Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Telia Smart Wifi -laajentimilla laajennat kodin langattoman verkon peittoa ja vahvistat yhteyttä paikkoihin, joissa se on heikko.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Smart Wifi on toteutettu mesh-tekniikalla ja se tukee langattomia yhteyksiä 2500 Mbit/s nopeuteen asti.

Merkkivalot ja liitännät

Etupaneeli

  1. 5 GHz
  2. 2,4 GHz
  3. Virtapainike
  4. WPS

Takapaneeli

  1. 2 x 1 Gb LAN-portit
  2. Reset-painike
  3. Virtapainike
  4. Virtajohdon paikka
Käyttöönotto: Laajentimien paritus

Palvelun käyttöönottoa varten tarvitset:

Laajentimien käyttöönoton voi tehdä heti, kun laajakaistan kiinteä osuus on asennettu. Jos kyseessä on uusi hybridilaajakaista, varmista että olet saanut tekstiviestin kiinteän osuuden kytkennästä.

Laajakaistan kytkentä Smart Wifi -laajentimien kanssa:
  1. Yhdistä puhelimesi reitittimen/modeemin (Telia Zone Hybrid tai Telia X2 - Technicolor DGA4330) wifi-verkkoon.
    Ohjeet wifi-verkkoon liittymiseen
  2. Varmista netin toimivuus menemällä jollekin sivustolle. Jos sama laajakaistayhteys on ollut sinulla jo aiemmin käytössä, siirry seuraavaan kohtaan.
  3. Poista suojamuovi laajentimien ympäriltä.
  4. Kytke molemmat laajentimet vuorotellen tai yhtä aikaa keltaisesta LAN-portista verkkokaapelilla Telia Zone Hybrid -reitittimen tai Telia X2 - Technicolor DGA4330 -modeemin LAN-porttiin.
  5. Kytke virtajohto laajentimeen ja kytke laajennin päälle virtakytkimestä.
  6. Odota, että etupaneelin virtavalo palaa jatkuvasti. Tässä voi kestää muutamia minuutteja.
  7. Laitteiden välinen paritus on onnistunut, kun laajentimien wifi-valot (5 Ghz ja 2,4 Ghz) palavat vihreinä.
  8. Anna laajentimien olla kytkettynä reitittimeen noin 20 min käyttöönotossa, jolloin laitteet hakevat ja asentavat päivityksen.

HUOM! Telia Zone Hybrid -reititin tai Telia X2 (Technicolor DGA4330) -reititin päivittyy Smart Wifi -laajentimien tilauksen myötä uuteen ohjelmistoon, jonka vuoksi:

  • Telia2,4-xxxxxx niminen wifi-verkko poistuu käytöstä
  • Omat muutokset wifi-verkon nimeen nollautuvat

Kytke omat laitteesi Telia-xxxxxx-nimiseen wifi-verkkoon, jonka tiedot löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Jos sovelluksen käyttöönottovaiheessa muutat wifi-verkon nimeä, yhdistä laitteet siihen.

Käyttöönoton viimeistely Smart Wifi -sovelluksella

Nyt kun laajentimet on paritettu onnistuneesti, on aika viimeistellä käyttöönotto.

  1. Lataa puhelimeesi Smart Wifi -sovellus AppStoresta tai Smart Wifi -sovellus Google Play Kaupasta.
  2. Sovellukseen kirjaudutaan Telia-tunnuksella, jonka olet itse luonut. Jos sinulla ei vielä ole Telia-tunnusta, luo Telia-tunnus
  3. Avaa Smart Wifi -sovellus.
  4. Valitse Palveluntarjoajaksi Telia Finland.
  5. Kirjaudu sisään Telia-tunnuksella.
  6. Sovellus kysyy "Haluatko asentaa lisää laajentimia tässä?". Jos valitset kyllä, opastaa sovellus uusien laajentimien parituksessa. 
    1. Voit vaihtaa reitittimen ja laajentimien nimiä tässä vaiheessa mikäli haluat. Laitteiden nimeäminen helpottaa niiden tunnistamista toisistaan. Voit nimetä laitteet esim. sijoituspaikan mukaan. 
    2. Voit vaihtaa langattoman verkon nimeä ja salasanaa tässä vaiheessa jos et halua käyttää oletuksia. Ohita vaihe jos et halua tehdä muutoksia.
  7. Voit poistaa verkkokaapelin laitteiden väliltä ja siirtää laajentimet paikkoihin, joissa haluat parantaa wifi-verkon kuuluvuutta. Muista käynnistää laajentimet uudestaan tässä välissä. 

Laajennin pitää sijoittaa kohtuullisen matkan päähän reitittimestä. Mikäli laajennin on liian kaukana reitittimestä tai toisesta laajentimesta, ei yhteys vältämättä toimi ollenkaan. Sovellus neuvoo laajentimien sijoittelussa

Smart Wifi -verkon hallinta

Smart Wifi -verkon hallinta tapahtuu Smart Wifi -sovelluksella.

Sovelluksen ominaisuuksia: 

  • Näet reitittimen ja lähettimien välisen signaalin
  • Näet yhdistetyt laitteet
  • Vaihdat langattoman verkon nimeä ja salasanaa
  • Näet kuinka paljon verkon läpi liikkuu dataa
  • Hallitset yhdistettyjen laitteiden netin käyttöaikaa
  • Luot langattoman vierasverkon
  • Lisäät uusi laajentimia verkkoon
  • Voit luoda laiteryhmistä profiileja, jolloin voit hallita kaikkien laitteiden asetuksia kerralla
  • Testata päätelaitteen ja wifi-verkon välistä nopeutta

 

  1. Asetukset
  2. Lisää laite: Uuden laajentimen lisääminen verkkoon
  3. Verkon käyttö: Verkon tämän hetkinen käyttöaste. Klikkaamalla kuvaajaa aukeaa laitekohtainen näkymä.
  4. Smart Wifi -verkon laitteet
  5. Oma verkko: Kotiverkon kokonaistilan tarkastelu
  6. Verkko (päänäkymä) / Laitteet: näet omat yhdistetyt laitteet
Tehdasasetusten palautus (resetointi)

Jos kohtaat ongelmia Smart Wifi -palvelun kanssa, tee ensin tehdasasetusten palautus. Se auttaa useimpiin ongelmiin ja nollaa laitteen asetukset.

Tehdasasetukset palautetaan painamalla Reset-painiketta 10 sekunnin ajan pohjaan, kun laite on päällä. Muista tehdä tämä sekä reitittimelle, että molemmille laajentimille. Tehdasasetusten palautuksen jälkeen laajentimet kannattaa parittaa vielä uudestaan reitittimen kanssa käyttöönotto-ohjeen mukaan

Ongelmatilanteet
Yhteys toimii vain, kun verkkokaapeli on kytketty reitittimen ja laajentimen väliin

Ongelma viittaa siihen, että reitittimelle ei ole päivittynyt Smart Wifi -ohjelmisto. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Laajennin ei näy sovelluksessa
  1. Käynnistä reititin ja laajennin/laajentimet uudestaan.
  2. Tee laajentimen paritus reitittimen kanssa uudestaan. 
  3. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Yhteys on hidas
  1. Tarkista sovelluksesta laajentimen ja reitittimen välinen yhteys. Vihreä viiva laitteiden välillä tarkoittaa hyvää yhteyttä, keltainen kohtalaista ja punainen huonoa.
  2. Mikäli laajentimien ja reitittimen väliset yhteydet ovat heikot kannattaa laitteiden sijoittelua muuttaa.
  3. Sijoittelussa kannattaa ottaa huomioon että laitteen sijoittaa noin metrin korkeudelle lattiasta, mahdollisimman avoimeen ja esteettömään paikkaan.
  4. Useamman kerroksen asuntoihin kannattaa hankkia oma laajennin jokaiseen kerrokseen.
Digiboksi ei toimi oikein Smart Wifi -laajentimien kanssa

Ongelma voi olla esimerkiksi kuvan pätkiminen tai muu häiriö. Smart Wifin kanssa suosittelemme, että Telia TV digiboksi laajakaistalla kytketään verkkokaapelilla laajentimen LAN-porttiin langattoman yhteyden sijaan.

Jos ongelmat jatkuvat tästä huolimatta, katso tarkemmat ohjeet Telia TV:n ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot
  • 2500 Mbps (dual-band 2200 Mbps + 300 Mbps) 802.11b, g, a, n, ac
  • 4x4 802.11ac
  • 2x2 802.11n
  • 2x1 Gb LAN
Pakkauksen sisältö
  • 2 x AirTies Air4930 -laajentimia
  • 2 x virtajohto
  • 1 x Ethernet-kaapeli
  • AirTies Safety Sheet ja CE-lehtiset
  • Telian Smart Wifi -käyttöönotto-opas ja kaksipuoleinen tiedote ohjelmistopäivityksestä

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.