Varmista ensin reitittimen etupaneelista, että merkkivalot palavat oikein. Merkkivalojen kuvaukset löydät tämän ohjeen kohdasta Merkkivalot ja liitännät.
Yhteys pätkii
Yhteyden pätkimisen voi aiheuttaa moni tekijä. Varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Jos niistä ei löydy selitystä, selvitä vikaa seuraavilla ohjeilla.
- Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita reitittimen lisäksi (esim. WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
- Tarkista, että tietokoneen ja reitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
- Testaa yhteyttä toisella tietokoneella.
Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.
Yhteys hidastelee
Jos nettiyhteyden nopeus tuntuu hidastelevan, tarkista ensin liittymäsi nopeus nopeustestillä. Käy läpi alla olevat ohjeet, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.
- Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
- Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
- Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla.
Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.
Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus.
Wifi ei toimi tai se toimii huonosti
Wifin vakautta voidaan parantaa muuttamalla wifi-asetuksia reitittimen hallinnasta.
- Reitittimen asetuksissa paina kohdasta Wi-Fi.








- Valitse Steering ja varmista että se on OFF-asennossa

- Kun Steering on pois päältä, voit nimetä 2,4 GHz sekä 5 GHz verkot erillisiksi.
Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu
Jos sinulla on ongelmia wifin muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia. Huom! Ethän muuta asetuksia, jos et ole varma siitä mitä teet.
- Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
- Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
- Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.
Ongelmia verkkopelaamisessa
Jos käytössäsi on hybridiliittymä, liittymän teknisestä ratkaisusta johtuen liikenteen pakettien välinen viive vaihtelee jonkin verran, joka voi aiheuttaa viiveitä verkkopelaamiseen. Ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa reitittimestä.
UPnP
UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista laitteen hallinnasta että UPnP on sallittu.
Porttiohjaus
Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös Access Control -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Tarvittaessa porttiohjauksien tekemisessä auttaa Telia Helppi.
LAN4-portin siltaus (bridge)
Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen rinnalle, voit sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Sillattu yhteys käyttää vain ADSL/VDSL-yhteyttä ja saat julkisen IP-osoitteen verkosta. Sillatun portin kautta enintään 4 laitetta voi saada julkisen IP-osoitteen samaan aikaan.
Huomioithan, että Telia TV laajakaista digiboksilla (IPTV) ei toimi tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta laajakaistaa käytettäessä vastaat myös itse laitteittesi tietoturvasta. Porttiin kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.
Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse My Telia WI-FI Router ja sitten LAN4 Port.

Voit tehdä siltauksen klikkaamalla OFF-napin ON-asentoon. Tallenna muutokset painamalla Apply-nappia. Tämä vaihe vie hetken ja reititin voi käynnistyä uudelleen.