Mikä on Telia-tunnus ja mitä teen sillä?

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia-tunnuksella pääset kirjautumaan Minun Teliaan ja siellä hallinnoimaan kaikkia omistuksessasi olevia liittymiä ja palveluita. Hoidat asiasi nopeammin ja edullisemmin verkossa, kuin myymälässä tai soittamalla asiakaspalveluumme.

  • Kaikki liittymät ja palvelut löytyvät yhdestä paikasta selkeänä kokonaisuutena
  • Toimii sujuvasti myös älypuhelimilla ja tableteilla
  • Ongelmatilanteissa voit kysyä apua chatista 24/7
  • Viestintäkeskukseen saat tilausvahvistukset, markkinointiviestit sekä tiedotteet

Huom! Jos olet aiemmin Soneran tai Tele Finlandin asiakkaana tunnistautunut verkkopankkitunnuksilla ja luonut käyttäjätunnuksen, se toimii automaattisesti Telia-tunnuksena. Kirjautumalla Minun Teliaan voit hallinnoida omia palveluitasi, kuten ennen Soneran Omilla Sivuilla ja Tele Finlandin Oma Liittymässä.

Telia-tunnuksen luominen

Ainoastaan liittymän henkilöomistaja voi luoda Telia-tunnuksen.

Luo Telia-tunnus

  1. Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksillasi.
  2. Kirjoita haluamasi käyttäjätunnus. Käyttäjätunnuksen tulee alkaa kirjaimella eikä se saa sisältää erikoismerkkejä. Isoilla ja pienillä kirjaimilla on tunnuksessa merkitystä, siis esim. "Matti" on eri asia kuin "matti".
  3. Kirjoita haluamasi salasana. Salasanan tulee olla vähintään 10 merkkiä ja siinä on oltava merkkejä vähintään kolmesta eri kategoriasta: numero, erikoismerkki, pieni kirjain tai iso kirjain.
  4. Valmis! Voit nyt kirjautua sisään Telia-tunnuksella ja näet myös yhdistämäsi liittymän.
Kirjautuminen Telia-tunnuksilla

Näet kaikki liittymäsi ja palvelusi kirjautumalla Minun Teliaan Telia-tunnuksella. Jos olet aiemmin luonut tunnukset verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, sinulla on Telia-tunnukset.

Voit yhdistää yhden matkapuhelin- ja/tai laajakaistaliittymän Telia-tunnukseesi. Sen tehtyäsi pääset käyttämään Telia-tunnuksellasi liittymäkohtaisia palveluita, kuten sähköpostia, MMS-viestien lukemista tai Telia TV -etätallennusten ajastamista.

Ohje liittymän ja Telia-tunnuksen yhdistämiseen

Käyttäjätunnus

Käyttäjätunnus luodaan ensimmäisellä kerralla tunnistautumalla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Katso ohje Telia-tunnuksen luomiseen

Salasana

Salasana valitaan Telia-tunnuksen luonnin yhteydessä. Voit uusia unohtuneen salasanan tunnistautumalla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Katso ohje Telia-tunnuksen salasanan uusimiseen

Unohtuneen salasanan tai käyttäjätunnuksen tilaaminen

Tilaa salasana tai käyttäjätunnus

  1. Klikkaa ylläolevaa linkkiä ja kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse Muokkaa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Voit halutessasi vaihtaa tunnuksen uuteen.
  3. Kirjoita haluamasi salasana. Salasanan tulee olla vähintään 10 merkkiä pitkä ja sisältää merkkejä vähintään kolmesta eri kategoriasta: numero, erikoismerkki, pieni kirjain tai iso kirjain. Salasana ei voi olla sama, kuin aiempi salasana.
  4. Vahvista uusi käyttäjätunnus ja/tai salasana ja kirjaudu palveluun.
Telia-tunnuksen yhdistäminen matkapuhelin- tai laajakaistaliittymään

Voit yhdistää yhden omistuksessasi olevan matkapuhelinliittymän tai/ja laajakaistaliittymän Telia-tunnukseesi. Sen tehtyäsi pääset käyttämään Telia-tunnuksella liittymäkohtaisia palveluita, kuten sähköpostia, MMS-viestien lukemista tai Telia TV -etätallennusten ajastamista.

Jos liittymää ja Telia-tunnusta ei ole yhdistetty, liittymäkohtaisia palveluita pääsee käyttämään vain matkapuhelin- tai internet-tunnuksella.

Yhdistä tunnus ja liittymä

  1. Klikkaa ylläolevaa linkkiä ja kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse Yhdistä henkilökohtaisen liittymäsi palveluita Telia-tunnukseen.
  3. Valitse omistuksessasi olevista liittymistä ne, jotka haluat yhdistää Telia-tunnukseesi.
  4. Paina lopuksi Vahvista tallentaaksesi muutokset.
Sähköpostin käyttö Telia-tunnuksilla

Jotta voit käyttää sähköpostiasi Telia-tunnuksella, sinun tarvitsee ensin liittää Telia-tunnuksesi laajakaistaliittymäsi (Telia internet -tunnus, esim. Asiakas-1). Tämä johtuu siitä, että sähköposti on liittymäkohtainen palvelu.

Pääset lukemaan sähköpostiasi sekä hallinnoimaan sähköpostilaatikkoja ja käyttäjätunnuksia myös kirjautumalla Minun Teliaan Telia internet -tunnuksellasi tai sähköpostiosoitteellasi.  

Hallinnoi sähköpostia

Lue lisää aiheesta ohjeista Sähköpostilaatikoiden hallinta sekä Sähköpostin käyttöönotto ja asetukset.

Voiko Telia-tunnuksella mennä lukemaan MMS-viestejä?

Voi, jos liittymä on yhdistetty Telia-tunnukseen. Muussa tapauksessa MMS-viestien lukeminen Minun Teliassa tapahtuu sen matkapuhelinliittymän numerolla, jonka MMS-viestejä haluat lukea. Kirjautumalla matkapuhelinnumerollasi pääset hallinnoimaan vain kyseisen liittymän palveluita.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan matkapuhelinnumerollasi. Käyttäjätunnuksesi on liittymänumerosi (esim. 0401234567). Kirjoita se kohtaan Telia-tunnus. Salasanan saat lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €).
  2. Valitse liittymäsi.
  3. Löydät saapuneet MMS-viestit Liittymäsi-välilehden alaosasta, kohdasta Hallinnoi liittymääsi ja siitä kohtaan Saapuneet MMS-viestit. MMS-viestit ovat katseltavissa 10 vuorokauden ajan.

Kirjaudu

Kirjauduttuasi voit vaihtaa salasanan menemällä Omat tiedot ja asetukset -sivulle ja siellä kohtaan Salasanan vaihto.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.