![]()
Varmista ensin, että reitittimen valot palavat oikein laitteen etupaneelista. Etupaneelin merkkivalojen kuvaukset löydät Hybrid-reitittimen sivulta kohdasta "Merkkivalot ja liitännät".
Jos yhteys pätkii
Pätkivään yhteyteen voi vaikuttaa moni tekijä. Vianselvityksen nopeuttamiseksi varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Mikäli vikaa ei niistä löydy, selvitä vika seuraavilla ohjeilla.
- Käynnistä tietokone sekä reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita hybridreitittimen lisäksi (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pidettyäsi niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
- Tarkista, että tietokoneen verkkokortin ja hybridreitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
- Testaa yhteyttä toisella tietokoneella.
Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen niin tutustuthan langattoman verkon ongelmatilanteet -ohjeeseen.
Jos yhteys hidastelee
Jos yhteytesi nopeus tuntuu hidastuneen, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.
Tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Ohjeet löydät artikkelista Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.
- Käynnistä tietokone sekä reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
- Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
- Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla.
Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen niin tutustuthan langattoman verkon ongelmatilanteet -ohjeeseen.
Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus alla olevilla ohjeilla. Olemme yhteydessä sinuun, jos liittymälle on tarpeen tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.
- Kirjaudu Minun Teliaan
- Avaa laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee
- Valitse Hallinnoi liittymääsi otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö
Kirjaudu sisään
Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Jos wifi ei toimi tai sen toiminnassa on ongelmia
Wifin vakautta voidaan parantaa muuttamalla langattoman verkon asetuksia reitittimen hallinnasta.
- Reitittimen asetuksissa paina kohdasta Wi-Fi








- Valitse Steering ja varmista että se on "OFF" asennossa




- Kun Steering on pois päältä voit nimetä 2,4GHz sekä 5GHz verkot erillisiksi sekä asettaa molemmille taajuuksille omat asetukset.
- Valitse "Advanced" kohdasta taajuus jonka asetuksia haluat muokata.

- "Advanced configuration" alta voit valita Wi-Fi standardin mitä taajuus käyttää. Voit samasta valikosta pakottaa taajuudelle tietyn kaistanleveyden kohdasta "Bandwidth".
- Huomio että mitä korkeampi kaistanleveyden arvo on, sitä herkempi langaton yhteys on häiriöille.
LANGATTOMAN LÄHIVERKKOYHTEYDEN MUODOSTAMINEN EI ONNISTU
Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.
- Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
- Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
- Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.
ONGELMIA VERKKOPELAAMISEN KANSSA
Liittymän teknisestä ratkaisusta johtuen liikenteen pakettien välinen viive vaihtelee jonkin verran ja tämä voi aiheuttaa viiveitä verkkopelaamiseen. Tähän ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa palvelureitittimestä.
UPnP
UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista että UPnP on sallittu laitteen hallinnasta.
Porttiohjaus
Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös Access Control -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarvittaessa apua Telia Helpistä.
LAN4-portin siltaus (bridge)
Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi hybridireitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Sillattu yhteys käyttää vain ADSL/VDSL-yhteyttä ja saat julkisen IP-osoitteen verkosta. Maksimissaan 4 laitetta voi saada julkisen IP-osoitteen sillatun portin kautta yhtäaikaisesti.
Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse My Telia WI-FI Router ja LAN4 Port.

Voit tehdä siltauksen klikkaamalla OFF-napin ON-asentoon. Tämän jälkeen paina Apply-nappia. Tämä vaihe vie hetken ja reititin voi käynnistyä uudelleen.
Huomioithan, että Telia TV laajakaista digiboksilla (IPTV) ei toimi enää tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta laajakaistaa käytettäessä vastaat myös itse laitteittesi tietoturvasta. Porttiin kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.