Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Nokia Fastmile 5G on 5G-reititin, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet
Merkkivalot

Laitteen yläosan LED-valot kertovat laitteen saatavilla olevasta verkkoyhteydestä.

Keskimmäinen LED-valo 

  • Kiinteästi vihreä: 4G/LTE yhteys on käytettävissä hyvällä signaalilla
  • Kiinteästi keltainen: 4G/LTE yhteys on käytettävissä välttävällä signaalilla
  • Kiinteästi oranssi: 4G/LTE yhteys on käytettävissä heikolla signaalilla

5G LED-valo 

  • Kiinteästi vihreä: 5G-yhteys on käytettävissä hyvällä signaalilla
  • Kiinteästi keltainen: 5G-yhteys on käytettävissä välttävällä signaalilla
  • Kiinteästi punainen tai oranssi: 5G-yhteys on käytettävissä heikolla signaalilla

Suuntaavat LED-valot 

  • Yläosan keskiön ympärillä on viisi LED-valoa, jotka palavat laitteen käynnistyessä n. 25 sekuntia. Palamaan jäävä LED-valo osoittaa suunnan, josta tulee vahvin 5G-signaali. 

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla. Voit tarkistaa sivuiltamme 5G-verkon kuuluvuusalueet

Suuntaavan LED-valon avulla voit sijoittaa laitteen parhaimmalle paikalle 5G-kuuluvuuden kannalta. Kun laite ensimmäisen kerran käynnistyy, tarkista mihin suuntaan LED-valo palaa. Jos valon osoittamassa suunnassa on ikkuna ja mahdollisuus kytkeä laite verkkovirtaan, irrota laite virroista ja siirrä sinne. Kytke laite jälleen virtoihin ja tarkista valo. Parhaan sijainnin löytämiseksi voit joutua tekemään suuntaamista useamman kerran.

Takapaneeli

  1. Kolme LAN-porttia ja yksi WAN-portti. LAN-porttiin voit kytkeä päätelaitteesi, esim. tietokoneen. 
  2. USB-C-portti
  3. Sim-korttipaikka
  4. WPS-painike. Jos haluat yhdistää päätelaitteet langattomaan verkkoon WPS:n avulla, valitse päätelaitteelta yhdistämistavaksi WPS ja paina tätä painiketta.)
  5. Virtapainike
  6. Virtajohdon portti
  7. USB 3.0 -portti. Tähän voi liittää ulkoisen muistilähteen.
  8. Reset-painike. Painamalla tätä pohjassa 10 sekuntia, laite palauttaa tehdasasetukset.
Käyttöönotto
  1. Sijoita reititin avaralle paikalle ikkunan lähettyville.
  2. Käännä reititin niin, että näet pohjan portit ja kytkimet. Varmista, ettei laitteeseen ole vielä kytketty virtajohtoa.
  3. Irrota sim-korttikelkka vetämällä sitä kevyesti, jolloin korttikelkka tulee ulos.
  4. Aseta nanokokoinen sim-kortti korttikelkkaan ja aseta kelkka takaisin laitteeseen.
  5. Kytke virtajohto laitteeseen ja verkkovirtalähteen pistokepää sähkörasiaan.
  6. Käynnistä laite painamalla virtapainiketta (ON/OFF).
  7. Laitteen päällä olevat LED-valot syttyvät virran ollessa päällä. Laite alkaa hakea verkkoyhteyttä.
Langattoman yhteyden muodostaminen (WLAN, WiFi)

Langattoman verkon nimen ja salasanan löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

SSID: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana

Laitteen hallinta

Voit tarkastella ja muuttaa laitteen asetuksia hallintasivulta. Hallintasivulle kirjaudutaan päätelaitteen verkkoselaimen kautta.

Huom. 5G-verkko ei tue tällä hetkellä Opengate-/Yhteyspiste-palvelua.

  1. Yhdistä päätelaitteesi Nokia FastMile -reitittimen verkkoon lagattomasti tai verkkokaapelilla.
  2. Kun päätelaite on yhteydessä modeemiin, voit kirjatua hallintasivulle sisään päätelaitteen verkkoselaimella. (Jos suora linkki ei toimi, kirjoita osoiteriville https://192.168.1.254) Selain ei välttämättä tunnista sivua turvalliseksi, jolloin sivu täytyy avata erillisen valinnan (Lisäasetukset tms.) avulla, joka vaihtelee selaimen mukaan.
  3. Sivulla näet ensimmäisenä tietoa laitteesta ja alla on kirjautumispainike "Login". 
  4. Paina Login-painiketta, jolloin avautuu kirjautumisikkuna, johon syötetään hallintasivun käyttäjätunnus ja salasana. 
  5. Löydät tämän tunnuksen modeemisi pohjassa olevasta tarrasta. Käyttäjätunnuksen löydät kohdasta "Username" ja salasanan kohdasta "Password". Oletuksena käyttäjätunnus on: userAdmin


Kirjautumisikkuna, johon syötetään käyttäjätunnus ja salasana.

Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (password) valitsemalla sivun vasemman laidan valikosta ”Network” ja sen jälkeen ”Wireless (5 GHz)”. Vaihtamalla nimeä ja salasanaa tunnistat oman langattoman verkkosi helpommin. 


5 GHz -langattoman verkon asetukset.

Apua ongelmatilanteisiin

Tarkista laitteen merkkivalojen toiminta ja sijoita modeemi paremmalle paikalle, jos mahdollista. Merkkivalot, liitännät ja painikkeet -kohdassa on kerrottu tarkemmin laitteen sijoittamisesta. 

Useissa ongelmatilanteissa auttaa myös laitteen palauttaminen tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 10 sekuntia. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki laitteelle tehdyt muutokset ja päätelaitteilla tulee yhdistää langattomaan verkkoon uudelleen.

Pakkauksen sisältö
  • Nokia Fastmile 5G-reititin
  • Virtalähde
  • Virtajohto
  • Pikaopas
Tekniset tiedot
  • Suoritin: Qualcomm SDX50
  • Mitat: 240 x 140 mm
  • Paino: 2,2 kg
  • Sim-kortti: Nano-sim
  • Liitännät: USB-C 3.0, 1x Gb WAN, 3x Gb LAN porttia
  • Wifi: 802.11 b/g/n  3x3 2.4 GHz ja 802.11 ac 4x4 5HGz
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 15 5G NR NSA option 3X
  • Verkkotaajuudet: 5G: n78, 4G: B1, B3, B7, B28, B40 (2100, 1800, 2600, 700 ja 2300Mhz)
  • Toimintalämpötila: 0–45 °C
  • Maksimi tehonkulutus: 41 W
  • Takuu: 24 kk
  • Muuta: Edistyksellinen 11 dBi suuntaava antennitekniikka automaattisuuntauksella, LED-osoittimet parhaalle 5G-kuuluvuuden suunnalle, yhteensopivuus Nokian WiFi Beacon -laitteiden kanssa.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Huawei E5776 -modeemin käyttöohjeet

Huawei E3372S -nettitikun käyttöohje

Huawei E5573 4G-reitittimen käyttöohje

Huawei E5576 4G-modeemin käyttöohje

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei CPE Pro 5G-modeemin käyttöohjeet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.