4G- ja WiFi-puhelut

Näin puhut ja tekstaat 4G-verkossa tai wifissä.
Tämä ohje on yritysasiakkaille. Näytä kuluttaja-asiakkaiden ohje.

Telia 4G-puhe (Voice over LTE, VoLTE) -palvelu puhelut ja SMS-viestit toimivat 4G-verkossa. Puhelut yhdistyvät nopeammin, ja niiden aikana voi käyttää 4G-nettiä. Se on kätevää esimerkiksi silloin, kun nettiyhteyttä jaetaan puhelimella. Palvelu mahdollistaa WiFi-puheluiden käyttöönoton.

Telia WiFi-puheluilla puhelut ja SMS-viestit onnistuvat missä tahansa riittävän laadukkaassa WiFi-verkossa. Kytkemällä WiFi-puhelut päälle voit parantaa puheluiden laatua sellaisissa sisätiloissa, joissa matkapuhelinverkon kuuluvuus on heikko.

4G- ja WiFi-puheluiden käyttöönotto

4G-puhe on automaattisesti liittymällesi kytkettävä palvelu, joka edellyttää yhteensopivan laitteen sekä liittymän, jolla ei ole yhteen sopimattomia palveluita. 4G-puhe on näkyvissä Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa sekä Minun Teliassa liittymän lisäpalveluissa. Mikäli liittymälläsi ei ole kyseistä palvelua ja haluaisit ottaa sen käyttöön, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Wifi-puhelut on erikseen kytkettävä palvelu, jolla on myös kytkentä- sekä kuukausimaksu. Kun haluat kytkeä maksullisen WiFi-puhelut työliittymällesi, tarkista ensin yrityksesi liittymäasioita hoitavalta henkilöltä, onko sinulla oikeus maksullisten palvelujen tilaamiseen. Lue lisää liittymän lisäpalveluiden hallinnasta.

Huom! WiFi-puheluiden käyttöönotto vaatii liittymältä 4G-puhe -palvelun.

Jos 4G- tai WiFi-puhelut eivät toimi
  1. Tarkista, tukeeko laitteesi 4G-puheluita.
  2. Tarkista, onko liittymässäsi alla olevalta listalta löytyviä yrityspalveluja, joiden kanssa 4G-puhelut eivät toimi. Jos haluat liittymälle 4G-palvelun, poista tai pyydä yrityksesi yhteyshenkilöä poistamaan yhteensopimattomat palvelut liittymältä Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa tai asiakaspalvelun kautta.
  3. Varmista laitteesi asetuksista, että 4G-puhelut ovat käytössä.
Mistä tiedän tukeeko puhelimeni 4G-puhetta ja Wifi-puheluita?

Jos olet ostanut puhelimen meiltä vuonna 2020 tai myöhemmin, se tukee 4G-puhetta ja Wifi-puheluita.

Myös toiselta Suomessa toimivalta operaattorilta ostettu puhelin tukee todennäköisesti 4G-puhetta ja Wifi-puheluita. Jos ostit laitteen muusta suomalaisesta verkkokaupasta, tarkista löytyykö ominaisuus laitteen asetuksista. Mikäli laite on ostettu ulkomailta, emme voi taata 4G-puheen tai Wifi-puheluiden osalta sen toimivuutta verkossamme.

Nopein keino testata 4G-puheen toimivuus, on soittaa puhelu ja tarkistaa, pysyykö puhelin 4G-verkossa puhelun aikana. Varmista myös, että olet 4G-verkon peittoalueella. Jos puhelin ei pysynyt 4G-verkossa, tarkista puhelimen asetukset.

4G-puheluita tukevat SIM-kortit

Kaikki vuonna 2010 tai myöhemmin päivätyt SIM-kortit tukevat 4G-puheluita. SIM-kortin sarjanumerosta voi päätellä kortin valmistusajankohdan.

  1. Etsi SIM-kortista sarjanumero. Se on SIM-kortissa joko painettuna tai tulostettuna kortin pintaan.
  2. Painettuna sarjanumero on muodossa 8935801YY….. (YY = vuosi). YY pitää olla 10 (eli vuosi 2010) tai suurempi.

    Pintaan tulostettuna sarjanumero alkaa vuosiluvulla YY (ilman 8935801) ja sama sääntö pätee tässäkin – YY täytyy olla 10 tai suurempi.
  3. Jos SIM-kortin sarjanumeron vuosi on pienempi kuin 10, tilaa uusi SIM-kortti ennen 3G-alasajoa

    SIM-kortin tilaus ja vaihto
Yrityspalvelut, joiden kanssa 4G- ja WiFi-puhelut eivät toimi
  • Multi-SIM
  • Mobiiliväylä
  • CID-numero matkapuhelimesta
  • Laitevuokran laskutusliittymä
  • Saldosopimus
  • Puhelumaksun siirto
  • Puhelun siirto
  • Nordic Call
  • Soitonsiirtojen esto
  • Telia Paikallisnumero, Langaton työpuhelin
  • Langaton kotipuhelin
Nettipaketit, joissa ei ole 4G- tai 5G-tukea.

Alle on listattu nettipaketit, joissa ei ole 4G tai 5G-tukea. Nettipaketit voivat olla kytkettynä Koneliittymä, Koneliittymä Plus, Yritysliittymä, Liikkuva Laajakaista ja/tai High Speed -liittymiin. Jos käytössäsi on joku alla olevista nettipaketeista, päivitäthän sen ennen 3G-alasajoa.

  • Data 10, Data 5 ja Data 2 (vain Koneliittymä/Koneliittymä Plus -liittymissä)
  • Telia Data Tunti                                             
  • Pikkunetti                                        
  • Netti
  • Fiksunetti                  
  • Täysnetti
  • Taskunetti                                               
  • Company data ja Company data Kuukausi / Kuukausi (384kbps)
  • Data Porras ja Data Porras Yrityksille                                                          
  • Data Päivä, Perus, 20 ja 100
  • M2M Data 1 MB
  • M2M Data 5 MB
  • M2M Data 10 MB
     
Roaming-kumppanit sulkevat 2G- ja 3G-verkkojaan – mitä se tarkoittaa?

Roaming-kumppanimme modernisoivat verkkojaan ympäri maailmaa ja luopuvat pikkuhiljaa vanhoista 2G- ja 3G-verkoistaan. 3G-puhelimet eivät siis enää toimi kaikkialla maailmassa ja vanhan tyyppinen liittymä saattaa estää pääsyn roaming-kumppanin verkkoon. Päivitäthän liittymäsi ja laitteesi uudempaan, jotta yhteydet toimivat jatkossa myös ulkomailla.

3G-verkkojen sulkeminen on vauhdittunut Euroopassa. Jo yli 20 operaattoria yli kymmenessä maassa on sulkenut 3G-verkon. Joukossa ovat lähinaapureistamme Norja, Tanska ja Liettua ja suosituista matkakohteista mm. Iso-Britannia, Saksa, Hollanti, Italia, Portugali, Kroatia ja Kreikka. Ruotsi ja Viro ovat ilmoittaneet sulkevansa 3G-verkkonsa vuonna 2023.

Huomio Yhdysvaltoihin matkustavat!

Voit soittaa Yhdysvalloissa puheluita vain, jos liittymälläsi on käytössä Telia 4G-puhe -palvelu ja puhelimessasi on VoLTE roaming -ominaisuus. Liittymälläsi ei myöskään saa olla Data Roaming -estoa.

  • Applen puhelimissa VoLTE roaming -tuki tulee iOS15-ohjelmistoversion myötä, joka on tarjolla iPhone 7 -malliin ja sitä uudempiin iPhone-puhelimiin.
  • Android-puhelimista vain Samsungin osalta tiedetään, että VoLTE roaming -tuki tulee Android 11 ja 12 -ohjelmistoversioiden päivitysten myötä. Muiden Android-puhelimien osalta VoLTE roaming -tuki kannattaa varmistaa laitteen valmistajalta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu ja käyttötuki

Varaa soittoaika
Avaa chat


Telian asiakkaat ja ent. Telia Inmics-Nebulan PK-asiakkaat

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
(94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)


ent. Telia Inmics-Nebulan suuryritysasiakkaat

0600 16 171
Arkisin 9–15
(mpm/pvm)


Käyttötuki

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm (alv. 24 %))
Tutustu

Minun Telia Yrityksille

Kirjaudu
Rekisteröidy



Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja sekä tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia.


Asiointipalvelussa voit myös lähettää meille viestin tai vikailmoituksen, sekä keskustella chatissa asiantuntijamme kanssa arkisin klo 8–16.


Tutustu asiointipalveluun
 

Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan