Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Technicolor TG799vac -modeemin käyttöohje

Technicolor TG799vac on päätelaite, jolla laajakaistaliittymä yhdistetään esimerkiksi tietokoneeseen.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Pakkauksen sisältö

  • Modeemi
  • Virtajohto
  • 2 Ethernet-verkkokaapelia
  • Puhelinkaapeli

Laitteen merkkivalot

Status - Palaa vihreänä, kun laite on toimintakunnossa. Vain tämä valo palaa, kun modeemi on toimintakunnossa
Broadband - Ilmaisee yhteyden tilan
Internet - Ilmaisee internetyhteyden tilan
Wireless 2,4 GHz - Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 2,4 GHz
Wireless 5 GHz - Langattoman verkkoyhteyden merkkivalo 5 GHz
WPS - Ilmaisee WPS-yhteyden tilan
Ethernet - Lähiverkkoyhteyden merkkivalo
TV - Ulkoisen digiboksin merkkivalo
Voice - Ei käytössä
DECT - Ei käytössä

Laitteen takapaneeli

  1. 2*FXS-portit (vihreät) - Ei käytössä
  2. DSL-portti (harmaa) - jos olet ADSL/VDSL2-asiakas, liitä puhelinjohto tähän
  3. USB 2 -portti - USB-porttiin voidaan kytkeä esim. ulkoinen kovalevy
  4. Reset-nappi - Tästä voit palauttaa laitteen tehdasasetukset
  5. USB 2 -portti - USB-porttiin voidaan kytkeä esim. ulkoinen kovalevy
  6. 4*LAN-/Ethernet-portti (keltainen) - Näihin voit liittää PC:n, Telia TV:n digiboksin tai muita laitteita
  7. WAN-portti (punainen) - Ethernet-liittymää varten
  8. Virtaliitin - Kytke virtajohto tähän
  9. Virtakytkin

Langattoman verkon määrittäminen

Langaton lähiverkko (WLAN) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja.

Langattoman verkon (WLAN) suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa langaton verkko on suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen tyyppitarrasta.

Suojaamattomassa langattomassa verkossa kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on koneessaan WLAN-verkkokortti.

Käyttöönotto

Tarjoamme ohjeet langattoman verkon muodostamiseen yleisimmissä käyttöjärjestelmissä. Itse tukiasemien ja modeemien asetuksien asettamisessa suosittelemme kääntymään laitevalmistajien ohjeistuksen puoleen.

WLAN-verkon salausavain

Käytössä olevan langattoman verkon nimi (Network Name) sekä WLAN-salausavain (Wireless Key) ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa tai erillisessä tarralapussa.

 

Laitteen Hallinta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Technicolorin hallintasivu. Mikäli sivu ei aukea, kokeile osoitetta 192.168.1.254. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator ja se on esitäytettynä hallintaan kirjauduttaessa. Laitteen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään Your Password -kohtaan.

Advanced Interface: Laajempi hallinta

  • Gateway - Tietoa laitteen ohjelmistoversiosta ym. tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset
  • Broadband - Laitteen fyysiset tiedot
  • Internet Access - Onko laite yhteydessä verkkoon, IP-osoite, ym. tietoa
  • Wireless - Langattoman verkon hallinnointi
  • Local Network - Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
  • Devices - Mitä laitteita on kytkettynä langattomasti ja kaapelilla
  • WAN Services - Porttiohjaukset ja UPnP
  • Firewall - Palomuurin taso
  • Telephony - Ei käytössä
  • Diagnostics - Yhteyden diagnostiikkatyökalut
  • Mobile - 3G/4G-yhteyksien hallinnointi
  • Content Sharing - Tiedostonjaon asetukset
  • Parental Control - Lapsilukon asetukset
  • DMZ - DMZ asettaa LAN4-portin siltaavaan tilaan ollessaan sallittuna. Tämä voi auttaa, jos käytät omaa langatonta reititintä palvelureitittimen perässä tai sinulla on ongelmia verkkopelaamisen kanssa.

Simplified guided view: Suppeampi hallinta

Voit hallita langatonta verkkoasi sekä voit vaihtaa laitteenhallinan salasanan.

WLAN-asetusten muuttaminen

Laitteessa käytettävät WLAN-standardit ovat 802.11b/g/n (2,4 GHz) ja 802.11ac (5 GHz).

  • Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Technicolorin hallintasivu. Mikäli sivu ei aukea, kokeile osoitetta 192.168.1.254. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator ja se on esitäytettynä hallintaan kirjauduttaessa. Laitteen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään Your Password -kohtaan. 

Valitse Advanced interface ja sieltä Wireless muokataksesi langatonta verkkoa ja muuttaaksesi asetuksia.

Asetukset

Interface

  • Enabled - Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä vai pois käytöstä
  • Frequency Band - Langattoman verkon taajuus
  • MAC address - MAC-osoite
  • Speed - Nopeus (Mbit/s)
  • Channel - Kanavan valinta, voit valita kanavan manuaalisesti kanavien 1-13 välillä. Ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla kaikkien kanavien toimintaa
  • Current Channel - Käytössä oleva kanava

 

Access Point

  • SSID Name - Langattoman verkon nimi, voit vaihtaa halutessasi
  • Security mode - WPA2 PSK
  • Wireless Password - Langattoman verkon salasana/salausavain, voit vaihtaa halutessasi
  • WPS - ON/OFF
  • WPS AP PIN Code - WPS AP  PIN koodi
  • WPS Device PIN Code - WPS laite PIN koodi
  • WPS PBC

QR Code

  • Generate QR Code - Generoi QR-koodi
  • Cancel /Save - Peru tai tallenna asetukset

Wifi Analyzer

Jos sinulla on ongelmia langattoman verkkosi kanssa, palvelureitittimessä on Analyzer-ominaisuus joka auttaa langattoman verkon säädöissä. Useimmiten ongelmat johtuvat useista muista langattomista verkoista, jotka toimivat samalla kanavalla. Analyzer ominaisuudella voit tarkastella, mitä langattoman verkon kanavaa muut verkot käyttävät.

Analyzerin löydät avaamalla Advanced Interface -näkymästä Wireless-valinnan ja vasemmalta 2,4 GHz Analyzer -toiminnon.

Analyzer avaa kuvan mukaisen tulosteen. Kaaret kuvaavat palvelureitittimen kantamalla olevia langattomia verkkoja. Mitä korkeampi kaari, sitä voimakkaampi verkon signaali on palvelureitittimesi sijainnissa ja häiritsee omaa verkkoasi näin ollen enemmän.

Alhaalla oleva asteikko kuvaa mahdollisia langattoman verkon kanavia 1-13. Kaaren huippu kuvaa kanavaa, jolla verkko toimii, kaaren leveys kuvastaa mitä muita kanavia kyseinen verkko voi mahdollisesti häiritä. Kuvan mukaisessa tilanteessa kanavat 10-13 olisivat hyviä vaihtoehtoja.

apua ongelmatilanteisiin

Tarvittaessa saat apua Telia Helppi-palvelusta (www.telia.fi/helppi) numerosta 0600 10 100 (2,25€/min + pvm/mpm, avoinna arkisin 8-20 ja la 9-16:30).

Tehdasasetusten palauttaminen

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi.

Resetointi tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnina ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, syttyy Status-valo oranssiksi/punaiseksi ja tämän jälkeen laitteen kaikki valot välähtävät kerran. Muussa tapauksessa resetointi ei onnistunut.

Huom! Jos painat Reset-painiketta liian pitkään, mitään ei tapahdu.

Reset-painikkeen sijainti

Langattoman lähiverkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

  • Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Sonera-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon sonera34.
  • Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
  • Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.

Ongelmia verkkopelaamisen kanssa

Verkkopelaamisen tökkiminen tai toimimattomuus johtuu monesti modeemin tai reitittimen ominaisuuksista. Tähän ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa palvelureitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista että UPnP on sallittu laitteen hallinnasta.

Avaa Advanced Interface -näkymästä WAN Services -asetukset ja ylhäältä Advanced Settings. Varmista, että UPnP-asetus on Enabled-tilassa.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös WAN Services -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarpeen vaatiessa apua Telia Helpistä.

DMZ - LAN4 portin siltaus

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet, voit sallia palvelureitittimen hallinnasta DMZ:n. DMZ asettaa palvelureitittimen LAN4-portin siltaavaan tilaan. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. DMZ toimii vain LAN4-portista verkkokaapelilla.

DMZ:n aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse Advanced Interface ja DMZ-asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa DMZ-palkkia ja aktivoi DMZ avautuvasta ikkunasta. Aktivoinnin jälkeen modeemi käynnistää itsensä uudelleen.

Sillattu langaton verkko

Jos tietokoneessasi tai konsolissasi ei ole verkkokaapelille sopivaa liitäntää, voidaan siltaus tehdä myös langattomaan verkkoon. Guest WiFi tulee silloin sallia palvelureitittimestä.

Guest WiFi:n saat päälle Advanced Interface valikosta kohdasta Wireless. Vasemmassa reunassa ovat valinnat Guest1 ja Guest1_5. Avaa Guest WiFi -asetukset ja laita se päälle Enable-painikkeella. Nyt vierasverkko näkyy kuten normaalitkin langattoman verkot.

Huom! Muita laitteita ei missään tapauksessa kannata kytkeä tähän vierasverkkoon. Muutoin liittymään 5 julkista IP-osoitetta loppuvat nopeasti kesken.