Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen (Telia Zone Hybrid -reititin) käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Sagemcom Router Fast 5370 Air -reititin voi toimia kodin hybridilaajakaistan reitittimenä tai helposti mukana kulkevan mobiilinetin reitittimenä.

  • Jos olet hankkinut laitteen vuoden 2021 joulukuussa tai aikaisemmin, käytössäsi on hybridilaajakaista. Se yhdistää kiinteän laajakaistan ja 4G-yhteyden.
  • Jos olet hankkinut laitteen tammikuussa 2022 tai myöhemmin, käytössäsi on vain 4G-yhteys. Voit käyttää yhteyttä myös kodin ulkopuolella, kunhan laitteelle on verkkovirtaa saatavilla.

Laitteen käyttöohjeet ovat molemmille liittymätyypeille hyvin pitkälti samat. Tärkein poikkeus on se, että pelkällä 4G-yhteydellä laitteen takana olevaa harmaata DSL-porttia ei käytetä, jolloin DSL-valo ei myöskään etupaneelissa pala.

Ajankohtaista
  • Telia Yhteys kotiin hybrid -liittymän uusmyynti on päättynyt 2021 joulukuussa.
Merkkivalot ja liitännät
Etupaneeli

  1. Power/Status
    Kiinteä vihreä: Laite on käynnissä ja järjestelmä valmiina
    Pois päältä: Virta pois päältä
    Vilkkuva punainen: Laite on käynnistymässä tai testaa tai päivittää itseään
    Kiinteä punainen: Virhetila (esim. hybridin kiinteä yhteys ei toimi tai laite ei saa IP-osoitetta)
  2. DSL  Huom. Ei käytössä pelkän 4G-yhteyden kanssa.
    Kiinteä vihreä: Yhteys keskukselle muodostettu
    Vilkkuu hitaasti: Hakee yhteyttä keskukselle
    Vilkkuu nopeasti: Yhteys tunnistettu ja yrittää muodostaa yhteyden keskukselle
    Pois päältä: Ei yhteyttä kiinteään verkkoon tai virta ei ole päällä.
  3. Internet
    Vihreä: Yhteys nettiin on muodostettu
    Punainen/sammuksissa: Ei nettiyhteyttä
  4. Mobile
    Kiinteä sininen: Yhdistetty 4G-verkkoon
    Kiinteä vihreä: Yhdistetty 3G-verkkoon
    Kiinteä punainen: Ei yhteyttä verkkoon tai pääsyä nettiin
  5. Wi-Fi
    Päällä: 2,4 GHz ja 5 GHz / 2,4 GHz tai 5 GHz langaton verkko käytössä
    Pois päältä: Langaton verkko pois päältä
    Laitteen vasemmassa kyljessä on wifi-painike, jota 3 sekuntia painamalla saa wifin päälle ja pois.
  6. WPS
    Vilkkuu vihreänä: WPS-paritus päällä 300 sekuntia
    Kiinteä vihreä: Laitteet on paritettu
    Pois päältä: Paritus ei ole päällä, eikä laitteita ole paritettu juuri.
    Laitteen vasemmassa kyljessä on WPS-painike, jota 3 sekuntia painamalla saa WPS-yhdistämisen päälle.
  7. ETH
    Vihreä: Laite yhdistetty on yhdistetty nettiin verkkokaapelilla
    Pois päältä: Laitetta ei kytketty tai laite ei tunnistu
Takapaneeli

  1. Virtakytkin
  2. DSL-portti (harmaa) – Kiinteää yhteyttä käytettäessä puhelinjohto liitetään tähän. Huom. Tämä portti ei ole käytössä pelkän 4G-yhteyden kanssa.
  3. USB 3 -portti (sininen)
  4. 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) – Näihin voit liittää tietokoneen, Telia TV:n digiboksin tai muita laitteita.
  5. WAN-portti (punainen) – Ei käytössä
  6. Reset-nappi – Tästä voit palauttaa laitteen tehdasasetukset
  7. Virtaliitin – Kytke virtajohto tähän
  8. Lisäantenniliittimet (sma-liitin) – Näihin voit liittää lisäantennin kytkentäjohdot (ei sisälly toimitukseen)
Käyttöönotto
Sim-kortin asennus tai vaihto tarvittaessa

Jos olet saanut reitittimen ja sim-kortin erikseen tai joudut vaihtamaan sim-kortin toiseen, varmista että sim-kortin paikka on tyhjä. Vanha sim-kortti irtoaa painamalla sitä sisäänpäin. Sim-korttipaikka löytyy reitittimen oikealta sivulta. Reitittimeen menee normaalikokoinen (b) sim-kortti.

Sim-kortti tulee asettaa reitittimeen oikein päin, kuten kuvassa. Väärin asetettu tai liian pieni kortti voi rikkoa reitittimen sim-kortti paikan. Normaalikokoisen sim-kortin tunnistat violetista värikoodista sim-kortin kehyksestä.

Reitittimen käyttöönotto

  1. Kytke harmaa puhelinkaapeli (a) puhelinpistokkeeseen tai seinän datarasiaan, riippuen asunnon sisäverkosta. Huom: Jos käytössäsi on pelkkä 4G-mobiiliyhteys, jätä tämä vaihe väliin.
  2. Kytke verkkokaapeli (c) tietokoneen ja reitittimen väliin tai muodosta langaton yhteys laitteiden välille (katso tämän ohjeen kohta Langattoman verkon suojaus).
  3. Kytke virtajohto (d) ja laita virta päälle.
  4. Yhteys on nyt valmis käytettäväksi.
Lisäantennin käyttäminen

Lisäantennilla voi kätevästi vahvistaa matkapuhelinverkon signaalia reitittimelle, jos signaali uhkaa jäädä heikoksi esimerkiksi katveen tai heikon sisäkuuluvuuden vuoksi. Reitittimessä on kaksi lisäantenniliitintä (SMA). Kun saat laitteen, liittimet ovat suojattu kumisilla suojuksilla jotka saa vetämällä irti.

Jos käytät vain yhtä antennikaapelia, kytke se laitteen takaa katsottuna vasemmanpuoleiseen antenniliittimeen, koska se on laitteen pääliitin. Kaksoisantennin kanssa käytetään molempia liittimiä.

Kauttamme ei ole saatavilla antennin asennuspalvelua, mutta antennin asennus ei ole monimutkaista. Jos tarvitset apua asennukseen, niin suosittelemme kääntymään paikallisen urakoitsijan puoleen. Meiltä voit hankkia antennin verkkokaupastamme.

Wifin käyttö

Wifillä (langaton lähiverkko, WLAN) voit jakaa netin reitittimeltä laitteillesi langattomasti.

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu. Suojaamattomassa wifissä kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka vain verkon alueella oleva.

Wifi-verkoon kirjautuminen

Wifin nimi (Wi-Fi Name) ja salausavain (Wi-Fi Password) löytyvät laitteen takana olevasta tarrasta. Muodostaaksesi langattoman yhteyden, valitse omalta päätelaitteeltasi (esim. puhelin, tabletti, läppäri) wifin nimeä vastaava verkko. Syötä salausavain, kun laite kysyy wifin salasanaa.

Laitteen ja verkon hallinta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin hallintasivu avautuu. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator. Laitteen takana olevasta tarrasta löytyy Web Access Key, joka syötetään Password-kohtaan.

Hallintasivu

Internet Connectivity – Tietoa laitteen internetyhteydestä, ohjelmistoversiosta ja muuta tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset.
My Telia Wi-Fi Router – Laitteen tiedot, LAN 4 portin siltaus, ylläpito
Access Control – Lapsilukon, porttiohjauksen ja palomuurin asetukset sekä käyttäjäasetukset
Ethernet – Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
Wi-Fi – Wifi-verkon hallinnointi
USB – Tietoa kytketystä ulkoisesta muistista

Wifi-asetusten muuttaminen

Pääset muokkaamaan wifin asetuksia klikkaamalla valikosta kohtaa Wi-Fi. Muutoksia wifin asetuksiin pääset tekemään Basic-välilehdeltä:

Basic-välilehti

  • Verkkojen SSID
    • 2,4 GHz verkon SSID on muotoa Telia2.4GHz-ABCDE
    • 5 GHz verkon SSID on muotoa Telia-ABCDE
  • Enable Wireless – Langattoman verkon ON/OFF-nappi
  • Status – Kertoo langattoman verkon tilan
  • SSID – Langattoman verkon nimi
  • Visible – Näytetäänkö SSID vai ei

Security

  • Security – Salaustekniikan valinta
  • Password – Salasana, Show Password -valinnalla näet salasanan
  • Confirm Password – Vahvista salasana
  • Cancel/Apply – Peru tai hyväksy muutokset

Steering

Steering-asetus on oletuksena päällä, jolloin yhteyttä käyttäville laitteille näkyy vain yksi langaton verkko, josta laitteet valitsevat automaattisesti 2,4 GHz tai 5 GHz taajuuden. Valinta perustuu signaalin voimakkuuteen ja toimivuuteen. Jos 5 GHz taajuudella netti pätkii, voi päätelaitteesi vaihtaa 2,4 GHz taajuudelle, jolloin yhteys paranee mutta nopeus voi hidastua.

Voit halutessasi ottaa Steering-asetuksen pois päältä, jolloin voit määrittää käytettäväksi erilliset langattomat verkot, joista toinen käyttää 2,4 GHz taajuutta ja toinen 5 GHz taajuutta. Tämän jälkeen omat laitteet tulee kytkeä haluttuun taajuuteen. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät tue 5 GHz taajuutta.

Näin saat Steering-asetuksen pois päältä ja 2,4 GHz ja 5 GHz taajuudet erilleen:

  1. Avaa hallintasivulta Wi-Fi-valikko.
  2. Valitse Steering-välilehti ja paina Steering-valinta Off-asentoon, eli pois päältä. Tallenna muutokset Apply-painikkeesta.
  3. Palaa Basic-välilehdelle, jossa voit nyt vaihtaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkkojen nimet ja salasanat. Kirjoita SSID-kohtaan haluamasi verkon nimi ja Password-kohtaan salasana. Show Password -valinnalla voit katsoa kirjoittamasi salasanan.
  4. Tallenna muutokset Apply-painikkeella.
  5. Yhdistä tarvittaessa omat laitteesi uudelleen nimettyyn verkkoon.
Verkkolukitus

Verkko- eli taajuuslukitus on hyödyllinen, jos haluat lukita yhteyden tiettyyn 4G-taajuuteen esim. yhteyden pätkiessä, tai jos haluat siirtyä käyttämään eri taajuuden tukiasemaa. Huomioithan, että kun verkkolukitus on päällä, käyttämäsi taajuuden ruuhkautuminen tai vikaantuminen voi aiheuttaa haasteita, joita ei esiintyisi normaalisti.

Huom! Verkkolukituksessa luovut Carrier Aggregationin (CA) hyödyntämisestä, josta on merkittävästi apua datanopeuksiin, kun mobiilidatansiirtoon voidaan yhtäaikaisesti hyödyntää esim. LTE1800 ja LTE2600 tai LTE800 ja LTE1800-taajuuksien tarjoamaa suorituskykyä. CA:n tuki vaihtelee sijainnin mukaan.

Näin verkkotyyppi ja -taajuus valitaan:

  1. Mene Internet Connectivity -valikkoon ja valitse siellä Mobile Configuration.
  2. Preferred mode -valikosta voit tehdä pakotuksen vain 3G:lle, vain 4G:lle tai ainoastaan 4G:n tietylle taajuudelle. 4G-taajuudet vaihtelevat alueittain joten on normaalia, ettei reititin löydä jokaisella taajuudella yhteyttä.
  3. Hyväksy muutokset painamalla Apply-painiketta.
Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus eli resetointi voi auttaa. Huomaathan, että tehdasasetusten palauttamisen myötä laitteen asetuksiin tekemäsi muutokset nollaantuvat.

Palauta tehdasasetukset painamalla Reset-nappia yhtäjaksoisesti noin 10 sekuntia. Jos resetointi onnistui, reitittimen takana olevien LAN-porttien valot välähtävät keltaisina ja edessä Status-valo menee oranssiksi, punaiseksi ja lopulta vihreäksi, kun yhteys on toiminnassa. Jos näin ei tapahdu, resetointi ei onnistunut.

Nopeuden testaaminen

Hybrid-liittymälle netin nopeuden vaihtelu on normaalia johtuen liittymän teknisestä toteutuksesta. Nopeuden testaamiseen suositellaan speedtest.net-sovellusta, koska selainpohjaiset testit eivät aina näytä nopeutta oikein. Usein saadut tulokset ovat ainoastaan hybridin kiinteän osuuden puolelta.

Lue lisää netin nopeuden testaamisesta.

Käyttäessäsi pelkästään 4G-yhteyttä, voit tehdä nopeustestin selaimella sovelluksen sijaan.

Apua ongelmatilanteisiin

Varmista ensin reitittimen etupaneelista, että merkkivalot palavat oikein. Merkkivalojen kuvaukset löydät tämän ohjeen kohdasta Merkkivalot ja liitännät.

Yhteys pätkii

Yhteyden pätkimisen voi aiheuttaa moni tekijä. Varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Jos niistä ei löydy selitystä, selvitä vikaa seuraavilla ohjeilla.

  1. Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita reitittimen lisäksi (esim. WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen ja reitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
  3. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella.

Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.

Yhteys hidastelee

Jos nettiyhteyden nopeus tuntuu hidastelevan, tarkista ensin liittymäsi nopeus nopeustestillä. Käy läpi alla olevat ohjeet, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.

  1. Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
  3. Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla.

Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus.

Wifi ei toimi tai se toimii huonosti

Wifin vakautta voidaan parantaa muuttamalla wifi-asetuksia reitittimen hallinnasta. 

  1. Reitittimen asetuksissa paina kohdasta Wi-Fi.
  2. Valitse Steering ja varmista että se on OFF-asennossa
  3. Kun Steering on pois päältä, voit nimetä 2,4 GHz sekä 5 GHz verkot erillisiksi sekä asettaa molemmille taajuuksille omat asetukset.
  4. Valitse Advanced-kohdasta taajuus, jonka asetuksia haluat muokata. Advanced configuration -kohdan alta voit valita taajuudella käytettävän wifi-standardin.
Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia wifin muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia. Huom! Ethän muuta asetuksia, jos et ole varma siitä mitä teet.

  • Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
  • Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
  • Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.
Ongelmia verkkopelaamisessa

Jos käytössäsi on hybridiliittymä, liittymän teknisestä ratkaisusta johtuen liikenteen pakettien välinen viive vaihtelee jonkin verran, joka voi aiheuttaa viiveitä verkkopelaamiseen. Ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa reitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista laitteen hallinnasta että UPnP on sallittu.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös Access Control -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Tarvittaessa porttiohjauksien tekemisessä auttaa Telia Helppi.

LAN4-portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen rinnalle, voit sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Sillattu yhteys käyttää vain ADSL/VDSL-yhteyttä ja saat julkisen IP-osoitteen verkosta. Sillatun portin kautta enintään 4 laitetta voi saada julkisen IP-osoitteen samaan aikaan.

Huomioithan, että Telia TV laajakaista digiboksilla (IPTV) ei toimi tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta laajakaistaa käytettäessä vastaat myös itse laitteittesi tietoturvasta. Porttiin kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse My Telia WI-FI Router ja sitten LAN4 Port.

Voit tehdä siltauksen klikkaamalla OFF-napin ON-asentoon. Tallenna muutokset painamalla Apply-nappia. Tämä vaihe vie hetken ja reititin voi käynnistyä uudelleen.

Pakkauksen sisältö
  • Sagemcom Router Fast 5370 Air -reititin
  • Virtajohto
  • Puhelinjohto (valkoinen, 2 m)
  • Verkkokaapeli
  • Puhelinpistoke
  • Pikaopas
Tekniset tiedot

Laitteessa on sisäänrakennettuna reititin, ADSL- ja VDSL2 -modeemi, 4G-modeemi sekä WLAN-toiminto.

  • WLAN-ominaisuudet
    • 4 x 4 MIMO 2.4 GHz (n) Wi-Fi
    • 4 x 4 MIMO 5 GHz (ac) Wi-Fi
    • Laitteessa käytettävät WLAN-standardit ovat 802.11b/g/n (2,4 GHz) ja 802.11ac (5 GHz).
  • Yhteys valmiiksi suojattuna
    • Verkkonimen (SSID) ja suojausavaimen löydät laitteen takana olevasta tarrasta
  • WPS-toiminto
  • 4 x 1 Gb Ehternet LAN -portti
    • LAN4-portin siltaustoiminto esimerkiksi pelaamista varten tehdään laitteen hallintasivulla.
  • USB 3.0

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.