Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Ratkaisuja ongelmatilanteisiin

Mikäli yhteys ei lähde toimimaan kytkettyäsi modeemin, toimi ensin allaolevan olevan pikaohjeen mukaan.

Yhteyden korjaamisen pikaohje

  1. Irroita sekä virta- että puhelinjohdot modeemista noin puoleksi minuutiksi.
  2. Kytke johdot tämän jälkeen takaisin kiinni modeemiin.
  3. Kytke virta takaisin modeemiin.
  4. Testaa toimiiko yhteys.

Jos tämänkään jälkeen yhteys ei lähde toimimaan, tarkista onko modeemilla valojen mukaan yhteys keskukselle. Ongelman syy ja jatkoselvitystoimet riippuvat siitä.

Telia Avustaja tarkistaa ja korjaa automaattisesti verkkoyhteyden, laajakaistamodeemin ja sähköpostin asetukset.

Lataa Telia Avustaja ilmaiseksi

ADSL-valo ei pala

Mikäli modeemin yhteysvalo (DSL- ADSL- tai Broadband-valo) ei pala kiinteästi (jatkuvasti), tarkoittaa se useimmissa modeemeissa sitä, ettei yhteys modeemin ja verkon välillä toimi. Tämä voi johtua joko modeemista, puhelinjohdoista tai verkosta. Vianselvityksen nopeuttamiseksi on ensin varmistettava ovatko omat laitteet kunnossa ja oikein kytketty. Mikäli vikaa ei niistä löydy, ongelma on verkon puolella.

Tarkista ainakin seuraavat asiat:

  1. Millaisia valoja modeemissa palaa? Jos modeemissa ei pala mitään valoja, vaikka modeemin sähköjohto on kiinni ja virrat ovat päällä, niin modeemi on erittäin todennäköisesti rikki. Testaa yhteyden toimivuutta toisella modeemilla.
  2. Tarkista oman modeemisi merkkivalojen toiminta modeemisi käyttöoppaasta. Jos modeemin valot palavat muuten normaalisti, mutta yhteysvalo eli tavallisimmin ADSL- tai DSL-valo on joko pimeä tai vilkuttaa rauhallisesti, niin tarkista modeemin kytkennät. Ota modeemista sekä puhelin- että virtajohto irti puoleksi minuutiksi. Varmista, että puhelinjohto on molemmista päistä kunnolla kiinni.
  3. Varmista modeemin toimivuus, jos modeemin ADSL- tai DSL-valo ei ala palaa kiinteästi. Modeemin toimivuuden voi varmistaa kahdella tavalla. Suositeltavampi tapa on testata liittymässä toista, varmasti toimivaa modeemia. Toinen mahdollisuus on testata oma modeemisi jossain toisessa toimivasssa liittymässä.
  4. Jos käytössä on lankapuhelinliittymä ja ADSL-modeemilla ei ole erillistä rasiaa, irrota kaikki muut samaan linjaan kytketyt laitteet mukaan lukien häiriönestosuodatin.
  5. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla ja tarvittaessa myös toisesta pistorasiasta, jos käytössä on useampia puhelinpistorasioita. ADSL-modeemin kanssa suositellaan käytettäväksi noin 2 metriä pitkää johtoa. Modeemin ei tarvitse olla kytkettynä tietokoneeseen testauksen aikana. Testaukseen riittää, että modeemi saa sähköä ja puhelinjohto on kytketty. Vika on puhelinjohdoissa, jos modeemin mukaan yhteys on tämän jälkeen kunnossa.
  6. Jos käytössäsi on 10 tai 24 Mbit/s liittymänopeus, varmista että modeemisi tukee nopeuden vaatimaa ADSL2+-standardia.
  7. Varmista, että modeemissasi on uusin ohjelmistoversio. Mikäli modeemiin on tarjolla ohjelmistopäivitys, asenna se.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, kun olet varmistanut omien laitteiden toimivuuden. Soita paikan päältä liittymän asennusosoitteesta. Silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja tehdä tarvittaessa vikailmoituksen. Voit tehdä häiriöilmoituksen myös kirjautumalla Teliaan.

Tee häiriöilmoitus

Huom! Mikäli liittymästä tehdään vikailmoitus ja vianselvityksen myötä asentaja toteaa vian jäävän loppukäyttäjän laitteisiin, veloitamme maksullisesta asentajakäynnistä.

ADSL-valo palaa, mutta yhteys ei toimi

Mikäli modeemin yhteysvalo (ADSL/DSL/Broadband-valo) palaa kiinteästi, tarkoittaa se useimmissa modeemeissa, että modeemi saa yhteyden keskukselle. Mikäli yhteys ei kuitenkaan toimi, todennäköisimmät syyt ovat:

  • Modeemissa on väärät asetukset, kts. Telian verkon asetukset.
  • Modeemin ja tietokoneen välinen yhteys ei toimi.
  • Tietokoneen verkkoasetukset ovat väärät.

Jos ongelma ei ratkennut, tarkista seuraavat asiat:

  1. Varmista, ettei palomuurin asetukset estä internet-selaimen pääsyä internetiin. Katso myös lisätiedot Telia Turvapaketin käyttäjille.
  2. Ellei ongelma ratkennut, tarkista seuraavaksi että yhteys tietokoneen ja modeemin välillä on kunnossa. Modeemissa pitää palaa tästä ilmoittava valo. Valon vieressä lukee esimerkiksi LAN tai Ethernet. Mikäli tietokone ilmoittaa, että verkkokaapelia ei ole kytketty, on ongelma aina tietokoneen ja modeemin välisessä yhteydessä. Verkkokaapeli saattaa olla irti toisesta päästä tai siinä on kontaktihäiriö.
  3. Seuraavaksi käynnistä modeemi uudelleen irroittamalla sekä virta- että puhelinjohdot noin puoleksi minuutiksi ja kytkemällä ne sen jälkeen takaisin kiinni. Käynnistä modeemi uudelleen, jos modeemissa on erillinen virtapainike.
  4. Jos käytössä on muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä puoli minuuttia virratta. Ellei yhteys lähde tämän jälkeen toimimaan, kytke tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla.
  5. Mikäli aiemmat toimet eivät ole auttaneet, mutta modeemin yhteysvalo edelleenkin ilmoittaa yhteyden modeemin ja keskuksen välillä olevan kunnossa, ovat modeemin asetukset todennäköisesti pielessä. Tämä on todennäköisin syy, mikäli modeemi on ollut aiemmin käytössä toisen operaattorin liittymässä. Seuraavana ovat kolme asiaa, joita testata:
    • Testaaminen toisella modeemilla, jossa on varmasti Telian asetukset.
    • Modeemin asetusten tarkistaminen. Lähes kaikkiin modeemeihin on mahdollista syöttää oikeat asetukset käsin. Tämä vaatii sen, että modeemi on kytketty verkkokaapelilla tietokoneeseen. Noudata asetusten määrittämisessä modeeminvalmistajan ohjeita, löydät ne joko modeemin ohjekirjasta tai laitevalmistajan internetsivuilta, mikäli pääset jossain toisaalla nettiin. Katso Telian verkon asetukset.
    • Modeemin asetusten nollaus. Osa modeemeista osaa hakea automaattisesti verkon asetukset, kun modeemi on palautettu tehdasasetuksille. Resetointi toteutetaan eri tavoin modeemista riippuen, varmista oikea tapa modeemisi ohjekirjasta.
      Huom! Resetointi nollaa modeemista kaikki siihen syötetyt asetukset, kuten mahdolliset WLAN-verkon suojausasetukset. Älä resetoi modeemia, jos modeemissa on WLAN käytössä, etkä osaa määritellä uusia suojausasetuksia.
  6. Varmista, että modeemissasi on uusin ohjelmistoversio. Jos modeemiin on tarjolla ohjelmistopäivitys, asenna se.

Modeemien konfigurointi ei kuulu ilmaisen tuen piiriin, mutta siihen voimme tarjota lisäpalveluna maksullista Telia Helppi-tukipalvelua.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, kun olet varmistanut omien laitteiden toimivuuden. Soita paikan päältä liittymän asennusosoitteesta. Silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja tehdä tarvittaessa vikailmoituksen. Voit tehdä häiriöilmoituksen myös kirjautumalla Teliaan.

Tee häiriöilmoitus

ADSL-yhteys pätkii

ADSL-yhteyden pätkimiseen (katkonaiseen toimintaan) on kaksi pääsyytä: yhteys modeemista keskukseen ja yhteys modeemista tietokoneeseen. Vianselvityksen nopeuttamiseksi on ensin selvitettävä kummasta pätkiminen johtuu. Ensiksi on varmistettava omien laitteiden toimivuus. Mikäli vikaa ei niistä löydy, ongelma on verkossa. Seuraa alla olevia ohjeita pätkivän yhteyden syyn selvittämiseksi.

Useimmissa ADSL-modeemeissa on yhteysvalo (DSL- tai ADSL-valo), joka kertoo yhteydestä modeemin ja keskuksen välillä. Yleisimmin yhteysvalo palaa kiinteästi tai värisee hieman, kun modeemi on yhteydessä keskukseen. Yhteysvalon hidas vilkkuminen tai sammuminen kokonaan tarkoittaa sitä, että modeemin ja keskuksen välinen yhteys katkeaa jostain syystä.

Tarkkaile modeemin valojen käyttäytymistä, kun yhteys katkeaa. Varmista modeemisi valojen oikea toiminta modeemisi ohjekirjasta.

ADSL-yhteys keskukselle katkeaa

Jokin aiheuttaa liikaa häiriöitä puhelinlinjalla, jos yhteys modeemin ja keskuksen välillä katkeilee. Modeemi ei pysty pitämään yhteyttä ylhäällä.

  1. Käynnistä ADSL-modeemi uudelleen. Irrota modeemista puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että modeemi käynnistyy normaalisti. Mikäli käytössäsi on ADSL-modeemin lisäksi jokin muukin verkkolaite, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytössä on puhelinjatkojohto(ja), vaihda ne yhteen lyhyeen, enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
  3. Irroita kaikki muut laitteet linjasta, jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-modeemin lisäksi muita laitteita, kuten esim. lankapuhelin tai faksi. Mikäli jokin laite aiheuttaa häiriötä linjaan, vaikuttaa tämä yleensä ensimmäisenä ADSL-yhteyteen. Lisätietoa löydät artikkelista häiriönestosuodatin.
  4. Testaa yhteyttä toisesta pistorasiasta, jos käytössä on useampia puhelinpistorasioita. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut ovat lisäpistorasioita. Pääpistorasia sijaitsee yleensä eteisestä ja siitä voi saada paremmin yhteyden, mikäli välijohdot seinien sisällä ovat huonot. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
  5. Testaa yhteyttä toisella modeemilla, jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua. Varmista ADSL-modeemin asetukset, jos lainaat modeemin naapurilta tai tuttavalta ja heillä ei ole käytössä Telian laajakaistaliittymää.
  6. Alle 8 Mbit/s liittymillä kannattaa tarkistaa modeemin käyttämä kättelyprotokolla ja kokeilla sen vaihtamista g.dmt:ksi. Kaikki modeemit eivät saa pidettyä yhteyttä ylhäällä normaalisti käytössä olevalla ANSI T1.413 -protokollalla. Varmista modeemin ohjekirjasta tai valmistajan kotisivuilta ohjeet asetuksen vaihtamiseen. Modeemin ohjelmistoversion päivittäminen saattaa myös auttaa ongelmaan, mikäli tarjolla on uudempi versio. Modeemien asetusten konfigurointi ei kuulu vikapalvelun tukeen. Mikäli tarvitset apua asiassa, voimme tarjota maksullista Telia Helppi-tukipalvelua.

Kun olet varmistanut, että vika ei jää omiin laitteisiisi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Soita vain ollessasi paikan päällä liittymän asennusosoitteessa. Silloin voimme tarkistaa linjan tilanteen ja tehdä tarvittaessa vikailmoituksen.

Huom! Mikäli liittymästä tehdään vikailmoitus ja vianselvityksen myötä asentaja toteaa vian jäävän loppukäyttäjän laitteisiin, veloitamme maksullisesta asentajakäynnistä.

ADSL-yhteys keskukselle säilyy

Mikäli yhteys pätkii tietokoneella, mutta modeemin yhteys keskukselle säilyy (eli modeemin ADSL- tai DSL-valo palaa kiinteästi), on ongelma erittäin todennäköisesti tietokoneella tai modeemissa.

  1. Käynnistä ADSL-modeemi uudelleen. Irrota modeemista puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että modeemi käynnistyy normaalisti. Mikäli käytössäsi on ADSL-modeemin lisäksi jokin muukin verkkolaite, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Mikäli käytössäsi on ADSL-modeemin lisäksi jokin muukin verkkolaite, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, poista ne käytöstä ja kytke tietokone suoraan Ethernet-kaapelilla modeemiin ja kokeile nyt yhteyden toimivuutta.
  3. Tarkista selaimen asetukset.
  4. Modeemin konfigurointi siltaavaan tilaan (jos modeemi on reitittävänä) tai modeemin ohjelmiston päivittäminen uusimpaan versioon saattaa myös auttaa pätkimisongelmiin. Varmista modeemin ohjekirjasta tai valmistajan kotisivuilta ohjeet asetuksen vaihtamiseen. Modeemien asetusten konfigurointi ei kuulu vikapalvelun tukeen. Mikäli tarvitset apua asiassa, voimme tarjota maksullista Telia Helppi-tukipalvelua.

ADSL-yhteys hidastelee

Alla on ohje vianselvitykseen, jos laajakaistayhteytesi tuntuu hidastuneen.

Pystyt tarkistamaan liittymäsi nopeuden nopeustesteillä, ohjeet löydät artikkelista Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos liittymä toimii selvästi alhaisemmalla nopeudella kuin pitäisi. Testaa nopeus uudestaan jokaisen vianselvitysvaiheen jälkeen nähdäksesi toimenpiteiden vaikutuksen.

  1. Käynnistä ADSL-modeemi ja tietokone uudelleen. Jos käytössä on muita verkkolaitteita, kuten esim. kytkin tai WLAN-tukiasema, käynnistä myös nämä laitteet uudelleen.
  2. Testaa yhteyttä kytkemällä tietokone Ethernet-kaapelilla ADSL-modeemiin, jos käytössäsi on muita verkkolaitteita.
  3. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla, varsinkin jos modeemi on kytketty puhelinlinjaan jatkojohdolla. Huonolaatuinen tai liian pitkä puhelinjohto modeemin ja puhelinpistokkeen välissä aiheuttaa usein linjan hidastelua.
  4. Irroita kaikki muut laitteet linjasta, jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-modeemin lisäksi muita laitteita, kuten esim. lankapuhelin tai faksi. Mikäli jokin laite aiheuttaa häiriötä linjaan, vaikuttaa tämä yleensä ensimmäisenä ADSL-yhteyteen. Varmista yhteyden toimivuus irroittamalla kaikki muut laitteet linjasta. Lisätietoa löydät artikkelista häiriönestosuodatin.
  5. Varmista, etteivät haittaohjelmat hidasta yhteyttäsi, tarkistamalla tietokone virusten varalta. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Ohjeen manuaaliseen virustarkistukseen Telia Tietoturva -ohjelmalla löydät artikkelista Virustarkistus Telia Tietoturva -ohjelmalla.
  6. Tyhjennä internetselaimen (Esim. Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera) väliaikaiset tiedostot sekä kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta, mikäli aiemmat toimet eivät ole auttaneet.
  7. Mikäli käytössäsi on yli 8 Mbit/s liittymä, mutta käytössä oleva nopeus on korkeintaan 8 Mbit/s, varmista että modeemisi tukee ADSL2+-modulaatiota ja että se on myös modeemin asetuksissa käytössä. Vanhemmat standardit G.dmt ja Ansi T1.413 mahdollistavat vain 8 Mbit/s siirtonopeuden, kun taas ADSL2+ tukee 24 Mbit/s nopeutta.
  8. Testaa yhteyttä toisella modeemilla, mikäli aiemmat toimet eivät ole auttaneet ja nopeus pysyy edelleen alhaisena. Varmista ADSL-modeemin asetukset, jos lainaat modeemin naapurilta tai tuttavalta ja heillä ei ole käytössään Telian laajakaistaliittymää. Kun olet varmistanut, että vika ei ole omissa laitteissasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Soita vain ollessasi paikan päällä liittymän asennusosoitteessa. Silloin voimme tarkistaa linjan tilanteen ja tehdä tarvittaessa vikailmoituksen.

Huom! Mikäli liittymästä tehdään vikailmoitus ja vianselvityksen myötä asentaja toteaa vian jäävän loppukäyttäjän laitteisiin, veloitamme maksullisesta asentajakäynnistä.