistetyt laitteet.

Kun painat sovelluksen päänäkymässä Asetukset-kohdasta, pääset helposti muokkaamaan kotiverkon asetuksia, lisäämään laitteita, luomaan erillisen wifi-vierasverkon ja hallitsemaan verkkoon liitettyjen laitteiden laitekohtaisia ajastuksia.

Wifi-asetukset
  • Painamalla Kotiverkko-otsikon alla olevasta laatikosta, pääset muokkaamaan kotiverkon nimeä ja salasanaa. Suosittelemme vaihtamaan oletussalasanan tilalle itse keksimäsi salasanan.
  • Muut verkot -osiosta voit luoda vierasverkon ja sille haluamasi nimen ja salasanan.
  • Voit luoda myös erillisen IoT-verkon. Monet kodin älylaitteet toimivat vain 2,4 GHz taajuudella, joten erillisellä IoT-verkolla luot niille optimoidun yhteyden haittaamatta muita laitteita, joka pystyvät hyödyntämään sekä 2,4 GHz että 5 GHz taajuuksia.
  • Ominaisuudet-otsikon alta "Jaa kotiverkko" -kohdasta painamalla voit jakaa helposti kotiverkon uudelle laitteelle QR-koodin avulla tai katsoa kotiverkon nimen ja salasanan.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Lisää samasta aiheesta

AirTies Air4930 -laajentimien käyttöohje (Telia Smart Wifi)

Telia Smart F2 -reitittimen käyttöohje (Telia F2 AR6445G)

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tervetuloa keskustelemaan kanssamme Facebookissa ja X:ssä. Autamme sinua mielellämme yleisluontoisissa kysymyksissä.
 

Huomaathan, että emme käsittele somessa asiakastietoja tai vastaanota Facebookissa yksityisviestejä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

Vastaamme kommentteihin ma–pe 8–20 ja la–su sekä arkipyhinä 10–18.