Huawei B593 4G-reitittimen käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei B593 on mobiilireititin, jota voi käyttää sekä verkkokaapeliyhteydellä että langattomasti.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

  1. POWER-merkkivalo
  2. MODE-merkkivalo
    Sininen valo palaa kiinteästi: Reititin on muodostanut yhteyden 4G-verkkoon, mutta tietoa ei siirretä.
    Sininen valo vilkkuu: Tietoa siirretään.
    Vihreä valo palaa kiinteästi: Reititin on muodostanut yhteyden 3G-verkkoon, mutta tietoa ei siirretä.
    Vihreä valo vilkkuu: Tietoa siirretään.
    Oranssi valo palaa kiinteästi: Reititin on muodostanut yhteyden 2G-verkkoon, mutta tietoa ei siirretä.
    Oranssi valo vilkkuu: Tietoja siirretään.
    Valkoinen valo vilkkuu: Reititin muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon.
    Punainen valo palaa kiinteästi: Reititin ei onnistu muodostamaan yhteyttä langattomaan verkkoon tai ei pääse langattomaan verkkoon.
    Violetti valo: Laite ei tunnista SIM-korttia, PIN-koodia ei ole annettu tai PIN-koodin tarkistus epäonnistuu.
  3. Wi-Fi-merkkivalo - Merkkivalo palaa: WLAN-toiminto on päällä.
  4. VOICE-merkkivalo
  5. SIGNAL-merkkivalo
  6. SIGNAL-kuuluvuuspalkit - Mitä useampi palkki palaa, sitä voimakkaampi langaton signaali on.
  7. SIM-korttipaikka
  8. Wi-Fi-painike
  9. Virtalähteen paikka
  10. USB-portti
  11. TEL-portit
  12. LAN-portit
  13. LAN-porttien valot - Merkkivalo palaa, kun tietokone tai muu laite on liitetty LAN-porttiin.
  14. WiFi-painike
  15. Reset-painike
  16. WPS-painike
Käyttöönotto

 Katso kuvalliset ohjeet tästä

  1. Laita SIM-kortti sille varattuun SIM-korttipaikkaan.
  2. Kytke virtajohto reitittimeen ja pistorasiaan.
  3. Kytke tietokone ja mahdolliset muut päätelaitteet reitittimen LAN- ja USB -portteihin.
  4. Käynnistä reititin POWER-painikkeesta.
Tietokoneen yhdistäminen modeemiin langattomasti (WLAN, WiFi)

Katso kuvallinen ohje WLAN-verkon käyttöönottoon

  1. Käynnistä modeemi POWER-painikkeesta.
  2. Varmista merkkivalosta, että WLAN on käytössä. Voit ottaa WLAN-toiminnon käyttöön ja pois käytöstä pitämällä WLAN-painiketta painettuna yli 3 sekuntia.
  3. Valitse tietokoneen langattomien verkkojen luettelosta verkko, jonka SSID-nimi on sama kuin modeemin nimi ja paina yhdistä. Syötä verkon suojausavain. SSID-nimi ja verkon suojausavain löytyvät modeemin taakse kiinnitetystä tarrasta.

Voit tarkistaa ja muuttaa WLAN-verkon suojausasetuksia laitteen hallintasivulta kohdasta Yleiset asetukset > WLAN-asetukset > Tietoturva. Katso ohjeet laitehallintasivulle kirjautumiseen "Laitteen hallinta" -kohdasta.

Laitteen hallinta

Reitittimen verkkohallintasivulla voit mm. tarkistaa ja muuttaa internet- ja suojausasetuksia. Hallintasivulta löydät myös kattavat ohjeet laitteelle.

Katso ohje vaiheittain etenevänä

Verkkohallintasivun avaaminen
  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Käynnistä nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.1.1
    Mikäli PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivu sitä. Oletus-PIN on 0000.
  3. Kirjoita salasana sille tarkoitettuun kenttään. Salasanan löydät reitittimen takana olevasta tarrasta.

    Käyttäjätunnus: admin
    Salasana: admin

Internet-asetusten tarkistaminen ja verkon valinta

Näin teet verkkolukituksen reitittimelle

  1. Voit tarkistaa internet-asetukset sekä tehdä verkkovalinnan kohdassa Yleiset asetukset > Internet-asetukset.
  2. Laitteeseen on valmiiksi tallennettu Telian asetukset. Sinun ei tarvitse luoda tai muuttaa asetuksia käyttääksesi laitetta.
  3. Oletuksena reititin valitsee verkon automaattisesti järjestyksessä 4G > 3G > 2G. Mikäli yhteys hidastelee tai pätkii, kannattaa testata, toimisiko yhteys paremmin, jos lukitset modeemin käyttämään pelkästään 4G- tai 3G-verkkoa. Valitse Verkkotila-valikosta joko Vain 3G tai Vain 4G ja paina Lähetä. Huomioithan, että lukitessasi ohjelman käyttämään tiettyä verkkoa, ei yhteys toimi valitsemasti verkon ulkopuolella lainkaan.

 

Ohjelmistopäivitys

Katso ohje ohjelmistonversion tarkistukseen ja päivitykseen

Huawei B593s -modeemin ohjelmistopäivitys (PDF)

Apua ongelmatilanteisiin
Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä
Jos yhteyttä langattomaan verkkoon ei voi muodostaa
  • Varmista, että reitittimen langaton verkko on otettu käyttöön. Käyttöönotto tapahtuu painamalla modeemin virta/WLAN –painiketta, kunnes näytössä näkyy WLAN-symbooli
Jos yhteyden nopeus tuntuu mielestäsi heikolta
  • Varmista signaalinvoimakkuus sijoittamalla reititin esim. lähelle ikkunaa. Jos tiedät mistä ilmansuunnasta matkapuhelinverkon signaali tulee, voit sijoittaa reitittimen sille puolelle asuntoa.
  • Yhteyden nopeus jaetaan kaikkien samaa verkkoyhteyttä käyttävien käyttäjien kesken. Jos ladattavana on esimerkiksi suuria tiedostoja, voi olla parempi odottaa, että muiden käyttäjien tarve yhteydelle vähenee.
Jos yhteys hyppii 4G-, 3G- ja 2G-verkkojen välillä

Voit kokeilla lukita reitittimen haluamaasi verkkoon laitteen hallinnasta. Huomaa, että asetusmuutoksen voi tehdä vain yhteyden ollessa katkaistuna:

  1. Valitse vasemmalla olevasta valikosta Yleiset asetukset ja sitten Internet-asetukset.
  2. Valitse Verkkotila-kohdasta Automaattinen ja 4G/3G Auto, Vain 4G, Vain 3G tai Vain 2G riippuen siitä, mihin verkkoon haluat reitittimen pakottaa.
Langattoman verkon kanavan vaihtaminen

Jos yhteys tuntuu hitaalta, vaikka esimerkiksi puhelimen 4G-yhteyden nopeus on huomattavasti parempi, voi olla että käytät samaa WLAN-kanavaa toisen käyttäjän (esimerkiksi naapurin) kanssa. Voit kokeilla vaihtaa kanavan kohdasta Yleiset asetukset > WLAN-asetukset > Kanava (automaattinen tai 1-13).

Katso kuvallinen ohje WLAN-verkon lähetyskanavan vaihtamisesta

Tekniset tiedot
Yleistä

Portit: 4 x LAN, 2 x USB
WiFi: Kyllä (802.11 b/g/n)
Lisäantennipaikka: Kyllä
Akku: Ei
Koko: 190 mm x 35 mm x 176 mm
Paino: n. 500 g

Lähetysnopeus 4G (max)

Verkosta 100 Mbit/s
Verkkoon 50 Mbit/s

Lähetysnopeus 3G (max)

Verkosta 42,2 Mbit/s
Verkkoon 5,76 Mbit/s

Laitteen tukemat mobiiliverkon taajuudet

2G: EDGE/GPRS/GSM 850/900/1800/1900 MHz
3G: HSUPA/HSDPA/UMTS/DC-HSPA+ 900/2100 MHz
4G: LTE 800/900/1800/2100/2600 MHz

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.