Vielä ehdit – tilaa joululahjat Woltilla suoraan kotiovelle tunnissa tai käy lähimmässä Telia Kaupassa!

Telia Prepaid eSIM

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Telia Prepaid eSIM on huoleton valinta, jota voit käyttää tarpeesi mukaan puhelinliittymänä tai nettiliittymänä. Liittymään kuuluu 5 € bonussaldo ensilatauksesta sekä turvanumero-ominaisuus sekä huijauspuheluvahti. Halutessasi voit myös muuttaa prepaid-liittymän laskutettavaksi liittymäksi niin, että numero pysyy samana.

Telia Prepaid eSIM -liittymä toimii perinteisen fyysisen SIM-kortin sijaan eSIMin kautta. Käyttääksesi liittymää, tarvitset eSIMiä tukevan laitteen.

Tutustu ja tilaa Prepaid eSIM

Tältä sivulta löydät ohjeet Telia Prepaid eSIM -liittymän käyttöön. Voit ladata käyttöoppaan myös PDF-tiedostona (FI, SV, EN, RU):

Lataa PDF-käyttöopas tästä

Tarkista laitteesi teknisistä tiedoista, tukeeko se eSIMiä. Jos tuki löytyy, voit edetä eSIMin hankkimiseen ja käyttöönottoon.

Puuttuuko laitteestasi eSIM-tuki?

Katso uusimmat eSIM-puhelimet
Katso uusimmat eSIM-tabletit
Katso uusimmat eSIM-älykellot

Telia Prepaid eSIM -liittymän voit ostaa verkkokaupastamme. Voit aktivoida liittymän heti tilauksen jälkeen ruudulla näkyvillä ohjeilla, mutta saat samat ohjeet myös sähköpostiisi saapuvassa tilausvahvistuksessa. Käyttöönotto on tehtävä 3 kk kuluessa tilauksesta ja se on tehtävä Suomessa.

Huom! Säilytä tilausvahvistus, sillä PIN- ja PUK-koodit löytyvät siitä. Näitä tietoja et saa Telian asiakaspalvelusta.

Vinkki: Jos tilausvahvistus on hukassa, asiakaspalvelumme voi lähettää sen uudelleen samaan sähköpostiosoitteeseen, jota käytit tilausta tehdessäsi. Vahvistusta ei voi tietoturvasyistä lähettää muuhun sähköpostiosoitteeseen.

Näin käyttöönotto tapahtuu

Tarkat juuri sinun liittymällesi yksilöidyt ohjeet näet heti tilauksen tehtyäsi ruudulta sekä sähköpostiisi saapuvasta tilausvahvistuksesta. Lyhyesti esiteltynä käyttöönotto tapahtuu näin:

  1. Lue QR-koodi sillä laitteella, johon haluat liittymän käyttöön. Näet QR-koodin heti tilauksen tehtyäsi tai myöhemmin tilausvahvistuksen yhteydestä ja se on yksilöity juuri sinun liittymällesi.
  2. Seuraa QR-koodista aukeavaa linkkiä ja etene kunnes käyttöönotto tulee valmiiksi.
  3. Lopuksi pääset avaamaan eSIMin syöttämällä PIN-koodin (aivan kuin perinteisen SIM-kortin kanssa). PIN-koodin löydät tilauksesi tiedoista.

Etkö voi käyttää QR-koodia? Jos et saa liittymää käyttöön QR-koodilla (esimerkiksi jos sinulla on vain yksi laite), voit tehdä aktivoinnin manuaalisesti. Tilausvahvistuksesta löydät tarkemmat ohjeet, jotka sisältävät uniikit linkit juuri sinun liittymäsi aktivointiin Samsung- tai Apple-laitteelle. Jos käytössäsi on muu Android-laite, seuraa Samsung-laitteen ohjetta, mutta huomaathan että asetukset voivat poiketa hieman Samsungista. Voit kokeilla myös avata laitteen asetukset ja kirjoittaa hakukenttään "eSIM".

Telia Prepaid eSIM -liittymän käyttöönotto on tehtävä 3 kk kuluessa tilauksesta.

Liittymä on käytettävissä 12 kuukauden ajan käyttöönotosta tai viimeisimmästä latauksesta. Minkä tahansa arvoinen lataus pidentää siis voimassaoloaikaa vuodella. Jos et lataa liittymää 12 kuukauteen, liittymä sulkeutuu. Suosittelemme säilyttämään viimeisimmän latauksen kuitin, niin voit tarkistaa voimassaolon helposti siitä. Jos et lataa liittymää usein, kannattaa asettaa itselle myös muistutus, kun voimassaolon päättyminen lähestyy.

Vinkki puhelinliittymille

Jos eSIM on puhelimessa, voit lähettää tekstiviestin PREPAID VOIMASSA numeroon 15400. Viesti on maksuton. Lisäksi Minun Prepaidiin kirjautumalla voit tarkistaa voimassaoloajan helposti ja tehdä lataukset samalla kertaa.

Jos olet ladannut liittymällesi yhdistelmäpaketin tai nettipaketin, suosittelemme sinua asettamaan itsellesi muistutuksen, kun paketin voimassaoloajan päättyminen alkaa lähestymään. Näin voit tehdä uuden latauksen ajoissa ja välttyä katkoilta liittymän käytössä.

Saldon tarkistus on toistaiseksi mahdollista vain puhelinliittymäkäytössä oleville Prepaid eSIM -liittymille.

Vinkki puhelinliittymille

Jos eSIM on puhelimessa, voit tarkistaa jäljellä olevan saldon lähettämällä tekstiviestin PREPAID SALDO numeroon 15400. Viesti on maksuton. Lisäksi Minun Prepaidiin kirjautumalla voit tarkistaa saldon ja tehdä lataukset kätevästi samalla kertaa.

Voit ladata prepaid-liittymälle saldoa, nettipaketteja sekä yhdistelmäpaketteja (sis. puhetta, viestejä ja netin käyttöä). Kaikille liittymille voi tehdä kertalatauksia. Lisäksi puhelinliittymäkäytössä olevalle Prepaid eSIM -liittymälle voit asettaa toistuvan automaattilatauksen.

Kertalataukset

Prepaid-liittymän lataaminen onnistuu monella tavalla:

  • Latauskanavassa voit tehdä latauksia ilman kirjautumista maksukortilla tai verkkopankkitunnuksilla (Aktia, Danske Bank, Nordea, Osuuspankit, Säästöpankit / Paikallisosuuspankit, Ålandsbanken).
  • Minun Prepaidissa lataat ja hallinnoit liittymiäsi kirjautuneena. Minun Prepaidiin voit liittää puhelinliittymäkäytössä olevan Prepaid eSIM -liittymän.
  • Latauslipukkeita myyvät R-kioskit ja muut jälleenmyyjät.
  • Suoralataus on saatavilla R-kioskilla ja Telia Kaupasta. Silloin myyjä tekee latauksen liittymällesi.
Automaattilataus

Minun Prepaidissa voit määrittää puhelinliittymäkäytössä olevalle Prepaid eSIMille automaattilatauksia. Automaattilataus veloitetaan 31 päivän välein maksukortilta. Näin otat automaattilatauksen käyttöön:

  1. Kirjaudu Minun Prepaidiin.
  2. Mene haluamasi liittymän tietoihin ja paina "Aseta automaattilataus" -painikkeesta.
  3. Valitse automaattilatauksia varten haluamasi lataustuote.
  4. Valitse ensimmäinen latauspäivä.
  5. Syötä maksukortin tiedot ja paina sitten "Jatka"-painikkeesta.
  6. Tarkista tilauksen yhteenveto, tutustu ehtoihin ja vahvista tilaus.

Myöhemmin voit muokata liittymän tiedoista automaattilatausta tai ottaa sen pois käytöstä.

Kaikilla Prepaid-liittymillä on kolme eri saldotiliä:

  1. Pakettisaldo kertyy data- ja yhdistelmäpaketeilla.
  2. Bonussaldo kertyy latauskampanjoista. Saat myös ensilataajan etuna 5 € bonussaldoa ensimmäisestä saldolatauksestasi.
  3. Rahasaldo kertyy raha- ja latauslipukelatauksilla. 

Käytön myötä saldoa kuluu tileiltä yllä mainitussa järjestyksessä, eli ensin kuluu pakettisaldo, sitten bonussaldo ja lopuksi rahasaldo. 

Huomioithan, että bonussaldoa ei voi käyttää soittaessasi tai lähettäessäsi viestin palvelu- tai yritysnumeroihin tai ulkomaille.

Turvanumero on prepaid-liittymien ominaisuus, jonka avulla saldon loputtua voit soittaa tai lähettää viestejä kotimaassa kahteen ennaltamäärittelemääsi kotimaan matkapuhelinnumeroon maksutta. Turvanumeroihin voidaan yhteensä käyttää 3 min puheaikaa tai lähettää 3 kpl tekstiviestejä.

Turvanumeroita hallinnoidaan tekstiviesteillä. Nämä asetus-, haku- ja ohjetekstiviestit ovat aina maksuttomia.

Turvanumeron asettaminen

Aseta turvanumerot lähettämällä numeroon 15400 tekstiviesti: PREPAID LISÄÄ TURVANUMEROT 040 XXX XXXX (välilyönti) 040 XXX XXXX

Turvanumeron tarkistaminen

Tarkista asettamasi turvanumerot lähettämällä numeroon 15400 tekstiviesti: PREPAID HAE TURVANUMEROT

Turvanumeron poistaminen

Jos haluat poistaa turvanumerot liittymästäsi, lähetä numeroon 15400 tekstiviesti: PREPAID POISTA TURVANUMEROT

Ohjeet turvanumerosta

Voit tilata ohjeet turvanumeroiden käyttöön lähettämällä numeroon 15400 tekstiviestin: PREPAID OHJE TURVANUMEROT.

Telia Prepaid eSIM -liittymä toimii Suomen lisäksi Pohjolassa ja Baltiassa (eli Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa) sekä valikoiduissa EU-maissa (Espanja, Saksa, Kreikka, Italia ja Ranska).

Lue lisää prepaidin käytöstä ulkomailla

Huomioithan, että uuden liittymän käyttöönotto tarvitsee kuitenkin tehdä Suomessa.

Roaming eli ulkomaankäyttö on Prepaid eSIM -liittymissä oletuksena sallittu, eli liittymä toimii yllä mainituissa maissa. Jos haluat tehdä liittymälle roaming-eston, jolloin liittymä toimii vain Suomen verkossa, toimi näin:

Roaming-esto puhelinliittymälle

Jos Prepaid eSIM on puhelimessa, voit muokata roaming-asetuksia Minun Teliassa. Kirjaudu Minun Teliaan liittymän käyttäjänä syöttämällä prepaid-liittymäsi puhelinnumero ja määrittelemäsi salasana.

Katso ohje puhelinnumerolla kirjautumiseen

Huomaathan, että Minun Telia ja Minun Prepaid ovat kaksi eri palvelua. Roaming-asetusten muokkaaminen on mahdollista vain Minun Teliassa.

Roaming-esto muille liittymille

Jos Prepaid eSIM -liittymä on muussa laitteessa kuin puhelimessa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos haluat muuttaa roaming-asetuksia.

Liittymän lisäpalvelut

Prepaid-liittymään ei voi tilata maksullisia (laskutettavia) lisäpalveluita.

Soitonsiirrot

Jotta soitonsiirrot toimivat, on liittymässä oltava puheaikaa jäljellä. Soitonsiirto ei ole käytettävissä ulkomailla.

Palvelunumerot

Useimpiin palvelunumeroihin soitettaessa puheaikaa täytyy olla jäljellä vähintään 20 €. Näihin palvelunumeroihin voit kuitenkin soittaa tai lähettää tekstiviestejä, vaikka saldoa olisi vähemmän:

  • Numeropalvelut
  • Yritysnumerot (lähinnä valtionhallinnon numerot): 003582010-003582070, 00358294-00358295 -alkuiset numerot
  • 020 690 400 (kuluttaja-asiakaspalvelumme)
  • 0800- ja 116-alkuiset numerot (varattu ilmaispalveluille)
  • Palveluryhmän I eli yleishyödyllisten palveluiden numerot (kuluttajille suunnatuissa enintään 0,80 €/min tai 2 €/puhelu)
    • 0100- ja 010-alkuiset numerot 
    • 0200- ja 020-alkuiset numerot 
    • 0300- ja 030-alkuiset numerot 

Liittymällä ei voi soittaa maksupalvelulain mukaisiin 0606-, 0707- ja 0708-alkuisiin palvelunumeroihin. Tekstiviestien lähettäminen maksupalvelulain mukaisiin 169-, 177- ja 178-alkuisiin lyhytnumeroihin ei ole sallittu prepaid-liittymällä. Maksupalvelunumeroissa tarjotaan konkreettisia tuotteita, kuten autopesut, elintarvike- ja kahvilaostokset, pysäköinti sekä lehtitilaukset.

eSIMin siirto perinteiseen SIM-korttiin

Telia Kaupassa onnistuu myös eSIMin muuntaminen tavalliseksi fyysiseksi SIM-kortiksi. Huomaathan, että SIM-korttiin vaihtamisesta veloitetaan hinnaston mukaisesti.

Tästä löydät Telia Prepaid -liittymien sekä Telia Prepaid eSIM -liittymien käytön hinnat kotimaassa ja ulkomailla.

Jos etsit lataustuotteiden hintoja, löydät ne prepaidin lataussivulta.

Telia Prepaid ja Telia Prepaid eSIM -liittymien hinnasto
Puhelut kotimaassa 0,067 €/min
Puhelut Pohjolaan ja Baltiaan 0,067 €/min
Puhelut Ukrainaan 0,062 €/min
Puhelut EU-/ETA-maihin 0,2356 €/min
Puhelut muihin maihin Maakohtainen ulkomaanpuhelumaksu

Puhelut palvelunumeroihin

0,171 €/min + palvelupuhelumaksu (ei saatavilla roaming-käytössä)
Puhelut vastaajaan 0,10 €/min
Puheluiden vastaanottaminen ulkomailla
(Vain pohjola, Baltia ja valikoidut EU-maat, tarkista valikoidut maat)
0,00 €
Tekstiviesti kotimaassa 0,067 €/kpl
Tekstiviesti Pohjolaan tai Baltiaan 0,067 €/kpl
Tekstiviesti EU-/ETA-maihin 0,075 €/kpl
Tekstiviesti muihin maihin 0,294 €/kpl
MMS-viestit kotimaassa 0,10 €/kpl
MMS-viestit ulkomaille 0,10 €/kpl
Soitonsiirto kotimaassa 0,067 €/min/siirretty puhelu
Soitonsiirto Pohjolaan ja Baltiaan 0,067 €/min/siirretty puhelu
Soitonsiirto muihin maihin voimassa olevan ulkomaan puheluhinnaston mukaan

Soitonsiirto vastaajaan

Maksuton (ei saatavilla roaming-käytössä)

Netin käyttö puhelimella kotimaassa 0,01 €/Mt, maksimiveloitus 0,99 €/päivä
Netin käyttö puhelimella Pohjolassa & Baltiassa sekä valikoiduissa EU-maissa (Saksa, Ranska, Italia, Kreikka ja Espanja) 0,01 €/Mt, maksimiveloitus 0,99 €/päivä, käyttöraja 1,5 Gt/päivä

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.